Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:55

Goedemiddag, is het goed als ik ook mee klets hier?

Ik heb geen dressuurpaard, maar wil wel graag een dressuurgefokte hengst voor mijn merrie gebruiken. Dit ivm de nodige bloedspreiding. Als het een merrie wordt dan wil ik haar graag weer dekken met een tuigpaardhengst zodat de beweging hopelijk weer terug komt.

Misschien hebben jullie het al wel mee gekregen, maar de problematiek omtrent de bloedspreiding bij de tuigers is echt wel steeds groter aan het worden.

Voorheen zat ik in de Gelderse fokkerij en daar was Koss een invloedrijke hengst. Wij hebben er toen ook voor gekozen om een ander pad te bewandelen en dat leverde de goedgekeurde hengst Floris BS (v Negro x Elegant) op die inmiddels Prix Saint George loopt (en met succes!). Hebben nog meer paarden gefokt uit de combinatie rijpaard x Gelders paard en andersom en dat heeft fijne gebruikspaarden opgeleverd.

Maar nu dus een dressuurpaard x Tuigpaard. Hier een foto van mijn merrie:

Afbeelding
Afbeelding

Ze is niet al te groot, wel een super fijn karakter en ze is heel scherp. Ze is een dochter van Eebert x Manno x Renovo x Unitas. Haar moeder komt uit een lijntje met topsportmerries. Ik breng haar uit in de aangespannen sport. Voor haar zoek ik een hengst met voldoende maat, een dapper karakter en veel lossigheid en bij voorkeur veel knie :)

Ik ben op de vrijdag op de HK geweest. Ik vind Las Vegas echt een indrukwekkend paard, maar het dekgeld ook ;) Verder vielen mij de Sezuan uit het lijntje van Nadine op (lijntje van Vervoorn met Charites) en de Dreamboy x United. De laatste twee moeten het onderzoek natuurlijk nog doorlopen.

Livius vond ik ohz ook erg aansprekend.

Oh en Gelderse hengsten heb ik ook bekeken, maar ik heb echt meer tritt en lossigheid nodig vermoed ik. Bovendien teel ik dan alsnog in en dat wil ik pertintent niet.

Dus als iemand nog een leuke tip heeft voor een fijne hengst ;) Wel KWPN ggk.

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:07

Hoi Sophie.. :wave:

Mavantos, hij was in november zo'n 1.64, dus zal ondertussen wel weer iets groter zijn. Hij is in juni geboren, dus groot zat.
Dat jaar had ik ook een vos met 4x wit en een brede bles. Die is verkocht, maar staat nog wel bij ons. Ook een hele knappe, wel een heel ander type, hier als veulen :) Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:11

Vulina schreef:
Hoi Sophie.. :wave:

Mavantos, hij was in november zo'n 1.64, dus zal ondertussen wel weer iets groter zijn. Hij is in juni geboren, dus groot zat.
Dat jaar had ik ook een vos met 4x wit en een brede bles. Die is verkocht, maar staat nog wel bij ons. Ook een hele knappe, wel een heel ander type, hier als veulen :) [ [url=m/7WOZVL.png]Afbeelding[/url] ]

Oh, wat een plaatje.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:14

Ja, ik had ook zo gehoopt op een merrie afgelopen jaar.. Maar weer een hengst. En de merrie is helaas overleden eind zomer, drachtig..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:17

_San87_ schreef:
s0173957 schreef:
Ik denk net het tegenovergestelde :P
Vossen hebben bij mij altijd een streepje voor... dus ik vond de HK een saaie bedoening met al die donkere bokken...

Bij mij ook. Liefst met veel wit. 't Plaatje is voor mij helemaal compleet als het een donkere vos met veel wit is <3.

Dat heb ik ook!
Zo gelukkig toen ik een vos met bles en 4 witte benen uit 2 zwarte ouders kreeg.
Mensen in mn omgeving snapte er niets van.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:17

Ik hou echt van vossen m'n nieuwe dame is ook een vos. Prachtige brede bles maar geen wit aan de benen helaas.
Afbeelding

Welkom sophie

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:55

Hoi Sophie! :wave:

Ik heb een springpaard x tuiger gehad (paard van mijn moeder) en een tuigpaard x dressuurpaard zadelmak gemaakt. De laatste was zeer getalenteerd. Gewoon dressuurtype om te zien, maar met wat meer knie in beweging. Zeer goed stappen ook. De eerste was mislukt qua model. De spring x tuig had een apart karakter, maar die kwam ook uit een neuroot. We hebben hem uiteindelijk weer verkocht aan zijn fokker omdat we steeds meer angst kregen dat hij ooit eens een voorbijganger dood zou slaan. We hadden toen al wel een paar jaren met hem gewerkt en hij was bij vlagen ook geniaal en vaak heel lief. Liep viertal, dressuur en sprong met volwassenen en kinderen. Toch kan je beter een paard hebben dat altijd lastig is dan eentje die heel af en toe heel onverwachts reageert en daarin doorslaat. Paard deed me zo weinig dat mijn instructrice op de kampioenschappen nog een preek moest geven over mijn onverschilligheid en dat het zo niets werd, maar van alle paarden heb ik bij deze nog het meeste last gehad van de verkoop. Vraag me niet hoe het kan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:16

Heel gaaf plan Sophie, vind het altijd al een prachtig imponerende merrie.

Had je Kardieno al meegenomen als je het over Geldersen hebt?

Ik ben ook groot vossenfan en vond het ook opvallend hoe weinig variatie er is met alle donkerbruine/zwarte van het verrichtingsonderzoek en bezichtigingen nu.

Ik zocht zelf veel wit in mijn zoektocht. Het is uiteindelijk vrij bescheiden gebleven maar ben nog steeds erg blij met vos + 4x wit <3 :D

Afbeelding

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:21

Kleur maakt mij niks uit! Vind een donkere schimmel wel heel mooi, maar die worden natuurlijk lichter en zijn er in de dressuur heel weinig.

Ik heb uit een donkere vos met maar 1 wit voetje. Een hele donkerbuine met 2 witte voeten, 2 witte benen en een sneb. Op de sneb ben ik ook helemaal verliefd.

Welkom Sophie!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:25

Ik heb vroeger altijd schimmels gehad.
Vind het mooi genoeg, maar moet het, praktisch gezien dan vooral, nooit meer hebben :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:33

Wij hebben drie schimmels gehad en na het meest gore zwartbruine paard ooit, zal ik bij schimmels nooit meer klagen over wassen of poetsen. Die vallen dan reuze mee.

Ik heb eens twee papierloze ruinen gehad met exact dezelfde kleur en aftekeningen (tot en met de zwarte stipjes in de witte sokken). Even oud. Alleen de ene liep Z en de ander maakte ik zadelmak. Heb me afgevraagd of mensen het er wel eens op zouden wagen om in zo'n geval op naam van het groene paard te starten met het ervaren paard, voor de klassering. :+ Hoewel ze voor mij totaal verschillend waren, zagen anderen geen verschil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:51

KahluaB schreef:
s0173957 schreef:
Ik denk net het tegenovergestelde :P
Vossen hebben bij mij altijd een streepje voor... dus ik vond de HK een saaie bedoening met al die donkere bokken...

:j
Don Diamond is ook een donkerevos met 4x wit en een bles ..
Dit zijn zijn voeten ..
Vlgs mij zijn ze helaas niet gelijk?

[ [url=m/1ORxQK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee duidelijk ongelijke voorvoeten, ik zou nooit fokken met ongelijke voorvoeten komen teveel problemen van.

Kleur maakt mij echt niets uit bij een (goed) paard, maar ik heb wel een zwak voor bruinblessen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:04

MariekeS_ schreef:
Heel gaaf plan Sophie, vind het altijd al een prachtig imponerende merrie.

Had je Kardieno al meegenomen als je het over Geldersen hebt?

Ik ben ook groot vossenfan en vond het ook opvallend hoe weinig variatie er is met alle donkerbruine/zwarte van het verrichtingsonderzoek en bezichtigingen nu.

Ik zocht zelf veel wit in mijn zoektocht. Het is uiteindelijk vrij bescheiden gebleven maar ben nog steeds erg blij met vos + 4x wit <3 :D

[ [url=m/hzJYFf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeft geen strikje om, mag je zo brengen :7.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:36

Jaaa, hier ook een fan van veeeel wit! Mijn nieuwste aanwinst ook een heerlijke witkop en 4 witte voeten en witte plukken in zn staart, hou ervan.

Afbeelding

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:40

Welkom Sophie! Leuk zeg, zo experimenteren tussen fokrichtingen, zeker als het ook nog succes brengt. Wat vind je van Ferguson of zijn zoon Kyton voor je merrie? Fijn karakter, lossigheid, zeer bewerkbaar en waarschijnlijk ook genoeg maat en formaat. (moet je even de fokwaarden erop naslaan)

Veel vossenliefhebbers hier! Ik ben er ook één, mijn oudere merrie is een donkere vos. Daar kwam 4 jaar geleden een zwartbruin veulentje uit rollen. Iedereen riep dat dat zo commercieel was, maar ik was stiekem beetje teleurgesteld, haha.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:53

MariekeS: Thanks voor je tip. Kardieno vind ik geen geschikte partner want dan teel ik alsnog in en bovendien heeft hij, vind ik een nogal lang achterbeen. Hij werd heel goed voorgesteld door zijn ruiter en liet echt hele goede dingen zien voor een paard van die leeftijd. Maar ik ben bang dat hij, ondanks de goede stukken die hij al laat zien, qua bewegingsvorm niet heeft wat ik zoek. Ik zoek een beetje meer tritt in de benen.

Marie: ik had Kyton ook gezien, al vind ik dat wel echt een beer van een hengst zo op de foto en video. Ik zoek iets meer ras :)

Yeentl: gaaf dier! Wat is zijn afstamming?

Liaan: een sneb vind ik ook echt prachtig haha! Je ziet het alleen niet heel veel.

Paarden met veel wit vind ik bijna altijd mooi. Zeker als ze super luxe zijn en een mooie brede bles hebben met zo'n roze neus! En of ze dan vos, bruin of zwart zijn maakt op zich niet uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:09

Furst Jazz misschien interessant Sophie? bij je wensen wbt tritt in de benen denk ik verder aan Ferdeaux of Apache bloed wbt tritt in de benen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-02-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:12

SophievdV schreef:
MariekeS: Thanks voor je tip. Kardieno vind ik geen geschikte partner want dan teel ik alsnog in en bovendien heeft hij, vind ik een nogal lang achterbeen. Hij werd heel goed voorgesteld door zijn ruiter en liet echt hele goede dingen zien voor een paard van die leeftijd. Maar ik ben bang dat hij, ondanks de goede stukken die hij al laat zien, qua bewegingsvorm niet heeft wat ik zoek. Ik zoek een beetje meer tritt in de benen.

Marie: ik had Kyton ook gezien, al vind ik dat wel echt een beer van een hengst zo op de foto en video. Ik zoek iets meer ras :)

Yeentl: gaaf dier! Wat is zijn afstamming?

Dit is een Habanna x Prestige VDL x Krack C

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:14

Elisa: ja dat zijn hengsten waar ik ook aan denk idd.

Yeentl: oke! Leuk!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:16

Habanna... zonde dat die z'n ballen kwijt gespeeld is...

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:26

s0173957 schreef:

Echt.. deze nakomeling is werkelijk waar zn gewicht in goud waard. Altijd vrolijk, veel looplust, fijn mondje en zo meewerkend. Kaarsrecht op de voeten en mooi in model.. het is alleen geen chique poppetje, maar wel lichtvoetig.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:29

Zou voor onze San Amour zeker in aanmerking gekomen zijn!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:31

s0173957 schreef:
Zou voor onze San Amour zeker in aanmerking gekomen zijn!

Hij heeft ook een geweldig front erop.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:11

s0173957 schreef:

Hij is toch drager.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:14

Afbeelding
Ik heb ook vosmerrie maar met weinig wit :D :D :P
Zat eerst te denken aan Las Vegas erop, maar die is wel vrij groot en inteelt 3%.
Nu aan het kijken voor Lowlands,maar twijfel weer over beenstand. :')