Wie gaat er ook met zijn hengst naar de KWPN Hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Re: Wie gaat er ook met zijn hengst naar de KWPN Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:43

Het broertje van mijn Rousseau merrie is gerontgend en staat nu in training bij Van Uytert. Het is een Sandreo x Farrington.
Ik heb helaas van deze hengst geen foto.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:38

Leuk, dit topic!
Die Houston is inderdaad al veel veranderd. Mooi om te zien hoe ze veranderen. Hij is inderdaad ook al een stuk slanker geworden.
Mijn hengst is overigens ook eerst dik gevoerd en daarna is er dat afgetraind voor de hengstenkeuring.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:52

Wat een verandering bij de Houston, hij wordt steeds meer paard. Mooi dier om te zien hoor.
Interessant topic dit, ik ga dit even volgen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:51

Vanmiddag is de hoefsmid geweest en heeft de ijzers verlegd. Het is de bedoeling dat hij een week of drie voor de HK nieuwe ijzers krijgt en dan laten we hem meteen ook achterijzers onder slaan zodat hij er mooi voor staat.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:00

Kajanus schreef:
Vanmiddag is de hoefsmid geweest en heeft de ijzers verlegd. Het is de bedoeling dat hij een week of drie voor de HK nieuwe ijzers krijgt en dan laten we hem meteen ook achterijzers onder slaan zodat hij er mooi voor staat.

zijn de ijzers nu wat wijder (vraagt de smid hier) Nagelbijten / Gniffelen en achter ijzers heeft dat jouw voorkeur ivm met makkelijker wegkomen achter?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:48

Volgens mij heeft hij ze iets wijder gemaakt maar nog niet heel veel, het was eigenlijk ook nog niet echt nodig dat hij kwam maar anders zit je straks met de HK dat de planning niet goed uitkomt lastig hoor al dat plannen Ach gut
Met achterijzers gaan ze toch iets meer tillen en dat lijkt weer mooier Haha!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:57

Kajanus schreef:
Volgens mij heeft hij ze iets wijder gemaakt maar nog niet heel veel, het was eigenlijk ook nog niet echt nodig dat hij kwam maar anders zit je straks met de HK dat de planning niet goed uitkomt lastig hoor al dat plannen Ach gut
Met achterijzers gaan ze toch iets meer tillen en dat lijkt weer mooier Haha!

De afgelopen jaren worden er steeds meer hengsten vierkant op de ijzers aangeboden. Een goede zaak lijkt me. Het loopt voor ons ook plezieriger op twee schoenen Haha! . Nee zonder gekheid, alles gelijk dat komt de balans alleen maar meer ten goede lijkt me.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 21:00

Eigenlijk was ik niet zo'n voorstander om zo'n jong dier al achter op de ijzers te zetten, maar ja ik moet ook met de tijd mee Tong uitsteken

Ik ben trouwens wel benieuwd of de hengsten van JW en Meredithen en de andere Bokkers ook achter ijzers krijgen!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:08

De Johnson X wolfgang niet.
Het is inderdaad zo dat een paard wat meer "actie" krijgt zodra er voor het eerst een ijzer onder komt.

maar na 2 weken is het paard eraan gewend en beweegt ie gewoon naar zijn eigen capaciteit en voelt ie niets meer "extra's" aan de hoeven......
De Johnson is trouwens voor de helft eigendom van een hoefsmid. Lachen

Vroeger... Toen we nog jong waren... Tong uitsteken
En misschien nu nog wel, deden ze een leren riempje met een grote metalen ring om de hoef heen. Iedere pas die het paard zet, krijgt ie een tik van die ringen (tuigers kregen het vaak om)

Allemaal fake. En die ringen mogen ze natuurlijk niet om tijdens de bezichtigingen.

Je paard met goede voeding gaan trainen en 2 weken ervoor ruwe haver als het de temperament van een echte hengst mist. Van haver schijnen de meeste wat pittiger te worden. Maar ook daarin weer opletten omdat sommige paarden inplaats van pittig ook vervelend kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door VDB op 23-10-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:10

Als je paard ietste veel knie actie krijgt kun je hem altijd voor op aluminium ijzers zetten. Kajanus ik zou niet te laat de achterijzers er onder laten zetten dit ivm het zich snel raken op de bal van de hoeven voor. Ze zijn nog jong en vaak wat onhandig met het lopen op 4 ijzers Pling

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:40

onze hengst staat nu achter ook op ijzers maar dit is omdat hij met behoorlijke lelijke voeten uit de wei kwam.Kunnen ze nu een beetje groeien zonder dat ze met op en afladen bij de trailer nog meer kunnen afbrokkelen.Lauw wilde ze er juist afhebben, omdat ze dan beter af kunnen zetten.Paard met ijzers glijden nu eenmaal sneller als deze slijtage gaan vertonen.
En bij het kwpn mag je alleen standaard beslag ,dus niet aluminium - kunstof- of ander afwijkend beslag.

het gaat zelfs zo ver dat bij het verrichtingsonderzoek het paard verplicht wordt beslagen aldaar om eventuele "trucjes" te signaleren. Cool

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:14

Leuk om te lezen hoe de training verloopt bij een hengt die naar de keuring gaat. Interessant topic!
Volgens mij gaat er een hoop tijd in zitten (en geld!) om je paard uiteindelijk goed voor te brengen op de keuring.

veel succes allemaal!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:15

Belmonte doet het lekker..
moet zeggen het is een dier met een enorm fijn karakter.
heeft ie natuurlijk van z'n moeder Bloos
hij vind het allemaal reuze spannend, en leert snel.
we longeren hem dagelijks, en verder mag ie lekker in het padock.
van de week kreeg ie een dekentje op, en ook dat vond ie prima, stond wel even te rillen, en te kijken zo van wat nuuuuuuu.
deken werd van top tot teen besnuffeld, en al snel vond ie het prima.
zal binnenkort m'n camera nog is mee nemen

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:30

Super dat hij het al lekker doet, maar ik heb die van mij al heel lang een deken op, zijn jou stallen zo warm of heb je er een andere reden voor.
En heeft Belmonte ook al ijzers?
Dus jullie longeren hem iedere dag en heb je er ook touwtjes of iets anders aan hangen?
En de camera moet zeker een keer mee Cheese!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:32

je bedoelt met touwtjes ;longeren met bijzet of dat losgooien en dan vastgezet rond laten lopen?
Weet dat ze dat ook bij irma sieling (hoe schrijf je dat) doen. Zo van buigen of barsten. Knipoog
Ben ooit naar zo,n bijeenkomst geweest van de fokkery vereniging.
Vind dat wel eng trouwens , paard wat niet wil( en dat vertelde ze ook) kan zo achterover klappen.

Hoe doe jij dat kajanus?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:41

Het is in ieder geval hier nooit buigen of barsten Ach gut
We hebben hem eerst leren longeren aan het halster, manlief houdt hem vast en ik ga er met de zweep achteraan om hem eventueel naar voren te houden of naar buiten te laten gaan.
Als dat eenmaal makkelijk gaat dan doen we op de poetsplaats een singel om, nog niet te strak en dan lopen we naar de bak en dan trek ik hem nog een gaatje aan en dan pak ik de zweep en laten hem dan aan de longeerlijn gaan, Ballizo heeft een paar bokjes gegeven en toen was het alweer klaar. De Padinus van twee jaar geleden die ging echt van jottum en vloog alle kanten op met de singel.
Als dat allemaal makkelijk gaat dan komen de touwtjes en dan is hij ondertussen ook al gewend aan het hoofdstel.
Eerst de touwtjes mooi lang zodat hij zijn hoofd nog alle kanten op kon doen en aan de longeerlijn zodat je wat controle hebt.
Nu loopt hij gewoon los met de singel en touwtjes en die hebben we iets strakker maar niet helemaal in de krul, hij kan zijn hals nog mooi lang maken en dat gaat allemaal prima.
Dus je leest het al we doen het allemaal erg rustig aan zodat hij er allemaal goed aan kan wennen en het niet allemaal te spannend wordt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:46

ja dat bedoelde ik dus. Bloos (dat buigen en... was de uitspraak van die betreffende mevr.)
Hier worden ze aan de longe ook met bijzet even gedaan,maar ik vind het dus altijd doodeng.(moment van strakker zetten) niet ieder paard kan dat aan. We hebben er wel eens gehad die recht omhoog ging en zo op zijn rug lag met touwtjes. Zal wel tussen mijn oren zitten. Blond

Ben blij dat ik het niet zelf hoef te doen. Misschien doet lauw het zelfde,maar dan zie ik het dus niet. Zal wel aan hem vragen hoe hij het doet( ze moeten tenslotte wel een hals krijgen)

Weet dat de vorige van ons te strak werd bijgezet en die kreeg een mooie onderhals ervan Haha!
Laatst bijgewerkt door meredith op 24-10-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:52

Ik moet zeggen dat ik er ook erg tegenop zag hoor, maar het is allemaal normaal en goed verlopen.
Toen wij ze nog wegbrachten om klaar te laten maken toen konden ze eigenlijk alles wel behalve aan de touwtjes dat durfde ik zelf niet. Maar ja dit jaar heb ik dus geen keuze Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:54

okay ben niet de enigste sch.... Moet zeggen dat mijn man al dat werk doet en ik sta aan de kant te roepen zo van pas op kijk uit , doe nou niet enzv. Wordt ook meestal weggestuurd Vork

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:00

Haha! Die man van mij heeft het af en toe ook moeilijk hoor, maar we werken meestal wel goed samen.
Ik doe ze bv altijd het hoofdstel in en uit, deken op, de singel om leren vaststaan enz. Mijn man is meer van het leren longeren en vasthouden.
Maar nu doe ik Ballizo heel vaak al alleen omdat hij veel werkt en dat gaat prima.

Wij hebben geen binnenbak dus de training is altijd buiten in weer of geen weer en vandaag is het geen weer Ach gut

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:22

nou het stort hier ook.
Het verbaasde me wel dat heel veel hengstenh. ook geen binnenbak hebben.Die van ons wordt ook gewoon buiten in de regen getraind.
Vlgd jaar hebben we ook een binnenbak en waarschijnlijk doen we het dan ook gedeeltelijk zelf.
Gaat toch wel erg veel tijd in zitten en bij ons gebeurt het hoofdzakelijk s.avonds en dan bij een lichtmastje staan te tobben Huilen

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:01

Zelf een binnenbak ideaal, ik heb niet een lichtmast, maar ik ben ook de hele dag thuis. Maar daar sta ik van te kijken dat er nog meer hengstenhouders geen binnenbak hebben.
Ik heb wel een superbak dus dat is wel fijn.
Ga je dit weekend kijken bij je Sandrohit??

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:11

nee. wedstrijd zondag.
En man heeft zoiets "het zal wel goed zijn" ,daarbij is het nog een aardig eindje rijden.
Maar een deze dagen gaan we wel.
Al is het maar voor mijn gemoedsrust Ach gut

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:00

Kajanus schreef:
Super dat hij het al lekker doet, maar ik heb die van mij al heel lang een deken op, zijn jou stallen zo warm of heb je er een andere reden voor.
En heeft Belmonte ook al ijzers?
Dus jullie longeren hem iedere dag en heb je er ook touwtjes of iets anders aan hangen?
En de camera moet zeker een keer mee Cheese!

stallen hier zijn vrij warm, hij is opgegeven, maar of ie er echt klaar voor gaat zijn..hij kan absoluut bewegen, maar als we hem vergelijken, met andere 2,5 jarige zowel bij ons als hier in het topic, is belmotne nog echt heel erg pupy
we twijfelen dus een beetje of we wel of niet gaan..

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:23

Het kan echt heel snel veranderen hoor, dat zagen we met de Padinus dat was een laat twenter en erg jeugdig en die hebben ze super getraind en hij stond er perfect voor in Ermelo.
Dus niet teveel vergelijken met een ander al doe je dat best wel snel.