Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Nou niet de helft
In Nederland betaal je een klein gedeelte vaste kosten en het grootste gedeelte bij dracht
In Duitsland diverse voorwaarden gezien waarbij het andersom is. Bijvoorbeeld 1400 euro betalen krijg je 400 terug bij gust![]()
Of even 1800 euro betalen voor maximaal 3 inseminaties
Himyar schreef:Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?
petraaken schreef:Dat is ook niet bekend gemaakt, hij is niet getest, hij staat in ieder geval niet op de lijst die wordt bijgehouden op de facebookgroep van mensen die vrijwillig hun paarden laten testen.Als Sir Donnerhall drager is waarom is dat dan niet bekend gemaakt in Europa? Of komt dit ook van die FB pagina?
petraaken schreef:Zijn de moeders van die nakomelingen van Sir Donnerhall getest? Als die vrij zijn kan je inderdaad alleen maar concluderen dat hij drager is. Waaruit ik dan weer kan concluderen dat mijn Sir Donnerhall dochter vrij is omdat haar moeder geen drager is dan.
petraaken schreef:Nee, dat is niet het geval. De merries die getest zijn hebben of een moeder die positief is of een moeder die niet getest is. Dus je kunt dat niet concluderen. PS test zijn hengsten niet en Oldenburg doet ook niks.Zijn de moeders van die nakomelingen van Sir Donnerhall getest? Als die vrij zijn kan je inderdaad alleen maar concluderen dat hij drager is. Waaruit ik dan weer kan concluderen dat mijn Sir Donnerhall dochter vrij is omdat haar moeder geen drager is dan.
Bucephalus schreef:petraaken schreef:Nee, dat is niet het geval. De merries die getest zijn hebben of een moeder die positief is of een moeder die niet getest is. Dus je kunt dat niet concluderen. PS test zijn hengsten niet en Oldenburg doet ook niks.Zijn de moeders van die nakomelingen van Sir Donnerhall getest? Als die vrij zijn kan je inderdaad alleen maar concluderen dat hij drager is. Waaruit ik dan weer kan concluderen dat mijn Sir Donnerhall dochter vrij is omdat haar moeder geen drager is dan.
Quir schreef:... Alle in Zweden ter dekking staande hengsten moeten getest worden (omdat het bij wet verboden is twee dieren te kruisen die kans geven op een ziek veulen).
jacqmel schreef:https://www.facebook.com/groups/WBG.WFFS/Zou je de facebook link van die groep hier neer kunnen zetten, kan de groep nl niet vinden.
jacqmel schreef:Ik heb KWPN gevraagd of ik de gegevens van mijn merrie door zou sturen. Maar ze zijn nog bezig om een manier te bedenken hoe dat het beste vorm te geven, daar horen we nog van. Ze doen nu natuurlijk eerst de hengsten, is ook begrijpelijk.
Bucephalus schreef:Ik vrees toch dat het hele WFFS1-gebeuren niet echt serieus wordt genomen. Zoals al eerder gezegd neemt men voor lief dat een combinatie gewoon niet lukt er worden immers maar weinig WFFS-veulens geboren. Om het beter in kaart te brengen zou er echt ook binnen het KWPN een onderzoek moeten plaatsvinden, test gewoon anoniem de veulens van dit jaar, er worden toch haren getrokken. Ik vraag me verder ook af hoeveel merries er in Nederland zijn getest en of van Haeringen dat communiceert met het KWPN. Dat lijkt me toch wel belangrijk. Ook zou er binnen het KWPN meer aandacht moeten zijn voor de andere genetisch bepaalde afwijkingen, meer transparantie is gewoon nodig.
Daarnaast zouden de dekkingen van dragerhengsten ook informatie kunnen opleveren i.v.m. het aantal dekkingen, geboren veulens en dragers. We gaan nu wel uit van 50% kans, maar er zouden zomaar meer factoren een rol kunnen spelen.
DubbelDun schreef:Quir schreef:... Alle in Zweden ter dekking staande hengsten moeten getest worden (omdat het bij wet verboden is twee dieren te kruisen die kans geven op een ziek veulen).
En dus wordt een hengst even 'op vakantie' gestuurd naar bijv. Duitsland of Nederland![]()
Bij de Paints in het verleden ook gebeurd met een Zweedse Frame-drager.
Elisa2 schreef:Himyar schreef:Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?
Trakhenen juist niet, hannover lijkt tot nog toe de meeste dragers te hebben.
En Donnerhall word verdacht omdat Sir Donnerhall drager is oa.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... agers.html