Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:13

Interessant

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:10

Afbeelding

Niks mis met veel wit

Afbeelding

Nog eventjes wachten en dan gaan we zien hoeveel wit eruit komt.
Ze verhuisd vandaag naar de box met de camera erboven. Zal haar niet aanstaan gok ik. Het is nogal een autist.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:23

Prachtige pony's allemaal. Je kan er maar beter hebben met 4x wit als met 3x, die spaar ik...
Afbeelding
3x wit (voorste veulen verkocht)
Afbeelding
3x wit
Afbeelding
3x wit
Afbeelding
3x wit
En ook mijn nieuwste hengstje volgens mij 3x wit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:58

Geen enkele kleur is iets mis mee natuurlijk. <3
Behalve schimmel, dat is de enige kleur waar ik echt nooit meer mee zal fokken. Terwijl ik een schimmel nog best mooi kan vinden.

Vaak is het ook de uitstraling die het m doet.

Haha dat is het enige waarvan ik soort van baal bij mijn palomino Lailapri. Hij heeft ook 3x wit. :+

Afbeelding

Afbeelding

En buikvlekje. <3
Afbeelding

lailapri

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:11

Gaaf een sabino, mijn smokey black is ook sabino.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:13

Mijn merrie heeft ook 3x wit :+ en mijn jonkie trouwens ook, maar ooit gaat hij helemaal wit worden. Ik zeg altijd dat het verfbad te klein was.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 07:07

En toen ging 1 van de potentiele hengsten A new Story,van dit jaar naar het buitenland.
Alleen dit jaar nog in NL beschikbaar.
https://www.instagram.com/p/CpazTu7opre/
Dat wordt lastig omdat ik al een relatief laat veulen verwacht en dus niet veel pogingen heb. Uiteraard ook nog afhankelijk wanneer ze bevalt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:31

Ah balen Elly. Maar sowieso is het balen, ook al begrijp ik dat de schoorsteen moet roken, dat al die hengsten naar het buitenland vertrekken.
Maar wie weer lukt het je de merrie drachtig te krijgen van deze hengst?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:51

Tja als ik deze dit jaar niet kies dan komt ie gewoon helemaal niet te vervallen door deze verkoop.
Ik zal de hengstenhouder een bellen en vragen of hij mee kan/wil denken.

Ik zit even te rekenen.
Ze zit op 340 dagen op 10 juni.
Veulenhengstigheid 7-12 dagen daarna, duur 5 dagen gemiddeld?
Als ze niet overdraagt en een normale bevalling heeft gehad, zouden jullie dan veulenhengstigheid gebruiken?
Dat zou dan inhouden dat we iets inlopen...... ca 1,5 week.

Als veulenhengstigheid niet pakt of niet kan door bv zware bevalling dan heb je dus ca 2 weken + 1 cyclus van ca 3 weken (klopt dit?), dan lopen we dus 2 a 3 weken uit......

2021 is het niet gelukt omdat baarmoeder niet mee kwam
2022 1e hengstigheid niet gelukt, toen regumate en wel gelijk gepakt.

Ik zal ergens een jaar over moeten gaan slaan ben ik bang, maar doe dat eigenlijk liever dit jaar nog niet.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:11

even een vraag voor de appaloosa fokkers/liefhebbers hier :
Is nachtblindheid bij appaloosa vererfelijk? en hangt dit inderdaad samen met few spot kleur?
En is er een lijst te vinden van de testresultaten?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:03

hooffie schreef:
even een vraag voor de appaloosa fokkers/liefhebbers hier :
Is nachtblindheid bij appaloosa vererfelijk? en hangt dit inderdaad samen met few spot kleur?
En is er een lijst te vinden van de testresultaten?

Alle LP/LP (homozygoot LP) paarden zijn nachtblind (en een verhoogd risico op maanblindheid, maar dat staat los van elkaar).
LP/lp (ook wel LP/N) en lp/lp (of N/N) paarden zijn niet nachtblind, of tenminste niet door dit betreffende genetische "foutje".

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:30

Mijn ervaring is anders. Lp/n dieren gaan de 1e keer met vliegenmasker rustig voor het hek heen en de meeste Lp/n dieren doen hier zelf 's nachts hun masker af.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:37

CSNB (de nachtblindheid waar het hier over gaat) kan niet op basis van gedrag worden gediagnosticeerd. Dus jouw paarden kunnen dat best doen met vliegenmaskers, maar dat is geen bewijs voor het hebben van CSNB.
CSNB wordt aangetoond met een elektroretinografie. Er zijn trouwens wel meer vormen van CSNB dus er zijn ook effen paarden of paarden met andere kleuren die het hebben, maar dan is het een ander type.

What is the prognosis for congenital stationary night blindness?
Horses with CSNB have reduced to no vision at night. It is not possible to tell by behavior if they are night blind as horses respond differently to this condition. In some situations, these horses may be difficult to train. However, since affected horses generally see no differently than other horses during daylight hours, many can be used for riding or performance. Proper management under low light conditions is essential to ensure the safety of the horse and its handlers.

Bron: https://ceh.vetmed.ucdavis.edu/health-t ... dness-csnb

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:28

Wie van jullie gaat naar de hengstenshow van het DPC a.s. zaterdagavond?
Ik ga, ook al komen er geen hengsten waarmee ik zal gaan dekken komend jaar. Niet dat ik er al uit ben met welke hengsten ik dit jaar wel ga dekken :o

Afgelopen zaterdag had ik weer eens wedstrijd met Florencio, voor de 2e x in het M2 paarden. Door de vele regen van afgelopen week was de buitenbak onbegaanbaar zo ongeveer, dus ik had er slechts 1x opgezeten en 1x kunnen longeren. Bij de plaatselijke maneges kon ik niet terecht. Dus mijn voorbereiding was niet top te noemen. Ik ging er ook heen zonder verwachtingen en met de gedachte van dan heb ik tenminste weer een keer lekker binnen kunnen rijden :D

Blijkbaar maakte het voor Florencio niet uit, die liep als een tierelier :o Wel een paar foutjes die we normaal niet hebben, maar geen grote missers. We hadden de 1e proef 199,5 en in de 2e proef 201, 2x een 3e plaats, tot de laatste 2 hebben we bovenaan gestaan, het zat ook erg dicht bij elkaar de nrs 1 t/m 3

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:19

Ik twijfel, zit een beetje met vervoer

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:22

Afbeelding

Dit is een van mijn pony's Elena van Stal Kaptein (We noemen haar altijd Leentje)
Een pony van 1.20 hoog en een New Forest moeder en een shetland vader. (Ze was een ongepland veulen maar wat is ze nu gewenst)

Afbeelding

Ik wil haar binnenkort laten dekken door een New Forest hengstje van 1.28 een mooie donkerbruine.
Paddingtons O'Mally.
Ben heel benieuwd wat dat voor moois gaat brengen..........

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:30

Hallo, ik kom even binnenvallen.

ik heb een grote shet die ik nou drachtig heb van een shet, kan elk moment bevallen.
graag zou ik haar dekken met een A pony van zon 1.10 / 1.15.

waar vind ik die

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:32

Ik wil zaterdag wel gaan kijken.
A new story even live zien.

O'Mally vind ik er stoer uitzien. Dacht eerst dat het een grote maat was, maar aan Rene kon je zien dat het inderdaad een kleinere was.

Zaterdag heb ik het veulen voor het eerst zien bewegen. Ze lag heerlijk languit te tukken en ik dacht als we het moeten kunnen zien dan is het nu, laat ik het wat filmen.
Zo leuk dat we de eerste kennismaking nu ook op film hebben staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:28

Ik heb een volgepland weekend en was niet van plan te dekken dit jaar, dus sla over.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:41

Ik ben er zaterdag wel. Een paar hengsten hebben mijn interesse voor dit seizoen. Goed om ze (weer) te zien en het wordt vast een leuk avondje uit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:06

Ik was van plan om te komen, maar enigszins overwachts komen de pony's vanaf donderdag in geheel eigen beheer ipv half pension. Dus moet even kijken of het haalbaar is om te gaan qua tijd en zaken regelen naast de standaard chaos van bijna verhuizen naar de andere kant van het land :')

Ik ga niet dekken, maar komen wel interessante hengsten die ik graag wil zien en ik zit nu nog in de buurt van dit soort leuke evenementen. Is toch anders als we zo in groningen zitten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:36

Ik ben ook van plan te gaan, veel interessante hengsten die ik graag (nogmaals) live wil zien. En ik wil wel gaan dekken ;)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:39

corinadrenth schreef:

ik heb een grote shet die ik nou drachtig heb van een shet, kan elk moment bevallen.

waar vind ik die

Wat zoek je? Een kleine Welsh A zou in die maat kunnen vallen, anders wordt het denk ik toch een shet?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:52

Ik ga zaterdag ook. Vooral heel benieuwd naar Golden Star G, Daimu, Geronimo & A New Zento. Verder zijn er genoeg die ik niet ken en/of ook nog niet live heb gezien (net als de hengsten hierboven) omdat ik zeven jaar in Engeland heb gewoond, dus gaat sowieso heel leuk zijn!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:01

LaDonna75 schreef:
corinadrenth schreef:

waar vind ik die

Wat zoek je? Een kleine Welsh A zou in die maat kunnen vallen, anders wordt het denk ik toch een shet?

Een shet? Die mogen max 105cm als 3 jarige en 107cm als 4 jarige zijn, dus dat gaat niet lukken.

Een kleine Welsh zou kunnen. En er zijn wel wat appaloosa's in die maat. Daar ben ik niet in thuis(als Shetland fokker zijn stippels als vloeken in de kerk ;) ), dus kan ik je niet verder helpen.
Of eventueel een Dartmoorhengst, de meeste zitten wel rond de 120/125, maar ze zijn er al vanaf 111cm.