Ik val ook even binnen, na mijn laatste bericht in het Dikke Buiken topic van 2024:
Kendra schreef:Udo is gearriveerd in Ierland. Reis is voorspoedig verlopen (zegt de transporteur).
Daar gaan we dan maar van uit, ik hoop dat hij met nieuwe vriendjes op de grote groene grazige weides in Ierland loopt.....
Ik was begin deze week voor werk in Ierland. Toen ik mijn vlucht boekte, had ik via VDL-stud contact gekregen met de nieuwe eigenaren van Udo, of ik langs kon komen? Ik was welkom!
Dus woensdagmorgen de bus gepakt in Dublin en na 2 uur aangekomen in Thomastown, waar ik werd opgepikt door iemand van de Coppenagh Stables. Rural area, geen ov in de buurt.
Udo loopt inderdaad met vriendjes op de grote grazige weilanden van Ierland. Het was mooi om te zien hoe hij het naar de zin heeft. De hengsten waren al gecastreerd (Udo dus ook). Udo was altijd al wat verlegen en afstandelijk, dus het was nou niet zo dat hij direct naar me toe kwam. Maar was wel dikke vriendjes met één van de zonen van de baas, dat was wel leuk om te zien.
De familie koopt ieder jaar 5 of 6 springveulens in Nederland. John, de baas van het spul, was dus ook bij ons thuis geweest (maar toen was ik aan het werk). Ze fokken ze op, rijden ze aan en door tot ongeveer 1.20 - 1.30m, daarna worden ze verkocht.
Het was ook gewoon leuk. Vader en 3 zoons, waarvan 2 fulltime op het bedrijf. Paarden, koeien, schapen. Honderden hectares land, ik heb een complete rondleiding gehad 9zie de onderste foto's). De merries krijgen buiten de veulens, er was gisteren net eentje geboren. De meeste paarden (de sportpaarden niet) blijven sowieso zomer en winter buiten, in de winter lopen ze in een afgesloten stuk met heel veel bos van 200 acre, dat is ongeveer 80 hectare.
Mooi leven voor een paard ....