WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:21

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:28

Ja, dat zat er dik in. Erg jammer dat Vitens drager is en Parcival drager was. Vooral Parcival was ook invloedrijk.

Maar mooi dat Alexandro tenminste vrij is. Dat is toch min of meer de troonopvolger geweest van Koss.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:40

Koss drager? Jeetje, ook weer Amor erin.

Wat ik niet snap is waarom deze getest zijn. KWPN testte toch alleen de actieve hengsten?
Ik ben wel benieuwd of de niet actieve/overleden KWPN hengst drager zijn zoals Ferro, Cocktail, Gribaldi (is die getest trouwens?), Tuschinski etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:51

Suzanne F. schreef:
Koss drager? Jeetje, ook weer Amor erin.

Wat ik niet snap is waarom deze getest zijn. KWPN testte toch alleen de actieve hengsten?
Ik ben wel benieuwd of de niet actieve/overleden KWPN hengst drager zijn zoals Ferro, Cocktail, Gribaldi (is die getest trouwens?), Tuschinski etc.

Ik weet niet meer exact wanneer hij gestorven is maar wellicht nog geregistreerde veulens de afgelopen 5 jaar.

En wat ik ook me kan voorstellen is dat toen Wilson en Vitens als drager opdoken dat ze graag wilde weten of de bron Koss kon zijn. Hij heeft een zeer grote invloed. Merriehouders kunnen nu zelf de verantwoording nemen om hun Koss of Parcival merrie te testen. (Beter nog allemaal....al lijken de merries uit tuigpaardlijnen niet waarschijnlijk)

De rede kan ook zijn dat Koss en Parcival in principe nog gewoon beschikbaar zijn via de DNA bank van stichting zeldzame huisdierrassen.

Mer1980

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:05

Wel een flinke schok voor de Gelderse Fokkerij....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:07

Er zijn heel veel KWPN rp hengsten die de afgelopen 5 jaar of zelfs dit jaar veulens hebben gegeven en nu nog beschikbaar zijn via diepvries die niet getest zijn door het KWPN. Dus dat zal de reden niet geweest zijn.

Maar ik zou ook wel erg graag dieper graven..
Laatst bijgewerkt door kamsel op 12-06-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:08

Aan de andere kant het is een warmbloedtype dus ergens verbaasd het mij niet maar is natuurlijk niet leuk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:16

Koss is in 2016 overleden. Dat hij drager blijkt is zeker niet fijn voor de gelderse fokkerij.
Wel fijn dat Alexandro geen drager blijkt, die heeft nu al ongeveer evenveel als Koss gefokt.

Wat de reden is dat koss getest is geen idee, misschien heeft een hengstenhouder of particulier zelf diepvries laten controleren en de uitslag aan de kwpn doorgegeven?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:20

Of ze hebben hem laten controleren omdat Parcival drager is?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:24

Gribaldi is getest en vrij, net als Ferro en Jazz ook vrij zijn.

Rousseau is ook getest en vrij van WFFS gen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:28

petraaken schreef:

Dat zou betekenen dat er na bekend worden van die uitslag iemand ervoor gekozen heeft deze niet direct bekend te maken maar eerst nog een test aan te vragen voor Koss.
Niet fijn voor sommige fokkers die toch wel erg nieuwsgierig waren naar deze resultaten voor mogelijke keuzes.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:33

Ik kan nochtans wel begrijpen als Parcival drager was dat ze wilden weten of het van zijn vader kwam. De hengsten hebben ook een moeder die net zo goed het gen kan doorgeven.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:41

Toch goed dat ook Koss en parcival getest zijn, ondanks dat ze overleden zijn. Ik ben nu dubbel zo blij dat Wings het wffs gen niet heeft meegekregen van Parcival!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:09

Ondanks dat mijn tuig-merries ook geen wffs dragers zijn ben ik nog wel benieuwd naar nog een aantal hengsten.

Gelderse hengst Sirius is ook getest en vrij zie ik net.

edit: laat maar gevonden, ik heb 2 Nando merrie nakomelingen dit jaar die ik (gelukkig) niet hoef te laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:32

Parcival was wel dood maar nog steeds actieve hengst, elk jaar nog wel een paar veulens van.

Ik heb met mijn Parcival en Vitens merrie nooit problemen gehad met dragend worden of dragend blijven dus gok dat ze geen drager zijn maar ik ga de nafok ervan toch maar testen
Gelukkig zijn die vaders verder allemaal vrij dus ik gok dat ik mazzel heb

In een kleine fokrichting is dit wel ernstig te noemen |(

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:41

[***] schreef:
Parcival was wel dood maar nog steeds actieve hengst, elk jaar nog wel een paar veulens van.

Ik heb met mijn Parcival en Vitens merrie nooit problemen gehad met dragend worden of dragend blijven dus gok dat ze geen drager zijn maar ik ga de nafok ervan toch maar testen

Zou ik mogen vragen waarom je de merrie(s) niet test maar de nafok wel?
Ik fok zelf kleinschalig dressuur en tuiglijnen maar ik test de merries zodat ik al van te voren weet dat de nakomelingen vrij zijn (gezien ze gemiddeld bij mij elk jaar/elke 2 jaar een veulen krijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:52

De Parcival en Vitens fok ik niet meer mee en is ook niet relevant want dan weet je toch niet of de dochters drager zijn, dus ik test rechtstreeks de dochters

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:55

[***] schreef:
De Parcival en Vitens fok ik niet meer mee en is ook niet relevant want dan weet je toch niet of de dochters drager zijn, dus ik test rechtstreeks de dochters

Als je de status van de moeder weet, hoef je maar 1x te testen.. Tenminste, als zij geen drager is en als je geen drager uitkiest. Mijn Just Wimphof hoef ik dus niet te testen, de vader en de moeder zijn vrij.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 12-06-18 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:56

[***] schreef:

Ah op die manier, ik begrijp het.
Ik dacht dat er misschien een andere reden achter zou zitten vandaar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:04

Bucephalus schreef:
[***] schreef:

Als je de status van de moeder weet, hoef je maar 1x te testen.. Tenminste, als zij geen drager is en als je geen drager uitkiest. Mijn Just Wimphof hoef ik dus niet te testen, de vader en de moeder zijn vrij.

Nee
Ik heb er 2 dochters van waarvan de ene vader niet meer actief is en de andere is Duits dus van beide status niet bekend

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:12

cobiie schreef:
petraaken schreef:

Dat zou betekenen dat er na bekend worden van die uitslag iemand ervoor gekozen heeft deze niet direct bekend te maken maar eerst nog een test aan te vragen voor Koss.
Niet fijn voor sommige fokkers die toch wel erg nieuwsgierig waren naar deze resultaten voor mogelijke keuzes.

2 weken geleden was bijv bij de eigenaar van ibsen en rubus (gelders ggk) al bekend dus dat zou best kunnen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:47

[***] schreef:

Op zich niet raar dat je geen problemen met beide merries hebt gehad, tenzij je die gedekt hebt met drager hengsten.
Dus ookal zouden je merries drager zijn, als je die gedekt hebt met niet drager hengsten krijg je hoogstens drager nakomelingen maar geen lijders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:36

Negro is vrij weet ik, Just Wimphof ook
Van Flemmingh weet ik het niet
Van de Duitse hengst ook niet
Dus zit niks anders op dan testen

Franssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:29

Als het gen bij altmanI vandaan zou komen, begrijpt iemand dan hoe indian rock drager kan zijn? Ik zit wat te pluizen maar bij die hengst mis ik de connectie geloof ik...

Franssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:41

Sorry. Alderman I bedoelde ik natuurlijk...