Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 00:36

Ik snap ook niet zo waarom er veel naar kleur wordt gekeken. Ik ben dan ook wel een beetje bevooroordeeld :o met mijn schimmel hengst

Maar ben ook helemaal gek op vos met veel wit. Vorig jaar een prachtig merrie veulen met 4x wit een bles, maar wel bruin
Afbeelding

In de Gelderse richting is er idd nog maar weinig te kiezen voor bloedspreiding. Wat er nu soms gelders genoemd wordt vind ik gewoon een dressuur paard om te zien. Ik vind het zeker een goed idee om met rijpaard te kruisen maar moet wel bij het type passen.

Onze hengst had vorig jaar een veulen uit een Gelderse merrie. Op de dag van het Gelderse paard heeft hij een 1e premie gekregen. Merrie is van democraat x statuur
Redelijk vrij bloed, misschien gaat hij naar de hengstenkeuring over 2 jaar :j
Afbeelding

Mooie hengst Benefit. Vind hem nog wel echt puppy tonen

Liberia. Zeker mooi

Lets. Dat zou leuk zijn ja.

Kriel. Prachtig veulen

Wat is er mis met de beenstand van Lowlands? Ben hem ook aan het bekijken. In ieder geval heel interessant bloed

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:39

Am Horses: de problematiek bij de Geldersen is nog maar klein vergeleken de problematiek bij de tuigpaarden. Een Gelderse kan je nog aanparen met een klassieke rijpaardhengst. Dan raak je niet ver verwijderd van het type en de bewegingsvorm die een Gelderse kenmerken.

Die merrie komt trouwens uit een degelijke Gelderse lijn. Haar eigenaresse heeft een kampioensmerrie van onze Floris en die heeft ze gefokt uit een Gelderse merrie met prachtig oud bloed.

Schimmels vind ik waanzinnig mooi!! Als ze nog grotendeels 'blauw' zijn maar zeker ook wanneer ze spierwit zijn. Ik ga eens kijken naar die schimmel bij Helgstrand :P

Gisteren nog gezocht op Furst Jazz en waar hij gebleven is. Ik kan vooral berichten uit 2018 vinden. Iemand hier enig idee waar de hengst nu is?

MyWishMax

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:19

Mag ik hier ook meelezen? O:)

Op het moment geen fokplannen, dat wil mijn moeder niet, maar ik vind het wel allemaal heel interessant en zou het wel graag willen. Aan de andere kant zou ik dan wel graag naar de keuring willen en het is niet echt het type wat ze willen zien, denk ik.

Maar het is wel een vos met 4 hoge witte benen en een bles. :D Ik ben gek op vos.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:55

Ik heb mij aangemeld voor die praktijkavond paarden beoordelen vh kwpn. Hopelijk trek ik dat met mijn gammele lijf. Geen idee hoe lang het duurt. := :')

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:55

SophievdV schreef:
Am Horses: de problematiek bij de Geldersen is nog maar klein vergeleken de problematiek bij de tuigpaarden. Een Gelderse kan je nog aanparen met een klassieke rijpaardhengst. Dan raak je niet ver verwijderd van het type en de bewegingsvorm die een Gelderse kenmerken.

Die merrie komt trouwens uit een degelijke Gelderse lijn. Haar eigenaresse heeft een kampioensmerrie van onze Floris en die heeft ze gefokt uit een Gelderse merrie met prachtig oud bloed.

Schimmels vind ik waanzinnig mooi!! Als ze nog grotendeels 'blauw' zijn maar zeker ook wanneer ze spierwit zijn. Ik ga eens kijken naar die schimmel bij Helgstrand :P

Gisteren nog gezocht op Furst Jazz en waar hij gebleven is. Ik kan vooral berichten uit 2018 vinden. Iemand hier enig idee waar de hengst nu is?

Wat is een "degelijke" lijn?
Wat is oud bloed? Volgens mij stammen alle paarden af van dezelfde lijnen. Zeker bij onze nauw verwante sportpaarden.
Bij tuigpaarden wordt de inteelt echt wel een probleem. Twee keer een eerste bezichtiging. De eerste keer hield de selectiecie. zich niet aan de opdracht. En ook de herkeuringscie. die daarna opnieuw ging selecteren, heeft zich niet aan de opdracht van de fokkerijraad gehouden.
Linksom of rechtsom, de fokkers moeten zelf het probleem oplossen. En bij voorkeur niet met allerlei kleurfokkerij of andere selectiecriteria die er niet toe doen.
Mooie uitdrukking... :Y) out off the box.. Een top tuigpaardmerrie is drachtig van de Friese Kamioenshengst. Wel een risicovol experiment,

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:06

mirjamalvaro schreef:
Ik heb mij aangemeld voor die praktijkavond paarden beoordelen vh kwpn. Hopelijk trek ik dat met mijn gammele lijf. Geen idee hoe lang het duurt. := :')

Ohh ik ben heel benieuwd wanneer dit is?!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:14

23 maart, maar hij is al vol.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:15

c_alsemgeest schreef:
23 maart, maar hij is al vol.

Oh blond :+ , zal de kwpn site eens wat beter in de gaten houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:16

Fokkers, mag ik een vraag stellen? Ik heb geen snars verstand van fokken :D
Waarom worden veulens gespeend met een maand of 6. Is dat "de ideale leeftijd" is het niet verstandig om het met 9 maanden te doen. Of 1 jaar. Waarom wordt er meestal gekozen voor 6 maanden?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:20

Wordt lang niet altijd op 6 maanden gedaan...
100 dagen is het absolute minimum.

Wij doen het meestal ergens tussen de 4-5 maanden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:26

Boedha_1981 schreef:
mirjamalvaro schreef:

Ohh ik ben heel benieuwd wanneer dit is?!

23 april Alblasserwaard.

Praktijkgerichte informatieavond "paarden beoordelen": deze vindt op donderdag 23 april 2020 plaats in de Alblasserwaard. De precieze locatie maken we z.s.m bekend via onze facebook pagina en de website.
U kunt zich reeds aanmelden bij het secretariaat. E-mail: kwpn.zh@gmail.com.
De kosten bedragen € 17,50 inclusief een consumptie.

Dit betreft een samenwerking tussen KNHS & KWPN om sport en fokkerij nader tot elkaar te brengen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:27

Ligt eraan hoe het veulen is. En hoe de merrie eraan toe is. En of je gebonden bent aan een opfok.... In de natuur lopen de veulens er langer bij, maar hengstveulens kunnen dan al geslachtsrijp zijn. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand een hengstveulen er veel langer dan 6 maanden bij had lopen. Wij houden graag minimaal 6 maanden aan, met als mogelijk gevolg dat een wat later veulen niet meer voor de winterperiode ingeschaard kan worden bij de opfok. Ik heb na 6 maand nog niet gedacht dat 3 maand extra een grote meerwaarde zou zijn voor het veulen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:36

OK. Dus je kijkt het veulen aan, de merrie aan, de situatie aan en dan neem je de beslissing.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:39

rien10 schreef:
OK. Dus je kijkt het veulen aan, de merrie aan, de situatie aan en dan neem je de beslissing.

:')

Nee, je merkt het doorgaand wel aan de merrie... worden nukkiger tegen het veulen, er wordt minder gedronken en het veulen gaat steeds vaker alleen op pad ipv in het kielzog te lopen van de merrie.
Of de merrie begint echt af te vallen, en is niet meer bij te voeren.
Hier in de buurt is het veelal rond de 6 mnd, hengstjes soms wat eerder, maar ze hebben ook een eigen 'opfok' dus dan ben je daar niet zo afhankelijk van wanneer het inscharen is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:41

Soms moet je wel ingrijpen. Mijn eerste veulen bleeg gew,oon drinken en moeders accepteerde dat probleemloos. :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:42

En sommige zijn zulke terroristen dat de merrie sowieso blij is dat ze weg zijn :D
Die kunnen daarna lekker ravotten in de opfok :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:50

Plus, de meesten worden niet echt happy van het in de box staan met moeders op die leeftijd. De moeder kiest voor zichzelf en laat het veulen niet eten. Op de wei in de zomer is dat geen probleem. Ze kunnen hier niet de wei op in de winter, dus dan is een groepsbox met veulens wel zo fijn voor ze.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:50

mirjamalvaro schreef:
mirjamalvaro schreef:

23 april Alblasserwaard.

Praktijkgerichte informatieavond "paarden beoordelen": deze vindt op donderdag 23 april 2020 plaats in de Alblasserwaard. De precieze locatie maken we z.s.m bekend via onze facebook pagina en de website.

Dit betreft een samenwerking tussen KNHS & KWPN om sport en fokkerij nader tot elkaar te brengen.

Ik heb het ook gedaan vorig jaar, maar weet niet of het precies hetzelfde is. Was een KWPN cursus paarden beoordelen. Heel interessant, eerst een deel theorie met duidelijke foto's van wat goed is en wat juist niet. Daarna zelf paarden beoordelen en uitleg over hoe zij de paarden beoordeelt hebben. Ruime gelegenheid om vragen te stellen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:01

Mavantos denk zelfdecursus, klinkt goed :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:11

mirjamalvaro schreef:

Ook weleens gedaan, was eerst theorie inderdaad (kon je gewoon zitten) en daarna een aantal paarden beoordelen in een binnenbak. Denk dat het zo'n 3 uur was in totaal.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:28

mirjamalvaro schreef:
mirjamalvaro schreef:

23 april Alblasserwaard.

Ik heb het ook gedaan vorig jaar, maar weet niet of het precies hetzelfde is. Was een KWPN cursus paarden beoordelen. Heel interessant, eerst een deel theorie met duidelijke foto's van wat goed is en wat juist niet. Daarna zelf paarden beoordelen en uitleg over hoe zij de paarden beoordeelt hebben. Ruime gelegenheid om vragen te stellen.[/quote]

Ik doe nu via KWPN Noord-Holland 3 daagse cursus exterieur beoordelen. 1e dag al gehad. Stuk theorie en daarna samen paarden beoordelen dan zelf paard beoordelen en na bespreken. Erg leerzaam hoe zij er naar kijken. 7 maart en 11 april zijn de andere dagen. 11 april is ook onder het zadel. Alleen jammer dag het tegelijkertijd valt met een hengstenshow.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:28

Thanks voor de antwoorden. Weer wat geleerd.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:36

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, vind het erg leuk om de fokkerij te volgen! Ik heb zelf afgelopen zomer een (inmiddels) zesjarige merrie van De Niro gekocht. Primair met het oog op de sport, maar mijn moeder heeft altijd gefokt en ik wil het in de toekomst graag weer oppakken. Wil wel eerst kijken of we haar elite sport kunnen krijgen, doel voor dit jaar is dan ook naar de CK en een keer uit laten brengen.

Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:43

Mooi dier!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:06

denk dat voor veel de 6 maanden ook wrl is ivm de veulenveilingen die meestal aan het eind zijn. zeker met wat latere veulens. mijne heeft er 9 maanden bijgelopen door omstandigheden, maar moeders had ook voldoende melk.

misschien een idee om dat paardenbeoordelen hier in het topic te delen? lijkt mij hartstikke leuk maar meestal krijg ik die data niet mee. ;(