Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:53

rowindie schreef:
Knappe vos GabberGill!

Jammer mooney, volgend jaar nieuwe kansen!

Ik heb 1 merrie helemaal niet laten scannen, die is niet meer hengstig geworden na het dekken dus we gaan ervan uit dat ze netjes drachtig is net als de andere keren. In principe kan je het bij haar al zien aan dr hele doen en laten. Andere 2 merries zijn op 18 dagen drachtig gescand. Verder scan ik niet meer.

Het is voor mij mijn eerste veulen dus ik doe alle aangeraden scans nog wel. Ik weet dat toen ik nog de friezen van de fokker reed hij ook nooit scande dan alleen de gustscan op het einde van het seizoen.
Als ze hengstig werden dan wisten wij ook wel dat ze niet drachtig waren :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:59

rowindie schreef:
Knappe vos GabberGill!

Jammer mooney, volgend jaar nieuwe kansen!

Ik heb 1 merrie helemaal niet laten scannen, die is niet meer hengstig geworden na het dekken dus we gaan ervan uit dat ze netjes drachtig is net als de andere keren. In principe kan je het bij haar al zien aan dr hele doen en laten. Andere 2 merries zijn op 18 dagen drachtig gescand. Verder scan ik niet meer.

Ben je dan niet bang voor een tweeling?

Mooney jammer dat je er niet bij bent. Hopelijk volgend jaar meer geluk

Gabbergill welkom en mooie combi!

Ania klinkt kostenbesparend haha. Ik zou veel te bang zijn voor tweeling

corinadrenth

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:17

Ik hoor veel die niet meer extra scannen. Willen ze kosten mee besparen.

Ik betaal liever een keer extra en dat ik weet dat t goed zit dan dat ik volgend jaar voor Jan doedel wacht of dat er een tweede zit.

Mij is inmiddels ook geleerd op de kliniek, wanneer ze 1x een dubbele eisprong gehad hebben, int vervolg altijd op 16 dagen checken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:29

Altijd scannen op 16-18 dagen. Niet om te weten of ze drachtig zijn maar inderdaad om een tweeling uit te sluiten. Het is echt onwijs onverantwoord om die niet te scannen!!!! Als je daar al geen geld (voor over hebt) begin er dan gewoon helemaal niet aan.

Ik scan na de 18 dagen rond de 35 voor het hartje. Als de vroeg drachtig zijn random daarna ook nog. Puur zodat ik nog eens kan dekken. Merries met veulens tonen hier niet hengstig. En voor de gust regeling eind september, scheelt geheel dekgeld bij gust. Dat is een goede kostenbesparing.
Verder zie je ze eind van het jaar wel ronder worden en wil ik ook goed(!!) Voeren. Een goed begin is het halve werk

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:36

Ik scan rond 18 dagen, dan rond 35 dagen en vervolgens normaal gesproken eind september nog eens. Mocht het nu gelukt zijn, dan wordt die laatste scan eind oktober/begin november. Niet voor een gustverklaring maar voor even een bevestiging. Ik heb meegemaakt dat merrie op 18 en op 35 dagen drachtig was, laatste scan niet gedaan omdat ik midden in een scheiding zat, maar mooi dat ze wel had verworpen en ik had niks in de gaten. Merrie werd ook mooi rond (logisch, ze stond lekker op de merriebrok) maar geen veulen. Dit jaar op 18 dagen drachtig (andere merrie) maar op 35 dagen niet meer. Nu heb ik nog een ronde opnieuw kunnen pakken dankzij die 35 dagen scan want anders was dat niet geworden (ze toont ook niet hengstig) en had ik weer voor niks gewacht op een veulen die niet komt.

Moraal van mijn verhaal, gewoon even doen, die 3 scans. Zo veel moeite is het niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:39

Oké. Dus jullie raden mij toch aan om nog even te scannen. Ze heeft 2 scans gehad.

Dekgeld terug ja of nee is hier in elk geval nog niet van toepassing.
Wanneer zou ik dan het beste kunnen laten scannen?

Ik moet echt nog veel leren. Dus als iemand leesvoer tips heeft. Kom maar op :=

Super bedankt iig al!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:55

Mee eens met de bovengangers. Scannen is zo belangrijk en relatief zo simpel.. ik doe altijd een merriepakket afsluiten, dan kan ik onbeperkt scannen voor 200 euro.
Dat haal ik er meestal wel uit.

Rosa mag zelfs nog vele malen extra komen, die willen ze strak in de gaten houden.

Maar ik doe inderdaad ook op 18 dagen en dan op 30 dagen. Dan in september voor gust (ook al hebben we een leven veulen garantie bij de hengst). Is ook even een extra controle moment dat alles oké zit :j

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:17

Hier ligt het er net aan, voorgaande 2 jaren was ik al vrij laat in het seizoen, dus heb ik alleen de 18 dagen scan gedaan en ergens 2 a 3 week (of nog iets later) vh hartje en dan dus ook meteen voor eventuele gust. Vorig jaar was een top jaar met maar 4x scannen in totaal :D
Het eerste jaar heb ik zelfs in dec nog wel eens laten scannen of alles nog goed was, kosten toen heel veel moeite om haar drachtig te krijgen. Dat ik idd zeker wou weten niet voor niets te wachten.
Al met al was dat een heeeeel duur veulen haha, zo ontiegelijk veel moeten scannen dat seizoen.

Dit jaar zitten we nu op 5x, maar doe toch vlak voor oktober nog 1x voor eventuele gust regeling.
Idd beter 1x te vaak scannen dan te weinig, en zeker de 16/18 dagen zou ik nooit over (durven) slaan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:22

Saul schreef:
Wat een plaatjes komen er voorbij zeg <3.

Hoe vaak doen jullie/ moet een scan?
Mijn merrie is bij de vorige eigenaar op 30 dagen dracht gescand.

Bij ons doen we het eigenlijk zo dat we direct weer kunnen als het niet lukte. Tot nu toe gaat alles naar behoren en hebben we een hartslag mogen meten en dan kijken we eind september nog eens of alles nog goed zit

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:37

Mijn merrie is helaas bijna niet te scannen nadat t 1 keer niet zo goed gegaan is. Normaal gesproken scan ik inderdaad ook netjes met 18 dagen hoor! Maar deze is echt niet te doen zowat. Vandaar de keuze om het zo te laten voor nu. Gaat mij niet om kosten besparen… Dan had ik ook geen €500 neergetikt om dr te laten dekken terwijl de meeste hengsten rond de €200 zitten. Jammer dat er gelijk zulke aannames gedaan worden :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:47

Hier scan ik ook met 18, 35 en eind van het seizoen.

Nu is mijn maiden ook extreem moeilijk te scannen (ook moeilijk te verdoven), maar hebben wél de 18 dagen scan gedaan ivm mogelijkheid op tweelingdracht. Dit was ook het geval, dus mega blij dat ik wel heb gescand. Daarna met 21 dagen nog een keer terug gegaan om te kijken of het overgebleven vruchtje is blijven zitten. Dat was zo. Heb toen besloten niet meer te scannen. Heb levenveulen garantie en ze is nog niet hengstig geweest. Dus ik geloof het opzich wel, al ga ik mogelijk wel nog eind van het seizoen.

Andere merrie gaat wel nog een keer aan het eind van het seizoen, maar die is makkelijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:53

Het is gewoon een slap excuus 'moeilijk te scannen'. Dan niet dekken, verdoven of er van te voren aandacht aan schenken. Als je weet dat t er netjes 1 is. Is t prima..
Van een tweeling wordt niemand gelukkig.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:05

rowindie schreef:
Mijn merrie is helaas bijna niet te scannen nadat t 1 keer niet zo goed gegaan is. Normaal gesproken scan ik inderdaad ook netjes met 18 dagen hoor! Maar deze is echt niet te doen zowat. Vandaar de keuze om het zo te laten voor nu. Gaat mij niet om kosten besparen… Dan had ik ook geen €500 neergetikt om dr te laten dekken terwijl de meeste hengsten rond de €200 zitten. Jammer dat er gelijk zulke aannames gedaan worden :')

Mijn merrie was niet te scannen de 1e 2x en is gesedeert. Insemineren kon zonder sedatie en daarop besloten de eerst volgende scan alleen te sederen als het gevaarlijk zou worden.

Niet meer gesedeert en doet het nu prima. Er zijn een boel mogelijkheden maar zonder die scan maak je kans op een tweeling en als je dat kan voorkomen doe je het.

Ik vind persoonlijk (en dat mag ik misschien niet zeggen) dat je hiermee risico neemt met je merrie. Als je wilt fokken doe het dan gewoon zo dat je alle risico's zo veel mogelijk probeert te beperken.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:10

De tweelingscan zou ik absoluut nooit willen missen. Dus met 14-18 dagen. Dat is een risico wat je gewoon niet moet nemen eigenlijk. De kans op tweeling is klein maar als het er toch 2 zijn breng je direct alle drie in levensgevaar door de dracht door te laten gaan.
Fokken heeft al genoeg risico's, alles wat je kan beperken zou ik doen.

Je kan inderdaad sederen of praam. Of bij sommige merries werkt het al om met de neus in een emmer lekker eten te staan, voor de veiligheid in opvoelbox.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:11

Als je niet op 14-18 dagen kan scannen, moet je gewoon echt absoluut niet dekken. Heel erg onverantwoord...

Heb nu nog een merrie hengstig staan, maar nog niet open of iets. Wil die nog wel graag nog dekken, dus hopelijk staat ze er donderdag beter voor. Anders gaat deze volgend voorjaar naar Nederland om te dekken.

De rest nu allemaal mooi drachtig en ook mooi kloppend hartje. De eerste is alweer ruim de 120 dagen voorbij. :):)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:32

Wellicht iets om de volgende keer rekening mee te houden. Maar nogmaals aannames doen over kosten besparen vind ik niet heel netjes. Dat is absoluut niet het geval. Gelukkig kent iedereen zn eigen merrie t beste en mag je ook zelf keuzes maken… Risico’s heb je altijd bij t dekken van een merrie. Wel fijn als je t één en ander uit kan sluiten maar bij ons was dat in dit geval niet mogelijk (overigens wel geprobeerd) :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:35

Oh ik zei kostenbesparend eigenlijk als grapje, met een knipoog. Niet serieus haha. Sorry dat het zo over kwam

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:36

Kabayo schreef:
Oh ik zei kostenbesparend eigenlijk als grapje, met een knipoog. Niet serieus haha. Sorry dat het zo over kwam

Was ook niet naar jou gericht hoor! :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:38

Er zullen er zat zijn die het wel uit kostenbesparing doen.
Of gemak dus.
Geen is ook maar een goed excuus natuurlijk. Dierenartsen zouden at dat betreft echt wel strenger op mogen treden.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:39

GabberGill schreef:
Mijn merrie was niet te scannen de 1e 2x en is gesedeert. Insemineren kon zonder sedatie en daarop besloten de eerst volgende scan alleen te sederen als het gevaarlijk zou worden.

Niet meer gesedeert en doet het nu prima. Er zijn een boel mogelijkheden maar zonder die scan maak je kans op een tweeling en als je dat kan voorkomen doe je het.

Ik vind persoonlijk (en dat mag ik misschien niet zeggen) dat je hiermee risico neemt met je merrie. Als je wilt fokken doe het dan gewoon zo dat je alle risico's zo veel mogelijk probeert te beperken.

Ik heb het hetzelfde als Gabbergirl gedaan en ga ook nog een keer scannen later in het seizoen zodat ik zeker weet dat ze drachtig is

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:44

Wij hebben de merrie die thuis staat op 14 dagen laten scannen omdat dat toevallig zo uit kwam met het weer. Ik ga niet voor mijn plezier merrie en veulen 3 uur in een dichte trailer vervoeren als het buiten 36 graden is.
Deze scan was meer om te zien of ze terug naar de hengst moest, maar er was al een klein vruchtje te zien. 2 weken later voor de zekerheid nogmaals gegaan en alles was idd goed.
Nu wachten we het verder gewoon rustig af. Zowel de hengst al merrie hebben tot nu toe alles in 1 keer drachtig en alles geboren dus heb er wel vertrouwen in.

De andere merrie hebben we drachtig gekocht dus dat is verder aan de huidige eigenaar. Deze merrie komt over na het afspenen van het huidige veulen hier heen.

Hebben trouwens bij ons trekpaard wel een tweeling gezien bij het scannen maar er is maar 1 veulen uit gekomen uiteindelijk.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:45

Liever een keer extra scannen dan te weinig. Maar voor nu ben ik even heel gelukkig, merrie net gescand en een heel mooi kloppend hartje zichtbaar bij 33 dagen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:58

Wij scannen op 16 dagen, soms nogal eem geregel als er meerdere tegelijk gescand moeten. Maar dit zullen wij nooit overslaan.
Daarna nog een keer rond de 40 dagen voor het hartje en de verzekering. Al mag het nu ook vanaf 30 dagen.
Wij scannen nooit voor gustregeling :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:16

Net zo'n discussie als ik wilde ontstippe haha. Ik wil toch een beetje nuance toevoegen.
Ik sta er iets anders in nadat ik mijn merrie bijna dood had door een rectale ruptuur nav het scannen (en dat was gewoon dikke pech, geen slechte scanner oid).
Ik wil absoluut niet pleiten voor niet scannen, maar we moeten ook niet doen alsof scannen zonder risico is. En ook niet hoe meer je scant, hoe beter het voor je paard is.

In mijn ogen is het scannen na de "tweelingscan" van 18 dagen voornamelijk voor het welzijn van de mens. Namelijk geen jaar hoeven 'missen' omdat ze toch niet drachtig zijn, geld terug kunnen krijgen omdat ze gust zijn, etc. Het enige wat ik voor de merrie kan bedenken is dat het prettig is dat je ze niet obees voert terwijl ze leeg zijn. Maar dat is ook een stukje gezond verstand.

Dus wat mij betreft is iemand die 1x scant op 18 dagen even goed voor z'n merrie als iemand die 3 of 4x scant. En dat hoeft niets met gierigheid/geen geld willen besteden te maken te hebben.

Het risico van tweelingdracht hangt ook weer samen met het ras dat je hebt, maar dat is weer een andere discussie.
@palousaboy dat noem je natuurlijke reductie. Paarden hebben een systeem waardoor ze als er een dubbele bevruchting plaatsvindt er 1 van de 2 wordt afgebroken, helaas werkt dat niet 100% dus vandaar dat je het liever wegknijpt als het gezien wordt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:35

rowindie schreef:
Wellicht iets om de volgende keer rekening mee te houden. Maar nogmaals aannames doen over kosten besparen vind ik niet heel netjes. Dat is absoluut niet het geval. Gelukkig kent iedereen zn eigen merrie t beste en mag je ook zelf keuzes maken… Risico’s heb je altijd bij t dekken van een merrie. Wel fijn als je t één en ander uit kan sluiten maar bij ons was dat in dit geval niet mogelijk (overigens wel geprobeerd) :)

Ik vind dit zelf een heel krom bericht. Dat jouw merrie niet te scannen is is geen reden om risico met de merrie te lopen. Risico's zijn er zeker, maar dit is een risico wat je als eigenaar kan voorkomen en indien je dat kan moet je het zeker doen. Helemaal als je je merrie kent. Elke merrie is te scannen want sedatie is gewoon een optie.

Ik zal er verder ook niet over discussiëren want het is idd een eigen keuze. Ik hoop dat je het de volgende x wel doet en dat je deze keer het geluk hebt dat het er maar 1 is.