WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:43

Ik vind het geen beste column.
Een hoop gesuggereer, geen onderbouwing.
En die vergelijking met verkoop gaat hartstikke mank.
Die man lijkt me boos. Ik vraag me af waarom hij zo een toon aanslaat.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:48

Himyar schreef:
Vreemd dat hier wordt gezegd dat veel Nederlandse fokkers zijn uitgeweken naar Duitsland:
https://www.horses.nl/algemeen/column-r ... erstandig/

Als er iemand is die je niet moet geloven is hij het wel. :')
Zijn artikelen raken kant noch wal en is vooral heel veel dramatiek en gespeculeer.

jacqmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:02

Dat is zeker vreemd. Net 10 minuten geleden het grote S dekstation aan de telefoon gehad en uitgelegd dat mijn merrie drager is. Ze zijn niet van plan om te gaan testen, zolang het niet verplicht wordt. Er werd mij eerst gevraagd of ik wel tegen herpes had laten enten want daar zouden veel meer veulens van overlijden....Toen ik vroeg hoe verder als ik dan het bestelde sperma zou laten testen en hij ook drager zou zijn. Ik moest maa een mail sturen, dus dat gaan we dan vanavond maar doen. Want mijn keuze bij S wordt wel heel beperkt nu ik zekerheidshalve iig uit de Donnerhall lijn moet blijven. Weet iemand of daar juridisch consequeties aan kunnen zitten als je sperma laat testen van een hengst waar je mee dekt ?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:02

Quir schreef:
Himyar schreef:
Vreemd dat hier wordt gezegd dat veel Nederlandse fokkers zijn uitgeweken naar Duitsland:
https://www.horses.nl/algemeen/column-r ... erstandig/

Als er iemand is die je niet moet geloven is hij het wel. :')
Zijn artikelen raken kant noch wal en is vooral heel veel dramatiek en gespeculeer.

Nou, dan was mijn indruk best treffend :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:06

jacqmel schreef:
Weet iemand of daar juridisch consequeties aan kunnen zitten als je sperma laat testen van een hengst waar je mee dekt ?
Jij koopt het, mag je mee doen wat je wilt.

edit: vervelend dat je merrie drager is en nog vervelender dat een hengstenhouder niet wil meewerken :(

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:26

koeke schreef:
jacqmel schreef:
Weet iemand of daar juridisch consequeties aan kunnen zitten als je sperma laat testen van een hengst waar je mee dekt ?

edit: vervelend dat je merrie drager is en nog vervelender dat een hengstenhouder niet wil meewerken :(

Nou ik wist het wel .. links laten liggen !
Keuze genoeg toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:26

Dat je dan evengoed gaat dekken bij zo’n hengstenhouder :(:)

angelpam

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:33

Jacmel ik zou inderdaad ook niet meer met dat dekstation in zee gaan. Genoeg andere keus van hengsten waar het wel van bekend is dat ze geen drager zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:34

Ik zou m ook links laten liggen... Nu zal ik sowieso niet bij PS dekken met zijn slechte voorwaarden en ook niet zo vriendelijke mensen.

Overigens doet hij zeer veel met Flyinge en hier in Zweden zal hij moeten testen wil hij zijn hengsten nog ter dekking willen hebben.

Ook worden alle veulens die dit jaar geboren worden getest, daar zal ook vast wel meer uit komen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:35

koeke schreef:
jacqmel schreef:

Hmm, ik weet niet of het zo simpel ligt. Ik denk dat laten testen wel kan, maar dat je in elk geval heel voorzichtig moet zijn met het resultaat openbaar maken.

Ik sluit me verder aan bij hierboven: ik zou ook naar een andere HH gaan. Eentje die je wel serieus neemt.
Jij hebt je verantwoordelijkheid genomen, dat mag je ook van de HH verwachten.

Heel vervelend dat je merrie drager is :(:) . Kan me voorstellen dat dit je fokplannen wel even op zijn kop zet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:37

Sperma testen mag, maar bekend maken zou ik wel voorzichtig mee zijn.

Maar als je een veulen fokt die drager test en de moeder is vrij getest, weet je ook genoeg en je bent vrij dat bekend te maken. Hoe dan ook komt het er toch wel uit... Dus niet zo'n slimme zet om niet gewoon zelf te testen van de HH.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:40

Boras schreef:

En hypocriet... het naar buiten brengen van het kwpn kritisch beoordelen op het ontbreken van een wetenschappelijke onderbouwing en zelf voor het einde van het dekseizoen roepen dat fokkers in grote getale naar Duitsland gaan. :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:02

Het is een trend van al meerdere jaren dat mensen makkelijk grensoverschrijdend kijken om hun hengstenkeuze te bepalen.
Ik verwacht eerder dat mensen voor zekerheid gaan en daardoor sneller binnen kwpn/nrps blijft dit jaar.

Zolang er nog geen cijfers zijn is het allemaal giswerk of er idd nog veel in Duitsland zijn gaan dekken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:16

Boras schreef:
Helemaal mee eens! Je hebt me geïnspireerd, ik heb gereageerd op Horses.nl :P

Alsof fokkers een stel domoren zijn die alleen maar achter de mode aanlopen. Hij heeft ook wel eens gezegd dat het gros van de fokkers en vanachter hun computer de hengstenkeuze bepalen.

Ik voel me trouwens wel aangesproken. Heb met Escolar(=Duitse, niet geteste hengst) gedekt, terwijl ik niet weet of mijn merrie drager is O:)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:11

Je hebt bij een drager gewoon telkens 50% kans op een weer een drager, elke dekking opnieuw. Bij 2 dragers, als er al een vrucht voldragen wordt, 50% kans op een drager, 25% kans op een dood veulen en 25% kans op een vrij dier. Maar goed, ieder voor zich moet dat maar beslissen. De markt gaat dit vanzelf oplossen.

Ik neem aan dat hij niet uit zijn nek zit te kletsen en over informatie beschikt. Het gras is altijd groener aan de andere kant.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:45

Rousseau is ook negatief getest dus vrij van het gen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:19

Hm de kern van de colum is dat je zelf je koppie erbij moet houden als fokker en niet blindelings alles moet geloven wat de stamboeken of het internet naar voren brengt als ik het zo goed begrepen heb. Wat op zich een goede boodschap is natuurlijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:28

jacqmel schreef:
Dat is zeker vreemd. Net 10 minuten geleden het grote S dekstation aan de telefoon gehad en uitgelegd dat mijn merrie drager is. Ze zijn niet van plan om te gaan testen, zolang het niet verplicht wordt. Er werd mij eerst gevraagd of ik wel tegen herpes had laten enten want daar zouden veel meer veulens van overlijden....Toen ik vroeg hoe verder als ik dan het bestelde sperma zou laten testen en hij ook drager zou zijn. Ik moest maa een mail sturen, dus dat gaan we dan vanavond maar doen. Want mijn keuze bij S wordt wel heel beperkt nu ik zekerheidshalve iig uit de Donnerhall lijn moet blijven. Weet iemand of daar juridisch consequeties aan kunnen zitten als je sperma laat testen van een hengst waar je mee dekt ?

Deparon US is vrij en van de donnerhall lijn. Hij staat bij Van Uytert. Hij moet uiteraard wel bij je merrie passen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:29

cobiie schreef:
Het is een trend van al meerdere jaren dat mensen makkelijk grensoverschrijdend kijken om hun hengstenkeuze te bepalen.
Ik verwacht eerder dat mensen voor zekerheid gaan en daardoor sneller binnen kwpn/nrps blijft dit jaar.

Zolang er nog geen cijfers zijn is het allemaal giswerk of er idd nog veel in Duitsland zijn gaan dekken.

Voor degene met een wffs vrije merrie is het dan weer geen probleem om over de grens te kijken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:32

yvonnepuntnl schreef:
Boras schreef:
Helemaal mee eens! Je hebt me geïnspireerd, ik heb gereageerd op Horses.nl :P

Alsof fokkers een stel domoren zijn die alleen maar achter de mode aanlopen. Hij heeft ook wel eens gezegd dat het gros van de fokkers en vanachter hun computer de hengstenkeuze bepalen.

Ik voel me trouwens wel aangesproken. Heb met Escolar(=Duitse, niet geteste hengst) gedekt, terwijl ik niet weet of mijn merrie drager is O:)

Escolar is vrij. Was een van de eerste bij Van Uytert waar het van bekend was aangezien het NRPS als eerste teste.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:33

Bucephalus schreef:
Rousseau is ook negatief getest dus vrij van het gen.

waar vind je dit?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:39

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:45

Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:59

Himyar schreef:
Waarom denken sommigen dat het bij Donnerhall vandaan komt? Waren er niet een paar Trakehener hengsten drager?

Ik denk niet dat men denkt dat het bij Donnerhall begonnen is.

Er zijn zelfs een paar volbloeds met dit gen.

Ik denk dus dat de mutatie echt al behoorlijk ver terug gaat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:25

als er volbloeds drager zijn kan het goed zijn dat het al vanaf het ontstaan van de engelse volbloed aanwezig is en dan kom je eigenlijk bij de toenmalige Arabische hengsten die als stamvaders van de engelse volbloed worden bestempeld.