Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:19

Maar door de samenwerking et andere sportstamboeken is het relatief eenvoudig om qua hengstenkeuze een uitstapje te maken naar bijvoorbeeld Hannover o.i.d. voor de mensen die graag wat bloedspreiding willen zien. :) Toch gebeurd dat nog vrij weinig.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:57

ProudJustify schreef:
Sjoert schreef:
Valeron is vertrokken. Alleen middels DV te verkrijgen geloof ik.

Kun je mij zeggen wanneer Valeron vertrokken is? Geldt dat voor het hele seizoen
van 2009 dat er alleen DV van Valeron zou zijn?

Mail anders even naar hengstenhouderij Korenbloem. Die kunnen je vast verder helpen :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:58

Hmm heb ik verder geen gegevens van, dacht jij weet het vast omdat je het
hier meldt :D
Ga wel even verder informeren ;)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:00

Die hebben gewoon een site met mailadres :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:15

Ja dat zal vast, maar dacht jij komt met het bericht dus vraag even aan
jou, scheelt weer, maar antwoord lijkt me duidelijk ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:48

On topic
Kan iemand het commentaar + antwoord van de heer Knaap daarop dat gisteren in de PK op pag 2 stond neerzetten.
Ik zit niet op mijn eigen pc, kan niet scannen en typen gaat zo priegelig.

schimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:25

ProudJustify schreef:
Sjoert schreef:
Valeron is vertrokken. Alleen middels DV te verkrijgen geloof ik.

Kun je mij zeggen wanneer Valeron vertrokken is? Geldt dat voor het hele seizoen
van 2009 dat er alleen DV van Valeron zou zijn?

nee hoor. valeron is pas na het dekseizoen van 2009 vertrokken dus was afgelopen seizoen nog vers. maar betekend wel dat er alleen dv beschikbaar is voor he seizoen van 2010.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:01

Schimmie, Valeron was afgelopen dekseizoen ook dievries, hij had blijkbaar een blessure opgelopen waardoor hij niet kon/mocht dekken.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 17:28

sarabande schreef:
On topic
Kan iemand het commentaar + antwoord van de heer Knaap daarop dat gisteren in de PK op pag 2 stond neerzetten.
Ik zit niet op mijn eigen pc, kan niet scannen en typen gaat zo priegelig.

Waar ging dat over dan, Sarabande? Ik ben wel nieuwsgierig... :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:49

Nou eigenlijk is dat hele verhaal intussen al off topic in het Totilas topic doorgenomen.
Het leek me wel goed om er los van Totilas over te discussiëren maar ja of dat nu nog zin heeft???

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:33

sarabande schreef:
Nou eigenlijk is dat hele verhaal intussen al off topic in het Totilas topic doorgenomen.
Het leek me wel goed om er los van Totilas over te discussiëren maar ja of dat nu nog zin heeft???

Ow, dat ging dus over het goedkeuren met een C-klasse? Ach, op zich ben ik daar niet per definitie tegen, ze melden het er netjes bij en dan ligt de keuze bij de fokkers.

Volgende week begint de 'nieuwe ronde', ik heb tot nu toe nog nooit een hengstenselectie van begin tot eind meegemaakt, maar ben nu wel van plan om een aantal dagen te gaan kijken. Ik hoop van harte dat het uiteindelijk op een groter aantal aangewezen hengsten uitkomt dan gebruikelijk is, ik denk dat dat een goede stap in de juiste richting is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:42

Ik heb indertijd toen United goedgekeurd werd al gezegd, zet hem alleen op een merriestam waarvan de moeder minimaal prok is. Ik heb toen zelf een veulen gekocht uit een elite merrie x een elite merrie, die heeft het prokpredicaat.

Maar United op een dochter van Gribaldi die alleen ster is, dat is een flinke gok, die ik nooit had durven nemen.

We fokken allemaal op zaken die vastliggen in de pedigree, daarom is een Ctje bij deze hengst een duidelijke waarschuwing, ik zou er geen prokmerrie aan durven wagen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:36

Wat is er mis met de Dodona stam? Ik heb er meerdere paarden uit en degenen die ik heb en gehad heb gingen fluitend door de PROK.
De Dodona stam wordt gezien als één van de meest succesvolle stammen ter wereld. Misschien hebben ze hem daarom het voordeel van de twijfel gegeven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:14

Ik heb het niet over een stam, maar over een moeder en een grootmoeder die ze dus niet fluitend prok gekregen hebben.

Ik vind een C voor een jonge hengst ook niet het voordeel van de twijfel maar een ongewenste stap naar achteren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:52

sarabande schreef:
Ik heb indertijd toen United goedgekeurd werd al gezegd, zet hem alleen op een merriestam waarvan de moeder minimaal prok is.

Volgens mij heb je dat wel gezegd....Bovendien, waarom zou je dat zeggen bij United want hij komt uit een PROK moeder. En hoe weet jij nou of die merrie's uit de moederlijn van Bordeaux überhaupt wel geprokt zijn? Er zijn meer niet geprokte merrie's dan wel geprokte merrie's in Nederland.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:14

Op dit moment kan je er bijna altijd van uitgaan dat een niet geprokte merrie wel op de foto's geweest is. Niet alleen omdat het een waardevermeerdering van je merrie is, maar ook omdat je als fokker na al je investeringen niet met een 2 1/2 jarige die niks waard is wilt blijven zitten.
Het geeft geen garanties, maar verkleind die kans toch.

Daarom moet je zeker geen hengst inzetten die die ellende kan veroorzaken, daar begrijp ik dus helemaal niets van.

Zoals jij zelf al opmerkte is dat ook moeilijk te verteren voor mensen die om de bloedverruiming te bevorderen naar een Duitse hengst gaan en het product op een afvlakking niet in het stamboek krijgen.

Dat is scheef, ook al zegt Knaap dat het voor merries niet kan omdat daar een uitgebreid nakomelingen onderzoek niet mogelijk is.

Maar dat vind ik mosterd na de maaltijd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:26

Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag waarom je United alleen zou gebruiken op een geprokte merrie.

Ik vind het wel erg ongenuanceerd om te stellen dat bijna iedere merrie die geen PROK is wel op de foto is geweest. Dat is gewoon echt niet zo.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:32

Omdat er Partout achter zit, dat lijkt me nogal duidelijk
Je 2e zin, vraag het even aan de dierenartsen
Laatst bijgewerkt door sarabande op 05-12-09 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:34

das dezelfde fout die je maakt om te veronderstellen dat een prokmerrie gezond is, die kan ook gewoon chips in de kogels en 4-tjes op de sesambeentjes en 3-tjes op kogelartrose hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:35

Dat staat ook op de foto's en daar ga je dus ook niet mee fokken als je verstandig bent.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:37

dus jij gaat er vanuit dat er alleen met prokmerries gefokt wordt die helemaal schoon zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:38

kwpn moet gewoon snel dat predikaat meer waarde gaan geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:47

fokfanaat schreef:
dus jij gaat er vanuit dat er alleen met prokmerries gefokt wordt die helemaal schoon zijn?

Gezien het feit dat je mij goed volgt, moet je weten dat ik dat inderdaad al jaren roep. Ook dat ik vind dat het KWPN dat meer moet promoten middels beloningen op keuringen.

Wat nu gebeurt is het tegenovergestelde, dat brengt verwarring. Mensen zullen minder gemotiveerd zijn, zeker in deze tijd om die dure DA kosten te maken, als de hengsten er ook al niet meer aan hoeven te voldoen.
Slechte zaak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:02

jij roept idd dat jij alleen met prokmerries wilt fokken, hoor jou nooit over aanvullende eisen.

Ik vind het belachelijk dat kogelartrose, sesambeentjes en kogels niet meetellen.

zo wil het nog te weinig zeggen imo

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:11

sarabande schreef:
Op dit moment kan je er bijna altijd van uitgaan dat een niet geprokte merrie wel op de foto's geweest is. Niet alleen omdat het een waardevermeerdering van je merrie is, maar ook omdat je als fokker na al je investeringen niet met een 2 1/2 jarige die niks waard is wilt blijven zitten.
Het geeft geen garanties, maar verkleind die kans toch.

:n Nee hoor, dat geloof ik dus echt niet... Hoewel ik de exacte gegevens niet heb natuurlijk, ik heb hiernaar al eens gezocht op de KWPN-site maar kon niets vinden. Ik heb eerder in dit topic al eens aangegeven (met cijfers, zie pag.1) dat naar schatting slechts één derde van de merries op een keuring wordt aangeboden. Eén derde!! En aangezien een keuring eenvoudiger/goedkoper is dan een PROK-keuring, en aangezien er zát fokker(tje)s/boertjes/penny's of andere eigenwijze lieden zijn die PROK maar 'een gedoe' vinden of er überhaupt nog nooit van hebben gehoord... Ik ken zát sporters die een merrie rijden, maar die totaal niks met fokkerij/keuringen hebben. Maar met zulke merries wordt nog wel eens gefokt. Als slechts één derde op de keuring wordt aangeboden, verwacht ik dat het deel dat wordt geprokt nog lager ligt. (20% ? 10% Wie zal het zeggen?)

Niet iedereen hecht er zo veel waarde aan als jij... Ik denk dat dat alleen geldt voor een beperkte groep écht serieuze fokkers, maar er worden 12.000 sportpaarden per jaar gefokt, ik kan me niet voorstellen dat er ook 12.000 merries zijn geprokt... (zeker niet de merries van de incidentele fokkers).