Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:41

Bij minis wordt niet zoveel gescant. Schouwen met de hengst of ze terug hengstig komen is vaak hetgeen het meest gedaan wordt.

Ik verwacht wel van mijn klanten dat ze scannen op dracht, anders wordt er niet gedekt.
Eigen merries zit ik niet altijd stipt, heb er soms 2 tegelijk waar er dan eentje 16 dagen is en de andere 22 bv.

Hier nog nooit 2 eitjes gehad bij een merrie of 2 vruchtjes.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:42

Ik zal maar niet zeggen hoe vaak wij gescand, geswabt en geflusht hebben in 2023 en 2024 :o
Dit jaar met 1 x vers insemineren drachtig. Wel met een geheel zorgpakket eromheen, dus dat veulen dat er hopelijk gezond en wel mag komen, is een heel duur veulen :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:45

Ik wil er ook niet over nadenken wat dit veulen gaat kosten als er tenminste een veulen mag komen. Dat mag een goud-schimmeltje worden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:44

Ik betaal altijd snel en vergeet het dan gelijk weer. Is het beste :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:32

Hier was het scannen volgens mij ook maar iets van €30 ofzo dus daar hoeven we het niet voor te laten }:0

Swap etc was al verplicht voor het dekken dus dat was simpel. Niet schoon dan kom je het erf niet op.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:32

Haha dat ja, de 2e is ook een gouden veulen, 2 rondes hengstigheid scannen en 2 verschillende hengsten gebruikt en die 2e ook nog een echt dure :7

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 01:22

Mijn Welsh A merrie is ook niet te scannen zonder sedatie (echte Welsh... :D ). Dit gaat precies 1 keer volgens het boekje, daarna moet ze gesedeerd worden om gesedeerd te worden, zeg maar... :roll:
Ze heeft als drama queen inmiddels een behoorlijke reputatie opgebouwd bij de dierenarts. :=
Ze is nu gescand op dracht en op kloppend hartje en ik laat het scannen nu dan ook voor wat het is.

Voor de volgende keer wil ik toch kijken naar andere opties omdat het scannen/sederen iedere keer zo'n drama is.
Misschien kan ik haar gewoon wegbrengen naar de hengst en daar laten staan en maar schouwen op hengstigheid ofzo.
Maar goed, dat is iets voor de volgende keer. Voor nu in ieder geval netjes drachtig voor het komende jaar! :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 01:41

Wat betalen jullie eigenlijk per scan? En wanneer krijg je de factuur? Ik heb geen idee namelijk en heb nog geen factuur gehad ook ..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:47

Wij betalen gewoon meteen aan de balie :+ dan hebben we het maar weer gehad.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:25

Ania schreef:
Wat betalen jullie eigenlijk per scan? En wanneer krijg je de factuur? Ik heb geen idee namelijk en heb nog geen factuur gehad ook ..

Zo'n €140 voor het gehele seizoen. Verwacht de rekening in september/oktober.

Voor een losse scan bij de dierenarts in de buurt betaal ik zo'n €70 per scan. Dus ik ga naar de hengstenhouder voor het scanpakket.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:31

Myrthee_ schreef:
Ania schreef:

Zo'n €140 voor het gehele seizoen. Verwacht de rekening in september/oktober.

Voor een losse scan bij de dierenarts in de buurt betaal ik zo'n €70 per scan. Dus ik ga naar de hengstenhouder voor het scanpakket.

140 voor een heel seizoen, zo enorm jaloers op die Nederlandse prijzen. :=

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:15

Jaydee_WP schreef:
Mijn Welsh A merrie is ook niet te scannen zonder sedatie (echte Welsh... :D ). Dit gaat precies 1 keer volgens het boekje, daarna moet ze gesedeerd worden om gesedeerd te worden, zeg maar... :roll:
Ze heeft als drama queen inmiddels een behoorlijke reputatie opgebouwd bij de dierenarts. :=
Ze is nu gescand op dracht en op kloppend hartje en ik laat het scannen nu dan ook voor wat het is.

Voor de volgende keer wil ik toch kijken naar andere opties omdat het scannen/sederen iedere keer zo'n drama is.
Misschien kan ik haar gewoon wegbrengen naar de hengst en daar laten staan en maar schouwen op hengstigheid ofzo.
Maar goed, dat is iets voor de volgende keer. Voor nu in ieder geval netjes drachtig voor het komende jaar! :)

Dit is hier dus ook t geval :') Alleen die van mij is zo dramatisch dat ze weken lang in paniek wegrent wanneer ze je in de wei ziet komen… Sorry ik wil haar die stress niet meer aan doen. Wellicht dat het in de toekomst wel weer lukt.

Ik betaalde bij de hengstenhouder €40 voor t scannen, gewoon door een dierenarts gedaan. Als ik ze thuis laat scannen zal dat ook rond de €70/80 zitten exclusief de andere kosten.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:17

Oh zo jaloers nu... 140 voor een seizoen. Ik betaal zelfs meer voor 1 scan :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:22

Pakketprijs rond de €500 per paard. Helaas geen bundelkorting :P
Losse scan bij dierenarts vorig jaar nagevraagd, rotgeschrokken en weet nu niet meer. Zal eens opzoeken. Ok het was €150 per scan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:11

Dan niet meer dekken. Beter voor alle partijen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:18

Wow wat een verschillen in prijzen! Ben heel benieuwd wat mijn rekening gaat zijn dan

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:20

Hier volgens mij 50 euro incl visite (dierenkliniek Wolvega)

Ik ben wel iets van 500 euro kwijt geweest voor 2 merries (3 cyclussen totaal)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:41

50 voor scannen bij wolvega incl visite? Die prijs wil ik ook haha! Laatste keer dat ik wolvega heb gebruikt om te scannen was ik grofweg €110 kwijt :') Heb toen een rekening gehad van rond de €900 voor 2 merries en ze zijn geloof ik 4x geweest. Geen idee precies meer.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:52

Shadowstar Wij hebben in principe 20 merries. Maar een aantal blijven wel leeg of sommige pakken niet dus zitten gemiddeld tussen 10 en 15 elk jaar. Vorig jaar hadden we er ook 15, jaar ervoor 14. Dit jaar 9 dus heel rustig voor ons :+

Gefeliciteerd met je drachtige merrie *\o/*

Saul welkom en spannend voor jou :D 22 mei Uitgerekend klopt idd voor jou merrie

Rowindie wat leuk dat je een merrie erbij hebt gekocht *D. Ik snap het wel van het niet scannen bij je ene merrie.

Kabayo Wij hebben cameras en er wordt 24/7 gekeken. Ik heb de paarden samen met een man. Zij wonen bij de paarden, ik woon 10 min er vanaf. De man zijn vrouw waakt overdag als ik werken ben. Als het veel veulens zijn kort op mekaar slaap ik dan savonds ff van 20u tot 24u. Dan waken de man/vrouw. Dan waak ik van 24u tot 6u smorgens en dan pakt de man het terug over zodat ik nog ff een uurtje kan slapen voor mijn werk. We hebben in principe 2 grote bevalstallen (van 8x4) en 13 gewone bevalstallen (van 4x4). De grote bevalstallen dienen voor de trekpaarden of tinkers van 1.60m. Allemaal hebben ze cameras. Wij hebben een systeem waar in principe 16 cameras tegelijk bekeken kunnen worden. Ik werk elke ochtend van 8 tot 12. Ik heb met mijn bazen geregeld dat als er een merrie bevalt ik gewoon mag vertrekken en dan zet ik verlof in.

Schiet goed op met minthe haar dracht :D

Cioccolato gefeliciteerd met de positieve scans. Zo te horen ging het dit jaar vlot bij jou.

Palousa_boy welkom en wat leuk dat je 2 veulens verwacht.

Gabbergill gefeliciteerd *\o/* dat ging vlot zo te horen.

Nowylover Fijn dat je merrie een positieve scan had.

Wij schouwen met de eigen hengst na 18 dagen. Als de merries dan niet terug hengstig worden, worden ze gescand. Meestal zorgen we dat de veearts er een aantal tegelijk kan scannen. Dwz dat de merries tussen 18 en 30 dagen kunnen zitten kwa dracht. Te laat in principe om 1tje weg te knijpen bij tweeling maar dan worden ze beiden weggehaald. Dit is uitvoerig besproken geweest met de veearts.
Maar op die pakweg 50 drachtige merries nog nooit een tweeling gehad. Heb het idee dat het soms per ras gebonden is hoevaak het voor komt. Wij scannen in principe 1x tenzij er twijfel is over iets dan een 2de keer. Scannen kost hier overigens 10 euro per paard, 35 euro voorrijkosten.

Wel een keer iets raars meegemaakt. Aan de nageboorte zat een vertakking met 2de navelstreng en aan die navelstreng zat een hard rond stukje bot/weefsel ter grote van een citroen. Dat is wss wel een on ontwikkelde tweeling geweest. Die overigens niet gezien is op de scan :+

Blue is hier raar aan het doen >;) . Ze is gescand toen ze 12 dagen was, toen was ze drachtig. Omdat het nog heel pril was hebben we vorige week woensdag weer laten scannen. Toen was ze 26 dagen drachtig en alles zag er prima uit. Nu stond ze gisteren hengstig. De hele tijd bij de hengsten staan, knipperen, plassen etc. Kan een merrie op 6 dagen tijd een vrucht verliezen (terwijl de scan goed was) en terug hengstig staan zo snel? We laten haar sowieso nog een x scannen deze maand voor de zekerheid. Maar ben benieuwd naar ervaringen van andere.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:10

Scanpakket is hier ook rond de 140 euro, maar ik betaal wel de visites (gereduceerd tarief, de zgn. gynaecologische route). Dus fijn als de merries wat synchroon lopen ...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:13

nieky1993 schreef:
Blue is hier raar aan het doen >;) . Ze is gescand toen ze 12 dagen was, toen was ze drachtig. Omdat het nog heel pril was hebben we vorige week woensdag weer laten scannen. Toen was ze 26 dagen drachtig en alles zag er prima uit. Nu stond ze gisteren hengstig. De hele tijd bij de hengsten staan, knipperen, plassen etc. Kan een merrie op 6 dagen tijd een vrucht verliezen (terwijl de scan goed was) en terug hengstig staan zo snel? We laten haar sowieso nog een x scannen deze maand voor de zekerheid. Maar ben benieuwd naar ervaringen van andere.

Toen mijn oude merrie dit deed (alweer 8 jaar geleden) bleef ze continue 'hengstig' 100x gescand en steeds netjes drachtig. Ze heeft me toen de maiden gegeven die dit jaar voor het eerst drachtig is. Mijn ervarinf is dus merrieveulen :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:23

rowindie schreef:
50 voor scannen bij wolvega incl visite? Die prijs wil ik ook haha! Laatste keer dat ik wolvega heb gebruikt om te scannen was ik grofweg €110 kwijt :') Heb toen een rekening gehad van rond de €900 voor 2 merries en ze zijn geloof ik 4x geweest. Geen idee precies meer.

Dekgeld is hier voor de champagne 750 en de bonte 275 (200 bijbetalen na geboorte als veulen bont is).
Scannen kost 25 euro, visite kost 28 euro, ei afspuiten 39. Per paard ongeveer 300 euro plus minus kwijt geweest

Dit had ik al eens geplaatst, maar scannen bij Wolvega is 25 euro

Ik zou er niet zo goed over kunnen dat ik nu nog geen rekening zou hebben gehad :o Wolvega stuurt elke 2 weken de rekeningen de deur uit. Vind ik wel fijn

Nieky goed geregeld! Een hele organisatie zo

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:07

Hier zelfde kost als nieky, dus voordeliger om verschillende dingen samen te doen.

Hier nog voor 1 eigen merrie spannend en 1 gastmerrie.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:29

Scan 30€, voorrijkosten erbij is het 72,50 per x....

3 cyclussen: 21 scans, 1x progesteron test, swap + kweek, insemineren 4x (en die kosten vielen me reuze mee, 50 per inseminatie) dus alles bij elkaar is dat rond de 1600€ excl dekgeld & ophalen van het sperma, dit veulen is nu al de duurste van alle door mij gefokte veulens :')

Maar ach, heb het er gewoon voor over... als ik dat niet had had ik niet moeten willen fokken ;)

Hier verder niets te melden, lees wel netjes mee.... volgende week donderdag weer een scan gepland staan (dag 66 ongeveer), kijken of we het geslacht kunnen bepalen (nog nooit eerder gelukt maar wel bij allemaal een bepaald gevoel gehad en dat is al 5x de juiste gebleken). Ben benieuwd of het deze keer wel lukt :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:45

Paint_Lover schreef:
Scan 30€, voorrijkosten erbij is het 72,50 per x....

3 cyclussen: 21 scans, 1x progesteron test, swap + kweek, insemineren 4x (en die kosten vielen me reuze mee, 50 per inseminatie) dus alles bij elkaar is dat rond de 1600€ excl dekgeld & ophalen van het sperma, dit veulen is nu al de duurste van alle door mij gefokte veulens :')

Maar ach, heb het er gewoon voor over... als ik dat niet had had ik niet moeten willen fokken ;)

Hier verder niets te melden, lees wel netjes mee.... volgende week donderdag weer een scan gepland staan (dag 66 ongeveer), kijken of we het geslacht kunnen bepalen (nog nooit eerder gelukt maar wel bij allemaal een bepaald gevoel gehad en dat is al 5x de juiste gebleken). Ben benieuwd of het deze keer wel lukt :)

Aaaaaaahjhhh wat heftig