KWPN Hengstenkeuring 2014/2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:04

ah Selima je woont in London? <3
Ik móet er elk jaar een keertje heen... heerlijke stad. Maar de heuvels een uurtje noordwaarts moeten we ook altijd zien, geweldig fijn land.

Eeh, ontopic weer! Vind zelf de nafok van Alexandro plezierig, Geldersen zelf hoeft niet echt voor mij (sorry...), vaak zien ze er niet echt Gelders uit, meer een wat royalere KWPN'er of zelfs dat niet.
Ik hoop dat de fokkers van deze richting het karakter bewaren. Ik vond ze te kijkerig in Den Bosch en niet nuchter genoeg. Jaaaa, het is een imponerende ambiance, maar menig jonge springhengst was koeler dan de Gelderse collega jongens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:06

GJ9 schreef:
Alexandro was braaf en correct, maar toonde wat mat vergeleken met zijn andere optredens.
Het stralende en spectaculaire was met Gwen meer, die maakte er zelf ook een feestje van en nodigde het publiek uit tot applaus, waardoor Alexandro nog meer op de showstand ging en echt apart ging lopen.

ik vond hem juist te loperig voorgesteld, voor een ZZ zwaar opgeleid paard had ik juist ook wat meer verzamelde onderdelen verwacht. laten zien dat hij kan dragen en schakelen
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 09-02-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: KWPN Hengstenkeuring 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:13

Dat dragen dat is de vraag of Alex dat gaat doen, hij kon achter natuurlijk wat sterker en de lendenen zijn wat strak. Maar verder blijft het een paard met de X factor en zijn nafok heeft dat ook.

Ik ben helemaal in de war voor wat betreft de hengstkeuze van dit jaar
Heb fijne jonge dieren gezien maar neig toch ook wel weer naar de bewezen hengsten
Eerst de veulens maar weer eens afwachten en het voorjaarsonderzoek

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:14

InekeN schreef:
ah Selima je woont in London? <3
Ik móet er elk jaar een keertje heen... heerlijke stad. Maar de heuvels een uurtje noordwaarts moeten we ook altijd zien, geweldig fijn land.

Eeh, ontopic weer! Vind zelf de nafok van Alexandro plezierig, Geldersen zelf hoeft niet echt voor mij (sorry...), vaak zien ze er niet echt Gelders uit, meer een wat royalere KWPN'er of zelfs dat niet.
Ik hoop dat de fokkers van deze richting het karakter bewaren. Ik vond ze te kijkerig in Den Bosch en niet nuchter genoeg. Jaaaa, het is een imponerende ambiance, maar menig jonge springhengst was koeler dan de Gelderse collega jongens.

Dank je _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zeker iets waar ik me over de jaren heen meer en meer aan erger :j Als we het fijne meewerkende koele karakter willen promoten moet men er ook naar fokken :j

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:17

You're welcome :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 16:30

Klopt hoor wbt Alexandro. Gwen zette hem wel meer op het achterbeen, verzamelde hem en liet vanuit daar een flinke uitgestrekte draf zien. Nu was het allemaal een voorwaartse draf waarin hij meer van het achterbeen af liep.

Ineke, helemaal mee eens, karakter bewaren. Voor het type geldt hetzelfde.
Paarden met Elegant bloed zijn vaak wat kijkerig, maar blijven dan normaal wel te rijden hoor. Is ook kwestie van training denk ik.

Zag je het verschil tussen Henkie en de dressuurpaarden wel?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:58

fokfanaat schreef:
GJ9 schreef:
Alexandro was braaf en correct, maar toonde wat mat vergeleken met zijn andere optredens.
Het stralende en spectaculaire was met Gwen meer, die maakte er zelf ook een feestje van en nodigde het publiek uit tot applaus, waardoor Alexandro nog meer op de showstand ging en echt apart ging lopen.

ik vond hem juist te loperig voorgesteld, voor een ZZ zwaar opgeleid paard had ik juist ook wat meer verzamelde onderdelen verwacht. laten zien dat hij kan dragen en schakelen

ZZ-Zwaar?? Dat zag ik er niet vanaf. Misschien ook misleid door het lichtrijden in de middendraf.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:44

Loopt hij onder zn huidige amazone dan ook zz-z?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:50

Ik denk dat ze nog niet gestart zijn want ze rijdt hem nog maar net.
Maar ze reden nu niet echt een ZZ-Z proef nee. Hopelijk kunnen ze op de Gelderse hengstenshow 27 maart al wat meer kunsten vertonen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:14

Ga ik misschien een stomme vraag stellen maar na inzicht op de afstamming snap ik het echt niet .... waarom wordt die palomino 'Gelders' genoemd terwijl hij beduidend meer Tuigpaard bloed draagt? Moeder is TP x TP x Hackney ... ????

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:15

Is dat niet vanwege het type?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:20

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:51

Die links had ik ook al gevonden toen ik de afstamming ging nakijken.
Maar Upperville is niet 72% Gelders maar 59,375% ... tenminste als je de bloedvoering gaat tellen en niet de zg 'ggk' hengsten (dwz niet de buiten hengsten die opgenomen zijn als Gelders maar Holst. of XX of iets anders waren).
Moeder Satricia kom ik op 58.8125% ... met dezelfde redenering.
En dan kom je bij Edmundo op 59% 'echt' Gelders.
Zelfs als je het Gelders percentage van de link in rekening neemt dan kom je maar op 65% ... wat toch onder de zg 'toegelaten % Geldersbloed' ligt? ???

Sorry ... ben nu eenmaal iemand die afstamming en erfelijkheid na trekt en vind dit raar aangezien het 'TP'-type ERG erfelijk desondanks het feit dat deze hengst misschien 'uitziet' als een Gelders.

Had hem 'nagekeken' ivm mogelijke kandidaat voor een van mijn merries, dacht: jippie Gelders *\o/* ... maar blijkbaar toch niet -O- ... ik moet geen TP bloed.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:04

Geldersbloed bestaat niet het is een type fokkerij waarbij gekeken wordt naar een max aan veredelings bloed. Bij het eerder genoemde gelderlanderhorse gebeuren zijn niet alleen de vakjes in de pedigree zeer gekleurd maar ook de visie van de man er achter, alles van voor 1964 is geweldig daarna deugd er weinig meer. Het enige discussie punt is de hoeveelheid hackney en saddlebred bloed. De hengst liet tijdens de eerste bezichtiging zien dat hij zeer werkwillig was en heeft zich zeer goed verbeter de afgelopen tijd.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:09

fokfanaat schreef:
ik vond Alexandro niet op niveau voorgesteld, hij ging vooral erg hard! ik had er meer van verwacht
Floris was idd niet echt leuk om naar te kijken.
Ik vond de gelderse palomino wel een stoer dier, wat een front

Ik ben het wel met je eens Alexandro viel wat tegen al was hij al beter dan in Ermelo misschien aanpassings probleempjes op zijn nieuwe stal. Floris was ook niet geweldig al moet ik zeggen dat hij wel super braaf was.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:20

Peterina schreef:
Die links had ik ook al gevonden toen ik de afstamming ging nakijken.
Maar Upperville is niet 72% Gelders maar 59,375% ... tenminste als je de bloedvoering gaat tellen en niet de zg 'ggk' hengsten (dwz niet de buiten hengsten die opgenomen zijn als Gelders maar Holst. of XX of iets anders waren).
Moeder Satricia kom ik op 58.8125% ... met dezelfde redenering.
En dan kom je bij Edmundo op 59% 'echt' Gelders.
Zelfs als je het Gelders percentage van de link in rekening neemt dan kom je maar op 65% ... wat toch onder de zg 'toegelaten % Geldersbloed' ligt? ???

Sorry ... ben nu eenmaal iemand die afstamming en erfelijkheid na trekt en vind dit raar aangezien het 'TP'-type ERG erfelijk desondanks het feit dat deze hengst misschien 'uitziet' als een Gelders.

Had hem 'nagekeken' ivm mogelijke kandidaat voor een van mijn merries, dacht: jippie Gelders *\o/* ... maar blijkbaar toch niet -O- ... ik moet geen TP bloed.

Ik vond persoonlijk ook dat er via de moeder van Edmundo een flinke hoeveelheid hackneybloed en saddlebredbloed in zit. In de vierde generatie die bij Edmundo nog op het papier staat, zie je Cambridge Cole zelf. De moeder voert daarnaast 2 x Exponent en dat is een Wouter x Renovo v. Cambridge Cole. Heb het filmpje van Edmundo bekeken maar vind ook dat je het er wel vanaf ziet eerlijk gezegd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:08

Let wel ik ben niet de hengst 'af aan het keuren' ... vond hem zeer netjes op beweging en exterieur ... ben toen zijn pedigree serieus gaan uitgepluizen met oog om hem te gebruik op een van mijn merries.
Ik heb zelf een probleem met zijn TP bloedvoering, maar zou hem wel durven gebruiken op een van mijn merrie die een 'langere' rug (genetisch) hengst zou kunnen gebruiken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:12

Tja, met het aanbod hengsten ontkom je er helaas bijna niet meer aan dat er vreemd bloed in zit.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:17

Als je met "vreemd" bloed TP of Hackney bedoeld met kleur ... dan helaas ja binnen het KWPN is er maar een Nederlandse lijn met kleur zonder "vreemd" bloed.
En kleur is natuurlijk alleen de kers op de taart !

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:50

Vinden jullie als gelderse fokkers het vervelender als er tuigbloed in een hengst zit dan bv Wynton, negro of Charmeur als vader?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:57

fokfanaat schreef:
Vinden jullie als gelderse fokkers het vervelender als er tuigbloed in een hengst zit dan bv Wynton, negro of Charmeur als vader?

Ik als gelders fokker absoluut niet :n Mij hoor je ook niet 'klagen' wat betreft de palomino, is naar mijn idee een goede toevoeging voor de richting. Het is een correcte hengst met goed gangwerk en een mooi type, zou hem ook sneller gebruiken als de aangewezen Alexandro :j Type ligt me veel meer

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:04

fokfanaat schreef:

Negro kan je niet in een adem noemen met Wynton als je het mij vraag, voor de Gelderse fokkerij dan.

Ik vind teveel hackney of saddlebred bloed onwenselijk voor de Gelderse fokkerij, dat hete rillerige is juist precies wat we niet willen.

Doel van de Gelderse fokkerij is het fokken van een braaf, bruikbaar paard, veelzijdig en geschikt voor een grote doelgroep. Cambrigde Cole is geen geschikte hengst om de Gelderse fokkerij naar een hoger plan te brengen, Wynton met z'n Jazz bloed ook niet, en hetzelfde geldt m.i. voor Charmeur, hoewel hij qua type meer in de richting komt.

Negro geeft wel bruikbare functionele paarden die veelzijdig inzetbaar zijn, dus daar heb ik absoluut geen problemen mee.

De kunst is om nieuw bloed toe te voegen, en daarbij niet al te veel concessies te doen op het type of het karakter.

De nafok van Edmundo moeten we maar even afwachten. Ik gebruik hem iig niet, ik denk niet dat hij voor mij de fokkerij naar een hoger plan kan tillen. Ik zou niet weten wat ik op een dochter van hem zo moeten zetten zonder een allegaartje te fokken.
Als je voor de handel fokt, dus meer een goed verkoopbaar eindproduct, kan het wel aardig zijn als je dan ook zijn kleurtje erbij krijgt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:13

fokfanaat schreef:

Ik denk dat je met dressuurbloed in een Gelderse een grotere afzetmarkt hebt dan met extra tuig/ hackney bloed.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:26

Vinden jullie Winningmood (Prado x Donnerwind) dan ook Gelders type? :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:29

Cayenne schreef:
Vinden jullie Winningmood (Prado x Donnerwind) dan ook Gelders type? :)

Leuke vraag :D

Ja ik denk dat hij goed werk zou kunnen doen bij de Geldersen. Mooi front, genoeg massa, veelzijdig gefokt.
Ik weet alleen niet of hij genoeg buiging in het ab heeft en genoeg knieheffing, wat wel het fokdoel is van het Gelders paard.