Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:19

Geen idee hoe jullie al die bijlees posts doen want ik ben daar veelste chaotisch voor merk ik maar ik lees alles! _O-

Ligt het aan mij of hebben veel mensen dit jaar toch wel wat problemen met t drachtig krijgen van hun merries?

Gefeliciteerd voor diegene waarvan hun merrie(s) wel drachtig zijn gescand! Kan nog mooi op t einde van het seizoen.

Sterkte met je veulen Diandra, nooit fijn als ze ziek worden. Hopelijk knapt tie snel weer op en pakt deze ronde alsnog (al snap ik best dat dat niet belangrijk is nu) :\

15 drachtige merries voor volgend jaar nieky! Dat zijn er nog al wat haha. Drukke bedoeling dus :o

Hier vrij weinig te melden over de 2 vos dames. Ze staan lekker op t land gras te eten en dik te worden :D Wel hebben we een drachtige welsh A merrie in Duitsland gekocht! Wederom ook weer een vos die drachtig is van een palomino haha. Van de 5 welshjes die ik nu heb lopen zijn er 4 vos… Ik lijk ze te sparen (of het is gewoon omdat ik zelf ook een ginger ben) 8-)

Zodra ze er is zal ik even een mooie foto maken en de hengst erbij zetten. Betekent dat we volgend jaar mei 3 A veulentjes verwachten! 2x palomino of vos en 1x vos <3

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:22

Zijn elk jaar wel weer problemen, drachtig raken is niet zo vanzelfsprekend als men denkt :P

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:24

Nee het is niet zo simpel als 1+ 1 =2 :+

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:27

Zou wel een stuk makkelijker zijn hahaha. Nee ik hoor om me heen veel merries die helemaal niet hengstig willen worden of toch die niet pakken. Lijkt alsof ik t meer hoor als afgelopen jaar maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :)

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:34

Makkelijker wel maar ook stuk minder lol want ik vind het zoeken naar passende hengst en hengstenshows bezoeken wel een leuke bijkomende bezigheid.Dat ik er voor naar Duitsland moet is soms wat minder maar dan had ik kwpn of Fries of nrps moeten nemen. Weekendje weg op zoek naar hengsten is dan ook wel weer leuk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:40

Je hoort t elk jaar wel dat t erger is als voorgaande de jaren

Soms heb je geluk en soms pech.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:44

Klopt het is beetje net als je griep hebt dan hoor je ook altijd wie er allemaal ook griep hebben :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:51

Muronia, we duimen voor een goede scan. Bijposten ben ik niet zo goed in lees wel mee

Maar denk dat we ook de paarden waar het niet makkelijk lukt vaker horen dan we gaan dekken/insemineren en dan raak.

Hier morgen de gust scans dan zitten ze al weer op de 127 en 96 dagen. Nog maar 6 maanden wachten hopelijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:52

Mijn Fries is meestal in 1 of 2 cyclussen drachtig. Soms niet maar vaak lukt de combinatie dan niet of heeft ze een zink te kort. Mijn maiden was in 1 cyclus en 1 natuurlijke dekking drachtig. Mijn Fries was dit jaar in de tweede cyclus drachtig en 3x geinsemineerd volgens mij

Nieky jeetje 15! Doe je alles alleen of heb je hulp met waken? Staat alles dan ook onder een camera? Hoe doe je dat?

Vicome succes tot september. Ik hoop wel op positief nieuws voor je!

Claudia wat super! Altijd fijn dat ze weer vertrouwd thuis zijn vind ik. Is ze wat afgevallen?

Rowindie bijleespost doe ik via -> voorbeeld en dan onderaan kan je berichten terug lezen. Kan je makkelijk reageren.
Haha zelf een ginger, hou van zelf spot. Niks mis met vosjes :j Ben je van plan alles te houden? Misschien zoek ik nog een Palomino merrieveulen. Al is m’n moeder van mening dat m’n dochter eerst nog wel op de Shetlanders past :+

Diandra sterkte met je veulen. Klinkt niet mis. Weten ze een oorzaak?

Myrthe saai hè die eerste maanden :=

Shadowstar gefeliciteerd! Hele mooie hengst!

Saul welkom! Leuke merrie zeg! Een cob? Ik reken gewoon 11 maanden. Dus dan 16 mei

Djorf ik zou het aan de dierenarts vragen. Ik heb geen idee. Weet je inmiddels al meer?

Lideli en kendra welkom en gefeliciteerd met de drachten!

Luna dikke knuffel :knuffel:

Magiclover mooie combinatie!

Minthe is vandaag alweer 4 maanden drachtig
Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:30

Kabayo schreef:
Rowindie bijleespost doe ik via -> voorbeeld en dan onderaan kan je berichten terug lezen. Kan je makkelijk reageren.
Haha zelf een ginger, hou van zelf spot. Niks mis met vosjes :j Ben je van plan alles te houden? Misschien zoek ik nog een Palomino merrieveulen. Al is m’n moeder van mening dat m’n dochter eerst nog wel op de Shetlanders past :+

Nee er zal echt wel wat weg moeten… Buiten de drachtige vos om komen er ook nog 4 bijzondere pony’s uit de UK dus er gaat vast wel wat weg van de veulens. Ik heb de ruimte om ze op te fokken maar ga nu al van 5 welshjes naar 10 en dan heb ik de veulens die we hopelijk volgend jaar kunnen verwelkomen nog niet meegeteld en mams dr fjord ook niet dus ja keuzes maken zal wel moeten!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:06

magic_lover schreef:
Spannend Muronia! We duimen dat het eitje dit weekend mooi gaat springen en ze nu heel mooi pakt. Ik snap je wel dat je even geen (extra) stress of inspanning voor haar wilt.

Het is inderdaad wel rustiger op bokt ja. Ik zit er ook niet zoveel meer op als vroeger.
Wel lees ik altijd braaf mee hier en in dbt 2025, maar weinig te melden.
Beebje 2025 doet het heel erg goed en is nog altijd heel erg knap en lief. Inmiddels alweer bijna 2 maand oud. Speelt nu lekker met de andere veulens, waarvan 1 echt zn maatje is (zijn 1.5 maand ouder, dus was eerst enggg :+) wel jammer dat ze dan niet samen opgefokt kunnen worden maarja, 2 merries en hij is een hengstje.

Wel een opfok plekje voor hem gevonden, dat geeft ook wel wat rust dat dat in ieder geval rond is.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Afgelopen donderdag nog even vh hartje wezen scannen met de merrie.
Zag er allemaal goed en netjes uit, ze is nu een dag of 41 drachtig.
Dus eind mei/begin juni verwachten we een tuiger met veel wit. :Y)

[ Afbeelding ]

Mooi genen pakketje bij elkaar op papier in ieder geval, dus we zijn heel benieuwd. +:)+

Wil je toch even complimenteren met dit prachtige veulen, ook al is dit topic daar niet voor bedoeld.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:15

Hevonen schreef:
Wil je toch even complimenteren met dit prachtige veulen, ook al is dit topic daar niet voor bedoeld.

Ahh nou dankjewel, wat lief!
Ik probeer ook maar gewoon mijn eigen (eigewijze :Y) ) gevoel en visie te volgen en voorál niet achter de meute aan te lopen. En als dat dan toevallig nog goed uitpakt is natuurlijk prachtig. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:27

Hier is de 3 jarige in 1 keer drachtig en de 100 dagen al gepasseerd als ze nog drachtig is. Die heb ik nog eens laten scannen na hartslag maar dek ik nu niet meer als ze gust is. Dus enkel scannen voor de gust regeling eind september.

M'n oudste fokmerrie is drachtig via diepvries in de hengstig gespoten cyclus na de veulenhengstigheid. Morgen hartslag scan dus ook nog spannend. Dus ook in 1x raak.

De andere fokmerrie is in de 2e ronde na hengstig spuiten na veulenhengstigheid drachtig en die moet volgende week oid nog voor hartslag scan. Dus in de 2e keer raak

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:22

Als aanvulling bij de oudste mooi n hartslag te zien.. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:56

Magic_lover daar hou ik van. Ik ben ook zo'n eigenwijze fokster en vertrouw op mn eigen inzicht en gevoel. Tot nu toe nog totaal geen spijt van gehad :D

Cio dat is dan allemaal netjes gegaan toch? Gefeliciteerd met de laatste hartslag-scan.

Je hoort ieder jaar wel dat het een moeilijk jaar is, maar dat ligt niet aan het jaar. Bij de ene lukt het makkelijk,bij de ander wat moeilijker, dat is nu eenmaal zo.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:16

Cioccolato schreef:
Als aanvulling bij de oudste mooi n hartslag te zien.. :D

Wat fijn, gefeliciteerd!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:32

Super Cio! :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:32

Kom me ook even snel melden.
Volgend jaar als het goed is weer 2 Welsh veulens bij ons, deze keer van dezelfde hengst.
Afbeelding
Een van de merries op date bij de hengst.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:00

1 Juli geinsemineerd
21 Juli drachtig gescand
11 Augustus hartslag vernomen
23 September laatste hartslagscan

Voor nu is deze knappe WOLKENTANZ I merrie Ryana drachtig van White Dream GF.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:09

Oooh ik moet nog een hartslag scan. Juig nog niet. Ik juig volgend jaar als er veulens naast staan! _O-

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:03

Wat een plaatjes komen er voorbij zeg <3.

Hoe vaak doen jullie/ moet een scan?
Mijn merrie is bij de vorige eigenaar op 30 dagen dracht gescand.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:23

Saul schreef:

Na de 30 dagen is er nog een gustscan voor 1 oktober. Mijn DA zei dat als ze met 30 dagen zitten dat de kans daarna heel klein is dat ze er dan niet meer zitten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:55

xLeoniee schreef:
Ik ga dit jaar ook voor een 2026 veulen!

De planning is om mijn haflingermerrie Catell dekken met de jonge hengst William. Catell is zelf 157cm en wil graag voor wat minder maat gaan en daarbij niet inleveren qua beweging en type. Catell heeft eerder 2 veulens gehad van Liz. Wales, een veulen van Liz. Wesir en een veulen van Amazing-Star bij haar vorige eigenaresse. Ze is vorige week mooi hengstig geweest en wil in de volgende cyclus gaan beginnen.

Catell van t Jansveld
v. Liz. Steuermann
mv. Liz. Newlook

[ Afbeelding ]

William
v. Liz. Wales
mv. Liz. Abendstern

[ Afbeelding ]

Deze komt bij Debor vandaan of niet?

Hele leuke merrie

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:25

Saul schreef:

"Moet" is eigenlijk alleen de 18 dagen, daarna is het afhankelijk van wat je wil en eventuele voorwaarden voor gust.
Ik zou het zo laten, tenzij je mogelijk geld terug kan/wilt vragen bij gust en dan moet je de voorwaarden even checken wanneer je dan moet scannen.

Ik heb stilletjes meegelezen maar ik meld me af voor dit jaar, volgend jaar nieuwe kansen. Heel veel succes met de drachten en hopelijk heel veel mooie en gezonde merries en veulens volgend jaar!

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:47

Knappe vos GabberGill!

Jammer mooney, volgend jaar nieuwe kansen!

Ik heb 1 merrie helemaal niet laten scannen, die is niet meer hengstig geworden na het dekken dus we gaan ervan uit dat ze netjes drachtig is net als de andere keren. In principe kan je het bij haar al zien aan dr hele doen en laten. Andere 2 merries zijn op 18 dagen drachtig gescand. Verder scan ik niet meer.