WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacqmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:28

De gustverklaring werkt een beetje anders in Duitsland. Je moet voor de dekking de complete dekking betalen en krijgt de helft van het betaalde bedrag als korting op de dekking in het jaar erop als je merrie niet drachtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:35

Nou niet de helft
In Nederland betaal je een klein gedeelte vaste kosten en het grootste gedeelte bij dracht
In Duitsland diverse voorwaarden gezien waarbij het andersom is. Bijvoorbeeld 1400 euro betalen krijg je 400 terug bij gust :(
Of even 1800 euro betalen voor maximaal 3 inseminaties :(:)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:48

petraaken schreef:
Bucephalus schreef:
Rousseau is ook negatief getest dus vrij van het gen.

waar vind je dit?
Staat op de besloten facebookgroep en in de lijst, hij is getest.

jacqmel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:11

Bij SH is het de helft

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:26

[***] schreef:
Nou niet de helft
In Nederland betaal je een klein gedeelte vaste kosten en het grootste gedeelte bij dracht
In Duitsland diverse voorwaarden gezien waarbij het andersom is. Bijvoorbeeld 1400 euro betalen krijg je 400 terug bij gust :(
Of even 1800 euro betalen voor maximaal 3 inseminaties :(:)

Ik heb altijd €100 vaste kosten betaald, de helft van het dekgeld als de merrie drachtig was na 1 oktober en de andere helft als het veulen 2 weken oud was. Het verschilt zo enorm per HH of stoeterij waar je dekt in Duitsland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:43

Himyar schreef:
Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?

Trakhenen juist niet, hannover lijkt tot nog toe de meeste dragers te hebben.
En Donnerhall word verdacht omdat Sir Donnerhall drager is oa.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... agers.html

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:07

Als Sir Donnerhall drager is waarom is dat dan niet bekend gemaakt in Europa? Of komt dit ook van die FB pagina?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:12

petraaken schreef:
Als Sir Donnerhall drager is waarom is dat dan niet bekend gemaakt in Europa? Of komt dit ook van die FB pagina?
Dat is ook niet bekend gemaakt, hij is niet getest, hij staat in ieder geval niet op de lijst die wordt bijgehouden op de facebookgroep van mensen die vrijwillig hun paarden laten testen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:17

Sir Donnerhall is niet bekend, ze vermoeden alleen wel dat die drager is vanwege de vele nakomelingen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:22

Zijn de moeders van die nakomelingen van Sir Donnerhall getest? Als die vrij zijn kan je inderdaad alleen maar concluderen dat hij drager is. Waaruit ik dan weer kan concluderen dat mijn Sir Donnerhall dochter vrij is omdat haar moeder geen drager is dan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:31

petraaken schreef:
Zijn de moeders van die nakomelingen van Sir Donnerhall getest? Als die vrij zijn kan je inderdaad alleen maar concluderen dat hij drager is. Waaruit ik dan weer kan concluderen dat mijn Sir Donnerhall dochter vrij is omdat haar moeder geen drager is dan.

In je theoretische scenario is jouw merrie vrij omdat sir D en haar moedet het vrije alel hebben doorgegeven. Dat zou zelfs kunnen als zowel sir d en haar moeder drager zijn (25% kans). Dus de conclusie over de moeder kan je dan niet trekken

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:32

petraaken schreef:
Nee, dat is niet het geval. De merries die getest zijn hebben of een moeder die positief is of een moeder die niet getest is. Dus je kunt dat niet concluderen. PS test zijn hengsten niet en Oldenburg doet ook niks.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:39

Bucephalus schreef:
petraaken schreef:
Nee, dat is niet het geval. De merries die getest zijn hebben of een moeder die positief is of een moeder die niet getest is. Dus je kunt dat niet concluderen. PS test zijn hengsten niet en Oldenburg doet ook niks.

Als PS in Zweden actief wil blijven met zijn hengsten (wat hij nu zeer veel is), heeft hij absoluut geen keus! Alle in Zweden ter dekking staande hengsten moeten getest worden (omdat het bij wet verboden is twee dieren te kruisen die kans geven op een ziek veulen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 09:54

Quir schreef:
... Alle in Zweden ter dekking staande hengsten moeten getest worden (omdat het bij wet verboden is twee dieren te kruisen die kans geven op een ziek veulen).

En dus wordt een hengst even 'op vakantie' gestuurd naar bijv. Duitsland of Nederland 8-)
Bij de Paints in het verleden ook gebeurd met een Zweedse Frame-drager.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:17

Ik vrees toch dat het hele WFFS1-gebeuren niet echt serieus wordt genomen. Zoals al eerder gezegd neemt men voor lief dat een combinatie gewoon niet lukt er worden immers maar weinig WFFS-veulens geboren. Om het beter in kaart te brengen zou er echt ook binnen het KWPN een onderzoek moeten plaatsvinden, test gewoon anoniem de veulens van dit jaar, er worden toch haren getrokken. Ik vraag me verder ook af hoeveel merries er in Nederland zijn getest en of van Haeringen dat communiceert met het KWPN. Dat lijkt me toch wel belangrijk. Ook zou er binnen het KWPN meer aandacht moeten zijn voor de andere genetisch bepaalde afwijkingen, meer transparantie is gewoon nodig.
Daarnaast zouden de dekkingen van dragerhengsten ook informatie kunnen opleveren i.v.m. het aantal dekkingen, geboren veulens en dragers. We gaan nu wel uit van 50% kans, maar er zouden zomaar meer factoren een rol kunnen spelen.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 09-06-18 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:19

Zou je de facebook link van die groep hier neer kunnen zetten, kan de groep nl niet vinden.

jacqmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:22

Ik heb KWPN gevraagd of ik de gegevens van mijn merrie door zou sturen. Maar ze zijn nog bezig om een manier te bedenken hoe dat het beste vorm te geven, daar horen we nog van. Ze doen nu natuurlijk eerst de hengsten, is ook begrijpelijk.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:22

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:58

jacqmel schreef:
Ik heb KWPN gevraagd of ik de gegevens van mijn merrie door zou sturen. Maar ze zijn nog bezig om een manier te bedenken hoe dat het beste vorm te geven, daar horen we nog van. Ze doen nu natuurlijk eerst de hengsten, is ook begrijpelijk.

Ik had het NRPS gevraagd of ze de pdf van het laboverslag van mijn merrie wilden voor in hun databank. Nou ze wilden het maar al te graag voor in haar dossier. Het pdf bestand heb ik dan gewoon naar hen doorgestuurd. Het kwpn kan dat toch ook zo doen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:06

Bucephalus schreef:
Ik vrees toch dat het hele WFFS1-gebeuren niet echt serieus wordt genomen. Zoals al eerder gezegd neemt men voor lief dat een combinatie gewoon niet lukt er worden immers maar weinig WFFS-veulens geboren. Om het beter in kaart te brengen zou er echt ook binnen het KWPN een onderzoek moeten plaatsvinden, test gewoon anoniem de veulens van dit jaar, er worden toch haren getrokken. Ik vraag me verder ook af hoeveel merries er in Nederland zijn getest en of van Haeringen dat communiceert met het KWPN. Dat lijkt me toch wel belangrijk. Ook zou er binnen het KWPN meer aandacht moeten zijn voor de andere genetisch bepaalde afwijkingen, meer transparantie is gewoon nodig.
Daarnaast zouden de dekkingen van dragerhengsten ook informatie kunnen opleveren i.v.m. het aantal dekkingen, geboren veulens en dragers. We gaan nu wel uit van 50% kans, maar er zouden zomaar meer factoren een rol kunnen spelen.

In Zweden kan je aantal dekkingen, niet dragende, dood geboren en levende veulens terug vinden als het goed is. Ik zal zo eens kijken!

DubbelDun schreef:
Quir schreef:
... Alle in Zweden ter dekking staande hengsten moeten getest worden (omdat het bij wet verboden is twee dieren te kruisen die kans geven op een ziek veulen).

En dus wordt een hengst even 'op vakantie' gestuurd naar bijv. Duitsland of Nederland 8-)
Bij de Paints in het verleden ook gebeurd met een Zweedse Frame-drager.

Ik weet niet of het zo werkt... Totilas, Total Hope en ook Sir Donnerhall I (en nog vele andere) staan op de te testen lijst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:51

Eea is natuurlijk wel afhankelijk hoe het zit met de stamboeken. Voor de Westernrassen geldt alleen het moederstamboek in Amerika, dus waar een hengst staat c.q. wat die dekt is voor hun niet interessant zolang er bij beide ouders maar een officieel stamboekpapier zit (met als enige uitzondering een ingeschreven volbloed bij het Am. Jockey-stamboek.)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:43

Je zou zeggen dat het bij een paard binnen de Hannoveraner fokkerij vandaan komt waarop behoorlijk veel lijnteelt heeft plaatsgevonden. Een paard misschien dat het vanuit een Volbloed voorouder heeft meegekregen en waarmee het probleem in geconcentreerde vorm is ontwikkeld door lijnteelt. King misschien of Alnok/Norfolk, Jellachich of Zernebog.

Elisa2 schreef:
Himyar schreef:
Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?

Trakhenen juist niet, hannover lijkt tot nog toe de meeste dragers te hebben.
En Donnerhall word verdacht omdat Sir Donnerhall drager is oa.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... agers.html

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:12

Dat zou zeker waar kunnen zijn Himyar.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:20

Ik zet mijn geld in op Alnok/Alderman 1 :Y) .

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:28

Met een Volbloed voorouder waarop meer is lijngeteeld binnen de warmbloeden dan binnen het Volbloed ras.