1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:11

Hij is niet perse 'opgefokt' maar het is een jonge hengst die al op veel keuringen en shows in verschillende landen heeft gelopen. Dat is wat ik bedoel met veel km in de benen en voor de meeste 3/4 jarigen is een hengstenshow setting een spannende omgeving.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:27

Elisa2 schreef:
Hij is niet perse 'opgefokt' maar het is een jonge hengst die al op veel keuringen en shows in verschillende landen heeft gelopen. Dat is wat ik bedoel met veel km in de benen en voor de meeste 3/4 jarigen is een hengstenshow setting een spannende omgeving.

juist dan zou"ervaring" rust kunnen brengen,

geeft imo wel een heel vertekent beeld van hoe de hengst echt is, dat kan echter ook in positieve zin zijn,

rijdbaarheid is niet met een balkje weer gegeven, is dat vergeten of niet kunnen meten?
https://www.horses.nl/verrichtingsrappo ... t-sarai-l/

zwart en spektakel associeert natuurlijk wel met GP hengsten! :z Maar zijn vaak dromen geen bedrog??
Laatst bijgewerkt door mce op 19-03-25 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:09

De rijdbaarheid wordt omschreven in het onderzoeksrapport.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:11

Elisa2 schreef:
De rijdbaarheid wordt omschreven in het onderzoeksrapport.

dan moet je dat wel apart lezen, was makkelijker als het in een overzicht zichtbaar was, maar oke

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:13

Balkje staat er wel gewoon, precies in het midden dus. :j

Anders was de balk helemaal wit geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:16

Quir schreef:

Ah ik zie het nu pas, ook goedemorgen 8)7

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:21

Ik denk dat we kunnen stellen dat hij gewoon overnomen is. Waar dat paard allemaal al niet geweest is op deze leeftijd en wat hij heeft moeten doen. Een half jaartje vakantie zou hem goed doen denk ik. Al verwacht ik dat niet met alle komende hengstenshows in binnen-en buitenland.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:22

Quir schreef:

dank, toch het rapport gezen en dan snap ik het balkje en de opmerking van de commissie ‘In de basis hebben we een acceptabele stap gezien’

In rapport staat:
" Na wat arbeid is de hengst gelatener en wordt de kwaliteit van de stap qua takt en lichaamsgebruik beter, de hengst toont dan een goede ruimte."

In de komende tijd zal het wel duidleijk worden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:52

janderegelaa schreef:
Ik denk dat we kunnen stellen dat hij gewoon overnomen is. Waar dat paard allemaal al niet geweest is op deze leeftijd en wat hij heeft moeten doen. Een half jaartje vakantie zou hem goed doen denk ik. Al verwacht ik dat niet met alle komende hengstenshows in binnen-en buitenland.

Om die reden ben ik ergens wel blij dat hij niet doorverwezen is naar het najaar... Of hij überhaupt goedgekeurd had moeten worden is een andere discussie maar met de KWPN goedkeuring in the pocket is hopelijk die druk er nu in ieder geval af.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:16

janderegelaa schreef:

Helemaal mee eens. Ik denk dat dit paard overvraagd is. Het is hetzelfde bij mensen: als je overvraagd wordt gaat je stesssysteem steeds scherper reageren en krijg je een korter lontje.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:19

janderegelaa schreef:

Ja, als ik dat filmpje wat Elisa deelde (thanks btw!) bekijk, dan ga ik hier helemaal in mee. Die misdragingen lijken meer te komen van een paard dat het onderhand wel even zat is.

Ik denk niet dat de stap echt nog veel gaat verbeteren qua lengte als hij meer ontspant overigens. Maar ik vind het verder ook geen verkeerde hengst. Ik denk dat het euvel meer ligt bij wat MisterA zei, de timing van goedkeuring klopt niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:50

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Ja, als ik dat filmpje wat Elisa deelde (thanks btw!) bekijk, dan ga ik hier helemaal in mee. Die misdragingen lijken meer te komen van een paard dat het onderhand wel even zat is.

Ik denk niet dat de stap echt nog veel gaat verbeteren qua lengte als hij meer ontspant overigens. Maar ik vind het verder ook geen verkeerde hengst. Ik denk dat het euvel meer ligt bij wat MisterA zei, de timing van goedkeuring klopt niet.

Affijn, zometeen hebben we 500 veulentjes die niet kunnen stappen. Dat zou toch een verhaal zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:37

Ik heb ooit een paard gehad. Die thuis super stapte en op wedstrijd in zich zelf keerde en onkant ging stappen. Links achter een langere pas dan rechts achter. Werd daar op de wedstrijd altijd voor afgestraft. Wat ook heel logisch is.
Ik zag gisteren een filmpje van sarai waar die ook gewoon goed op stapte.
Dus ja het zal zeer waarschijnlijk een stress dingetje zijn. Maar dan een dekhengst moet het crème de la crème zijn zonder dingen voor
lief te nemen vind ik.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 14:41

Afbeelding

Nou wie wilt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:03

janderegelaa schreef:
Affijn, zometeen hebben we 500 veulentjes die niet kunnen stappen. Dat zou toch een verhaal zijn.

Ik hoop vooral dat ze hem gebruikt hebben op merries met sterke stap en takt, en die verbetering nodig hadden in model en galop. Maar dat zou vast niet alles zijn :P

Moet eerlijk zeggen dat ik twijfel of hij het door zou geven, je ziet het vooral gek worden bij spanning. Het is sowieso imo geen goede stap, maar met spanning was stap zelfs vreemd en ongelijk. En het laatste filmpje was het natuurlijk sowieso niet best. Stap dramatisch en ongelijk, traktmatig ook mis, en staart toonde zowat verlamd. Hoop dat hij een schuiver heeft gemaakt oid, dat het een eenmalig beeld was. En niet iets wat we meer gaan zien bij hem. Vind het verder een aansprekende hengst, maar op basis van hoe hij daar gepresenteerd werd vond ik niet dat hij toen goedgekeurd had moeten worden.

Daarbij vind ik sowieso de stap wel een aandachtspunt, zijn best veel hengsten die imo niet goed genoeg stappen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:09

Ik vond de galop van Sarai vorig jaar echt veel te groot, leek wel een enorme schommelstoel. Dat is iets verbeterd inmiddels, maar die stap is echt niet oké.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:19

Ja zo groot vind ik eigenlijk niet heel erg als ze nog jong zijn, sommige gaan zich ook een beetje overspringen bij gebrek aan balans als ze een ruime galop en veel achterbeen hebben. Dat komt dan meestal later wel goed als ze meer balans en kracht vanuit de romp hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:17

janderegelaa schreef:

Met een beetje hoop hebben die fokkers hem gebruikt op een merrie die wel kan stappen :+

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:37

c_alsemgeest schreef:
janderegelaa schreef:

Ik hoop vooral dat ze hem gebruikt hebben op merries met sterke stap en takt, en die verbetering nodig hadden in model en galop. Maar dat zou vast niet alles zijn :P

Moet eerlijk zeggen dat ik twijfel of hij het door zou geven, je ziet het vooral gek worden bij spanning. Het is sowieso imo geen goede stap, maar met spanning was stap zelfs vreemd en ongelijk. En het laatste filmpje was het natuurlijk sowieso niet best. Stap dramatisch en ongelijk, traktmatig ook mis, en staart toonde zowat verlamd. Hoop dat hij een schuiver heeft gemaakt oid, dat het een eenmalig beeld was. En niet iets wat we meer gaan zien bij hem. Vind het verder een aansprekende hengst, maar op basis van hoe hij daar gepresenteerd werd vond ik niet dat hij toen goedgekeurd had moeten worden.

Daarbij vind ik sowieso de stap wel een aandachtspunt, zijn best veel hengsten die imo niet goed genoeg stappen.

Ik heb hem gebruikt bij een merrie die een goede stap en takt heeft, maar zoals je beschrijft verbetering nodig heeft in het model.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:57

Ik vermoed dat zo een groot aantal dekkingen ook zwaar belastend is voor rug en bekken van zo een jonge hengst.
Het is niet omdat het een testosterombom is, dat het gestel dit aankan.

Ik heb vroeger, toen er nog natuur werd gedekt, gehoord van een hengstenhouder dat sommige jonge springhengsten in de parcours niet meer presteerden omdat ze zich gewoon kapot dekten.
Nu wordt het sperma wel verdund, maar 600 merries is wel gigantisch.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:05

Het Doorgeefstokje met mij staat online :D
En ik heb de antwoorden gegeven voor het verrichtingsexamen van het KWPN, dus de stap van Sarai L heb ik niet benoemd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:24

Earth schreef:
[ Afbeelding ]

Nou wie wilt?

Als het fysiek niet zwaar was had ik wel gesolliciteerd. :D
Al is het natuurlijk best een ondankbare taak en zijn ze denk ik op zoek naar een ander soort mens.

Wat betreft Sarai en zijn galop, daar leek hij bij het NRPS ook wel wat problemen mee te hebben qua aanspringen en balans. Die galop is inderdaad enorm en paard natuurlijk nog jong en slap.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:33

Voor de liefhebbers van Sarai L: ik heb een stapfilmpje met een zeer acceptabele stap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:25

manubres schreef:
Voor de liefhebbers van Sarai L: ik heb een stapfilmpje met een zeer acceptabele stap.

Ik had niet anders verwacht. Dier kan heus wel stappen in rust.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:53

manubres schreef:

Je kunt m toch ook hier plaatsen?