Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:02

Ik heb een jaartje een manegefjord gereden, die nogal onhandelbaar was. Ze was pas 3 en ongeloofelijk sterk.
Zelfs met slofteugel ging ze nog ervandoor, hoewel dat nog wel het beste werkte. Normaal dressuur rijden was echt een moeilijke opgave. Uiteindelijk werd ze wel steeds braver, maar zonder hulpteugel rijden gaat echt niet.
Het is wel een heel leuk paardje, echt een sportfjordje, want als ik haar onder controle had liep ze aan de teugel en kon ze ook een aardig sprongetje maken.

Wat voor bit ze had? Volgens mij een dubbelgebroken kneveltrens. ;(

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:15

CindyUniek schreef:
Stef_anouk schreef:
Maar van nature hebben ze het niet, dus da's de schuld van de eigenaar die het zover laat komen dat het paard gewoon niet meer reageerd.

maar soms kan je daar als 'nieuwe eigenaar' weinig meer aan doen...
ik heb een fjord gekend, die was zonder stang niet te rijden..... met stang ging het aardig, maar zonder was er niks meer mee te beginnen...
was op dr 10e bij vriendinnetje gekomen..... (daarvoor ooit soort manegepaard geweest dus ja...)

Ben ik het niet helemaal mee eens. Patricia komt van een campingmanege vandaan en die werd daar ook met stang gereden, pakte daar ook het bit vast en die heb ik later op een dubbelgebroken trensje kunnen rijden. Ik denk dat het ook wel een beetje met de instelling en het rijvermogen van de ruiter te maken heeft. en idd ook wel een beetje qua fjord. Maar ik ben er wel van overtuigd waar een wil is is een weg. Ik wilde tries heel graag op een zachter bitje kunnen rijden en dat is me gelukt.

Forever_Jana

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:16

Eigenlijk bedoel ik gewoon dat ze voor mij te hard in de mond is en kon ik haar niet zo goed inhouden

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:34

Ik ree mij fjordje altijd met een D trens. Met dressuur wel is als hulpteugel een slof en met het springen een martingaal. Verder gebruik ik nooit een scherper bit omdat de kans dan heel groot is dat hij heel hard wordt in zijn mond.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 01:33

De eerste paar weken gereden met een Pelham. (zo overgenomen van vorige eigenaar). Nu afgebouwd en rij nu met een pessoa op de grote ring.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:43

Ik rij met een geboken pelhambit en dan een verbindingsstukje tussen de onderste en bovenste ring. Heb vanalles geprobeert en in overleg met de tandarts is het deze geworden. Gaat geweldig sinds ik ben zo rij.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:12

Ik rij mijn fjord met een dubbel gebroken bitje..
en als het echt noodzakelijk is, met een tiedeman.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:21

dubbel gebr bit of geen bit. hulpteugel niet.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:20

zorita heb ik zelf beleerd,
maar nooit met een hulp/bijzet teugel.
wel heb ik een bit met rolletjes zegmaar,
aangezien ze graag het bit vast pakt en er dan van door vliegt.
maar door die rolletjes gaat het draaien,
het doet geen pijn ofzo hoor!
daar door loopt ze al veel nagefelijker omdat ze nu gaat kauwen en het bit los laat! :D

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:44

Wij rijden Kelmar op een pessoa bit, in overleg met een aantal mensen. Op het middelste gat. Verder geen bijzetteugels oid.

Annebellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:40

Ik heb nog een vraagje als dat kan..
Want ik ben opzoek naar een fjordje maar ik wil eigenlijk met een gewoon hoofdstel en dubbelgebroken of misschien een leren bit rijden en als ik wat verder ben wil ik proberen bitloos want dat lijkt me heel leuk.. Kan dat of zijn de meeste fjorden daar te pittig/sterk voor?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:42

Ik denk dat het gewoon kan hoor. Als je hem daar vanaf het begin mee rijd en goed vol blijft houden. :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:44

het is de grootste onzin dat de meeste fjorden er te pittig of sterk voor zijn.

ik zou me alleen niet vastpinnen op een bepaald bit omdat dat jou prettig lijkt(dubbelgebroken,leren bit)maar kijk wat je (toekomstige) fjord fijn vind.

Annebellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:55

Ontzettend bedankt voor de reacties!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:57

Ik rij nog met enkelgebroken bit, maar ga binnenkort bitloos :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:01

Annebellee schreef:
Want ik ben opzoek naar een fjordje maar ik wil eigenlijk met een gewoon hoofdstel en dubbelgebroken of misschien een leren bit rijden en als ik wat verder ben wil ik proberen bitloos want dat lijkt me heel leuk.. Kan dat of zijn de meeste fjorden daar te pittig/sterk voor?

Hoeft niets uit te maken. Hiermee zeg je alleen maar dat je door het bit meer kracht zou kunnen uitoefenen op je paardje, wat door hem/haar alleen maar als onprettig wordt ervaren. Waarom probeer je het niet gewoon? Als je dat niet doet kun je eindeloos blijven piekeren en discussieren, maar uiteindelijk ben je nog nergens. ;)
Je kunt toch eerst gewoon in een omheinde omgeving (bak/weide) rijden om te proberen? Dan kan er niet zoveel fout gaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:35

Mijn lespaard op de manege heeft een pessoabit + martingaal.
Maar ik heb er niet veel aan, want hij scheurt toch als een renpaard :')

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 05:18

Annebellee schreef:

Sommige paarden, dat hoeven niet alleen fjorden te zijn, zijn sterk in de mond gemaakt. Maar als een fjord een fijne opleiding heeft gehad kun je daar prima mee rijden met eem normaal bit en ook wel met een bitloos hoofdstel..
Mijn fjord was ook loeisterkt toen ik haar kocht, maar kan haar nu lekker op een los teugeltje rijden, waar een wil is is een weg, al geldt dat niet altijd moet ik eerlijk zeggen.
Ooit een fjord voor kar helpen beleren, dat hebben we opgegeven, dat was gewoon niet vertrouwd, zo sterk en en zo koppig. Eigenaren waren ook geen echte menners dus dat was dan ook sowieso fout gegaan..

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:25

Ik gebruik gewoon een bustrens.