Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:48

wat is de gemiddelde maat voor een veulendeken D pony?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:15

Heb even bijgelezen!

Ook ik ben voorstander voor testen, screenen.
Wijzelf doen ook altijd prokken, en testen op CA, LSF, SCID, WFFS etc.
Ik vind dat gewoon heel belangrijk.

En daarnaast over fokken ….
En wordt hier gezegd over fokken met “kleurtjes..” ik vind dat best wel een dingetje. Heb al een aantal x mensen gesproken die bijv heel graag met DC willen dekken , maar het niet durven omdat ze bang zijn dat mensen zeggen of denken dat ze puur voor de kleur dekken…. Echt belachelijk!
Ik bedoel…. De hengst heeft meer dan 5 goedgekeurd zonen, vele keur of elite dochters, meerdere FEI nakomelingen en 2 EK nakomelingen!
Hij komt uit een fantastische predikaat en sportlijn met echt ontzettend mooie combinatie van de beste NL en DE lijnen
En ja… hij heeft heel veel verschillende typen merrie gedekt , maar waarom zou dit niet goed zijn/mogen etc.? Juist nu kan je zien dat hij echt een vader dier is en stempelt !

Zo even m’n hart gelucht :j :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:31

Zag hier ergens voorbij komen dat je niet meer even rietjes uit het buitenland kunt halen.
Heb ik ergens iets gemist, heeft iemand hier info over?

Dream begint ook steeds meer uit te groeien. Van de zomer laat ik iemand er al eens naar kijken of het überhaupt hengstenkeurings materiaal kan worden. En daarna met hem ook een bespreken hoe en wat. Je ziet veel in Nederland en Duitsland voorgesteld worden, maar weet niet of dit meerwaarde heeft en hoe zoiets werkt.
Enfin eerst nog maar eens heel wat maanden ouder worden.
Een snel in de wei foto van gisteren:
Afbeelding
Afbeelding

Hij wordt over een maand of twee 2 jaar oud.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 01:34

kyrkelover schreef:
Zag hier ergens voorbij komen dat je niet meer even rietjes uit het buitenland kunt halen.
Heb ik ergens iets gemist, heeft iemand hier info over?
.

Dit is al heel lang zo
Maar vanaf 2020 zijn de regels nog meer aangescherpt alleen door Corona nooit gehandhaafd.
Er blijkt nu aangekondigd te zijn dat ze op basis van de registraties bij stamboeken met terugwerkende kracht tot 2020 de dieren die van niet EU buitenlandse vaders te gaan beboeten. ( ben ik blij dat ik die niet heb pfjoeee)
En je moet dus een EU certificaat bij een buitenlandse verzending hebben... ook degene die insemineert is strafbaar wanneer het geen EU certificaat zaad is.

Maar deze regels waren altijd al zo, alleen werd er tot dusver altijd te makkelijk alles het land in gehaald.

Ik snap niet waarom alles zo moeilijk moet zijn... Maarja het is door de politiek bedacht

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:46

Politiek doet alles om geld te vangen ... Helaas haha. Gelukkig krijgen we in NL ook steeds meer kwaliteit.

@kyrkelover, hoe is deze gefokt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:01

Regels...regels...regels inderdaad Marjolein 8)7 . De 'maakbare' samenleving waarmee we zo langzaamaan álles frusteren. Maar goed, dat is een ander onderwerp :+ .

Dream is een knappe teddybeer :D .

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:07

Dream is al een een echte pony aan het worden !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:32

Toch krijg je dit vaak voor je voeten gegooid, Marjolein.
Toen ik bij connemara aangaf dat ik geen schimmel wil, toen heb ik ook van diverse kanten commentaar gehad. Als is mijn keuze wel lastig van heel veel hengsten zijn schimmel binnen dit stamboek :D en 1 van de leukste is helaas ook een schimmel.

Maar ik heb altijd zoiets van een palomino verkoop makkelijker en beter dan een schimmel en ze eten hetzelfde.
Zolang het maar niet ten koste gaat van de basis, lijkt mij dit een logische keuze.

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:43

Een goede pony heeft geen kleur vind ik. Ik kijk eerst naar de pony en dan naar de kleur. Heb 2 jaar terug mijn merrie gedekt door Cassanova du Bois. Uiteraard wel voor de kleur, maar ik zou hem nooit gebruikt hebben als ik het verder geen goede hengst vond. Dus puur alleen voor de kleur zou ik hem niet gebruikt hebben.
Ik ben zelf bv niet echt een fan van vossen, maar heb mijn zwartbruine merrie nu wel laten dekken door een vos, Amalia's Joep. Puur omdat ik het een zeer goede hengst vind.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:45

SylS schreef:
Een goede pony heeft geen kleur vind ik. Ik kijk eerst naar de pony en dan naar de kleur. Heb 2 jaar terug mijn merrie gedekt door Cassanova du Bois. Uiteraard wel voor de kleur, maar ik zou hem nooit gebruikt hebben als ik het verder geen goede hengst vond. Dus puur alleen voor de kleur zou ik hem niet gebruikt hebben.
Ik ben zelf bv niet echt een fan van vossen, maar heb mijn zwartbruine merrie nu wel laten dekken door een vos, Amalia's Joep. Puur omdat ik het een zeer goede hengst vind.

Precies dit.
Overigens is Amalia’s Joep ook niet en erg fijne hengst, alleen laat ik hem staan omdat hij te nauw verwant is aan mijn merrie :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:42

Annash schreef:
Politiek doet alles om geld te vangen ... Helaas haha. Gelukkig krijgen we in NL ook steeds meer kwaliteit.

@kyrkelover, hoe is deze gefokt?

Oftewel merrie naar de hengst brengen of zelf insemineren en zeggen dat ze natuurlijk gedekt zijn?

Dating Point AT x mijn keur prestatie sport merrie Hidden Treasure.
Zij komt weer uit een prestatie sport merrie en een arabisch volbloed als vader.

Eind vorige zomer
Afbeelding

Afbeelding

Als veulentje
Afbeelding

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:22

Gelden de ‘sperma’ regels alleen voor verzending van en naar buitenland? Of moet het binnen NL ook een EU-certificaat hebben?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:20

Binnen NL heb je geen EU certificaat nodig, het is echt voor als je over langgrenzen gaat.

Dream ziet er goed uit! Donker ook in zijn wintervacht!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:02

Ja in zijn wintervacht is hij eigenlijk gewoon echt vos.
Dit wel met redelijk witte manen (ok ok met modder bruine gloed) en zijn aalstreep is ook goed zichtbaar.
Denk dat we dadelijk in de zomer al heel wat meer kunnen zien.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:39

Ja blijft mooi om verschillende tinten en variaties te zien. Die van mij is juist in de vacht heel vaal maar haar manen zijn vrij donker.
Afbeelding

Als ze later groot is eens testen wat agouti en de wildkleurstatus zijn. Als dat een beetje positief uitvalt (in het meest ideale geval is ze homozygoot wildkleur en geen agouti) ga ik stiekem wel een beetje kleurfokken, want dan wil ik een grullo proberen te fokken :+ .
Gezondheid en kwaliteit moet wel voorop staan.
Maar ik selecteer ook wel een beetje op kleur, even met de aantekening dat ik zeer weinig fok en alleen voor eigen gebruik. Ik hou van vos(basis) en veel wit en niet zo van (effen) bruinen. Schimmels streep ik sowieso weg ivm melanomen risico en ik wil geen dubbel verdunde veulens fokken. Dus er wordt soms wel wat op kleur weggestreept als optie, maar ze komen niet puur op kleur op het lijstje te staan. Bij 'speciale' kleurtjes probeer ik pony's ook wel even te bekijken alsof ze effen bruin zouden zijn en of ik ze dan nog interessant zou vinden.

Nu wordt hier de komende 3-5 jaar even niets gefokt, maar ik ben wel vriendlief nu alvast aan het voorbereiden op 6 pony's zodat tegen de tijd dat de jeugd groot is hij ook weer gewend is aan het idee van twee veulentjes erbij _O-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:49

Hier voorlopig ook geen veulens tot ik een vent onmoet met grond geloof ik :+

Ooit hoop ik natuurlijk met het veulen van afgelopen jaar te gaan fokken, maar dan zijn we al heel wat jaartjes verder. Ze moet zich eerst maar eens gaan bewijzen in de sport.
Haar papa heeft laatst de eerste keer een cross training mee gelopen en was erg blij met wat ik toegestuurd kreeg van de hengstenhoudster.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:15

Het duurt niet lang meer of vos, bruin en zwart zijn de bijzondere kleurtjes. :))
Ik heb met Sarona ook 2 keer op kleur gefokt. Eerste keer was met DC, het was het eerste veulen voor mijn merrie dus dan weet je nog niet hoe ze fokt. DC is een hengst die op werkelijk alle type merries past, en dan commercieel een kleurtje erbij, mooi meegenomen. 2de keer was de keuze Cassanova, die leek me goed te passen bij haar. Maar dat was niet de beste keuze en daar zat ik er wel naast, het is het minste veulen wat ik bij Sarona gefokt heb. Daarna Westerhuis Cupido, His Royal Badness en FS Next Diamond gebruikt. Qua kleuren palomino, valk, en 3 keer bruin gefokt. :))
Inmiddels weet ik beter hoe mijn merrie fokt, vooral hengst en haar eigen appaloosakleur fokt ze niet door. :')

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:24

Wat was er niet goed/minder aan het Cassanova veulen?
En hoe verschilt hij met hengsten die je nu gebruikt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:25

Qua model was en is hij wat minder, had meer opwaarts gebouwd mogen zijn, en zijn hoofd hals verbinding is niet fijn. Iets te grof ook in de kaaklijn, en hij heeft niet zo'n mooi hoofd. Dingen die eigenlijk normaal goed zijn bij Cassanova. Mijn merrie mag zelf meer opwaarts zijn, Cassanova is dat, maar dit is de enige nakomeling die daar minder in is. Ligt niet aan Cassanova, maar soms kan een combinatie gewoon minder passend zijn. Kan ook zijn dat als ik hem nog een keer gebruik dat ik een totaal ander veulen fok. Heb eerder 3 volle broers gefokt die alledrie totaal verschillend zijn.
Jaar erop had ik de Westerhuis Cupido, die is veel fijner gebouwd, en was ook goed terug te zien in het veulen, heel chique hoofd, hele fijne kaaklijn. Maar geen idee hoe die uitgegroeid is.
De laatste 2 veulens zijn van hengsten met een grovere kaaklijn wat weer niet echt terug komt in de veulens. En verder niet ver afwijkend van Cassanova. De nakomelingen lijken meer opwaarts te zijn, maar zijn dus jaarling en twenter, is ook nog niet alles van te zeggen.
Misschien moet ik gewoon nog een keer met Cassanova proberen om dan nu wel een goede nakomeling te fokken. Want echt, ik zie fantastische nakomelingen van hem lopen, ook van serieus mindere merries, en ik baal best wel dat ik de allerminste nakomeling van hem heb gefokt en dat mijn nakomeling zijn collectie achteruit brengt. :o

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:08

Neonlight: respect voor je Net verwoorde reactie. Ik zie deze nakomeling nog geregeld voorbij komen en ondanks dat het ruitertje er enorm veel schik mee heeft (mocht ook naar de Gelderse kampioenschappen etc.) Is het idd niet echt een super knappie. Eigenlijk veelste fijntjes en erg schraal en arm gespierd. Idd niet echt wat we van deze combinatie verwacht hadden! Misschien gewoon een foutje van de natuur en een nieuwe poging wagen !

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:38

Ja dan blijft fokken soms toch gokken, dat klinkt alsof het een keer verkeerd is gevallen en je pech hebt gehad.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:55

Of nog een dc? Hij is immers al een beetje op leeftijd.

Gister op mijn djemo gereden, maanden niet opgezeten en met andere ruiters vaak er met een bok vandoor gaan, ze durven dan niet meer en dan wordt het van kwaad tot erger. Van de winter zijn rug nog eens laten doen omdat met strakke ruiters en een strakke pony je in een cirkeltje beland. Het was gewoon weer opstappen en wegrijden. Hij is wel wat dik van goede leven en niets doen. Gewoon een l1 proef mee doorgereden, en daarna nog even gespeelt. Toen kwam de werk pirouette ter sprake dus ik proberen voor te doen, hij snapte er niets van. Even stappen en kijker maar uitgelegd wat het is en toen nog een proberen en hoppa dan doet hij het zo. Zo een fijn te rijden pony en dat bokken tja dat heeft hij op de manege ontwikkeld. Keertje remmen en je gas intrappen en het is over

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:00

Ik weet nog dat ik bij marjo op stal kwam, DC zag, en zei dit is niet mijn type hengst.. marjo haar vader zei gelijk, loop even mee naar een aantal nakomelingen. Die waren allemaal wél mijn type. Ik was echt positief verrast.
Ik zou DC niet laten staan om het beeld ‘kleurtjes fokken’. Jammer dat merrie eigenaren daar tegenaan lopen.

Neon echt mooi omschreven! Het kan inderdaad goed dat je van een combi iets verwacht en iets heel anders krijgt. Dat is echt wel even balen. En het kan ook weer zo zijn dat als je er nogmaals mee fokt, het heel anders kan zijn.
En dat kan dus positief en negatief uitpakken. Ik zou ook niet snel een hengst nogmaals durven te gebruiken; bang dat het volgende veulen zo tegen valt. :+
Maar heel eerlijk, ik zou cassanova best nog eens durven gebruiken. En dan geef ik eerlijk toe dat het kleurtje zeker mee speelt. Gewoon een prima sportpony met een leuk kleurtje fokken, is toch niks mis mee? En dat mag ook, vind ik.
Maar tot nu toe nog genoeg andere hengsten/doelen om te bekijken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:04

Achja het blijft ook maar net hoe de genetische loterij valt, mijn zusje en broertje zitten ook een stuk beter in elkaar dan ikzelf := :+ en toch van dezelfde 'ouderdieren'.

Hele mooie manier van dingen bespreekbaar maken hier!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:10

Nou zeg dat! Zelfs mijn tweelingbroer en ik zijn heel verschillend. :D