Totilas KWPN-erkend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:45

sarabande schreef:
Dat is geen kwestie van niet weten of niet lezen, het is gewoon nieuwsgierigheid naar waarom KWPN een hengst te erkent zonder dat essentiele onderdeel.
Dan zou minimaal bekend moeten zijn dat hij voldoet aan de voorwaarden.

Wie zegt dat hij niet veterinair gekeurd is!? De eigenaren niet, het KWPN niet. Die zeggen zelfs dat het rapport gepubliceerd worden in IDS.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:00

janderegelaa schreef:
Die zeggen zelfs dat het rapport gepubliceerd worden in IDS.

Zoals jij al constateerde, is dat nog niet gebeurd

Het lijkt wel het liedje van Harry Belafonte

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:09

Nu wel. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:29

Lante schreef:
Nu wel. ;)

O staat het rapport IDS???

Diane65

Re: Totilas KWPN-erkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:47

Zie voorpagina van Bokt.....Ik vermoed dat hij wel in de volgende IDS zal staan. Toch???

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:49

Sarabande: Hij is röntenologisch gekeurd en daarmee officieel erkend (staat inderdaad in de IDS, maar nog niet een volledig rapport). Voor mij is dat genoeg. Misschien kun jij de foto's wel opvragen bij het KWPN hoor, misschien zie jij dingen die de DA over het hoofd heeft gezien. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:08

Lante schreef:
Sarabande: Hij is röntenologisch gekeurd en daarmee officieel erkend (staat inderdaad in de IDS, maar nog niet een volledig rapport). Voor mij is dat genoeg. Misschien kun jij de foto's wel opvragen bij het KWPN hoor, misschien zie jij dingen die de DA over het hoofd heeft gezien. ;)

Je reageert op een post van mij en jan die gaat over het publiceren in IDS en je zegt nu wel. Eerst lezen lijkt me handig.

Ik wacht dus gewoon de beloofde publicatie van het rapport af.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:18

Klopt, ik bedoel dat hij nu wel röntgenologisch gekeurd is, het rapport is inderdaad nog niet gepubliceerd in de IDS, daar heb je gelijk in. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:13

Lante schreef:

Toch even een toevoeging
Ik citeer Johan Knaap in de paardenkrant vandaag.
Het gaat over een andere hengst, maar de boodschap is duidelijk, want ik begreep al niet dat ocd weg kan groeien.

Knaap zegt:
"OC wordt in principe niet geaccepteerd binnen onze fokkerij. Er zijn echter altijd uitzonderingsmogelijkheden geweest voor bewezen hengsten.........." verder gaat het over de United x Gribaldi........"om de hengstenkeuringscommissie de bevoegdheid te geven bij uitzondering een jonge hengst in de klasse C te accepteren, mits de hengst dit op andere onderdelen ruimschoots compenseert"

Dus de boodschap IDS dat Totilas aan de veterinaire normen van het KWPN voldoet, zegt met deze uitleg nog niets.

Ik hoop dat zowel het geval van de jonge hengst, alswel die van oudere bewezen hengsten er een heldere uitleg komt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:44

Wat ik dan wel raar vind, KWPN erkende hengsten hoeven niet officieel te voldoen aan de röntgenologische eisen..

Dit stond op de website van het KWPN

"Individueel erkende hengsten hoeven niet per sé te voldoen aan de KWPN-eisen ten aanzien van de constitutie (röntgenfoto’s, laryngoscopie). Nakomelingen van erkende hengsten worden geregistreerd in het veulenboek."

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:50

Dat zijn erkende, niet goedgekeurde hengsten.

Totilas was in Hickstead opeens erkend, later goedgekeurd

Maar ook dit verhaal is niet helemaal duidelijk voor iedereen

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:52

Maar veulens van erkende hengsten worden wel gewoon in het veulenboek ingeschreven, vind ik dan wel vreemd is het niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:07

Ik ben niet zon regeltjes kenner, maar het klinkt op zijn zachts merkwaardig

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:19

We hebben gisteren de aanvulling gekregen van het hengstenboek en daarin staat geschreven dat Totilas voldoet aan de rontgenoligische eisen en aan de eisen van het ademhalingsapparaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:44

flyfly schreef:
We hebben gisteren de aanvulling gekregen van het hengstenboek en daarin staat geschreven dat Totilas voldoet aan de rontgenoligische eisen en aan de eisen van het ademhalingsapparaat.

Ja dat klopt met het verhaal van Knaap dat voor bewezen hengsten andere eisen gelden, dus dat zijn de KWPN eisen

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:20

zeg als jullie hem niet willen of twijfelen, bij ons in België is hij meer dan welkom, hij kan hier heel goed werk komen verichten :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:55

sarabande schreef:
Lante schreef:

Toch even een toevoeging
Ik citeer Johan Knaap in de paardenkrant vandaag.
Het gaat over een andere hengst, maar de boodschap is duidelijk, want ik begreep al niet dat ocd weg kan groeien.

Knaap zegt:
"OC wordt in principe niet geaccepteerd binnen onze fokkerij. Er zijn echter altijd uitzonderingsmogelijkheden geweest voor bewezen hengsten.........." verder gaat het over de United x Gribaldi........"om de hengstenkeuringscommissie de bevoegdheid te geven bij uitzondering een jonge hengst in de klasse C te accepteren, mits de hengst dit op andere onderdelen ruimschoots compenseert"

Dus de boodschap IDS dat Totilas aan de veterinaire normen van het KWPN voldoet, zegt met deze uitleg nog niets.

Ik hoop dat zowel het geval van de jonge hengst, alswel die van oudere bewezen hengsten er een heldere uitleg komt.

Als je het zo leest niet nee... Lekker vaag beleid voert die Knaap tegenwoordig...
Maak nu gewoon even de conrete uitkomsten van de tests inzichtelijk!
We kunnen alleen goeie paarden fokken als het KWPN transparantie biedt in dit soort zaken.

Ik neem aan dat men in Belgie ook graag OC(D) vrij wil fokken? Nu denk ik nog steeds dat hij dat is, maar waarom dan niet gewoon publiceren die hap??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:07

merelhof schreef:
zeg als jullie hem niet willen of twijfelen, bij ons in België is hij meer dan welkom, hij kan hier heel goed werk komen verichten :D

Kan hij wel springen? voor zover ik weet moeten de dressuurpaarden ook nog steeds springen bij het BWP

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:27

bij het sbs is dat allemaal niet nodig: fatsoenlijk op de foto (dus geen erfelijke ocd die tot ongeschiktheid voor de sport leidt) en sportprestaties zijn genoeg. Een paard als dit, laat de fokkers zelf maar uitmaken of ze hem gebruiken, die zijn groot genoeg. :D Als ze jong zijn moeten ze bij ons inderdaad nog een klein sprongetje maken (ook bij het sbs denk ik maar ben niet zeker), dat zegt veel over het karakter, soeplesse en bruikbaarheid. Nu het gaat over een oxertje van twee keer niks, als ze daar niet over kunnen, kunnen ze ook niet mee in de gemiddelde manege, dus er zijn er weinig of geen die daar problemen mee hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:30

Hij is van moederskant famillie van Okidoki (Freiminkastam), dus hij kan vast springen, aldus zijn fokker. (bron: horses.nl)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:31

BWP wel, sBs niet...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:47

nu was allemaal ironisch bedoeld gezien de commotie die hier blijkbaar ontstaat over jullie held. Vindt het zo een fantastisch dier dat ik niet snap dat jullie daar zo kritisch tegenoverstaan. Zo tussen de lijnen van "hij zal wel een afvlakking hebben op de foto", "hij weeft naar het schijnt", zijn moeder zoog lucht, zijn tante was slecht beslagen, zijn achterneef was een vos, de buurman van de vriend van mijn moeder vertelde dat hij in de derde week van januari een beetje scheef liep op het gras....Terwijl de hele wereld zo een paard met de ogen toe zou ontvangen :).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:59

Ach wij zijn verwend met kwaliteit in de Nederlandse fokkerij :+ .

Maar goed een sportpaard wordt op andere onderdelen beoordeeld dan een dekhengst, dat heeft die fokkerij ook groot gemaakt.
Daar steken de fokkers hun nek voor uit, dus als er iets aan de hand is willen we daar duidelijkheid over.
Dan kunnen we altijd zelf nog beslissen wat we daar mee doen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:41

sarabande: dat is net wat ik wil zeggen: je weet niet dat er iets is maar je voed de geruchtenmolen al, hij gaat je fokkerij vervuilen (je hebt dat gehoord van de broer van de vader van de zus van de drukker en het is waarschijnlijk waar want ids is te laat). Wacht nu toch even af en kijk ondertussen met plezier naar de prestaties van dit prachtdier! Wees eens gewoon gelukkig :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:45

Integendeel de direkteur van het KWPN heeft dat gezegd, en daar hebben wij als fokkers mee te maken. Dat heeft niet zozeer met Totilas te maken alswel met een helder beleid binnen het stamboek, dat is iets waar in Nederland prijs op gesteld wordt.