[WN] hengst laten of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:12

bedankt voor je reactie aangezien ik er ook echt op uit ben om van mensen die postief reacties hebben wil horen maar ook negatief

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:30

Er zijn wel meer topics geweest over het wel of niet ruinen van een hengst, ik zal ze even opzoeken. En er is een reactie in een van deze topics waar ik je specifiek naar wil verwijzen, Jasmijn verwoordt het namelijk heel erg goed. Aangezien quoten van een ander uit een ander topic niet mag, mag ik je adviseren om ze allemaal even door te lezen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:31

dat mag zeer zeker te weten helaas kon ik ze niet vinden andes had ik het niet eens geplaatst

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:42

CherokeeChum schreef:
En recreatie ruiters zijn slechte ruiters/of misschien wel geen wedsstrijdambities hebben.
Of misschien wel een hengst ernstig veel mooier vinden als een ruin.
By the way wat maakt de pedigree van een paard goed?
Die performer wiens pedigree zo wijd verbreid is inmiddels
dat ie foktechnisch ook niet meer interresant is om dat er al zoveel van zijn?
Of juist die relatief nieuwe combi waaruit ineens een toppertje komt rollen.
Een paard is net zo goed als zijn performance,op een mooi papier alleen kan je niet rijden.
Al is bij een goed gefokt paard de kans wel groter dat je een nakomeling krijgt met een groter deel van de gewenste eigenschappen,dan nog moet er een ruiter aan te pas komen die hem naar dat gewenste level rijd.
Dus wat moet de gemiddelde amateur met een supersportpaard? afgezien van geld,talent,ambitie?
Er zijn ook veel mensen die willen recre-eren met een quarter,moeten die ook een duur sportpaard kopen?

Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Ik heb zelf ook een hengst samen met een vriendin van nu 15 maanden en wil hem graag hengst laten zolang als hij leeft, natuurlijk zolang als het goed gaat. Maar ik rijd geen wedstrijden, dus een recreatie ruiter, betekent dat dan gelijk dat ik een slechte ruiter ben? :?
Misschien lees ik het wel verkeerd en vat ik het verkeerd op, maar dit is wat ik eruit op maak?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:18

Ik bedoel waarschijnlijk het tegenovergestelde van wat jij denkt dat ik bedoel :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:27

ik niet

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 23:38

quarterH schreef:
ik niet

graag uit leg dan
niet druppelen maar door plassen
geef dan duidelijk je mening
[hoe bedoel jij de bovenstaande tekst ]
daar hou ik van mits dat geen mensen kwetst

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:41

volgens mij is mijn mening al redelijk duidelijk gemaakt en zal de laatste zin dan lastig worden.
dus do the math!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 23:52

ja je heb mijn vraag beantwoord
persoonlijk omdat je mij er niet mee raakt vind ik het jammer dat je je andere punten niet verdedigt hoop dat je dat snap
over het vermeerderen wat bedoel je mbt rollingroos
en het ergste is dan voor mij dat ik het echt niet snap ook hoor.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:55

quarterH schreef:
CherokeeChum schreef:
Ik ben het grotendeels met je eens.
Maar ff over de paarden die het net niet halen,is dat volgens jouw mening omdat ze net het potentieel missen? Of omdat de klik met de ruiter niet gevonden word?
Ik neem tenminste gemakshalve ff aan dat je voor jouw paarden wel de ruiters uitzoekt?
Inhoudelijke zou dat dus inhouden dat zonder de juiste ruiter je nog zo'n goed paard kunt hebben maar dat het dier dan toch niet tot zijn volledig potentieel komt.
Probeer je zelf in je fokprogamma wel eens wat nieuws of blijf je op vertrouwde bloedlijnen? Ook commercieel
lijkt me dat van wel,correct me if i'm wrong?
Mijn vraag is ben je dan niet een keer klaar met zo'n lijn omdat er teveel lijnteelt plaatsvind,en er inteelt depressie ontstaat?
De paarden die het dan niet halen ,is dat dan niet een soort van afval in jullie sportpaardenfokkers optiek die dan maar de handel ingaan als recreatie paard?
Niet banketstaaf bedoeld hoor!absoluut niet!
Maar ik kan me voorstellen dat zo'n paard vaak toch gepusht word tot het uiterste,vanwege het hoge dekgeld de afstamming,etc.
Je zadeld recreanten dan toch op met jullie ,,afval''.
Vanuit die optiek zou ik een aparte recreatie fokkerij nog niet eens zo gek vinden,ook vanwege de bereikbaarheid
prijstechnisch. Moeilijk en misschien i.d.d voer voor een ander topic.

en waar moet dit 'afval' dan naartoe? de slacht?

@Quarter H..
En waarom denk je dat ,,afval'' tussen haakjes staat?
Nooit nederlands geleerd? Dit is gewoon iets anders willen lezen als er staat.
Ik zal het ff uitleggen zodat zelfs jij het begrijpt.
Ik persoonlijk zou heel blij zijn met ,,afval'' Let op aanhalingstekens! van het niveau zoals Vaness paarden fokt.
Echter dit soort paarden die het niet halen zijn waarschijnlijk overkill voor iemand die aleen buiten wil rijden. Dat die paarden ook ergens moeten blijven snap ik.
Given time, zouden ze het maar zo toch nog wel tot de hogere sport kunnen schoppen.
Ik heb het meerdere malen gezien dat zo'n paard bij een andere ruiter met meer tijd en geen druk van een eigenaar toch goed ging doen.
Aan die extra tijd hangt bij een trainer een prijskaartje,en of de fokker /eigenaar dit wil betalen is een 2e.
De mentaliteit van hij is niet goed genoeg voor ons pro's dus is het wel wat voor een recreant
op de manier waarop jij er tegenover staat vind ik arrogant.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 00:08

heb alles nog eens een keer nagelezen maar volgens mij waren er maar een paar die cc begrepen.
daarnaast kom je er toch achter dat mensen te snel oordelen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:26

daar ben ik zeker achter gekomen...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:57

Nou, Zijn we eruit? :D

Er zal vast hier en daar een miscommunicatie en foute interpretatie zijn van wat er geschreven is.

Ik heb als eerste het woord "afvallers" (uit de selectie tot europees sportpaard ) gebruikt, wat voor mij he-le-maal geen negatief woord is, omdat ik weet dat zo'n paard nog op zoveel plekken zo enorm gewenst kan zijn! Heb je deze kennis niet, dan zou dit fout kunnen interpreteren...

ChCu is erop verder gegaan met het woord "afval", ik dacht ook even dat hij het serieus bedoelde, maar ik weet inmiddels ,dat hij het net zo cynisch en komisch bedoelde als dat ik het ook oppakte, zie de vele 8-) en :+ smileys, bij mijn posts.

Ik vond het zelf wel een grappige discussie, typisch bokt kwam weer om de hoek en wakkerde ik zelf ook wel aan,...ach soms moet ik ook een lolletje hebben, niet? :P :Y)

Oh ja, soms kunnen reactie's op mekaar ook raar overkomen voor buitenstaanders, maar vaak is het intern geinschoppen, tussen mensen ,die mekaar iets beter kennen.

Volgende keer maar nog meer smiley's?? :D :D :D :D :D :+ :+ :+ 8-)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:09

_Vanes_, mag ik vragen waarom je heel je paardenstapel verkocht hebt (als je dit liever niet neerschrijft begrijp ik dat hoor, enkel gezonde nieuwsgierigheid, geen sensatiezoekerij)? Is het hele fokprogramma opgedoekt of is het kleinschaliger geworden?
Wat zijn voor jou de criteria om te bepalen of enerzijds een dier waardig is voor de fok (in jouw programma natuurlijk) en hoe bepaal je welke combinaties je maakt?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:42

We hebben (bijna) alles verkocht ,omdat we toe waren aan een andere wending in ons leven en dit was een juist moment om dat te doen! ;) Alleen FF zelf is nog in ons bezit en hij zal ook in dekdienst blijven, zolang er vraag is naar zijn dekkingen.

Het handigste is om dieren te fokken waar vraag naar is, en dus ook verkocht worden......
Dat kan dan best heel erg tegen je principes zijn,maar zo is de marktwerking nu eenmaal. Niemand wilt tenslotte met te veel paarden blijven zitten, want het risico, werk en onderhoudskosten loopt gewoon door en de boxen zijn ook een keer vol.

Binnen de reining is er vraag naar de nakomelingen (liefst direct) van de hengsten met een flinke LTE en/of offspring LTE. Hier een mooi overzicht van deze hengsten, even omlaag scrollen: http://www.nrha.com/milliondollar.php
Soms heb je ook bepaalde bloedlijnen, die in de "mode" zijn, dat zijn dan vaak hengsten die net een grote prestatie hebben geleverd of vernieuwend zijn in hun stijl, maar nog geen offspring-LTE hebben.(denk aan Einsteins Revolution) Wij combineerden deze hengsten dan ook nog met directe dochters van dit soort bloedlijnen. Wij selecteerden dus op verkoopverwachting en dus het u-vraagt-wij-fokken-principe! :D Op europees nivo werkte deze aanpak redelijk goed. ;)

Fok je een veulen voor jezelf, dan kan je meer principes/emotie meenemen in je hengste- en merriekeuze.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:56

dat zijn nog eens populaire paarden die in dat lijstje staan! Vooral de Topsail Cody lijn is mijn favoriet.

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:34

hengst laten of niet..dat was je vraag.
NU wordt er van alles en nog wat geroepen geschreven en gezegd, maar uiteindelijk ben je zelf degene die die beslissing moet maken.

Zelf heb ik ook een hengst.
Een brave welliswaar, maar dit was hij niet altijd.
Een hengst vraagt meestal wel een duidelijke strakke opvoeding en ook later zul je meer 'moeite'moeten doen.
Zo mag je niet bij iedere vereniging met een hengst en ook op wedstrijden mag je pas met een hengst de ring in als je (dacht ik) L1 bent gestart op officiele wedstrijd met een ander paard(niet hengst).
Dit zijn dingen die je af moet wegen.

mijn mening..als hij goed te handelen is..lekker even hengst laten, op het moment dat hij kuren krijgt..balletjes eraf (zo denken wij er hier over)..geen ongelukken laten gebeuren...

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:07

In de westernshows mag je altijd met een hengst starten tenzij je jonger dan 18 bent. Dat is het probleem niet. Op de meeste westernstallen mag je gewoon een hengst stallen. Op een beetje professionele dressuur of springstal ook. Daar moet je wel voor kiezen dan. Mijn hengst staat tussen 2 ruinen die hij gewoon kan zien en aanraken door de tralies. Ook is hij gewoon rustig als anderen paarden langs zijn box lopen. Hij heeft tot zijn 3de jaar in de opfok gestaan tussen andere hengsten en drachtige merries. Hij weet heel goed wat zijn plaats is. Nu is de opvoeding als rijpaard belangrijk. Voorlopig gedraagd hij zich keurig en zien we wel wat de toekomst brengt.
Op deze stal worden overigens de hengsten na sluitingstijd een paar uur op het land gezet dus hij komt wel buiten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:38

volgens mij pas vanaf een bepaald level hoor!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:44

Ik rij geen WRAN dus dat weet ik niet.

Volgens mij mag je bij DRHA gewoon een hengst starten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:45

pas vanaf L2 dus....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:54

drha/aqha ed mag idd vanaf 18 jaar (dus gewoon niet in de jeugd)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:35

Ja, dat wist ik.
Wran heb ik afgezworen sinds de verplichting van de cap.
Bij mij is dat afgedaan dus interesseer ik me ook niet meer voor de regels.
Bij echte amerikaanse shows mag je boven de 18 altijd een hengst showen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:38

FindingJack schreef:
Ja, dat wist ik.
Wran heb ik afgezworen sinds de verplichting van de cap.
Bij mij is dat afgedaan dus interesseer ik me ook niet meer voor de regels.
Bij echte amerikaanse shows mag je boven de 18 altijd een hengst showen.

Jij bent toch wel L2 en dus kan je met hoed?