Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:36

Muronia strak plan +:)+ Kan ik ook eindelijk eens gaan strepen op mijn namen lijstje, dat had ik vorig jaar al omdat ik toen hoopte op een veulen maar mevroi de boel in het ootje nam met een buik die alle kanten op bewoog en een uier dat dikker werd, ze was wel gust gescand maar toen dat allemaal gebeurde kreeg ik nog beetje hoop maar bleek toch een gevalletje optisch bedrog je ziet wat je hoopt. Maar het namenlijstje was er al wel een is er nog steeds komt er af een toe nog een bij als ik er eens een ingeving heb :+

shadowstar

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:39

Vicome, ik zal ook dubbel hard voor jou duimen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:41

Ik heb nog nooit zo'n lange waslijst met namen gehad als nu en ze is nog niet eens (meer) drachtig. Wordt nog een uitdaging om daar de goede naam uit te kiezen als het mag lukken.

Ik mis ook toch wel een aantal vaste gezichten inderdaad. Maar in het 2025 topic ook al eigenlijk. Bokt krimpt toch wat he.. maar aan de andere kant "ken" je elkaar toch bijna allemaal wel nu in het dbt. Dat vind ik ook wel leuk.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:47

Ik heb een " thema" voor de namen en een deel ervan vindt ik voor bepaalde kleur passend bijvoorbeeld een vos of zwarte nu verwacht ik sws uit deze combi geen vos, zwart zou nog kunnen en er is ook nog langs op veel wit op het hoofd en blauwe ogen is ook nog een kans op.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:27

Ik heb ook thema's :=

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:27

Muronia schreef:
Ik ben ook bewust laat begonnen. Maar dat ga ik dus nooit meer zo doen :') . Mocht het nu nog lukken dan zit ik volgend jaar nog in mn eentje hier in het topic denk ik _O-

Haha dat zou je bijna denken he. Die van mij zullen dan al met een maand/2 maanden gespeend worden. Ik blijf sowieso wel meelezen want sla 2027 over. Mag de merrie even bijtrekken van 2 veulens.

Mirjam, wat grappig dat jij ook thema's hebt. Ik ook. Al ben ik daar dit jaar met veulen 5 toch van af geweken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:40

Ik probeer nog mee te lezen maar merrie werd na hengstig spuiten niet hengstig, toen ze op dag 35 eindelijk weer hengstig werd stond ze in de kliniek met een doodziek veulen. Super lieve hengstenhouder die met de hengst naar de kliniek is gekomen om te dekken. Maandag over een week 18dagen scan maar voor nu nog steeds in de kliniek ivm veulen dus nu vooral wat anders aan mijn hoofd dan bokt en merrie drachtig krijgen.. ;(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:40

Bokt is ooo niet meer wat t geweest is natuurlijk.
Ik ben ook niet zo actief :')

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:02

Nee dat kan je wel zeggen ik was echt jaren niet op bokt geweest had ook geen account meer ( dit account is met permissie gemaakt ;) ) en herkende heel bokt niet terug.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 03:03

Hier helaas een vervelende periode privé waardoor niet zo actief op bokt.

Je merkt ook dat er overal minder gedekt wordt, dus ook minder mensen in het topic...

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 07:43

Ik ben er ook bij dit jaar. Mijn Welsh C merrie is 30 juni gedekt, drachtig gescand met 18 dagen. Maandag wordt ze nog een keer gescand op hartslag, mijn gevoel zegt dat het goed zit :j
Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:35

Spannend Muronia! We duimen dat het eitje dit weekend mooi gaat springen en ze nu heel mooi pakt. Ik snap je wel dat je even geen (extra) stress of inspanning voor haar wilt.

Het is inderdaad wel rustiger op bokt ja. Ik zit er ook niet zoveel meer op als vroeger.
Wel lees ik altijd braaf mee hier en in dbt 2025, maar weinig te melden.
Beebje 2025 doet het heel erg goed en is nog altijd heel erg knap en lief. Inmiddels alweer bijna 2 maand oud. Speelt nu lekker met de andere veulens, waarvan 1 echt zn maatje is (zijn 1.5 maand ouder, dus was eerst enggg :+) wel jammer dat ze dan niet samen opgefokt kunnen worden maarja, 2 merries en hij is een hengstje.

Wel een opfok plekje voor hem gevonden, dat geeft ook wel wat rust dat dat in ieder geval rond is.

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen donderdag nog even vh hartje wezen scannen met de merrie.
Zag er allemaal goed en netjes uit, ze is nu een dag of 41 drachtig.
Dus eind mei/begin juni verwachten we een tuiger met veel wit. :Y)

Afbeelding

Mooi genen pakketje bij elkaar op papier in ieder geval, dus we zijn heel benieuwd. +:)+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:43

Diandra jeetje dan heb je inderdaad wel wat anders aan je hoofd, sterkte. Wat heeft het veulen als ik vragen mag?

Luna jij ook sterkte, hopelijk kom je snel in rustiger vaarwater.

Magic_Lover wat gaaf, ik hou van sabino <3 . Het is er bij mij een beetje uit gefokt maar mijn generatie 1 en 2 waren/zijn sabino-vossen. Ik ben benieuwd naar je veulen volgend jaar.

Ik mag Veronia straks gaan ophalen. Ze heeft vanmorgen geovuleerd en is geïnsemineerd, dus we mogen op het wachtbankje tot 28 augustus *\o/*

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:01

Diandra sterkte met je veulen.

Luna jij ook sterkte.

Magic_Lover mooie combi, daar komt vast een knap veulen uit.

Muronia weer terug op het wachtbankje, je zitvlees wordt wel op de proef gesteld. Het mijne ook met een lange zit tot 11 sep de 40dgn scan want ik sla de 18dgn scan over.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:01

Nou echt wel ja, ik vind 18 dagen wachten al lang, jij gaat meteen voor 40. Ook al is dit de laatste ronde, ik wil het wel weten zodra het kan. Maar.. ik zal niet gerust zijn na een positieve scan na onze ervaring nu. Mocht het nu lukken dan denk ik zelfs dat ik rond oktober/november nog een extra scan wil laten maken.

Voor nu heel blij dat ze weer thuis is. Ze had haar eisprong weer keurig op 5,2 cm en vanmorgen vroeg trouwens. Precies zoals ik het had voorspeld. Toch leuk dat ik mn merrie echt goed ken.
Afbeelding
Afbeelding

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:17

Wat nieuwsgierigheid betreft zou ik ook voor 18dgn willen gaan maar stel dan moet het met 40 dgn weer dus dan m.n geduld maar even op de proef stellen.

Ik vind Veroon echt een superleuk paard ze doet me zo op de foto.s denken aan een paard dat op de manege wat ik vroeger reed stond, zelfde bouw en kleur.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:32

Spannend Muronia! Wij hadden 2 jaar geleden ook eentje in de laatste ronde, en ik wou eigenlijk niet meer. Maar Wiebe Yde van de Lageweg zei dat we t nog 1 keer moesten proberen omdat het in augustus vaak wel lukte ... en dat was ook zo, dus 15 augustus gedekt en 10 juli vorig jaar een veulen.
Ik hoop dat t bij jou ook aanslaat en zou gewoon op 18 dagen scannen.

Hier 2 drachtig na een bewust veulenloos jaar.

De merrie die vorig jaar een laat veulen kreeg ging dit jaar ook niet helemaal vanzelf en dus op advies van de DA half juni maar eens een andere hengst geprobeerd. Direct drachtig. Kan toeval zijn. Misschien ook niet. Princess Zilverlady (v. Kjento) krijgt nu dus rond 6 juni een kind van Ozzy TN https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/ozzy-tn-2 en als ik heel eerlijk ben: ik heb niks met die hengst. Dus het wordt vast een heel leuk veulen _O- .

Onze Cherie (v. Padinus) was in tegenstelling tot alle andere jaren niet direct drachtig - en die bleek dus niet schoon. Gespoeld en toen in 1 keer drachtig van Sambucci de Muze, https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Samb ... Arsouilles. En dat is wel mijn favoriet, ben echt benieuwd wat daar uitkomt.
Dat veulen verwachten we rond 19 mei.

Dus we hopen dat alles blijft zitten, scannen eind september nog 1 keer voor een event. gustverklaring.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:58

Muronia, hij heeft een heftige maag/darm infectie we niet onder controle krijgen, daardoor veel te lage elektrolyten en hele heftige diarree. Dinsdag staat hij alweer twee weken op de lingehoeve.

Voor jouw ook spannend nu! Ik ga voor je duimen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:23

Vicome owjee dat is toch beetje dubbel nieuws ivm je gezondheid. Fijn dat het beter gaat maar balen dat je mss een tijdelijke stoma moet. Fijn dat je terug op het wachtbankje kunt. Duimen dat het gepakt heeft deze keer.

Lonniejj gefeliciteerd met de dracht van Makani *\o/*

Kabayo Ken het gevoel idd van gaat snel maar ook niet. Ik ben altijd blij als ze rond/over de helft zijn. Dan tonen ze een buikje en kun je het veulen voelen :+

Muronia we hebben er 15 drachtig voor komend jaar :D wat kent je je merrie goed zeg, petje af _/-\o_ . We duimen drie dubbel mee dat ze netjes drachtig wordt.

Retlaw Wellicht door hormonen dat ze een beetje vulling heeft? Of wellicht omdat ze idd ook wat overgewicht heeft zoals je zegt. Ik heb hier sommige die altijd wat vulling hebben zodra ze drachtig zijn.

Mirjamalvaro wat fijn van de positieve scans van Eli en Roos *\o/*

Janinevv balen dat je ene merrie niet drachtig is, ga je nog een x proberen? Fijn dat je andere merrie een goede scan had.

Djorf ik heb het ooit eens met de veearts besproken. Als een merrie ongewild drachtig is dan spuiten ze de merrie meermaals hengstig achter mekaar zodat ze de vrucht afstoot. Maar hierbij is ook hoe eerder hoe beter en vanaf een bepaald aantal dagen gaat dit niet meer (geloof max 50 maar pin mij er niet op vast)

XxDiandraxX wat balen dat je veulen zo ziek is. Hopelijk gaat het snel beter. Wel heel fijn van de hengstenhouder dat hij met de hengst naar de kliniek kwam

Libeli welkom en gefeliciteerd met de dracht *\o/*

Magic_lover Fijn dat de scan weer positief was *\o/* en een gerust stelling idd dat je een opfok gevonden hebt.

Kendra welkom en fijn dat ze beide drachtig geworden zijn *\o/*

Amy was niet drachtig en inmiddels super hengstig maar we gaan gewoon wachten tot volgend jaar. Blue was nog netjes drachtig dus dat betekent dat we 15 drachtige merries hebben voor volgend jaar :D

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:45

Diandra, wat super sneu, hopelijk gaat het snel beter.

Wow Nieky, 15 drachtig!
Is dit het max of wel eens meer gehad?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:44

:wave: mag ik mij hier ook melden?

Ik kom niet op het beste moment binnen zo te zien.
Veel sterkte voor een aantal.

Hier is vandaag onze nieuwe pony gebracht.
En we worden direct in het diepe gegooid want het is een 5 jarige Welsh cob merrie, groen, voor het eerst drachtig en voor mij ook het eerste veulentje. Dus tips en trics zijn welkom :D

Ik heb helaas geen duidelijke foto van de hengst.

Afbeelding
Gerstloo’s True Magic (merrie) x Gerstloo’s Chocolate by candlelight

Edit. Ze is op 16 juni gedekt. Dat maakt dat ze 55 dagen drachtig is en rond 22 mei uitgerekend is, klopt dat?

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:27

Even een ego post, mijn 2e merrie is drachtig gescand op 18 dagen.
Hopelijk gaat alles goed!
Helaas moest ik een hengstenswitch maken (hengst die ik eerst had deed alleen maar Inseminatie tot eind Juni.

Ze is nu drachtig van Toppur, gister 4e op het WK in Zwitserland :o

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:07

Gefeliciteerd!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:38

Shadowstar gefeliciteerd!! Toppur staat heel hoog op mijn verlanglijstje voor ooit. Nu geen passende merrie helaas. Maar het is echt een topper :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:31

Welkom Saul!

Gefeliciteerd voor degene die een positieve dracht scan hebben gehad.

Hopelijk willen de laatste merries nu nog mooi drachtif worden. Mijn duimen draaien voor jullie.

Diandra, sterkte met je veulen!

Hier nog steeds weinig te melden. De eerste heeft 1/3e van de dracht er al op zitten. De ander zit bijna op de 90 dagen. Lekker saai hier haha.