Gisteravond ben ik geweest naar de discussieavond en ondanks dat ik 'verbaal' niet erg sterk ben, heb ik op een stelling van het KWPN (stelling; willen we de grote 3 niet meer en/of nemen we dan andere hengsten).
Heb toen geopperd dat er best wel fokkers zijn die hun nek willen uitsteken en wat anders willen fokken (zonder de grote 3), maar wordt dat dan ook beloond/gehonoreerd?!
Mijn voorbeeld was dat er maar héél weinig 'ander' bloed mee liep op het NMK.
Dat had ik dus niet moeten zeggen, gelijk iemand over me heen dat het toch niet gekker moest worden... want dat daar toch echt de 'beste' liepen.
Dat heb ik dus niet bedoeld, alleen maar dat het dus erg moeilijk is om buiten de 'grote 3' om mee te kunnen doen (waarschijnlijk me wat ongelukkig uitgedrukt

Ook nog een uitleg over waarom er hengsten meegingen naar de 3de bezichtiging, terwijl ze al vanaf de 2de bezichtiging weten dat die niet verder doorgaat (veelal ivm met de korte moederlijn of weinig interessante moederlijn).
Verder was er een vraag of we volbloed xx wilden gaan gebruiken voor de dressuurstapel.
Wel dat was duidelijk; niet direct, eventueel halfbloed of nog een stapje verder. Liever nog een bloederige hengst of een trakhener. Ook werd er gevraagd om die 'goed bewegende holsteiner' met een lampje te gaan zoeken.
Dan ook nog over de aankomende hengstenkeuring; of ze bij hengsten met een '3 vrije'-lijn iets soepeler moesten keuren, door bijv. iets toe te geven op het exterieur (als de beweging maar goed is). Daar waren de meningen wat over verdeeld; 'ja' als het maar een goede beweger is en 'nee' we willen een mooi exterieur.
Of er bijv. meer Gribaldi zonen toegelaten mochten worden

Van mij wel, ik heb met geen enkele hengst moeite, mits ze kwaliteiten hebben.
Ze zeiden zelf dat hij (Gribaldi) een wat traag achterbeen heeft en of we dat niet erg vonden.
Daar heb ik op gereageerd met de opmerking dat het toch niet in dit geval alleen om Gribaldi draait, maar dat er ook nog een moederlijn van de nakomeling om de hoek komt kijken (volgens mij kwam die opmerking ook niet erg uit de verf).
Ze roemde zelf de hengst Totilas, maar die komt toch echt wel uit een Glendale moeder (kracht?!).
Ook werd er nog aangekaart door verschillende mensen dat ze graag weer willen dat goed bewegende springhengsten gebruik mochten gaan worden, zonder dat ze daar vervolgens voor werden 'gestraft".
Moet heel eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet wat hierop geantwoord is; ik dacht dat dat best moest kunnen, maar sorry... misschien dat iemand me hier kan aanvullen.
Vergeet vast het één en ander, als dat zo is kom ik er wel op terug.
Hoop dat ik het netjes op schrift heb kunnen zetten voor jullie val me dus niet aan als het onduidelijk is, maar vraag gewoon wat je wil weten
Eigenlijk had ik deze avond wat anders verwacht, weet eigenlijk net zoveel als voordat ik ging, namelijk dat we keuze hebben uit 23 'de 3 grote vrije' hengsten.
Maar daar had "Fokfanaat" ons al een lijstje voor gegeven.
Dus....
Wil voor mezelf nog even benadrukken dat ik allesbehalve de grote 3 uit de weg ben gegaan of zal gaan, maar misschien dat ik een topic open om hulp te vragen voor mijn 'jonge' merrie van Johnson x Ferro, want hier zitten ze dus alle 3 in (en daar ben ik niet rouwig om

Een goed advies kan geen kwaad toch; weet te weinig over de oude hengsten en hun + en - punten.