KWPN Hengstenkeuring 2014/2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:01

fokfanaat schreef:
Vinden jullie als gelderse fokkers het vervelender als er tuigbloed in een hengst zit dan bv Wynton, negro of Charmeur als vader?

Het klassieke tuigbloed heb ik geen problemen mee, maar teveel hackneybloed ben ik niet van gecharmeerd en om de reden die GJ al aangaf. Dus bijvoorbeeld Sander of Larix prima, maar Delviro en Atleet, nee dank je.
Negro is voor mij ook een heel ander soort paard qua type en bloedvoering dan bijvoorbeeld Wynton en Charmeur. Al spreekt Charmeur me qua type wel al weer meer aan.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:05

Peterina schreef:
Als je met "vreemd" bloed TP of Hackney bedoeld met kleur ... dan helaas ja binnen het KWPN is er maar een Nederlandse lijn met kleur zonder "vreemd" bloed.
En kleur is natuurlijk alleen de kers op de taart !

Welke lijn bedoel jij hier Peterina?

anneliesdj

Re: KWPN Hengstenkeuring 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:20

Zijn er van Edmundo en Henkie ook filmpjes terug te zien? Heb al zitten spitten op de site maar ze hebben dit jaar geen filmpjes?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 22:23

Jawel hoor!
Stond op de kwpn FB en die zijn ook gedeeld op de Gelderse FB, zie mijn onderschrift

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:25

Ik kan geen filmpje vinden van Alexandro op de hengstenkeuring. GJ of iemand anders weet jij of die er is en waar ik die kan vinden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:27

Dankje. Waarom zijn ze dan niet te vinden op de website? Vorig jaar stonden daar nog filmpjes op van elke aangewezen hengst... Nu niet eens een foto.

Edit; op kwpn.tv staat een filmpje van alexandro op de hk, maar daar moet je voor inloggen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:30

oh, dank. Ik had Edmundo en Henkie al wel al gezien. Gek dat ik Alex nog niet heb gevonden. Ga weer zoeken. Dank.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:01

anneliesdj schreef:
Dankje. Waarom zijn ze dan niet te vinden op de website? Vorig jaar stonden daar nog filmpjes op van elke aangewezen hengst... Nu niet eens een foto.

Edit; op kwpn.tv staat een filmpje van alexandro op de hk, maar daar moet je voor inloggen.

Alex gevonden. Heb jij wat je zocht ook al gevonden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:39

Coloured schreef:
Ik kan geen filmpje vinden van Alexandro op de hengstenkeuring. GJ of iemand anders weet jij of die er is en waar ik die kan vinden?

Op de FB pagina van Alexandro staat een filmpje van de HK

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:02

InekeN schreef:
ah Selima je woont in London? <3
Ik móet er elk jaar een keertje heen... heerlijke stad. Maar de heuvels een uurtje noordwaarts moeten we ook altijd zien, geweldig fijn land.

:j Wel helemaal in het zuiden (Croydon).Eerder woonden we in Putney, maar dat was nogal kostbaar. :D
London is idd geweldig, heel de UK eigenlijk, wat mij betreft. Dat was mede een reden om de oversteek te maken.

En ja, de heuvels...zelfs die in Londen zelf!

On topic: erg interessante discussie over de bloedvoering van de Gelderse paarden. Jammer dat de basis zo beperkt was geworden dat toevoer van rijpaarden en tuigers onvermijdelijk was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:12

Coloured schreef:
anneliesdj schreef:

Alex gevonden. Heb jij wat je zocht ook al gevonden?

Ja alleen van Henkie maar een heel kort filmpje tijdens de prijsuitreiking.
Heb het idee dat Edmundo wat beter in het achterbeen is?

jvdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:22

Op KWPN.TV staat meer filmpjes, zoeken op kampioenskeuring voor Henkie (stukje van Edmundo). Moet je wel lid zin van KWPN om in te kunnen loggen.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:28

Als het gaat om bloedvoering bij Gelderse paarden snap ik nooit waarom de discussie beperkt wordt tot tuigpaarden en dressuurpaarden als verversing. Waarom nooit bij de springers kijken? Of dan bij onze buren. Als je kijkt naar een hengst als Ogano Sitte, DarcoxAvontuur of Armitage, ArgentinusxGrannus, ook het behoud van veelzijdigheid wordt daarmee veel meer versterkt. Maar op de een of andere manier wil men dat niet lijkt wel.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:34

Coloured schreef:
Peterina schreef:
Als je met "vreemd" bloed TP of Hackney bedoeld met kleur ... dan helaas ja binnen het KWPN is er maar een Nederlandse lijn met kleur zonder "vreemd" bloed.
En kleur is natuurlijk alleen de kers op de taart !

Welke lijn bedoel jij hier Peterina?

De lijn afkomstig van Rheinfeld (smokey black): http://www.horsetelex.com/horses/pedigree/39774

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 16:30

Lami schreef:
Als het gaat om bloedvoering bij Gelderse paarden snap ik nooit waarom de discussie beperkt wordt tot tuigpaarden en dressuurpaarden als verversing. Waarom nooit bij de springers kijken? Of dan bij onze buren. Als je kijkt naar een hengst als Ogano Sitte, DarcoxAvontuur of Armitage, ArgentinusxGrannus, ook het behoud van veelzijdigheid wordt daarmee veel meer versterkt. Maar op de een of andere manier wil men dat niet lijkt wel.

Interessant jouw opties!

Denk dat het vooral is: onbekend maakt onbemind.
En daarbij het ontbreken van een helder plan om naar het fokdoel toe te fokken.
Dan is het makkelijker en gauwer gedaan om maar gewoon een moderne dressuurhengst te gebruiken, die ergens terug gaat op een Gelderse moederlijn, en wie weet fok je er ook nog de keuringskampioen mee, want op de keuring kijken ze toch alleen maar naar de beste draf en het meeste lichaamsgebruik, dus dan ben je er met een dressuurhengst het snelst.
Denk dat veel fokkers bang zijn een gok te nemen om/en een stapje terug te doen ten behoeve van de bloedspreiding. Terwijl het op de lange termijn juist veel voordelen kan hebben!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:00

Ze hadden vrij recent toch een Franse springhengst goedgekeurd!?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:23

Peterina schreef:
Die links had ik ook al gevonden toen ik de afstamming ging nakijken.
Maar Upperville is niet 72% Gelders maar 59,375% ... tenminste als je de bloedvoering gaat tellen en niet de zg 'ggk' hengsten (dwz niet de buiten hengsten die opgenomen zijn als Gelders maar Holst. of XX of iets anders waren).
Moeder Satricia kom ik op 58.8125% ... met dezelfde redenering.
En dan kom je bij Edmundo op 59% 'echt' Gelders.
Zelfs als je het Gelders percentage van de link in rekening neemt dan kom je maar op 65% ... wat toch onder de zg 'toegelaten % Geldersbloed' ligt? ???

Zo kijk je niet naar de afstamming van een Gelders Paard. Een KWPNer DP blijft KWPN-DP ook al heeft hij een Trakhener vader. Het is dan niet ineens 50% KWPN-DP.

Dat geld ook voor Gelders type. Upperville is 100% Gelders zelf met het percentage XX in zijn pedigree. Hij is gekeurd als Gelders Paard, heeft verrichting gedaan als Gelders Paard en heeft ook een meer dan voldoende Gelderse afstamming.

Voor de moeder van Edmundo is dat inderdaad een beetje anders. Dat is een Tuigpaardmerrie met Sadlebred en Hackney. Maar het is wellicht goed te weten, te beseffen, dat alle Tuigpaarden afstammen van de Gelderse paarden.

Maar ik ben het met je eens,..das wel een groot minpunt in de afstamming van deze.
Van deze hengst wil ik graag eerst nakomelingen zien en dan van goede Gelderse merrie's. Wie weet blijft er iets goed van over.

@Fokfanaat,..ik zie liever een scheutje rijpaardenbloed dan Tuigpaard. Maar dan geen Wynton. Negro of Contango dan graag. Negro heeft zelf nog een wat klassiek type en Contango was ook eerder wat ouderwets qua bloed en type.
Een dressuurhengst die dat nog vooraan op het papier heeft staan en uit een goed Gelders lijntje komt. Het liefst Commandant, Wachtmeester, Normann, Eclatant, Folio, Eros nog een beetje dichtbij op het papier heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:26

Lami schreef:

Zou ik ook graag zien. Zeker het bloed van Darco en Argentinus.

Darco kwam uit een Gelderse stam. Dat we hem niet konden gebruiken destijds(vanwege bloedvoeringsregels) is een gemiste kans.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:26

Wij hebben een aandeel _O- in de Wynton x Cabochon gekocht, die 3de was in kampioenskeuring. Heeeel erg blij mee *\%/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:39

Wat leuk Jolly! Hebben jullie het hoofd of de staart? :P :D

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:47

Het hoofd, dat is het leukste om naar te kijken.
Fokker is een kennis van ons en die werd gek van de kopers. De man is gek van zijn beest dus wou het graag ook verder aanhouden maar was niet helemaal reëel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:20

Leuk, vond ik een fijne hengst
Gaan jullie hem aanleveren?

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:21

Ja, we denken najaarsonderzoek maar tijd zal uitwijzen wat beste voor hem is.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:16

Wat leuk Jollyjoker. Fijne hengst vond ik.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:18

Ff afwijkend van het onderwerp: hoe is het met jouw Kafu mbkaatje?