Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:29

Ja ik ga nu ook meer kijken naar 24/7 plekken. Lijkt me makkelijker te vinden en vind ik zelf een fijner idee!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:57

Ik heb gelukkig zelf opfok, dus fijn alles in eigen hand. Hele jaar 24/7 buiten met in de winter grote inloopstallen. Heerlijk zo.

Hier doet spookje niet zo veel, lekker slapen, eten en spelen. Maar hij is ook zo enorm makkelijk dat t ook echt niet nodig is. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:30

hier ook weggehaald uit de opfok. In princiepe stond ze daar niet zoo slecht maar ik vond ze er wat licht over gaan ivm het bokvoetje dat ze had. Nu lekker 24/7 buiten met andere jaarling en een oudere merrie die op pensioen is. Zo'n heerlijk plekje dat ik daar toch niet meer weg wil.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:34

Hier staat ze bij kenissen met nog een ander veulen en 2 ruinen. Gaat goed.

1 groot werkpunt bij het mormel: de smid.
As we speak proberen ze haar hoefjes te vijlen. Vooraan no problemo.
Achter slaat ze, en raak.
Bij de vorige kapbeurt ging ze er half bij liggen.

Het gekke is dat ze als veulen nooit moeilijk is geweest met voetjes geven. Kon zelfs makkelijker achter nemen dan voor. Maar een ander persoon aan de achterhoeven is drama.
Na elk drama duurt het wel weer weken voor ik/we achterhoefjes kunnen nemen zonder gemorrel.
Had niet verwacht dat het weer een probleem ging zijn, laatste keer dat ik haar ging bezoeken alle voetjes uitgekrabd zonder problemen.

Kattekop.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:00

Hier is vanmiddag de smid ook geweest. Elke keer gaat het beter, hoewel His wel eerst probeerde om weg te lopen. Helaas valt dat niet mee in de stal en was ze toch echt aan de beurt. Toen de smid eenmaal bezig was, ging het best goed en bleef ze redelijk staan. Roosje was ook braaf, die vond alleen haar been tussen de benen van de smid nog wel spannend (dat was voor het eerst, daarvoor deed hij altijd gewoon de hoef pakken). Maar al met al was het best vlot gefixt. En staan de dames weer netjes op de hoefjes.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:02

Hier zijn de heren op avontuur geweest en nu verplicht op stal. Morgen alles repareren wat er kapot gegaan is. :=
Gelukkig zijn ze bij de buren boven en grasveld opgerend en niet het bos in (100en ha groot := )
Het moet er komisch uitgezien hebben hoe we terug liepen. Ik in badjas, Uranus braaf mee aan halster en Ultim die los mee liep en grootste plezier had. :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:17

mirjamalvaro schreef:
Hier zijn de heren op avontuur geweest en nu verplicht op stal. Morgen alles repareren wat er kapot gegaan is. :=
Gelukkig zijn ze bij de buren boven en grasveld opgerend en niet het bos in (100en ha groot := )
Het moet er komisch uitgezien hebben hoe we terug liepen. Ik in badjas, Uranus braaf mee aan halster en Ultim die los mee liep en grootste plezier had. :')

Ik zie dit dus gewoon voor me :')

Balen dat het bij de smid zo lastig gaat Thioro! Apart dat dat ineens is ontstaan!

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:51

Vervelend als ze eerst wel goed voetjes gaf Thioro! Hopelijk snapt ze snel dat het niet nodig is om te slaan met achterbenen. :=

mirjamalvaro hahaha oh jee gelukkig waren ze niet het bos ingegaan!

Mijn liefste vriendinnetje <3 ik kan mezelf echt niet zien op foto's.. gelukkig kan ik de komende tijd toch nog niet op haar rijden, lang de tijd om weer op mijn oude gewicht te komen.. :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:44

Hoefsmid is nog spannend hoor. Laatste keer was Cielo echt bang, maar uiteindelijk blijft hij wel stilstaan.

Vandaag even van kant veranderd zodat ik terug een draadje kon spannen in dat hoge gras, want uitmesten... Te vermoeiend in hoog gras hoor.

Helaas staan er ontzettend veel grasaren, teveel om met de hand de kopjes eraf te plukken.
Ik weet niet wat doen, als de boer zou gaan bloten blijven de zaden alsnog liggen lijkt me?
Afbeelding

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 22:54

Hoefsmid blijft voor de meeste altijd wel lastig, maar oefeningen helpt gelukkig echt.

Spookje is echt uitzonderlijk braaf, zo braaf heb ik jaarlingen nog niet eerder gehad. Wel heel fijn. <3

Mannen op avontuur. _O-
Gelukkig niet te ver weg gelopen.

Afbeelding
Spookje met zijn neefje van 2 jaar (spook is t broertje van de vader van de 2 jarige :)) )

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:38

mirjamalvaro schreef:

Zo had ik van de week ook de andere jaarling in het stuk tussen de heren en de dames dus gisteravond laat nog nieuw draad opgehangen en hoger gedaan en de zonne-energie erop zodat ze een flinke klap krijgen als ze er tegenaan gaan! Ze hebben het zo door als er geen of te weinig stroom op zit.

Hier is de smid echt nog een dingetje terwijl ik zelf zo zijn voeten kan optillen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 05:28

Bekappen in een opfok is meestal idd hier en trek je plan. Die paarden zijn niet in de hand tot ze 2.5 zijn en dan moeten ze alles leren in 1x :') ik wou ook elke dag naar mn paard. Ik heb nu een jaarling waar ik alles mee kan, weer dat mn onervaren vriend er mee kan wandelen.

Hier nog eens getraind op halt houden naast me. Dikke 5 minuten. Ging goed :o ze is wel een echte meid, ze weight door modder te lopen :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 07:40

Ik had vrijdag ook de smid. De jongens liepen nog buiten en hebben dus nogal een feestje zitten bouwen toen de meisjes al binnen waren.
Ze waren daardoor echt super braaf bij de smid (en heel erg warm :D ). Ik parkeer ze wel altijd met hun zijkantje tegen een muur aan, zodat ze daar wat stabiliteit uit kunnen halen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:45

Hoefsmid gaat hier wonderlijk goed. Hoeven uitkrabben soms wat lastiger maar hij is eigenlijk ook gewoon een hele brave jaarling. Gelukkig heb ik een hoefsmid met engelen geduld en daar ben ik heel erg blij mee!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:49

hier zowel hoefjes uitkrabben als de hoefsmid is ze mega braaf gelukkig

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:35

Geen probleem met hoeven meer hier.

Kiko hier waren de heren uit angst uit de wei gesprongen. Buurman deed iets achter hun stal met zo'n groot apparaat achter tractor. En dat vonden ze te spannend blijkbaar. Dus buurman nu maar gevraagd voortaan berichtje te sturen eerst :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:12

Oh balen zeg Mirjam. Zo heb ik ze hier een keer door het draad gehad door defensie die mega laag vloog. Heb meerdere klachten ingediend maar dan krijg ik er zijn met een speciale oefening bezig en dat is om de mensen te beschermen.. blabla. Snap dat dat nodig is maar houd een beetje rekening. Je weet dat er hier paarden staan. Vlieg iets anders aan of hoger zodat we er geen last van hebben. Toen kwam hij er met wat schrammen vanaf maar voor hetzelfde moment had hij zijn benen gebroken en was het klaar. En dan krijg je dus hetzelfde antwoord.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:23

Oh defensie ook gehad in nederland, met helikopter dat we ze bijna handje konden geven. :=
Ze zeiden wel toen dat eventuele schade vergoed werd (had kreupel paard)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:27

Hier vliegen ook regelmatig vliegtuigen laag over (is een militair vliegveld dichtbij) maar tot nog toe nog niet te laag gelukkig en ze kijken dan ook niet op.

Deze vliegen hier heel regelmatig over:
Afbeelding

Ohja, gisteren sprong mijn 4 jarige over de omheining omdat ik Cielo nog moest terugzetten naar de kant van het lange gras en de 4 jarige was niet blij dat Cielo nog aan de andere kant stond met vers gegroeid gras dus hop vlotjes over de omheining van 1m07 (bovenste draad was nog niet dicht dat is nog 40cm hoger), en vorig weekend parcours 75cm had hij 4 balken, hij kan dus wel foutloos als hij wil. :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:49

Art_Ificious schreef:
Hier vliegen ook regelmatig vliegtuigen laag over (is een militair vliegveld dichtbij) maar tot nog toe nog niet te laag gelukkig en ze kijken dan ook niet op.

Deze vliegen hier heel regelmatig over:
[ Afbeelding ]

Ohja, gisteren sprong mijn 4 jarige over de omheining omdat ik Cielo nog moest terugzetten naar de kant van het lange gras en de 4 jarige was niet blij dat Cielo nog aan de andere kant stond met vers gegroeid gras dus hop vlotjes over de omheining van 1m07 (bovenste draad was nog niet dicht dat is nog 40cm hoger), en vorig weekend parcours 75cm had hij 4 balken, hij kan dus wel foutloos als hij wil. :')

Gewoon vragen of ze gras na elke hindernis willen zetten :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:40

:') da's een idee haha

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:41

Ja ik zie hier wel mogelijkheden mee hoor! Zit je zo in het 1.30 _O-

Ik ga volgende week eindelijk weer langs bij Piet!! Bedoeling was veel eerder al (mei) maar helaas kwam dat niet helemaal uit… Ben benieuwd hoe hij gegroeid is!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:45

Ben ik blij dat ik een renner heb en geen springpaard als ik jullie zo hoor _O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:31

Haha nja ik wil springpaarden, maar de omheining over springen is net iets teveel van het goede :+

Flubberboot, benieuwd naar foto's van Piet dan :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:07

Camera gaat mee volgende week, dus dan ook gelijk degelijke foto’s! Hoop ik :') Ga hem niet uit de groep halen en ben al blij als ik hem kan aaien _O- Hij staat nu in een giga weiland met een kudde jonge paarden, dus ben benieuwd!