Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

CherokeeChum schreef:En recreatie ruiters zijn slechte ruiters/of misschien wel geen wedsstrijdambities hebben.
Of misschien wel een hengst ernstig veel mooier vinden als een ruin.
By the way wat maakt de pedigree van een paard goed?
Die performer wiens pedigree zo wijd verbreid is inmiddels
dat ie foktechnisch ook niet meer interresant is om dat er al zoveel van zijn?
Of juist die relatief nieuwe combi waaruit ineens een toppertje komt rollen.
Een paard is net zo goed als zijn performance,op een mooi papier alleen kan je niet rijden.
Al is bij een goed gefokt paard de kans wel groter dat je een nakomeling krijgt met een groter deel van de gewenste eigenschappen,dan nog moet er een ruiter aan te pas komen die hem naar dat gewenste level rijd.
Dus wat moet de gemiddelde amateur met een supersportpaard? afgezien van geld,talent,ambitie?
Er zijn ook veel mensen die willen recre-eren met een quarter,moeten die ook een duur sportpaard kopen?
quarterH schreef:CherokeeChum schreef:Ik ben het grotendeels met je eens.
Maar ff over de paarden die het net niet halen,is dat volgens jouw mening omdat ze net het potentieel missen? Of omdat de klik met de ruiter niet gevonden word?
Ik neem tenminste gemakshalve ff aan dat je voor jouw paarden wel de ruiters uitzoekt?
Inhoudelijke zou dat dus inhouden dat zonder de juiste ruiter je nog zo'n goed paard kunt hebben maar dat het dier dan toch niet tot zijn volledig potentieel komt.
Probeer je zelf in je fokprogamma wel eens wat nieuws of blijf je op vertrouwde bloedlijnen? Ook commercieel
lijkt me dat van wel,correct me if i'm wrong?
Mijn vraag is ben je dan niet een keer klaar met zo'n lijn omdat er teveel lijnteelt plaatsvind,en er inteelt depressie ontstaat?
De paarden die het dan niet halen ,is dat dan niet een soort van afval in jullie sportpaardenfokkers optiek die dan maar de handel ingaan als recreatie paard?
Niet banketstaaf bedoeld hoor!absoluut niet!
Maar ik kan me voorstellen dat zo'n paard vaak toch gepusht word tot het uiterste,vanwege het hoge dekgeld de afstamming,etc.
Je zadeld recreanten dan toch op met jullie ,,afval''.
Vanuit die optiek zou ik een aparte recreatie fokkerij nog niet eens zo gek vinden,ook vanwege de bereikbaarheid
prijstechnisch. Moeilijk en misschien i.d.d voer voor een ander topic.
en waar moet dit 'afval' dan naartoe? de slacht?
en
smileys, bij mijn posts.
Alleen FF zelf is nog in ons bezit en hij zal ook in dekdienst blijven, zolang er vraag is naar zijn dekkingen.
Op europees nivo werkte deze aanpak redelijk goed.