Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:02

manege de roosberg heeft ook 2 dartmoors. jaspero is zadelmak gemaakt bij Franca Zeelen in Geffen.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:35

Ik stuitte via bokt.be (tuurlijk meteen zoeken op 'dartmoor' aangezien een oud lievelingsveulen Erica van Droevendaal, ergens is België moet staan!
Wel een treurig bericht uit Engeland uit het echte Dartmoorland:
"Omdat er te veel paarden in Dartmoor zijn worden een groot deel van de pony's afgemaakt! In 18 maanden zijn er al een stuk of duizend pony's afgeschoten en vier jaar zijn dat er normaalgezien maar ong. 170. Daarna worden ze naar de dierentuinen gebracht voor de tijgers en zo. Je kan een veulen kopen voor maar 10 pond.
Hier is een reportage van op de engelse radio: http://www.bbc.co.uk/iplayer/console/b00zgwhl
Het eerste deel is iets anders en daarna praten ze over de pony's."
|(

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:02

idefix4! Ik zie een fantastische foto van jullie Prince in het jubileummagazine van Bokt staan!!! Daarnet is de Bit in de bus gevallen, samen met het magazine. Jeeeee! Vakantieleesvoer!
Wel jammer dat er niet toevallig vermeld staat dat Prince een Dartmoor is... Maar goed, mensen gaan hem nu vast googlen/bokken... :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:36

Ja, leuk is ie hè? Prince is een gevalletje, gevonden op bokt. ;)

Ik vind het triest om te lezen dat er zo veel pony's al zijn gedood! Jammer dat je ze niet makkelijk naar NL kan halen, ik zou het best aandurven om ze te importeren. Prince geniet veel aanzien op de ponyclub. Hij is de ideale leerpony en in principe Fedo'tje ook. Die loopt ook pas als zijn bazinnetje het hem goed vraagt. Het slaan naar andere pony's is inmiddels ook over. Waarschijnlijk heeft ie gewoon even moeten wennen aan de andere pony's.

Persoonlijk vind ik dat een kind ook lang vooruit kan met een A-tje. Sabrina wordt 9 en ze vormt een mooie combi met Prince. Ze is niks te klein voor haar leeftijd. Er heeft een tijdje een meisje van 14 toen op Prince gereden. Wel een dametje die wat klein is voor de leeftijd, maar die misstond ook absoluut niet. Dus dat ze 'te klein' zijn vind ik schromelijk overdreven. Ik vind juist de wat kleinere pony's uitermate geschikt voor manege's. Ze zijn handzaam en een bange ouder durft die meestal ook nog wel te aaien en te poetsen. Iets wat toch wordt verwacht van ouders op sommige plaatsen. :+

Ik haal het bericht er helaas niet uit. Maar dan nog vind ik het echt jammer om te horen! En dan te bedenken dat ze toch niet echt een grote populatie vormen?

xxxclau

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:50

Ja, gek hè dat het maar een kleine populatie is, en dat het er daar dan nog teveel zijn. De Dartmoor is geloof ik gelabeled als zeldzaam ras, dus jammer dat dat dan zo gaat. Ik zou er ook wel een paar uit Dartmoorcountry willen halen, maar de tijd en het geld ontbreekt me momenteel. Ik kan nu 1 pony goed onderhouden en daarom moet ik het daar ook maar bij laten, vind ik. Het gaat hartstikke goed met haar, en dat moet ik dus vooral zo laten. Als we meer ambities krijgen, gaat ze vast meer geld kosten :).

Trouwens, ik heb nog wat te melden! Vandaag weer eens helemaal opgetuigd. Tot nu hadden we het tuig voor het 'lijf' en het hoofdstel met oogkleppen apart geoefend. Vandaag voelde het als de dag dat we alles samen gingen doen. Nieuwe bitje merkte ze ook niet (zelfde als andere, maar dan hoef ik niet steeds te wiselen), en toen gaan (lopend dus). Op het terrein ging het goed, een beetje zenuwachtig maar ze had tenslotte een paar dagen niet gelopen. Dan maar lekker de straat weer op. Dat vond ze wel spannend. Dat is bijzonder, want ze vindt weinig spannend meer. Ze zocht veel steun aan de stoeprand, ze was wat schrikkerig op kleine dingen, en ging wat dribbelen. Ze had wel keurig respect voor het bit vandaag, een goed teken. Na 2x 'ho' en wat druk, stopte ze de keren erna alweer zelf op 'ho' (zonder druk, heerlijk). Ze was niet echt bang, still, I had to talk her through. Ze kon me voor het eerst op straat niet zien, dus dat was wel raar. Je moet ook anders gaan leiden. Je kunt geen gebaren tekens meer geven, en je hebt echt alleen je stem en de teugeldruk nog. Haar zenuwen zijn goed te meten aan hoe lang ze kan stilstaan. Maar ook die kregen we onder controle. Een topdag!! En wat was het de ochtend en middag mooi weer!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:13

Gefeliciteerd Clau! Wat leuk! Ik wil wel een foto zien hoor van Wondertje helemaal in het tuig! Waarschijnlijk vond ze het zelf ook anders dan anders omdat ze nu helemaal was opgetoomd. Met Prince hebben we het ook willen proberen. We hebben hem één keer helemaal in het mentuig gehad. Hij vond vooral het broektuig eng aan de bips. Maar na een paar rondjes in de bak zo, ging het niet eens onaardig! Helaas ontbreekt het ons aan tijd om het echt te doen, want het lijkt me geweldig om hem ook voor een koetsje te kunnen hebben. Sabrina wil hem nooit meer kwijt en ze bedenkt daardoor 1001 redenen om hem tzt niet te hoeven verkopen, haha. Ach als het zo ver komt is ie vast een jaar of 20, dus ik vermoed, dat Prince hier wel bij het meubilair gaat horen. :D

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:58

Haha! Voor als ze eruit gaat groeien, moet ze maar alvast mijn vorderingen in de gaten gaan houden! Ik grijp elke gelegenheid aan om met mijn eigenlijk-niet-door-mij-te-berijden pony aan de slag te kunnen. Mennen is er maar één! (incl. dressuur mennen, marathon, sulky en recreatief, daarna in meerspannen) Next: lange teugelwerk, wandelen, fietsen met pony (goed voor de kilometers en de hoeven), longeren, natural horsemanship, vrijheidsdressuur, .... Reken maar dat ik in 3 jaar tijd nog niet meer heb kunnen afstrepen dan 4 van de 7 van dit rijtje! En daar zit rijden nog niet bij.
In mijn dromen zal ik ooit met haar springen, en crossen op het strand. Met de nadruk op dromen (ik ben 1.72 m). Maar dat had me wel erg gaaf geleken :D, zo'n klein kanonnetje onder je kont (goed vasthouden zeker?).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:04

Met het mentuig om, hebben we er niemand opgezet hoor. hihi, maar idd, Prince is een kanonnetje. Hij kan als een idioot door de bak sjezen. Inmiddels is Sabrina zo vrij met hem, dat ze daar gewoon mee kan omgaan. Ze heeft er laatst ook een springcursus mee gedaan. Eén les is ze er 2 keer af gevallen, maar de les erna ging het weer goed. Dat heeft haar zelfvertrouwen heel veel goed gedaan.
Kan Wonder ook zo met dat koppie slaan om het ongenoegen te laten merken? Wij lagen in een deuk toen ie het voor het eerst deed. En schudden, dat doet ie ook veel. Ik kan wel merken dat hij met Sabrina wel steeds makkelijker te rijden wordt. Blijkbaar stoort ze hem niet meer zo veel als in het begin. :+

Hij kan inmiddels ook al wat dingetjes van vrijheidsdressuur. Hij kan jambette en hij heeft kunnen knielen. ;) Kusjes leren geven mocht Sabrina niet, Prince is kan nogal happig en ongeduldig zijn op snoepjes.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:28

Ja Wonder slaat ook altijd met haar hoofd! Vandaag nog, stond ze op de paddock en haar voerbak (nu het winter is) kwam niet snel genoeg. Dus we hebben ook weer even geoefend op wie nou wie dingen afdwingt. "O ja, bedankt voor de tip, sorry. Mag ik nu mijn voer!?", leek ze te zeggan, haha. Toen was ze weer lief en zette haar kraaloogjes op.
Maar ook op de wei en zo als er opwinding is, of ze is die dag stout, dan doet ze dat meteen. Het kondigt altijd iets aan. Wonder is een pony die nogal gauw last heeft van ongenoegen. Ze is tenslotte een merrie, sorry 'volwassen dame' (spreek uit op zijn kak). Het is heel grappig hoe ze zich dan zit aan te stellen. Een Welshje A van 2,5 die bij haar in de wei staat, haar (beste?) vriendinnetje (Pippi van 'tien', net als Welshje A Bloem, staan vaak op bokt!), doet het ook. Maar gelukkig kan Wonder zich ook keurig gedragen en houdt zich heel vaak keurig in tot ze eindelijk mag 'knallen', in het park bijvoorbeeld. Dan gaat de longe erop en dan mag ze gek doen. De scheten vliegen dan in het rond. Ze maak dan echt hogeschoolcapriolen. Terwijl ze een halfuur ervoor zich nog liet sturen door iemand die me helpt, en die moet leren sturen met de leidsels, en dat ze nog braaf langzaam ging.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:37

Ja, merries hebben dat meer dan ruintjes haha. Sinds kort woont hier ook een Welsh-A dametje. In de wei staan de heren gebroederlijk naast elkaar en de merrie zoekt altijd een hoekje alleen. En maar piepen en mopperen als ze willen snuffelen. :+ De heren kun je dan echt zien denken: "Vrouwen!" _O-

Merrietje wil niks met ze te maken hebben, maar ze zoekt ze ook regelmatig even op om te laten weten dat ze er nog is. Een heel schattig gezicht. En als één van de ruinen heeft gewerkt en later de wei in komt doet ze wel mee met het begroetingsritueel.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:47

Bij ons op stal is het overgrote deel dame, dus dat is altijd feest met wie het hardst brult of het lelijkst kijkt. Het grappige is dat de grootste merrie, een Haflinger, piept en dat Wonder een zwaar jongensstemmetje heeft. Eigenlijk knort ze meer dan ze hinnikt. Een andere 'grote', Fjord/IJslanderkruising, noem ik het zingende paard, zij kan alle tonen gillen.
Ik vind het wel jammer dat merrietjes niet zoveel spelen als ruintjes, die blijven altijd jong en dat ziet er zo leuk uit. Ik kwam ooit eens met een bal aanzetten voor Wonder. Volgens mij moet ze er nog van bijkomen. Een wei vol Dartmooruintjes zal wel een feestje zijn. En de bal ligt vast binnen no time in de sloot.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:43

Haha, nou, mijn Sam vindt ballen ook niet zo, maar hij gaat er idd wel mee aan het rommelen. Die kan zich zelfs nu hij 12 is als een waar veulen gedragen. Laatst stond mijn buuf nog met gekrulde tenen te kijken hoe hij samen met de andere 2 sprintjes trok door de wei om dan echt nipt op tijd stil te staan voor het hek. :+ Dat gaat soms ook wel eens mis trouwens... Ik heb al 2 keer de schade ervan mogen ervaren. Eén keer stond ons trio, toen nog zonder merrie heerlijk in de hooi-wei zichzelf vol te vreten. En vangen? Vergeet het maar!
Prince heeft een echt pony-hinnikje. :j Des is hier de Macho en Sam is dan wel ruin, maar als mens zou ie vast homo zijn geweest. haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:49

Moderatoropmerking:
Vanaf nu graag weer ontopic.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:23

Coby schreef:

Wat betekent dit??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:34

Ik begrijp even niet wat er off topic aan is. We mogen blijkbaar de stalgenoten van onze pony's niet bespreken hier. ;)

Prince was vandaag in elk geval erg lief. En ik ga eens vragen aan mijn moeder. Die heeft paarden uit Ierland geïmporteerd. Me dunkt dat ze dan via Engeland gaan. Eens uitvlooien hoe moeilijk dat is. ;) Als ik een Dartmoor zo kan redden...

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:16

Ze zitten ons vast haarscherp in de gaten te houden nadat we het topic een aantal keer heropend hebben. Leuk toch!
Mensen, meer Dartmoorverhalen graag!! Ik hoor er graag nog véél meer!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:30

xxxclau schreef:
Coby schreef:

Wat betekent dit??

jouke_h schreef:
Zijn er hier mensen die met dartmoorpony's fokken? We zijn nog op zoek naar een bruine. Liefst een jaarling/2 jarige. Geen merrie. Hengst zou het leukst zijn. En weet iemand heel toevallig iets over die dartmoorpony's in de wei van Universiteit Wageningen?? Koffievosjes zijn namelijk ook erg leuk :D

Jullie praten offtopic omdat jullie niet meer het onderwerp van de beginpost aanhouden (toch?).

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:20

thoraklover schreef:
jouke_h schreef:
Zijn er hier mensen die met dartmoorpony's fokken? We zijn nog op zoek naar een bruine. Liefst een jaarling/2 jarige. Geen merrie. Hengst zou het leukst zijn. En weet iemand heel toevallig iets over die dartmoorpony's in de wei van Universiteit Wageningen?? Koffievosjes zijn namelijk ook erg leuk :D

Jullie praten offtopic omdat jullie niet meer het onderwerp van de beginpost aanhouden (toch?).

Dit is het enige Dartmoortopic op heel Bokt. Waren er maar meer.. |(
Maar we zitten helemaal goed. Mijn Dartmoorpony, en koffievos, komt uit de Wageningse Dartmoorkudde. Prince van idefix4 is daar vast en zeker familie van! Wat is de afstamming van Prince ook alweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 08:37

thoraklover schreef:
xxxclau schreef:
Coby schreef:

Wat betekent dit??

jouke_h schreef:

Moderatoropmerking:
Helemaal juist!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:38

Wij fokken dartmoors, komend jaar 2 veulens van Stourton Whirlwind.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:02

He wat leuk een topic over Dartmoors. Nu las ik net dat dit speciaal bedoelt is voor het fokken met Dartmoors.
Nu hebben wij sinds deze zomer ook een Dartmoor maar één zonder papier. Een merrie van 15 jaar echte kinderpony maar ook lekker fel tijdens het rijden. Zou deze pony opgenomen kunnen worden in het stamboek om evt mee te fokken ?
Afbeelding

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:18

Hoe weet je dan dat het een dartmoor is, alleen met een stamboekpapier heb je de zekerheid dat er sprake is van een dartmoor? daarnaast hebben niet alle stamboeken de erkenning van het moederstamboek in Engeland en juist bij die stamboeken vind je vaak een scheutje "vreemd"bloed waardoor de zo karakteristieke kenmerken van de dartmoor tekort worden gedaan

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:21

Inderdaas esje01
Daarnaast andafriesje heeft hij (op de foto) niet de meest typische kenmerken (en lijkt hij erg groot?)

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:45

Ik ben ook benieuwd hoe ze dat weet (of het een dartmoor is). Maar goed, ik heb wel gemerkt hoe zulke dieren tot stand kunnen komen. Als in een kudde bijvoorbeeld de hengstveulens net iets te laat worden weggehaald en de merries dekken (met 8 maanden nog wel). Dan krijg je soms inteeltgevallen, maar toch ook hele mooie veulens. Onder meer ken ik zo een palominokleurige dartmoor zonder aftekeningen en héél kleine oortjes! (zo lang als je duim). Ze was afstamming van Mentor en Gandalf. Ik denk dat een aantal keren vos in de erfelijkheid die kleur kan geven. Erg mooie merrie, ik had haar graag willen hebben. Die had dus geen stamboekpapier, maar een gewoon paardenpspoort, en ze was wel een zuivere dartmoor. Helaas weten veel volgende eigenaren dat niet, tenzij het ze verteld wordt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:50

Er moet een crèmegen aanwezig zijn voor palomino, en dat is niet een aantal keer vos :n dat moet ergens vandaan komen. Het is wel waar dat palomino een verdunning is van vos (dus crème + vos kan palomino geven) maar dat komt niet zomaar tevoorschijn.

Zo is de halve Dartmoor van hier een palomino, de moeder was bruin. Dat betekend dat de vader degene geweest moest zijn die het crèmegen droeg; de moeder moest sowieso het (recessieve - wat dus niet toonde aan de buitenkant) vosgen dragen waardoor je palo krijgt.
Hierdoor is het makkelijk te herleiden welke kleur de vader gehad zou kunnen hebben (die is onbekend), dat kan namelijk niks anders zijn dan valk, smokey black, smokey cream, palomino, cremello of perlino.
Bij Dartmoors komt het crèmegen voor, maar het is zeldzaam... het zou dus kunnen dat bijv de vader of moeder een smokey black was, vaak zie je dat aan de buitenkant niet namelijk. Dan geeft hij/zij dus wel het crèmegen door en in combinatie met vos kan daar 'ineens' een palomino uit komen.
Het kan dus goed dat er Dartmoors gefokt worden met een 'apart' kleurtje. Die hoeven dan helemaal niet onzuiver te zijn. In het wild zie je sowieso meer kleurtjes bij de Dartmoors zoals bont, wat dan voor het stamboek weer niet mag. Ik vind het persoonlijk wel leuk maar ik ben dan ook fan van aparte kleurtjes. :))

Dit bijv is een smokey black..... maar je ziet er niet zoveel bijzonders aan verder, je zou eerder zeggen dat het een 'gewone' kleur is.
Afbeelding

Die hierboven vind ik ook niet 'typisch' Dartmoor maar ik zie er wel iets van terug. Heeft echter ook wel iets Welsh-achtigs naar mijn idee.
Edit: dit gaat over de pony van andafries
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-12-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt