najaarsonderzoek KWPN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: najaarsonderzoek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:07

Ow sorry, ik dacht dat het over de Scandic ging, dat veel fokkers de Scandic niet kunnen gebruiken. Verkeerd gelezen, excuses Bloos

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:56

anneve schreef:
Citaat:
Uiteindelijk gaat het er( bij mij in elk geval) alleen maar om hoe een hengst vererft !
Er is er niet 1 perfect ,en voor elke hengst zijn er wel merries waarbij hij verbeterend kan fokken .

Dat is natuurlijk waar, maar we hebben het hier over het najaarsonderzoek, en we kunnen op dit moment de veulens van deze dieren nog niet beoordelen, vandaar dat we het doen met wat we nu hebben. Het eigen onderzoek voegt wel degelijk informatie toe.

Dat is nu precies de reden waarom ik het niet echt vestandig vind om bij een hengst te dekken waarvan er nog geen veulens geboren zijn (tenzij je een een goede merrie uit een sterke stam hebt) Pling

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:58

Iemand zal het toch moeten doen, anders krijg je ook geen nakomelingen en jij geen informatie. In het kader van het verkorten van het generatieinterval doe ik juist altijd bij jonge merries, jonge hengsten, ik pas het koeiensysteem toe. De "gok" die je dan neemt is idd bewust groot. (Gelukkig komt binnen een jaar het veulen er gewoon uit, en kan er weer een nieuwe in.)

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:10

anneve schreef:
Iemand zal het toch moeten doen, anders krijg je ook geen nakomelingen en jij geen informatie. In het kader van het verkorten van het generatieinterval doe ik juist altijd bij jonge merries, jonge hengsten, ik pas het koeiensysteem toe. De "gok" die je dan neemt is idd bewust groot. (Gelukkig komt binnen een jaar het veulen er gewoon uit, en kan er weer een nieuwe in.)

Is het niet verstandiger om vooral bij jonge merries bewezen dan wel 'oudere' hengsten te kiezen?

Op jouw manier weet je van biede ouders niet hoe ze doorfokken en kun je in mijn ogen ook niet bepalen wat welke ouder door heeft gegeven.. Ik vraag mij dus af welke informatie je van het eerste veulen kunt gebruiken om een betere tweede keuze te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:45

Dit is een goede discussie om in een apart topic te zetten.
Ik gebruik ook zelden een hengst die nog geen afstammelingen getoont heeft, maar het heeft wellicht zin om de beweegredenen van elkaar daarvoor te zien.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:49

Als jullie daar een topic over maken willen jullie dan ff de link plaatsen??? Pling Erg intessant... Wij kiezen soms ook bewust voor een (heel) jonge hengst, maar ook wel voor bewezen hengsten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:34

Ben benieuwd hoe die Scandic volgend jaar tijdens de Pavocup beoordeeld gaat worden en dan met name het tonggebeuren.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:38

Als je naar de genetica kijkt: Hoe korter het generatieinterval, hoe sneller de verbetering. Dus als je snel verbetering wil, moet je jonge hengsten kiezen bij je jonge dier, (maar de factor toeval/geluk speelt dan idd een grotere rol).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:40

anneve schreef:
Als je naar de genetica kijkt: Hoe korter het generatieinterval, hoe sneller de verbetering. Dus als je snel verbetering wil, moet je jonge hengsten kiezen bij je jonge dier, (maar de factor toeval/geluk speelt dan idd een grotere rol).

Dan moet je wel de juiste hengst kiezen Knipoog En dat is dan nog maar de vraag als je een hengst zonder nakomelingen kiest Lachen

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:44

Pletje123 schreef:
anneve schreef:

Dan moet je wel de juiste hengst kiezen Knipoog En dat is dan nog maar de vraag als je een hengst zonder nakomelingen kiest Lachen

Of moet de pedigree doorgespid en geanalyseerd worden, zodat je inzicht krijgt welke types en overige kenmerken er in de merrie aanwezig zijn, welke paarden die doorgeven en zo een keuze kunnen maken?

Of is dit verspilde moeite?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:45

Geen verspilde moeite, maar misschien niet voor iedereen even makkelijk Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:46

Citaat:
Dan moet je wel de juiste hengst kiezen En dat is dan nog maar de vraag als je een hengst zonder nakomelingen kiest

Klopt, dat zeg ik, maar als je idd de juiste hengst kiest..............

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:48

Ja als je dan de juiste hengst kiest, ga je inderdaad vooruit Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:50

Ja ben ik het mee eens... Maar fokken blijft gokken, je weet nooit wat eruit komt! Een goede vriend van ons heeft met dezelfde merrie twee x bij dezelfde hengst gedekt en daar zijn zowel qau kleur, karakter en bouw heel andere paarden uit gekomen... Dus garantie krijg je nooit.. Ik denk idd dat je goed moet kijken hoe de jonge hengst gefokt is, wat de voorouders doorfokken en of dat bij jou merrie(lijn) past.

Maar het blijft altijd een gok!!!

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:05

Iorrr schreef:
Ja ben ik het mee eens... Maar fokken blijft gokken, je weet nooit wat eruit komt! Een goede vriend van ons heeft met dezelfde merrie twee x bij dezelfde hengst gedekt en daar zijn zowel qau kleur, karakter en bouw heel andere paarden uit gekomen... Dus garantie krijg je nooit.. Ik denk idd dat je goed moet kijken hoe de jonge hengst gefokt is, wat de voorouders doorfokken en of dat bij jou merrie(lijn) past.

Aan hoeveel generaties denk je?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:08

LJB schreef:
Iorrr schreef:

Aan hoeveel generaties denk je?

In ieder geval zowel van vaders als moeders kant 2..., maar het liefst zo ver mogelijk. Van de ouwe hengsten en dus meestal 3e, 4e generatie is er veel bekend over hoe ze fokken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:03

Pipo schreef:
Ben benieuwd hoe die Scandic volgend jaar tijdens de Pavocup beoordeeld gaat worden en dan met name het tonggebeuren.

Wellicht dat hij het onder een andere (lees-de juiste)ruiter het niet meer doet ? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:17

amaze schreef:
Pipo schreef:

Wellicht dat hij het onder een andere (lees-de juiste)ruiter het niet meer doet ? Tong uitsteken

Dat zou wel zo moeten zijn ja, alleen begint het meestal met aanleuningsproblemen maar uiteindelijk wordt het een gewoonte.

En dan hoort zo'n paard niet thuis bij de Pavo.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:18

tonglepel Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:08

Panty-tje

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:13

Marijkeeee schreef:
tonglepel Knipoog

Suzanne F. schreef:
Panty-tje

Hier spreken de kenners Tong uitsteken

Zou het niet kunnen dat dat arme beest gewoon aan het wisselen is of haken heeft en daardoor zijn tong eruit gooit?????

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:18

Stress kan het ook zijn
Mijn paard doet het wel eens wanneer ze erg gespannen is.. zoals op wedstrijd laatst Bloos zit je met een stuurloos paard in het parcour.. erg handig.. Tong uitsteken

edit: tonglepel werkt ook niet altijd
Laatst bijgewerkt door Marijkeeee op 03-12-07 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:19

Kajanus schreef:
Zou het niet kunnen dat dat arme beest gewoon aan het wisselen is of haken heeft en daardoor zijn tong eruit gooit?????

Spreekt hier de penny? Tong uitsteken

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:34

Suzanne F. schreef:
Kajanus schreef:

Spreekt hier de penny? Tong uitsteken

Ja Doei!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:49

Marijkeeee schreef:
Stress kan het ook zijn
Mijn paard doet het wel eens wanneer ze erg gespannen is.. zoals op wedstrijd laatst Bloos zit je met een stuurloos paard in het parcour.. erg handig.. Tong uitsteken

edit: tonglepel werkt ook niet altijd

Wat duidelijk heeft meegespeeld (in positieve zin) is dat de gastruiters aan hebben gegeven er helemaal niets van te voelen dat hij zijn tong steeds om zijn bovenlip krult.