Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:53

marjolein88 schreef:
Neonlight: respect voor je Net verwoorde reactie. Ik zie deze nakomeling nog geregeld voorbij komen en ondanks dat het ruitertje er enorm veel schik mee heeft (mocht ook naar de Gelderse kampioenschappen etc.) Is het idd niet echt een super knappie. Eigenlijk veelste fijntjes en erg schraal en arm gespierd. Idd niet echt wat we van deze combinatie verwacht hadden! Misschien gewoon een foutje van de natuur en een nieuwe poging wagen !

Ah, mooi dat jij het goed herkent en de pony nog regelmatig ziet. De amazone heeft er ontzettend veel schik in inderdaad, hij is lekker veelzijdig, maar het is inderdaad niet wat ik had verwacht van deze combi. En dat ligt absoluut niet aan de hengst, ook niet aan de merrie, maar gewoon de combi of inderdaad foutje van de natuur. Fokken blijft wat dat betreft gokken.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:02

oke nu we het toch over dit onderwerp hebben, heb ik eigenlijk een perfect voorbeeld (en interessant voorbeeld ook denk ik)

Afbeelding

(ik noem even geen namen voor de google zoekers haha)
als 3 jarige

Afbeelding
Als EK pony

Afbeelding

Afbeelding
En de volle broer !!!!
Ook een top pony geworden (goedgekeurde hengst, en tevens internationale dressuurpony in NL en nu in Turkije)

Maar dus om even te zien wat een combinatie kan doen.

resultaat pony uit 1e dekking: Veel meer type van moeder
resultaat pony uit 2e dekking: veel meer type van vader

ik denk niet dat jullie hadden kunnen bedenken dat 2 volle broers zouden zijn

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:06

Nee, als je dat niet gezegd had dan zou ik dat niet geraden hebben.
(ik zie overigens de vos vele malen liever op basis van deze foto's, of trap ik nu op iemands tenen?).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:25

Ahh die vos herinner ik me nog zo goed, vond hem heel gaaf (en dat jaar had ik mijn eerste hengsten klaar gemaakt voor de HK, misschien dat ik m daardoor extra goed onthouden heb haha :+ ).

Maar ja het is net welke genen ze krijgen, zelfde combinatie kan heel goed uit pakken terwijl een volle broer of zus juist tegen valt of gewoon heel anders is.

Overigens vind ik een hengst met kleur gebruiken niet gelijk aan kleur fokken. Op kleur fokken is puur alleen op kleur selecteren en alle andere factor onbelangrijk vinden. Sneu als mensen daarom geen hengst als DC durven te gebruiken als hij verder gewoon goed past.

Bij de pony's zijn er ook genoeg die kwaliteit én kleur hebben. Daar valt DC ook zeker onder.

Dit weekend de HK in Zweden, kunnen nu online kijken (heb een merrie op springen staan, dus durf helaas niet te gaan kijken. Voor hier dichtbij, maar 3 uur enkele reis is lang als ze ineens bedenkt veulen er uit te gooien := ), maar benieuwd hoe ze dit jaar keuren. Op papier zijn de hengsten voor mij niet heel intressant op 2 na (een 2 jarige en een 4 jarige). Veel paard dichtbij bij een aantal...

absque_dubio

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:31

Nou quir, op kleur én kwaliteit kiezen is tegenwoordig echt wel mogelijk vind ik!

Wauw marjo; wat een verschil. Ik ken ze niet, maar ik denk een heel mooi voorbeeld om te tonen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:36

absque_dubio schreef:
Nou quir, op kleur én kwaliteit kiezen is tegenwoordig echt wel mogelijk vind ik!

Wauw marjo; wat een verschil. Ik ken ze niet, maar ik denk een heel mooi voorbeeld om te tonen.

Dat is precies wat ik zeg. :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:27

Voor die pony's heb ik geen namen nodig, Marjolein... Die weet ik zo nog wel! :D

Ik ben zelf (nog) geen fokker maar wel altijd heel veel pony's gezien (paarden ook natuurlijk) en dan zie je inderdaad heel duidelijk dat er geen garanties zijn. Er komt geluk bij kijken. En inderdaad, de ene volle broer/zus is niet de andere volle broer/zus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:12

Behoorlijk verschillende pony's inderdaad, maar beide wel mooi. De vos zie ik het liefste zo op stand, is ook wat meer opwaarts gebouwd en minder hoog in de achterhand.
Maar als ik de hals zie van de bruine, erg fijn bruikbare hals waar niet veel in de weg zit.
Ben eigenlijk ook benieuwd naar een standfoto van de bruine en een rijfoto van de vos.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:45

Haha de eerste hoefde ik ook niet op te zoeken om de naam te weten, super toffe wildkleur bruine die daardoor ook goed herkenbaar is. De tweede was de naam me even van ontglipt.
Beide goede pony's, maar heel verschillend inderdaad. Ik vind de eerste aan de voorkant aansprekender en de andere op de achterhand beter (en z'n hoofd, maar dat is mijn vossen-met-blesjes liefde ook deels :') ).

Wel grappig, dat de tweede meer type vader is terwijl ik in de eerste meer gelijkenissen zie met mijn merrie die hun vader als opa heeft.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:52

Mooi verschil tussen die twee pony’s, inderdaad. Het blijft een samenspel van genen, daarbij krijg je nooit garanties alleen kun je op basis van de ouders wel wat selecteren.
En in deze lijn ligt ook de kleurtjesdiscussie. Quir en Absque verwoorden het beiden zoals ik er ook over denk, er is verschil tussen een passende hengst gebruiken die toevallig een leuk kleurtje heeft en een hengst met een leuk kleurtje gebruiken vooral om het kleurtje. En je kunt mij veel wijsmaken maar dat laatste gebeurt echt regelmatig. En ja , daar vind ik wat van. En daarom is er oa Bokt, on daarover discussie te voeren. En dat doen we vind ik netjes, waarbij ik hoop dat ik niemand beledig, dat is althans niet mijn bedoeling en insteek ;) en smaken verschillen ook nog eens, gelukkig maar! Ik wil het liefst een bruine met veel wit, mag dat? Maar sowieso, ik wil Sanaa gewoon drachtig hebben. Nog veel belangrijker dan kleur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:12

Ik heb nog eentje in de aanbieding die bruin is met veel wit, behalve het hoofd maar wel een sexy hoog wit been. :+

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:32

ja ik zal nog even kijken of ik een veulenfoto en standfoto van ongv gelijke leeftijd kan vinden ! Dat is extra leuk!

Ja kleurtjes fokken is natuurlijk een breed begrip. Zo zei laatst ook iemand tegen me... nee ik wil geen palomino etc.. ben geen kleurtjes fokker. Ik fok liever een donkerbruine...
Toen dacht ik bij mezelf : Bruin fokken is toch ook een kleur fokken haha ;) :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:56

Quir schreef:
Dat is precies wat ik zeg. :+

Daarom bevestig ik even wat jij zei. :D

Neonlight schreef:
Ik heb nog eentje in de aanbieding die bruin is met veel wit, behalve het hoofd maar wel een sexy hoog wit been. :+

Oehhh i like; kom maar op!

Hooffie idd een breed begrip. Ik heb nu een palomino staan. En heel eerlijk. Ik gun mezelf het volgende veulen een bruine. Oh ik kijk er zo naar uit. Ik ben zo klaar met dat wassen :o En ook dat is dan stiekem kleurtjes fokken.. maar wel op een manier die niet veel mensen verwachten.

Oh en heel eerlijk. Wij hebben een donkerbruine in de opfok. Iedereen is er helemaal weg van. Maar vanaf veulen, en nu nog, het is echt niet mijn kleur :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 02:24

marjolein88 schreef:
oke nu we het toch over dit onderwerp hebben, heb ik eigenlijk een perfect voorbeeld (en interessant voorbeeld ook denk ik)

[ [url=m/b5KZpB.jpg]Afbeelding[/url] ]

(ik noem even geen namen voor de google zoekers haha)
als 3 jarige

[ [url=m/SLO7Hq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als EK pony

[ [url=m/RamwWi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NTxABW.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de volle broer !!!!
Ook een top pony geworden (goedgekeurde hengst, en tevens internationale dressuurpony in NL en nu in Turkije)

Maar dus om even te zien wat een combinatie kan doen.

resultaat pony uit 1e dekking: Veel meer type van moeder
resultaat pony uit 2e dekking: veel meer type van vader

ik denk niet dat jullie hadden kunnen bedenken dat 2 volle broers zouden zijn

Maar dat is net als 2 volle merries uit jou fokkerij, char en mijn carmelina, zou ik ook echt geen zussen noemen op basis van gelijkenis. Maar alle 3 de don cremello nakomelingen die ik jeb lopen hebben wel weer veel van elkaar uit 3 moeders.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:14

Ik hou vooral van heel veel wit, welke kleur maakt dan verder niet eens uit haha. Heb een zwart bruine met 4 hoge witte benen, grote witte bles en witte vlek onder zijn buik (en half blauwe ogen) en ik vind dat echt zo gaaf. :))

Maar goed, verder 3 palomino's met veel wit, een vos met veel wit (de smerigste van allemaal) en een bruine met een beetje wit (minimaal rabicano).

2 drachtig van een perlino en een valk (en misschien een derde ook van een perlino), dit jaar ga ik waarschijnlijk dekken met een gewone bruine al is de hengst zelf alles behalve gewoon. :):)
En hopelijk met een valk, maar even afwachten of het lukt hem EU te krijgen...

Wel grappig Lailapri, want die twee merries komen uit dezelfde moeder als de 2 hier boven. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu een haarbal. :')

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:23

Ik ben om. Helemaal mijn pony. <3 Precies zo eentje zou ik voor tekenen!!!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:10

Ik hou juist helemaal niet van veel wit :o Cappuccino is echt op het randje voor mij, ik heb ze liever zonder aftekeningen of heel beschaafd een kolletje ofzo.

Bij het New Forest stamboek is overmatig wit ook niet toegestaan (wit boven de knie en bijv een witte vlek op de buik is niet toegestaan). Pony's met overmatig wit komen in het NFX-register.

In het verleden hebben wij een pony gefokt met 4x hoog wit en een bles, Arendsnest's Casanova (Woodrow Carisbrooke x Carlo), 100% NF met veel wit ... deze was op het randje (beide voorbenen eigenlijk iets over het randje maar met make-up kun je veel verbergen :D ) is op de keuring gewoon ster geworden dankzij wat camouflage :D het was een ruin dus vererven kon hij het niet en ik had de sterpunten nodig voor het preferentschap van zijn moeder.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 03-03-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:15

Handige truc haha.

Ik hield eerder nooit zo van veel wit (zeker niet op het hoofd) maar als ze er het hoofd voor hebben, vind ik het tegenwoordig echt gaaf!

Ik heb me dit seizoen alweer flink verdiept in de hengsten, altijd zo leuk om te doen! De hengstenshow zondag in Westfalen red ik helaas niet door de verjaardag van mijn vader, maar de DPC show staat wel genoteerd. Supergaaf initiatief.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:22

Cappuccino heeft ook veel wit, had liever iets minder gehad maar het staat hem wel.

Afbeelding

Dat was met Casanova ook het geval, het stond hem gewoon. Ik was hem ook zo kwijt toen hij te koop kwam, het was trouwens ook een super fijne pony met talent, helaas bleek het meisje weinig ambitie te hebben in de sport maar ach ... hij heeft het erg goed en ze zijn er superblij mee.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:32

Ik vind hem wel tof! Staat hem inderdaad goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:53

Bij een vos vind ik het geweldig dat wit.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:14

Ik hou van veel wit, zo mooi!

Gelukkig verschillen smaken :j

Afbeelding

Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 07:11

Ik hou ook van 4x wit en aftekening op het hoofd!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:47

Hier ook een wit liefhebber :D . Vier keer hoog wit en flinke aftekening op het hoofd, ik houd ervan :j .