Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:25

elllis schreef:
Maar fokken we om te verkopen en finacieel beter van te worden of ??

Brand maar los ...

Ik fok persoonlijk om ze tot 3 jaar aan te houden en dan in de sport uit te brengen .. evt ook verkoop dan ..

als je fokt om er beter van te worden moet je een stoeterij hebben en zal dit heus niet lukken met enkele paarden...
ook moet je dan een bewezen prestatielijn hebben en is het beter om er ook voor te zorgen dat de nakomeling in de sport komen.

Ik zelf fok als hobby, met paarden kun je nauwelijks je geld verdienen, dus begin ik er ook niet aan...
Natuurlijk als je een goed paard hebt en je kunt verdienen kun je beter van je hart een steen maken en verkopen... gebeurt meestal eenmalig
In principe staat alles te koop zonder echt te koop te staan, met een mooi prijskaartje verkoop ik alles... maar ze hoeven niet weg, ze staan niet op mijn tenen en heb er nog genot van.
De bedoeling is om er genot van te hebben, laten uitbrengen in de sport of zelf uitbrengen en zo goed mogelijke prestaties behalen en dat het liefste met eigen fok :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:32

ulestro schreef:
petraaken schreef:
maar dan moet je wel de ruimte hebben om hem als hengst aan te houden en bij de meeste hobbyfokkers ontbreekt dat.

Toppers worden altijd verkocht het zijn de mindere dieren die nu heel moeilijk verkocht geraken

en om hier nog eventjes op trg te komen
dus als hij goed genoeg is wordt hij toch verkocht
maar als hij niet goed genoeg is lukt dit niet goed
omdat het een hengst is lukt de stalling niet
dus wrm dan hengst laten, met ruinen heb je dat probleem dan niet, is het plaatsgebrek ook weg
en waarom hengst laten als hij goed genoeg is...

en dan heb je alle tijd om hem rustig op te leiden en mss toch nog zijn geld op te leveren...

ik bedoelde te zeggen dat topveulens en potentiele toppaarden altijd goed verkocht geraken slaat niet op mezelf hoor maar in het algemeen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:47

ceasario schreef:
weule schreef:
dekgelden zullen zeker niet zakken.

In Amerika zijn er hengstenhouders die dat wel doen, en dan weet ik het van de Quarter Horse Hengsteneigenaard. Ze verlagen de prijzen voor het dekgeld om de klanten de gelegenheid te bieden ook in de crisisperiode een veulen te fokken.
Dan hebben we het wel over bedragen van 2500 Dollar en hoger...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:51

ulestro schreef:
elllis schreef:

Brand maar los ...

Ik fok persoonlijk om ze tot 3 jaar aan te houden en dan in de sport uit te brengen .. evt ook verkoop dan ..

als je fokt om er beter van te worden moet je een stoeterij hebben en zal dit heus niet lukken met enkele paarden...
ook moet je dan een bewezen prestatielijn hebben en is het beter om er ook voor te zorgen dat de nakomeling in de sport komen.

Ik zelf fok als hobby, met paarden kun je nauwelijks je geld verdienen, dus begin ik er ook niet aan...
Natuurlijk als je een goed paard hebt en je kunt verdienen kun je beter van je hart een steen maken en verkopen... gebeurt meestal eenmalig
In principe staat alles te koop zonder echt te koop te staan, met een mooi prijskaartje verkoop ik alles... maar ze hoeven niet weg, ze staan niet op mijn tenen en heb er nog genot van.
De bedoeling is om er genot van te hebben, laten uitbrengen in de sport of zelf uitbrengen en zo goed mogelijke prestaties behalen en dat het liefste met eigen fok :)

Precies dat vind ik ook het mooiste ... maar waarom staan er dan zoveel veulens te koop vraag ik me dan af welke idealen/doelen ... hebben de mensen die een veulen fokken ..

Cassidy

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:01

Ik sta in pension, en heb twee paarden, allebei merries.
De oudste is 14, de jongste (nu drachtig) is 6.
Ik heb de jongste zelf gefokt, de 14 jarige is haar moeder. Reden? Omdat ik het een keer mee wilde maken, het veulen was voor mezelf. Ik heb de jongste nu ook laten dekken omdat:

Ik het zelf nog een keer mee wilde maken
Ik het de merrie ook gunde om moeder te worden, ze er volwassener van wordt, en qua lichaam nog uitzwaart.

Het veulen zal moeten worden verkocht, ik kan geen drie paarden aan, niet financieel, en ook niet qua tijd. De bloedlijnen zijn goed, maar ik heb zelf geen wedstrijdambities, dus zowel moeder als dochter hebben niet echt veel gepresteerd. Afgezien van het feit dat de wedstrijden in mijn discipline nu ook niet al te dik gezaaid zijn.

Ziedaar mijn motieven.
Ik ben sinds Augustus werkeloos, dus de merries blijven leeg. Het zal de vraag nog zijn hoelang ik ze allebei aan kan houden.
O, en voordat ik commentaar krijg waarom ik toch heb laten dekken: dekking was gekocht en betaald voordat ik te horen kreeg dat ik mijn baan kwijt zou raken. Dan kun je het risico nemen en fokken, of het geld meteen weggooien en je merrie leeg laten staan.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:09

elllis schreef:
ulestro schreef:

Precies dat vind ik ook het mooiste ... maar waarom staan er dan zoveel veulens te koop vraag ik me dan af welke idealen/doelen ... hebben de mensen die een veulen fokken ..

wel eigenlijk het ideale voor mij toch : mooi, tof veulen, en vooral lief en braaf en wat beweging erop, die later uitgroeit tot een tof rijpaard voor jezelf...
van dat oogpunt ga ik uit... alles die meer in het packet zit, zoveel te beter...
ik ben zelf verliefd op springpaarden om ze te zien springen, zelf spring ik niet, dus rij ik ze tijdens de week en laat ik een andere goeie ruiter ze uitbrengen, spaart een hoop trainingsgeld en je hebt zelf veel meer genot van je beestjes ook en zo hebben ze de kans om te doen waar ze goed in zijn... en zich te bewijzen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:11

Cassidy schreef:
Ik sta in pension, en heb twee paarden, allebei merries.
De oudste is 14, de jongste (nu drachtig) is 6.
Ik heb de jongste zelf gefokt, de 14 jarige is haar moeder. Reden? Omdat ik het een keer mee wilde maken, het veulen was voor mezelf. Ik heb de jongste nu ook laten dekken omdat:

Ik het zelf nog een keer mee wilde maken
Ik het de merrie ook gunde om moeder te worden, ze er volwassener van wordt, en qua lichaam nog uitzwaart.

Het veulen zal moeten worden verkocht, ik kan geen drie paarden aan, niet financieel, en ook niet qua tijd. De bloedlijnen zijn goed, maar ik heb zelf geen wedstrijdambities, dus zowel moeder als dochter hebben niet echt veel gepresteerd. Afgezien van het feit dat de wedstrijden in mijn discipline nu ook niet al te dik gezaaid zijn.

Ziedaar mijn motieven.
Ik ben sinds Augustus werkeloos, dus de merries blijven leeg. Het zal de vraag nog zijn hoelang ik ze allebei aan kan houden.
O, en voordat ik commentaar krijg waarom ik toch heb laten dekken: dekking was gekocht en betaald voordat ik te horen kreeg dat ik mijn baan kwijt zou raken. Dan kun je het risico nemen en fokken, of het geld meteen weggooien en je merrie leeg laten staan.

spijtig dat je je werk kwijt bent
hopelijk valt alles goed op z'n pootjes!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:16

elllis schreef:

Dat vraag ik mij toch ook zo vaak af. Wie fokt er nu om telkens opnieuw zijn veulens onmiddellijk te verkopen?
Het leuke is net om je veulen aan te houden, op te fokken, in te rijden en als je er een goed paard aan hebt, véél sportplezier aan te beleven!
En OK, als er dan es een goed bod komt, of het is een paard dat je niet 100% ligt, kan je nog steeds verkopen.

Helaas hoor ik vaak, en lees ik hier ook op bokt, dat veulens gefokt worden voor keuringen ed, maar de fokker er nooit niets mee doet behalve onmiddellijk verkopen. Zij fokken ook helemaal niet op karakter of zo, enkel op exterieur & potentie.

Want een braaf, betrouwbaar & goed rijpaard verkoopt ALTIJD! Crisis of niet.

Dus mensen die zulke paarden kunnen fokken & rijden, hoeven zich helemaal niet in te houden...

Edit: @Ulestro: zo doe ik het ook. Het allerleukste wat er is! En idd helemaal niet zo duur om zo'n paarden aan te houden. Er zijn genoeg degelijke wedstrijdruiters die om een goed & gereden paard verlegen zitten!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:52

Ik denk dat alles verkoopt, maar wel voor de juiste prijs ;)
En aangezien de export daalt zal die juiste prijs nu waarschijnlijk wel lager komen te liggen voor een luxe artikel als een paard.

Alleen ik heb niet het idee dat de crisis al erg "gevoeld" wordt. Veel mensen hebben nog een baan, en zijn hooguit wat huiverig om een grote investering te doen (auto, huis).
En of een veulen fokken tot een grote investering behoort? Kosten van inseminatie, dekgeld en bevalling worden gespreid over de maanden, dus in die zin is het geen echt grote uitgaaf ineens.
Ik vraag me af of er echt minder veulens komen....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:48

lientjeds schreef:
Dat vraag ik mij toch ook zo vaak af. Wie fokt er nu om telkens opnieuw zijn veulens onmiddellijk te verkopen?
Het leuke is net om je veulen aan te houden, op te fokken, in te rijden en als je er een goed paard aan hebt, véél sportplezier aan te beleven!

gelukkig denkt niet elke fokker als jij ..anders zou er een nijpend tekort zijn aan paarden als iedereen enkel een veulentje fokt voor zichzelf ..een heleboel fokkers rijden zelfs niet eens ..ik probeer ook telkens de hengstveulens te verkopen ..de kans dat je als partikulier of kleine fokker een hengst kan opfokken en voorbrengen op een HK en goedgekeurd krijgen is heel klein en om er dan ook nog geld aan te verdienen als dekhengst is nog kleiner ..dus ik probeer ze te verkopen aan mensen waar die kans groter is ..
veel goede kleinere fokkers hebben 1 of 2 merries en houden gewoon geen veulens aan omdat ze de plek niet hebben ..maakt het ook mogelijk aan sportmensen om wat te kunnen kopen ..
en verder spreek ik voor mezelf ..ik heb plezier aan degene ie ik gefokt heb maar evenveel aan degene die ik als veulen of jaarling gekocht heb ..en dat kon ik dankzij degene die goed verkocht werden als veulen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:25

Besita ,dat ben ik helemaal met je eens!!!
Ik had gister alleen geen zin om dat uit te gaan leggen en weer een andere discussie op gang te helpen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:39

en als je ook nog eens ambitie hebt om een goed paard te fokken -lees bovengemiddeld als in internationaal -dan is dat al helemaal uitgesloten als hij in je eigen achtertuin blijft staan daar ben ik toch effe realistisch in ...zelfs al is de kans minimaal en je fokt ooit een GGK hoeveel merries gaat hij krijgen als je hem helemaal van jezelf houd tov deel of volledig verkopen aan een HH ?
ik had twee jaar terug mijn 2 eerste fokproducten op nummer 1 exequo staan in de vierjarigen competitie springen hier in belgie ..ze hadden beide 10 op 10 nul gelopen ...als je naam dan als fokker als enige 2 keer vermeld staat op een lijstje van 10 paarden die eerste zijn geworden ( op 600 starters ) dan geeft dat ook een super gevoel hoor :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:07

De conclusies hier zijn ook overwegend dat er met mindere merries minder gefokt zal gaan worden.
Ik vraag me dat af als, hier op Bokt iig niet kijk maar op EHK

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:08

elllis schreef:

Wij hebben de merrie speciaal gekocht om mee te fokken, ze kan ook niet dienen voor de sport wegens blessure aan haar voorbeen. Maar zelf hebben we er nu al 6 en nog 2 bij de jonge paarden bij in de wei staan dus 8 paarden die moeten verzorgd worden en dat is eigenlijk al van het goede teveel (ik studeer nog, zit in de weke dus op kot en kan dus niks doen met de paarden, ik train nu zo'n 3x per week en start toch met succes Z2 :p). Dus het veulen van dit jaar (al is het het beste dat we ooit gehad hebben) moet weg. We hebben er de plaats niet voor maar als we niet zouden fokken staat de fokmerrie op de wei voor niks, geld te kosten voor niks. Op deze manier halen we dus het geld dat de merrie tijdens het jaar kost er normaal gezien makkelijk uit.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:52

besita schreef:
en als je ook nog eens ambitie hebt om een goed paard te fokken -lees bovengemiddeld als in internationaal -dan is dat al helemaal uitgesloten als hij in je eigen achtertuin blijft staan daar ben ik toch effe realistisch in ...zelfs al is de kans minimaal en je fokt ooit een GGK hoeveel merries gaat hij krijgen als je hem helemaal van jezelf houd tov deel of volledig verkopen aan een HH ?
ik had twee jaar terug mijn 2 eerste fokproducten op nummer 1 exequo staan in de vierjarigen competitie springen hier in belgie ..ze hadden beide 10 op 10 nul gelopen ...als je naam dan als fokker als enige 2 keer vermeld staat op een lijstje van 10 paarden die eerste zijn geworden ( op 600 starters ) dan geeft dat ook een super gevoel hoor :o

Ja maar Besita .. zeg nu jij zou toch niet gaan fokken om je kostprijs of minder terug te ontvangen bij verkoop ...

Bedoel de veulens waar jij het nu over hebt komen niet op de MP terecht toch ...

Zo als jij hierboven redeneerd is natuurlijk het allermooiste (en dromen we allemaal van)maar dat gaat voor de meeste mensen niet op die zetten hun veulen met 5 maand op de MP en zijn dan verbaasd als ze er te weinig voor krijgen ...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:18

Ok, misschien heb ik mezelf wat te fors uitgedrukt, maar ikzelf ben maar hobbyruiter en ik fok ook niet alles voor mezelf, maar streef ernaar om paarden te fokken waar ikzelf zou willen & kunnen mee rijden.

Ook ken ik echt goede fokkers, die fokken voor de verkoop, maar zoals hierboven vermeld, die meesten onder hen hoeven hun veulens niet op marktplaats of kapaza te zetten...

Het is gewoon een feit dat de laatste 5 jaar iedereen zich een fokker noemt, ongeacht de kwaliteit van de merrie en dan nog vaak meeloopt met bepaalde "modehengsten", allemaal omdat ze denken dat er "zogezegd" geld met het fokken te verdienen is?

Ook ik droom van zo'n resultaten zoals jij het beschrijft, besita, iedereen wel ongeveer, maar zoiets bereik je pas na jarenlang kennis/ervaring verzamelen , een doordacht fokbeleid te voeren, een portie geluk ;) (en ik vergeet wel nog zaken...)

En dat was wat vele mensen de laatste jaren ontbreken & vergeten hebben. Misschien/hopelijk wordt er nu meer doordacht gefokt, zodat zowel de paarden als de fokkers, als toekomstige eigenaars/ruiters er beter bij worden?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:54

elllis schreef:

Brand maar los ...

Ik fok in een eigen filosofie hoe een paard er uit moet zien en dan verder "kick" op het verzamelen van bepaald genetisch materiaal en die aan elkaar te koppelen..
Ik heb dus verder niks met welk stamboek dan ook...Maar heb gekozen voor Duitsland daar ik het gevoel had me vrijer te kunnen bewegen zonder regelstjes opgelegd te krijgen van bovenaf...en de afzet is beter met een Duitspaspoort.
Natuurlijk wil ik ook verkopen maar de prijs maakt me minder uit...als het plaatje maar klopt en dat is me de laatste 20 jaar aardig gelukt...
Maar dat is natuurlijker moeilijker wanneer je 1 veulen per 2 a 3 jaar krijgt.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:37

ceasario schreef:
elllis schreef:

Brand maar los ...

Ik fok in een eigen filosofie hoe een paard er uit moet zien en dan verder "kick" op het verzamelen van bepaald genetisch materiaal en die aan elkaar te koppelen..
Ik heb dus verder niks met welk stamboek dan ook...Maar heb gekozen voor Duitsland daar ik het gevoel had me vrijer te kunnen bewegen zonder regelstjes opgelegd te krijgen van bovenaf...en de afzet is beter met een Duitspaspoort.
Natuurlijk wil ik ook verkopen maar de prijs maakt me minder uit...als het plaatje maar klopt en dat is me de laatste 20 jaar aardig gelukt...
Maar dat is natuurlijker moeilijker wanneer je 1 veulen per 2 a 3 jaar krijgt.

Dat is duidelijk ..

Maar wat bedoel je met die laatse zin ? Of je nu ieder jaar 1 veulen of meerdere fokt of je fokt eens per 2 a 3 jaar 1 of meerdere veulens als je het genetische materiaal vast legt blijft het toch hetzelfde het gaat alleen imisschien iets langzamer ?

Lijkt me dat dat geen betere of slechtere fokker van iemand maakt ... je kan ook je paard gust laten omdat het te laat in het seizoen is of je er bv de sport mee ingaat voor 1 of 2 jaar ...

Kan ook weer een meerwaarde zijn voor je fokkerij toch ..

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:32

Zoals er voetballers en voetballers zijn en auto's en auto's, zo zijn er ook fokkers en fokkers. Er zijn fokkers die een veulen willen omdat "het paard dat zo leuk vindt" of omdat de merrie hoefkatrol heeft en ze toch erg lief is.. Die kun je niet op een lijn stellen met de fokkers die pas na gedegen onderzoek een tophengst selecteren voor hun kwaliteitsmerrie.

De hobbyfokker (wie weet er een mooie term voor?) verwacht dat het hem geld kost en dat vindt hij niet erg, de serieuze fokker verwacht dat het hem uiteindelijk geen of weinig geld kost en dat hij eventueel wat over houdt aan zijn hobby, zodat hij ook weer wat kan investeren.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:10

ulestro schreef:
elllis schreef:

Brand maar los ...

Of je eraan verdient of niet heeft m.i. niets met de omvang en het aantal merries te maken. Ook stoeterijen moeten goed uitkijken of het geen duur betaalde hobby is/wordt.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

De Duitse HH verwachten een daling van 20% t.o.v. vorig jaar. Om die op te vangen lijken ze de decktaxen al 20% omhoog te hebben geschroefd.(Schockemohle bijv.)

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:10

Excuseme schreef:
De Duitse HH verwachten een daling van 20% t.o.v. vorig jaar. Om die op te vangen lijken ze de decktaxen al 20% omhoog te hebben geschroefd.(Schockemohle bijv.)

Schockemohle wel ja,maar ik zie ook veel duitse hengstenhouders die speciale aanbiedingen doen.Vroegboekerskorting(bij Kempke Hof en Wiesenhof:% korting bij boeking voor maart),bij Beckmann 4de merrie gratis...
Heel veel stijgingen van het dekgeld ben ik ook nog niet tegengekomen.Zat (goede en toffe!)hengsten die aan 500 à 600€ dekken.

Mijn 'gewone' merrie word dit jaar ook gewoon gedekt(vorig jaar gust dus terug dezelfde hengst met korting).Dit veulen is wel sowieso om zelf aan te houden.
Mijn andere merrie twijfel ik nog serieus over:ze heeft eigenlijk meer kwaliteit dan de andere,maar is moeilijker te rijden,wil niet lukken in de sport,...
Ik ben momenteel zelf op zoek naar ander werk,dus het zal er een beetje vanaf hangen hoe dat allemaal loopt.

Ik heb een beetje dezelfde bedoeling als Ulestro:tof veulentje fokken,zien opgroeien,aanrijden en dan naargelang de kansen die zich voordoen verkopen of zelf wat langer doorrijden.
Als je dan een fijne hebt waar je een keertje wat euro's op wint is dat mooi meegenomen,maar ik besef heel goed dat dat niet altijd(en vaker niet dan wel)zo is.

Maakt me weinig uit,ik heb er plezier van om de hengst uit te zoeken,uit te kijken naar het veulen,het zien opgroeien,ermee werken,...maar inderdaad,in tijden van crisis denk je wel 2 keer na voor je je merrie dekt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:36

Feelsoproud schreef:
Excuseme schreef:

Schockemohle wel ja,maar ik zie ook veel duitse hengstenhouders die speciale aanbiedingen doen.Vroegboekerskorting(bij Kempke Hof en Wiesenhof:% korting bij boeking voor maart),bij Beckmann 4de merrie gratis...
Heel veel stijgingen van het dekgeld ben ik ook nog niet tegengekomen.Zat (goede en toffe!)hengsten die aan 500 à 600€ dekken.

Hier kun je voorlopig vooruit.
http://landgestuetcelle.de/cms/upload/p ... ersand.pdf

prijzen zie onder

http://landgestuetcelle.de/cms/front_co ... angelang=1

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 03:29

sportfokker schreef:
Zoals er voetballers en voetballers zijn en auto's en auto's, zo zijn er ook fokkers en fokkers. Er zijn fokkers die een veulen willen omdat "het paard dat zo leuk vindt" of omdat de merrie hoefkatrol heeft en ze toch erg lief is.. Die kun je niet op een lijn stellen met de fokkers die pas na gedegen onderzoek een tophengst selecteren voor hun kwaliteitsmerrie.

De hobbyfokker (wie weet er een mooie term voor?) verwacht dat het hem geld kost en dat vindt hij niet erg, de serieuze fokker verwacht dat het hem uiteindelijk geen of weinig geld kost en dat hij eventueel wat over houdt aan zijn hobby, zodat hij ook weer wat kan investeren.

kwaliteitsmerrie is een rekbaar begrip, want wie beslist dat? Wanneer is een merrie een kwaliteitsmerrie?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:57

Dat staat er toch, als ze lief is, de gewenste kleur heeft, hoefkatrol heeft enz. :D

Wat een open deur zeg, als je dat niet kan beoordelen, zeker nadat de merrie al wat veulens heeft gebracht, dan zou ik je zeker afraden om te gaan fokken.
Of je moet echt voor de bovenstaande eigenschappen gaan.