Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anneve schreef:Citaat:Uiteindelijk gaat het er( bij mij in elk geval) alleen maar om hoe een hengst vererft !
Er is er niet 1 perfect ,en voor elke hengst zijn er wel merries waarbij hij verbeterend kan fokken .
Dat is natuurlijk waar, maar we hebben het hier over het najaarsonderzoek, en we kunnen op dit moment de veulens van deze dieren nog niet beoordelen, vandaar dat we het doen met wat we nu hebben. Het eigen onderzoek voegt wel degelijk informatie toe.
anneve schreef:Iemand zal het toch moeten doen, anders krijg je ook geen nakomelingen en jij geen informatie. In het kader van het verkorten van het generatieinterval doe ik juist altijd bij jonge merries, jonge hengsten, ik pas het koeiensysteem toe. De "gok" die je dan neemt is idd bewust groot. (Gelukkig komt binnen een jaar het veulen er gewoon uit, en kan er weer een nieuwe in.)
anneve schreef:Als je naar de genetica kijkt: Hoe korter het generatieinterval, hoe sneller de verbetering. Dus als je snel verbetering wil, moet je jonge hengsten kiezen bij je jonge dier, (maar de factor toeval/geluk speelt dan idd een grotere rol).
Pletje123 schreef:anneve schreef:Als je naar de genetica kijkt: Hoe korter het generatieinterval, hoe sneller de verbetering. Dus als je snel verbetering wil, moet je jonge hengsten kiezen bij je jonge dier, (maar de factor toeval/geluk speelt dan idd een grotere rol).
Dan moet je wel de juiste hengst kiezenEn dat is dan nog maar de vraag als je een hengst zonder nakomelingen kiest
Citaat:Dan moet je wel de juiste hengst kiezen En dat is dan nog maar de vraag als je een hengst zonder nakomelingen kiest
Iorrr schreef:Ja ben ik het mee eens... Maar fokken blijft gokken, je weet nooit wat eruit komt! Een goede vriend van ons heeft met dezelfde merrie twee x bij dezelfde hengst gedekt en daar zijn zowel qau kleur, karakter en bouw heel andere paarden uit gekomen... Dus garantie krijg je nooit.. Ik denk idd dat je goed moet kijken hoe de jonge hengst gefokt is, wat de voorouders doorfokken en of dat bij jou merrie(lijn) past.
Maar het blijft altijd een gok!!!
LJB schreef:Iorrr schreef:Ja ben ik het mee eens... Maar fokken blijft gokken, je weet nooit wat eruit komt! Een goede vriend van ons heeft met dezelfde merrie twee x bij dezelfde hengst gedekt en daar zijn zowel qau kleur, karakter en bouw heel andere paarden uit gekomen... Dus garantie krijg je nooit.. Ik denk idd dat je goed moet kijken hoe de jonge hengst gefokt is, wat de voorouders doorfokken en of dat bij jou merrie(lijn) past.
Maar het blijft altijd een gok!!!
Aan hoeveel generaties denk je?
Pipo schreef:Ben benieuwd hoe die Scandic volgend jaar tijdens de Pavocup beoordeeld gaat worden en dan met name het tonggebeuren.
amaze schreef:Pipo schreef:Ben benieuwd hoe die Scandic volgend jaar tijdens de Pavocup beoordeeld gaat worden en dan met name het tonggebeuren.
Wellicht dat hij het onder een andere (lees-de juiste)ruiter het niet meer doet ?
Marijkeeee schreef:tonglepel
Suzanne F. schreef:Panty-tje
Kajanus schreef:Zou het niet kunnen dat dat arme beest gewoon aan het wisselen is of haken heeft en daardoor zijn tong eruit gooit?????
Suzanne F. schreef:Kajanus schreef:Zou het niet kunnen dat dat arme beest gewoon aan het wisselen is of haken heeft en daardoor zijn tong eruit gooit?????
Spreekt hier de penny?
Marijkeeee schreef:Stress kan het ook zijn
Mijn paard doet het wel eens wanneer ze erg gespannen is.. zoals op wedstrijd laatstzit je met een stuurloos paard in het parcour.. erg handig..
edit: tonglepel werkt ook niet altijd