Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:18

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:50

Gezien, tja..het is lastig om er iets over te zeggen zonder meerdere informatie. Aan de reactie van de amazone lijkt het wel alsof hij dat vaker doet/ gedaan heeft. Het lijkt echt staken te zijn, ik ken dit dier verder niet dus geen idee of hij dit al eerder heeft gedaan of dat er iets dwars zit.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:07

Elisa2 schreef:
Gezien, tja..het is lastig om er iets over te zeggen zonder meerdere informatie. Aan de reactie van de amazone lijkt het wel alsof hij dat vaker doet/ gedaan heeft. Het lijkt echt staken te zijn, ik ken dit dier verder niet dus geen idee of hij dit al eerder heeft gedaan of dat er iets dwars zit.

Het leek erop dat hij tegen het bit kwam en daarop reageerde.
En toen gewoon ging staken, maar of hij nu ergens last van heeft is moeilijk in te zeggen.
En gezien het is een jong paard mag hij best een keer dwars zijn. Dat doen ze alleemaal wel eens.
Sommige wat heftiger dan andere.
De amazone lost het super op en rijdt ook gewoon weer verder en dan loopt het paard ook weer lekker.
En of dit paard dit vaker doet is ook moeilijk te zeggen de amazone zal wel wat gewent zijn moet jonge hengsten.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:09

Nessie schreef:
Bedankt voor de toelichtingen, karakter is inderdaad belangrijk! De nakomeling hoeft geen scherper karakter te krijgen in ieder geval. Daarnaast is een correcte beenstand vereist en mag de hengst vergrotend fokken (maar de merrie is zo’n 1.58/1.59 dus vergroten gebeurd redelijk snel op papier gezien). Merrie heeft sterke stap en draf en heeft haar Arabisch bloed duidelijk zichtbaar in type, wat ik aansprekend vind. Haar Everdale nakomeling is een super fijne hengst in alle opzichten, 3 zeer goede gangen, super karakter, maat, body en uitstraling. Ik heb ooit ook richting een E ermee gefokt maar die nakomeling is overleden als jaarling.

Glamourdale en de (andere) Everdale nakomelingen welke ik heb gezien hebben geen voorkeur boven de hengsten (en Everdale zelf) welke ik noemde. Ik wil wel nog shows gaan bezichtigen om mijn blik te verbreden :) Ze wordt of dit jaar gedekt of eerst naar de Z doorgereden.

Wat vind je van Kjento voor je merrie. Zijn eerste veulens worden dit jaar geboren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:27

splenius schreef:
De amazone lost het super op en rijdt ook gewoon weer verder en dan loopt het paard ook weer lekker.
En of dit paard dit vaker doet is ook moeilijk te zeggen de amazone zal wel wat gewent zijn moet jonge hengsten.

Het artikel zegt "Al bij de training op zondag en maandagmorgen was M extreem ongehoorzaam". Moeilijk te zeggen of dit structureel is of dat het dier een stoute periode heeft.

Als het alleen maar dat laatste is natuurlijk erg zuur voor eigenaar en amazone dat de timing zo ongelukkig is. Als er geen publieke optredens zijn kun je daar gewoon thuis aan werken en komt niet op het internet. Één bok tijdens een show of keuring blijft voor altijd op het www staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:33

Ja en het kost een hengst vele dekkingen volgens mij (denkt aan die Charmeur in het VO toendertijd).

Maar goed, persoonlijk denk ik ook dat het belangrijk is zo'n dier niet af te branden op een momentopname. Hij kan bij wijze van spreken ook uitgegleden zijn in z'n box recentelijk en pijn in z'n rug/ hals hebben gekregen. Want als ze dit van te voren geweten hadden dan waren ze denk ik niet gegaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:37

Elisa2 schreef:
Ja en het kost een hengst vele dekkingen volgens mij

De een zijn dood is de ander zijn brood.

Alles wat deze hengst niet dekt wordt wel een ander rietje voor gekocht. Bij een grote hengstenhouder maakt dat minder uit (kans is vrij reëel dat er een andere hengst uit dezelfde stal wordt gekozen), bij een kleine stal zal het inderdaad flink inkomsten schelen.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:43

Elisa2 schreef:
Ja en het kost een hengst vele dekkingen volgens mij (denkt aan die Charmeur in het VO toendertijd).

Maar goed, persoonlijk denk ik ook dat het belangrijk is zo'n dier niet af te branden op een momentopname. Hij kan bij wijze van spreken ook uitgegleden zijn in z'n box recentelijk en pijn in z'n rug/ hals hebben gekregen. Want als ze dit van te voren geweten hadden dan waren ze denk ik niet gegaan.

"Al bij de training op zondag en maandagmorgen was Maracaná extreem ongehoorzaam, waarbij hij achterwaarts rende, meermaals steigerde en bokte. Amazone Lena Waldmann zat het rustig uit en probeerde de hengst weer tot bedaren te brengen, maar meerdere keren blokkeerde de hengst compleet."
Aldus Horses.nl

Dan hou je de eer aan jezelf, ga naar huis en doe de test op een later moment.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:49

De insinuaties zijn er weer rijkelijk. Lichamelijk (kareldelange weet zéker dat hij problemen in het bekken heeft door een verkeerde training), tegen het bit, de sporen, misschien is hij wel geen andere paarden erbij gewend. Wat zullen we ervan zeggen.. We weten het niet.. Paard heeft talent en heeft dat eerder ook al laten zien.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:05

Als ik dit zou zien, zou niet direct mijn voorkeur uit gaan naar zo’n hengst (ook al kan het zeker een momentopname uitbarsting zijn).

@splenius; Paarden met Jazz bloed hebben niet direct mijn voorkeur.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:19

Nessie schreef:
Als ik dit zou zien, zou niet direct mijn voorkeur uit gaan naar zo’n hengst (ook al kan het zeker een momentopname uitbarsting zijn).

misschien Bordeaux

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:39

Nessie schreef:
Wat mij eigenlijk het meeste stoort is dat ie stil gaat staan. Dan liever een sprintje trekken, ik hou wel van een paard dat dingen voorwaarts oplost.

Citaat:
Ik heb er eentje uit een Jazz moeder met een vader dat je denk "omg, waar ben je aan begonnen". Beste paard ooit <3

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:53

Kardieno Margot? In Den Bosch liet hij zich super zien. Zwart, formaat, super lopen en hij leek mij erg nuchter.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:24

Grootste nadeel is dat zwart zijn è :P

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:43

s0173957 schreef:
Grootste nadeel is dat zwart zijn è :P

Een goed paard heeft geen kleur, maar een vos moet toch wel fantastisch zijn :+

Ik ben bevooroordeeld, die van mij zijn allebei zwart :=

Nessie schreef:
Wat een prachtig paard mavantos, helemaal mijn type!

Karakter is ook zeer belangrijk, hier heeft de combinatie met Everdale op alle fronten verbeterd inclusief karakter en instelling van mijn hengst. Ik wil alleen dit jaar wat nieuws uitzoeken, maar wel met dezelfde instelling qua verbeteringen.

Aangezien die van mij jouw type was zou misschien de nieuwe goedgekeurde Dark Pleasure wat voor je zijn? Kaiman. Die schijnt ook een ontzettend fijn karakter te hebben en als je naar de Dark Pleasure nakomelingen kijkt dan hebben ze allemaal wel veel van elkaar weg :')

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:46

Ik denk net het tegenovergestelde :P
Vossen hebben bij mij altijd een streepje voor... dus ik vond de HK een saaie bedoening met al die donkere bokken...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:58

Ik kreeg ook wel de neiging om gewoon voor Maestro (de Gelderse Eebert x Vitens) te gaan. Maar ja, dan zou ik voor mezelf fokken (in type en kleur) en het veulen is niet van of voor mij. De stoere vos met wit heb ik al voor mezelf gefokt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:07

_Lorette_ schreef:
Ik kreeg ook wel de neiging om gewoon voor Maestro (de Gelderse Eebert x Vitens) te gaan. Maar ja, dan zou ik voor mezelf fokken (in type en kleur) en het veulen is niet van of voor mij. De stoere vos met wit heb ik al voor mezelf gefokt.

Stoere vos met wit <3.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:08

s0173957 schreef:
Vossen hebben bij mij altijd een streepje voor... dus ik vond de HK een saaie bedoening met al die donkere bokken...

Bij mij ook. Liefst met veel wit. 't Plaatje is voor mij helemaal compleet als het een donkere vos met veel wit is <3.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:24

Ik hou niet van vossen, maar vind koffievossen of vossen met een blond kapsel wel mooi. En een echte gave vos is natuurlijk op zijn kwaliteit al mooi.

Ik heb zelf een Wynton gehad met heeeeel veel wit!
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:36

Ik heb nu een hele fijne Formidable v. Fidertanz hengst met veel wit, zelfs een buikvlek. Hij kan ook nog eens bovengemiddeld lopen O:)
Ondertussen alweer 2 jaar oud..
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:38

Vulina schreef:
Ik heb nu een hele fijne Formidable v. Fidertanz hengst met veel wit, zelfs een buikvlek. Hij kan ook nog eens bovengemiddeld lopen O:)
[ [url=m/TKt9vn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rz0HIi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ETHLQm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooohh heel knap (én mooi donker :j )! Lijkt ook wel een flinke jongen, of niet?

De Wynton had/heeft ook vlekken, maar precies in het midden onder zijn buik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:39

Ik houd van wit. <3
Charmeur kan ook wel mooi wit geven, maar onze merrie heeft niet dat beetje extra wit en geeft het ook niet door (helaas).
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-02-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:39

Vulina schreef:
[ [url=m/TKt9vn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rz0HIi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ETHLQm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ie vos was met vier witte benen was ie perfect :D.

Wel echt een heel leuk dier, zeg.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:49

s0173957 schreef:

:j
Don Diamond is ook een donkerevos met 4x wit en een bles ..
Dit zijn zijn voeten ..
Vlgs mij zijn ze helaas niet gelijk?

Afbeelding