merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:39

Het is erg lastig om de juiste balans te vinden in training en dieet ... Want men wilt ook graag spieren zien, en die kunnen alleen worden opgebouwd dmv voldoende voeding.

Ik loop nu tegen hetzelfde probleem aan, mijn merrie moet nog wat afvallen (gelukkig heel minimaal) maar ook nog wat psieren opbouwen .. erg lastig met een veulen aan de voet ;)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:12

Nou, de eerste Elite merrie van dit topic is een feit!
Elite Sport om precies te zijn, Sarabande liet zich super zien :j

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:12

Gefeliciteerd Sarabande!!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:22

Oei, wat zou ik trots zijn.....

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:31

gefeliciteerd allemaal!! :D

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:34

gefeliciteerd!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:36

Rhea schreef:
gefeliciteerd!

Hi Rhea,

Jij gaat de 27e ook naar Heerjansdam neem ik aan?? :D

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:57

wauw Sarabande wat geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Werden er veel voorlopig keur/keur/elite?

Qua voeren en afvallen weet ik precies hoe lastig dat is. Ik heb altijd paarden gehad die van niks dik werden. In de voorbereiding deed ik mijn paarden dan ook 3, 5 maanden van tevoren op de "hongerpole" (kaal stuk weiland) zodat ik zelf kon beslissen wat er in ging. Ik gaf dan minder hooi (maar wel genoeg) maar ook al brok en vooral de pavo koeken. Nadat ze waren afgevallen, ging ik plus minus 2 maanden van tevoren meer krachtvoer voeren (zonder door te slaan, moet wel verantwoord blijven). Dan de laatste 6 weken op stal ( maar wel elke dag stapmolen, paddock en training) maar dat zou niet eens hoeven. Ik bracht ze dan meestal naar iemand om ze keuringsklaar te maken. Hier doen veel mensen het ook zelf. Dat vind ik wel stoer hoor en idd ligt het eraan wat je bedoeling ermee is en je ervaring. Ik heb die ervaring niet en bij mij was het altijd echt belangrijk dat ze ster werden en dan probeer je veel meer uit te sluiten (zoveel mogelijk is want het is nog vaak de waan van de dag).
Dunner krijgen voor een keuring is in mijn ogen niet makkelijk en al helemaal niet een paar weken van tevoren. Je wilt je paard ook niet uithongeren, niet uit humanitair oogpunt maar ook omdat je dan idd geen spieren kunt opbouwen maar juist afbreekt. Lastig hoor lijkt me...... . Ik snap mensen wel die vinden dat paarden ook tijdens het keuringsklaar maken in de wei horen. Vooral 3 jarige paarden moeten de zomer van hun 3 e jaar nog lekker eigelijk gewoon helemaal buiten doorbrengen. Dat gebeurt dan toch niet als je ze keuringsklaar maakt. Een moeilijk dilemma, waarbij een ieder zijn eigen weg moet volgen.

Ik heb nu echter een merrie die aan de schrale kant is. Veel volbloed er in en volgens degene die de moeder heeft, zijn al haar veulens laat rijp (die van mij is al 4 jaar maar een echte baby nog). Ik voer nu musle build en subli energiekernmix als supplementen en daarnaast brok ( 2 kilo) en musli (2 kilo) naast kuilgras om haar gevulder en gespierder te krijgen. Naast de nodige training natuurlijk want anders lukt het niet. Ik moet zeggen ik begin resultaat te zien, maar goed, ik kan het ook mis hebben. Zie haar tenslotte elke dag en kijk de spieren eraan denk ik soms!

Iedereen heel veel sterkte succes en plezier met het keruingsklaar maken. Op welke manier je het ook doet, voor welke methode je ook kiest en met welk doel dan ook. Als je er zelf maar achter kan staan.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:04

Mijn merrie krijgt per dag;
3 kilo brok
klein plukje kuilgras
0,5/1 kilo zwarte haver

Ze wordt iedere dag 2x gelongeerd, 1x goed aan de dubbele longe en in de avond los aan het halster voor der beweging en afvalstoffen ...

Overdag staat ze max 3 uurtjes op een schrale wei ..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:12

Rambobo schreef:
Rhea schreef:
gefeliciteerd!

Hi Rhea,

Jij gaat de 27e ook naar Heerjansdam neem ik aan?? :D

Jazeker ;)

Weet iemand wat de planning is, mijn voorbrenger moet ook Pavo rijden, ik hoop dat het een beetje gaat lukken qua tijd...

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:14

Heb vandaag het secretariaat aan de tel gehad en de opmaak is bekend, een dezer dagen wordt het bekend gemaakt!

Er lopen daar zat goede voorbrengers dus dat kotm wel goed ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:19

Gefeliciteerd Sarabande!!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:23

rambobo voor jou is het nog lastiger met een merrie met veulen erbij. Helemaal een prestatie om haar op een enkele kilo na dun hebt gekregen! Wat moeilijk omdat een goede keuze voor veulen weer een slechte voor keuringsconditie kan zijn. Heel knap dat je zo' n balans hebt weten te vinden. Dan heb ik het maar makkelijk .......

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:25

wuswa schreef:
Oei, wat zou ik trots zijn.....

Ja joh?
Hmm, Sarabande zelf was er heel koel onder... ;) :P :)) :+

Ik heb alleen de 1e 2 rubrieken gezien, in de rubriek van Sarabande liep nog 1 andere merrie mee die ook ZZ licht loopt en die werd geen keur. In de rubriek 4 t/m 8 jarige werden er volgens mij 3 keur verklaard, kan ook 4 wezen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:30

overzee2 schreef:
rambobo voor jou is het nog lastiger met een merrie met veulen erbij. Helemaal een prestatie om haar op een enkele kilo na dun hebt gekregen! Wat moeilijk omdat een goede keuze voor veulen weer een slechte voor keuringsconditie kan zijn. Heel knap dat je zo' n balans hebt weten te vinden. Dan heb ik het maar makkelijk .......

Jaaaa dat ging niet zo makkelijk hoor ;)
Heb van het begin af aan het veulen bijgevoerd met brok, dus dat scheelt ook een hoop!
Ze is weer helemaal slank, heeft alleen nog een onderbuikje, maar goed dat kan ook niet anders aangezien ze 8 wkn geleden heeft geveulend.

Haar spieropbouw gaat nu ook als een razende trein, dus deze week nog even flink penen zweten en dan Zaterdag maar hopen ;)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:31

Ik zal vanavond eens fotos maken

Wie weet trouwens waar ik info kan vinden over Bodyguard (grib x negro)
en waar hij ter dekking staat?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:40

Sarabande gefeliciteerd! Wat moet jij gigantisch trots zijn op je merrie! Ik lees hier trouwens veel over voeding etc. Mijn merrie word een half uur per dag aan de longe getraind met pessoa, wandel 2x per dag met haar en de rest breng ze door op stal. Krijgt maar 1kg per dag aan brokken en krijg suplement van Subli bij (energie kern mix), ze stond eerst op een halve kg, en moet zeggen dat ik haar nu al echt héél fit vind!

Rambobo, knap dat je je merrie toch helemaal klaar heb gekregen voor de keuring, zal inderdaad niet mee zijn gevallen, als ze nog maar 8 weken geleden een veulen heeft gehad! Ik ben benieuwd naar de foto!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:50

@ Amanda_T; thanks!
Als ze beweegt trekt die buik helemaal op dus dat scheelt hihi
Ach ze zullen we vast wel rekening mee houden op de keuring
(dat ze net een veulen heeft gehad)

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:07

bodyguard volgens mij staat die ter dekking bij oldenhof

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:09

thanks!

heb het idd al gevonden ja ... maar vind zijn rapport niet zo "spectaculair" ;)

Ga denk ik toch maar voor Tusch :P

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:07

Gefeliciteerd Sarabande, wat een prachtig resultaat!
En nu mag Saar natuurlijk lekker de wei op ;-)

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:59

Gefeliciteerd Sarabande !

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:16

Gefeliciteerd Sarabande.. *\o/* en alle andere bokkers met hun keuringsresultaten.

Ik val hier ook binnen na een tip van medebokker en heb niet alles bijgelezen.
We zijn een merrie klaar aan het maken voor iemand anders en we gaan 2 juli naar Boyl toe
Het is een Sandreo x Nurprimus de halfzus van onze Turbo magic.
Ze is bijna 1.70m en superbraaf.

Met voeren vind ik het ook wat moeilijk ze ziet er in mijn ogen nu dus goed uit en hoeft niet dikker te worden.
Ik geef haar wel myoplast voor haar spieren en verder krijgt ze brok en vijfgranenmix van Havens en lijnzaadolie.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:28

Iedereen gefeliciteerd en uiteraard helemaal Sarabande met haar elite-merrie :D

Ik heb vandaag voor de zekerheid even gemaild met de secretaresse van onze regio en onze merrie hoeft idd niet meer in de kooi....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:32

Gefeliciteerd Sarabande en alle ander met de behaalde resultaten.