Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:47

Change3x schreef:
Ik vind Four Seasons (For Pleasure x Cassini II) echt een hele fijne en veelbelovende jonge hengst.

Denk dat Dourkhan Hero Z er ook op past.

Zijn inderdaad twee fijne hengsten, maar beiden niet groot genoeg en verderop in de lijn ook paarden die echt maat missen.

gomir schreef:
Volgens mij wel mizzmontana.

Klinkt als een fijne merrie Julia! Weet niet of het onverdund is, maar denk meteen aan impressive voor zo'n merrie. Komme casall is zelf ook royaal aan de maat, dus dat zou ook een optie kunnen zijn. En van grand slam zie ik ook veel grote nakomelingen.
Defender zou ik eerst wel nakomelingen van willen zien met oog op maat vanuit de moederlijn.

Ik vind Komme Casall inderdaad een aansprekende hengst. Mooi bergop gebouwd. Zou iets meer lengte mogen hebben voor deze merrie. Vind het geen verkeerde optie, had deze ook al aangedragen, maar de rest werd er niet warm van.
Grand Slam heb ik helemaal niet over nagedacht. Gezien de goed gelukte Dallas, is dat nog best een idee! Ik ga ‘m in de groep gooien, thanks!

Defender is indd met oog op moederlijn een dingetje, daarom valt ‘ie voor nu af. Wel jammer, verder wel echt een aansprekend paard uit een heel fijn lijntje.

Eldorado zorgt voor discussie. Ik ben er zelf echt fan van. Hele fijne paarden met gruwelijk vermogen en mooie maat. Tot dusver met een heel aantal gewerkt en qua karakter echt nooit problemen gehad. Ik zou deze hengst zo gebruiken, maar de rest vindt het geen match met deze merrie.

Change3x

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:51

Komme Casall zou ik voor die zwarte merrie ook laten staan . Heb een paar veulens van hem gezien in real life, allemaal een mooi front maar veel te beknopt.

Nog maar een keer Poker? :Y)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:55

Nou een karaktertje heeft ze wel :D vandaar mijn twijfel.
Maar doet in het parcours echt alles voor je, een echte vechter.
De weg er naar toe was alleen niet altijd even makkelijk :Y)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:56

MizzMontana schreef:
Ben zelf ook aan het kijken naar een hengst die vergrotend fokt.
Neig nu iets naar Grandorado, maar twijfel over karakter door zijn vader Eldorado. Maar opmerking van iemand hier in het topic dat er genoeg Eldorado’s in de basissport lopen heeft mij aan het denken gezet dat dat doorgeven van het karakter nog wel mee valt.

Verder is haar romp en hals houding wat neerwaarts en zoek ik een hengst die dit verbeterd. Jullie nog ideeën?

Mijn vriend maakt paarden zadelmak of corrigeert ze
(Als werk)

Maar de eldorado's vind hij juist fijne paarden om te doen.

Denk dus dat je er zelf mee moet klikken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:59

Ik ben wel fan van komme casall. Maar ik gebruik hem ook :+
Super gave hengst maar inderdaad nier gebruiken op een merrie die je wil verlengen.
Verder heb ik liever een beknopter paard dan een lange slungel.. daar heb je niks aan.

Ik heb geen ervaring met eldorado bloed. Zie wel veel langs komen op concour, die lijken allemaal prima. Maar geen idee wat er vooraf aan is gegaan of thuis gebeurd natuurlijk.

Ik vind Justice een onwijs mooi type, maar Harley natuurlijk ook. En mn veulen van hem ook :j dus persoonlijke betrokken :')

Ik heb er twee van Great Blue. Ook hele mooie types met lengte.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:54

Komme Casall heb ik nu een paar van gezien, ik ben fan van de hengst zelf, maar ben blij dat ik hem niet gebruikt heb.. Vind ze veel te beknopt..

Poker daar in tegen, had nog wel een keer terug willen dekken, maar heb de Indoctro merrie verkocht, maar wat een veulen heb ik daarvan ongelofelijk

Grandorado spreekt me erg aan. M'n overbuurman heeft 'm nu voor de 2e keer gebruikt op z'n elite Sam r x Voltaire. Ik hoop maar dat ze bewerkbaar zijn.... Merrie zelf is niet de makkelijkste onder het zadel en het grandorado veulen die er nu bij loopt is niet te pakken maar qua type fantastisch

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:57

Change3x schreef:
Wat vond ze van Dourkhan? Fijn te rijden, bewerkbaar?

Hij :+ ja fijn bewerkbaar, goede instelling maar toch bloed. Goede techniek op de sprong.
Ik ben heel benieuwd voor de combi met mijn merrie *\o/* zou haar eerste veulen zijn. Hopelijk wordt ze vlot drachtig... ze laat in ieder geval makkelijk zien wanneer ze hengstig is dus dat is al een voordeel.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:05

MizzMontana schreef:
Neig nu iets naar Grandorado, maar twijfel over karakter door zijn vader Eldorado. Maar opmerking van iemand hier in het topic dat er genoeg Eldorado’s in de basissport lopen heeft mij aan het denken gezet dat dat doorgeven van het karakter nog wel mee valt.

Verder is haar romp en hals houding wat neerwaarts en zoek ik een hengst die dit verbeterd. Jullie nog ideeën?

Hoe is je merrie gefokt? Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cicero Z. Ook een fijn, grootramig paard.
Dominator Z is ook flink aan de maat. Weet niet precies of hij ook vergrotend fokt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:53

Nana_x0x schreef:
Change3x schreef:
Wat vond ze van Dourkhan? Fijn te rijden, bewerkbaar?

Hij :+ ja fijn bewerkbaar, goede instelling maar toch bloed. Goede techniek op de sprong.
Ik ben heel benieuwd voor de combi met mijn merrie *\o/* zou haar eerste veulen zijn. Hopelijk wordt ze vlot drachtig... ze laat in ieder geval makkelijk zien wanneer ze hengstig is dus dat is al een voordeel.

Goed om te horen!
Mijn merrie zit 24 juni op 320 dagen, ik zal zeker foto’s posten zodra ons Dourkan veulen er is.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:25

Julia schreef:
MizzMontana schreef:

Hoe is je merrie gefokt? Ik ben zelf erg gecharmeerd van Cicero Z. Ook een fijn, grootramig paard.
Dominator Z is ook flink aan de maat. Weet niet precies of hij ook vergrotend fokt.

ja Dominator fokt heel groot! ben sowiezo gecharmeerd met het franse bloed gemixt met duitse. persoonlijk vind ik de meeste hengsten van vdl tegenvallen qua moederlijn. Dat is een van de dingen waar ik altijd naar kijk als ik een hengst uitkies

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:53

Julia schreef:
MizzMontana schreef:

Ustinov x Matterhorn x Purioso
Ze heeft twee zusjes van Verdi die 1.40 en 1.30 springen, waarvan er eentje een stokmaat van 1.70 heeft. Zou misschien ook wel kunnen passen bij haar. Maar als ik de index van Verdi bekijk fokt hij niet perse vergrotend (99 op stokmaat).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:59

lexa schreef:
ja Dominator fokt heel groot! ben sowiezo gecharmeerd met het franse bloed gemixt met duitse. persoonlijk vind ik de meeste hengsten van vdl tegenvallen qua moederlijn. Dat is een van de dingen waar ik altijd naar kijk als ik een hengst uitkies

Maar van dominator bestel je niet zomaar sperma toch? Volgens mij moest je dat begin dit jaar al reserveren oid.

Verschil van perspectief denk ik, maar bij vdl selecteren ze juist heel streng op de moederlijn. Ze hebben niet zo vroeg embryotransplantatie ingezet als in België waardoor de merries zelf niet drie generaties op rij 1.60 gelopen hebben, maar bij het grootste deel van de hengsten zit veel sport in de lijn (1.40 en hoger). Veel meer dan bij bijv justice van de wiemselbach, die bij mij dan weer afviel om die reden.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:11

Goed om te horen!
Mijn merrie zit 24 juni op 320 dagen, ik zal zeker foto’s posten zodra ons Dourkan veulen er is.[/quote]

super ben heel benieuwd!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:37

Er zit veel sport in de moederlijn van Justice hoor _O-

Iedereen wil toch altijd wat anders en gelukkig zijn er daarom genoeg hengsten om te kiezen :j
Merries die worden gespoeld brengen veel meer nakomelingen dan die niet worden gespoeld. Wil niet zeggen dat de 1 beter is dan de ander. Alleen dat die vaker wordt gespoeld. Alleen het staat anders en daar vallen mensen nog wel eens over, wat ieders goes recht is.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:36

Mijn merrie is deze week uitgeteld van Komme Casall, dus ben heel benieuwd wat het zal worden!

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:52

gomir schreef:
Volgens mij wel mizzmontana.

Klinkt als een fijne merrie Julia! Weet niet of het onverdund is, maar denk meteen aan impressive voor zo'n merrie. Komme casall is zelf ook royaal aan de maat, dus dat zou ook een optie kunnen zijn. En van grand slam zie ik ook veel grote nakomelingen.
Defender zou ik eerst wel nakomelingen van willen zien met oog op maat vanuit de moederlijn.

Heb net even wat van de hiervoor genoemde hengsten bekeken en Impressive zou hier ook nog wel kunnen passen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:54

Als je grootte, lengte en karakter wilt verbeteren, kan ik ook Exxon Hedonist aanraden.
Dat is een Ogano Sitte x Thunder vd Zuuthoeve
zelf rond 1.78m en hij fokt echt super toffe werkwillige paarden met énorm veel maat.
Ik heb er zelf 3 gehad waarvan 2 uit een merrie van 1.60m en die zijn beide +/- 1.75m geworden.
Hij fokt ook veel vermogen, heeft wel een merrie met wat bloed en een snel voorbeen nodig.
Enkel diepvries te krijgen, maar super kwaliteit, altijd al geluk gehad met één rietje.
Ik ga hem dit jaar weer gebruiken voor een kleine merrie van 1.57m

https://www.ecurieguery.com/en/horses/exxon-hedonist

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:35

Blij met mijn veulen van dit jaar, alleen jammer dat een hengst is. Hij is te koop voor geïnteresseerden.

Pegase vergroot ook, hij komt uit moeder van 182 cm.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:23

@ Dakario snap helemaal dat je er blij mee bent. Knap veulen!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:02

Dakario, vind hem ook zeker geslaagd!
Of Pegase vergrotend is, dat heb ik zelf nog niet gezien ... comme il faut geeft ook vaak kleintjes en ik zie wel veel korte en kleinere/gewone maat veulens van hem.
Zelf heb ik hem ook gebruikt op een merrie die maar rond de 1.60m is, dus ik ben benieuwd.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:55

Ik begin toch te twijfelen of 't geen dressuur veulen is :')
Afbeelding

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:22

MizzMontana schreef:
Heb net even wat van de hiervoor genoemde hengsten bekeken en Impressive zou hier ook nog wel kunnen passen.

Misschien vind je hem met 1.70 niet groot genoeg, maar is entertainer nog een optie? Dat vind ik een heel modern paard. Zijn vader warrant gaf superfijne paarden en dan pak je van moederszijde corland mee, die heeft eerder uit jouw moederlijn goede sportpaarden gegeven.
Fok je wel terug op libero in 3de en 4de generatie en 2x Nimmerdor in 4de generatie. Daar zou ik persoonlijk niet over vallen, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Gaaf Brigitte! Ik vind het altijd heel belangrijk dat ze ook lekker lopen.

Cio: verderop in de lijn wel, overgrootmoeder is moeder/oma/overgrootmoeder van meerdere internationale sportpaarden. Maar zijn moeder gaf uit 11 kinderen een z- en een zz-paard, de oma uit 15 kinderen maar 1 z-paard. Daarom is hij bij mij nu toch eerst afgevallen, maar als hij het in de toekomst heel goed gaat doen gebruik ik hem misschien alsnog wel een keer. Vind hem namelijk zo gaaf!
Laatst bijgewerkt door gomir op 08-06-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:30

Ik weet niet hoe Entertainer zelf fokt maar met Warrant erachter is karakter wellicht nog een aandachtspunt :j Zijn geen oneerlijke paarden maar wel boeven, moet passen bij je merrie.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:46

Oh wat een enorm knap veulen heb je Dakario!

Brigitte, nou inderdaad, mocht het met springen niet lukken dan kan je nog altijd de dressuurring in. :')
Wat voor eens is 't?

Betreft die beknopte veulens van Komme Casall. Die van mij is inmiddels ook geïnsemineerd dus zit op het wachtbankje, en ondanks dat die van mij wel wat korter mag worden vind ik het niet altijd goed te zetten of dat beknopte wel blijft.
Als ik naar een foto van mijn merrie kijk (niet helemaal van de zijkant dat moet ik toegeven) lijkt ze ook vrij beknopt, maar ze is uiteindelijk enorm lang geworden. :')

Ben benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:59

stille meelezer hier; entertainer zelf ken ik niet, maar ik heb zelf 2 paarden gehad van de fokker van entertainer; de lavsca stam geeft over het algemeen wel hele fijn en werkwillige paarden.
Pantykous schreef:
Ik weet niet hoe Entertainer zelf fokt maar met Warrant erachter is karakter wellicht nog een aandachtspunt :j Zijn geen oneerlijke paarden maar wel boeven, moet passen bij je merrie.