Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:58

Hier toch alles gegeven, gras staat super hoog. Uitmesten doe ik dan wel elke dag in het korte deel, maar heb volgende week vanaf donderdag verlof tot met 8 juni dus kan dan alles perfect doen.
Ik ga de brandnetels dan ook met kantenmaaier kortwieken, die staan zeker 1m hoog. Laat het wel liggen, meestal eten de paarden het dan wel op.

Dit is korte kant vs de andere helft van de wei waar ze eerst op gestaan hebben.
Afbeelding

En korte versus het hoge waarin ze nu ook kunnen.
Afbeelding

Het bruine kan ik niet echt kaal noemen, het is namelijk wel nog zeker 10 tot 15cm hoog, maar vooral veel platgelopen ook.
Met 2 paarden is het precies toch wat moeilijker om gras niet té hoog te laten groeien op 1 HA

Ik weet alleen nog niet zeker of ik die jaarling Camargue erbij ga nemen. Misschien dat ik eerder ga zoeken naar een jaarling/veulen van een paard wat minstens 1m65 wordt, niet halsoverkop iets kopen lijkt het beste.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 12:12

Zo zien mijn heertjes eruit:
Afbeelding
Uranus
Afbeelding
Ultim
Afbeelding

Urena zal ik ook eens foto maken, die is stuk ronder.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:38

En Urena, ondertussen weer zwart/bruin :P
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:48

Knappe paardjes hoor.

Welk ras is urena? Heeft precies genoeg haar aan de vetlokken.

Van Cielo denk ik dat hij beetje sokken gaat krijgen (moeder is fries). Had eigenlijk gehoopt van niet, zoals z'n halfzus. Maarja dat bepaal je niet zelf.
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:03

Connemara dus sokjes kloppen :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:30

Haha ok :D

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:23

Nou hier dus vanochtend op wedstrijd geweest. Eerst thuis alles in orde maken met die kleine monsters. De wekker ging dus ook al om 6 uur :z
Gelukkig had lootah zichzelf aardig schoon gehouden, want ze staat volledig buiten. Dus met wat poetsen een vlechtje in de voorpluk , uitpluizen van de staart en manen waren we eigenlijk klaar om te gaan.
Om 8 uur stond ze op de trailer , camera aan en hup onderweg. We waren er om half 9. Parkeren was helaas bagger. Er was ook nog een darttoernooi , dus de normale verharde parkeerplek was daarvoor. Dit betekende dat we over het fietspad moesten ( met een bocht) , daarna achteruit inparkeren op gras wat ongeveer op kniehoogte stond. Half in de bosjes. Al met al niet heel erg van gecharmeerd. Loeizwaar ook voor de auto.

Maar startnummer opgehaald , moeders bij lootah gebleven zodat ze beetje rustig bleef. Wat eigenlijk heel goed ging totdat er een paard voor de auto langs liep. Maar startnummer op de kleding gespeld. Schoenen aan. Halster om ect en de trailer af.

Afbeelding

Daarna het halster nog goed gedaan , want was vergeten hem er doorheen te halen.
Op naar de inrijbak. We hebben een kleine 1mimuten rondgelopen. Ze had eerst wat spanning , maar was best braaf.
Ik was ondertussen het pattern alweer vergeten. Dus bij deelnemer voor mij nog even gekeken.

Al met al ging de showmanship best heel goed.
Ja de 360graden turn. Moet ze eigenlijk met de achterhand blijven staan. Maar kom op ze is 1 en draaien hebben we pas 1 keer geoefend. En de draf lange zijde , daar waren de borden best heel spannend dus daar wou ze echt niet meer mee draven.
Al met al tweede keer op vreemd terrein. Eerste keer met andere paarden en dan ook nog een lintje voor de 6e plaats. Hoe goed is dat.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de in hand trail. Toen ik zag dat er diverse mensen tijdens de opbouw de brug en het hek oefende zijn wij ook nog even over de brug geweest. Gewoon hop de eerste keer liep ze er zo op. Wat gaaf !

De in hand trail is eigenlijk gewoon super gegaan. We zijn niet geplaatst en dat verbaasde mij. Maar wat blijkt we hadden een tweede plek gescoord. Als we geen disk hadden opgelopen omdat ik een handwissel heb gedaan bij de back up. Heb het zelf niet eens doorgehad ,maar op film wel te zien.

Al met al ben ik wel zo superdeduper trots en tevreden op die kleine meid die het met haar net 1 jaar maar zo even doet *\o/*

Afbeelding

Wij tijdens de prijsuitreiking.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 16:46

Gefeliciteerd Toushi, dat is al hartstikke knap!! Veel indrukken voor zo'n jonkie. Wel heel leuk dat ze zo al kunnen wennen aan van alles.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:47

Gefeliciteerd :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:01

Wat knap zeg. Gefeliciteerd met je lintje ook.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:14

Gefeliciteerd! Heel knap hoor!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:21

Gefeliciteerd! Gaaf om zulke dingen te ondernemen. Was ze erg onder de indruk/moe van alle indrukken eenmaal thuis of viel dat wel mee?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:25

Ik val ook even binnen, na mijn laatste bericht in het Dikke Buiken topic van 2024:
Kendra schreef:
Udo is gearriveerd in Ierland. Reis is voorspoedig verlopen (zegt de transporteur).
Daar gaan we dan maar van uit, ik hoop dat hij met nieuwe vriendjes op de grote groene grazige weides in Ierland loopt.....

Ik was begin deze week voor werk in Ierland. Toen ik mijn vlucht boekte, had ik via VDL-stud contact gekregen met de nieuwe eigenaren van Udo, of ik langs kon komen? Ik was welkom!
Dus woensdagmorgen de bus gepakt in Dublin en na 2 uur aangekomen in Thomastown, waar ik werd opgepikt door iemand van de Coppenagh Stables. Rural area, geen ov in de buurt.

Udo loopt inderdaad met vriendjes op de grote grazige weilanden van Ierland. Het was mooi om te zien hoe hij het naar de zin heeft. De hengsten waren al gecastreerd (Udo dus ook). Udo was altijd al wat verlegen en afstandelijk, dus het was nou niet zo dat hij direct naar me toe kwam. Maar was wel dikke vriendjes met één van de zonen van de baas, dat was wel leuk om te zien.

De familie koopt ieder jaar 5 of 6 springveulens in Nederland. John, de baas van het spul, was dus ook bij ons thuis geweest (maar toen was ik aan het werk). Ze fokken ze op, rijden ze aan en door tot ongeveer 1.20 - 1.30m, daarna worden ze verkocht.
Het was ook gewoon leuk. Vader en 3 zoons, waarvan 2 fulltime op het bedrijf. Paarden, koeien, schapen. Honderden hectares land, ik heb een complete rondleiding gehad 9zie de onderste foto's). De merries krijgen buiten de veulens, er was gisteren net eentje geboren. De meeste paarden (de sportpaarden niet) blijven sowieso zomer en winter buiten, in de winter lopen ze in een afgesloten stuk met heel veel bos van 200 acre, dat is ongeveer 80 hectare.

Mooi leven voor een paard ....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:24

Geweldig <3

Urena vandaag eens op de foto geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:40

En die is 1 ? Wauw , ben benieuwd hoe ze dan is met een jaar of 3/4. Knap dier hoor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:47

Ja := 19 mei 2024 geboren, dus net 1 jaar :P

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:58

Het is zeker geen naarling in ieder geval.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:19

Dank je :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:20

Die is echt knap hoor. Stevig ook al.

Ik heb de laatste wintervacht van Cielo maar weggeschoren. Opzetkam gebruikt zodat ik de zomervacht niet beschadig.

Afbeelding

Before:
Afbeelding

After
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:59

Dank je :o

Och jeetje, hij zal blij zijn dat hij geen wintervacht meer heeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:31

Ja bleef ook echt braaf staan (muv de momenten dat Baron hem plaagde door in benen te bijten).
Hij vond het zelfs prima dat ik met mijn handen de rug en hals natmaakte achteraf. Denk dat de verkoeling welkom was.

Hij glanst nu ook mooi.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:10

Wauw Kendra, wat een mooie plek! Heel fijn leven zo voor hem.

mirjamalvaro, die kan ook lopen zeg! Super mooie jaarling.

Art_Ificious ooh dat zal hij fijn vinden! Hier was het vandaag zo warm.. 29 graden 8)7 ik hou toch meer van rond de 20 graden met een zonnetje.. hij ziet er super knap uit zo geschoren! Heel ander paard meteen.

Hier heb ik ook mooie foto's := zo moeder, zo dochter. Ze is toch al groter dan haar moeder, blij mee <3
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:27

Ja idd heel anders nu hij geschoren is.
Nu nog de hoogte in gaan :') maar heb hoop, las ergens in een topic van 2021 iemand z'n jaarling was 1m30 (dus kkeiner dan Cielo), op 3 jaar 1m62 en uiteindelijk 1m66 geworden.

Die van jou ziet er ook al enorm uit.
Allebei die oren naar achter :+
Je ziet aan de kont goed dat ze nog wel gaat groeien.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:40

Ultim is zo aan het groeien joh. Van de week de heren ook maar even op de foto zetten in de bak.

Haha beide oortjes naar achteren.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:53

Wat zal Cielo het fijn vinden zonder de lange haren!

Moeder en dochter haha!

Wij zijn gister weer gaan oefenen met trailerladen. Waar hij de 1e keer geen voet op de klep durfde te zetten, stond hij nu binnen 5 minuten met 2 voorbenen op te klep. Misschien had hij nog wel verder gekund maar ik vond dit voldoende en wilde zeker weten dat we positief gingen afsluiten!
Afbeelding