KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:28

misterA schreef:
R12312 schreef:
Er zijn helaas nog maar heel weinig mensen die zo : https://www.youtube.com/watch?v=iEPO2timA4s
kunnen rijden. Of waar je het zo leert. Helaas kan ik het zelf ook niet zo goed als deze dame.

Ben ik met je eens dat dit er heel mooi uitziet, maarja, met 0 publiek lekker thuis in de vertrouwde omgeving. Dat is niet te vergelijken met de extra hectiek in den Bosch. In Amsterdam waren ook een aantal van deze hengsten. Daar is het heel anders, geen geloop, je komt tijdens een proef echt de tribune niet op. Ik vind het commentaar hier vaak schaamteloos en ongenuanceerd. Zoals hier de hengsten afgezeken worden, en helaas, ook door de jury.

Deze hengst en ruiter ( weet geeneens der naam) zijn ook op filmpjes terug te zien tijdens hengstenshows en in verden. Daar veranderd er weinig aan de wijze van rijden.

En ik begrijp best dat je tijdens zo'n spektakel met een bloedbeest je handen vol hebt en dat het echt niet eenvoudig is ze rond te sturen. Maar degene waar negatief over gesproken word, zijn wel degene bij wie je het stelselmatig ook op grote wedstrijden ( en zeker ook in Amsterdam) terug ziet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:34

Coloured schreef:
GJ9 schreef:
Is het ook niet grotendeels te wijten aan het publiek dat de hengsten zo kort in de hals voorgesteld worden? De hele hengstencompetitie is een grote poppenkast natuurlijk. Maar dit is wat het publiek graag wil zien. Ik weet zeker dat de hengstenhouders er dekkingen aan verdienen, als een hengst met gas en rem tegelijk gereden wordt, dan is er net wat meer spektakel te zien en dat levert dekkingen op. En het publiek in Den Bosch komt voor spektakel, het hardst gaan we los als we op een lekker beatje kunnen meeklappen op de spectaculaire bewegingen van een hengst (die daar nog lang niet klaar voor is). Je ziet dat ruiters die eerder opvielen door vriendelijk rijden, ook mee gaan doen in dat stramien, alles steekt elkaar aan volgens mij. Ik vond dat ergerlijk in Den Bosch, maar troost me maar met de gedachte dat de hengsten thuis niet zo gereden worden. Anders konden ze nooit zo mooi in de bespiering zitten. We kennen vast allemaal wel een ruiter in onze omgeving die met teveel hand en te weinig been rijdt, die paarden zien er toch heel anders uit qua bespiering dan deze dekhengsten.

Ik snap niet wat het publiek aan deze manier van voorstellen/rijden vindt. Je hebt er dan mijns inziens weinig kaas van gegeten. Ik denk persoonlijk dat deze manier van rijden meer regel dan uitzondering is geworden. Je ziet het namelijk ook vaak op wedstrijden terug. Niet dat overdreven spektakel, maar wel dat bek-gehang. Kijk maar naar Adelinde, die heeft ze altijd super strak vast.

Ga eens na welke hengsten veel dekken en hoe die voorgesteld worden. Of kijk eens rond hier op bokt hoe er met hengstenkeuzes omgegaan wordt. Als een hh zijn hengst aan het dekken wil houden moet de hengst in the picure lopen, met een hoop voorbeengezwaai. Achterbeen kijkt bijna niemand naar. Is een hengst er een jaar niet of loopt hij te eenvoudig (maar misschien wel heel correct), dan hoor je er gelijk niemand meer over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:02

Klopt, kijk maar naar een hengst als Vivaldi...mensen willen een paard die spectaculair is omdat ze ze vaak niet spectaculair kunnen trainen/ rijden.
En je moet ergens mee scoren.. :+

{beetje flauw, maar helaas wel iets wat een rol speelt}

s0173957

Re: KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:21

Maar Vivaldi vererft wel, in combi met de juiste merrie.
Cenin, Dreamboy... die doen dingen die hun vader nooit heeft gekunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:39

Mee eens, het is geen slechte hengst..zeker niet.

Maar het ging me meer even om het voorbeeld qua spektakel

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:52

Maar ik denk niet dat vivaldi veel dekt om spektakel, meer om de fijne nakomelingen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:56

Vivaldi is juist weer populair geworden om zn nakomelingen volgens mij. En natuurlijk wel zn spectaculair gereden zonen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:03

Mijn Viv loopt niet met veel spektakel, maar ik zou er van hem nog wel 10 op stal willen. Echt een super karakter. Als Viv zijn sperma niet zo slecht was dan had ik hem zeker al eens gebruikt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:16

Vivaldi loopt toch altijd al spectaculair? Hij fokt ook super inderdaad!

Is ook wel eens anders geweest... Weet niet of jullie je de hele affaire rondom Trento B hebben meegekregen toentertijd? Liep ook heel spectaculair, veel dekkingen, maar weinig goede veulens. Zo kan het ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:26

SophievdV schreef:

Is ook wel eens anders geweest... Weet niet of jullie je de hele affaire rondom Trento B hebben meegekregen toentertijd? Liep ook heel spectaculair, veel dekkingen, maar weinig goede veulens. Zo kan het ook.

Dat was met Lingh ook zo.

Wie rijdt Trento eigenlijk nu? Ik zag dat hij GP dressuur is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:33

Ik heb geen idee... Hij stond in Brabant, reed Kim Leduc er niet op? Ik hoor nooit meer wat van die hengst...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:37

In het begin werd Vivaldi veel gebruikt om zijn voorbeen gebruik, later is gelukkig gebleken dat hij een aantal hele goede eigenschappen door fokt.

Trento was toch niet zo populair? Tuschinky wel in mijn herinnering..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:39

In zijn eerste jaar wel

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:41

Voor zover ik weet heeft Trento het eerste jaar echt veel gedekt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:45

Ik weet het niet precies meer..maar het is natuurlijk altijd de vraag wat een hengst door fokt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:50

Dat sowieso! De clue is dan ook dat een spectaculaire hengst nooit garantie geeft op een spectaculair veulen ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:51

Elisa2 schreef:
Klopt, kijk maar naar een hengst als Vivaldi...mensen willen een paard die spectaculair is omdat ze ze vaak niet spectaculair kunnen trainen/ rijden.
En je moet ergens mee scoren.. :+

{beetje flauw, maar helaas wel iets wat een rol speelt}

Het is eerder net andersom, velen (echte kenners, zeg maar) hebben behoorlijk veel kritiek gehad op Vivaldi, juist om zijn zgn. voorbeen gebruik, en daar werd dan direct aan toegevoegd dat hij echt geen GP paarden gaat brengen..Op mijn vraag of zij zelf dan wél GP konden rijden, bleef men het antwoord schuldig.
Nu blijkt dus dat er wel degelijk GP afstammelingen komen. Maar ja...het gaat áltijd om de juiste combinatie. Er kan best wel wat van zijn achterbeengebruik gezegd worden maar dat is dan ook echt zijn enige minder sterke punt. Er is denk ik geen hengst die zulke fijne paarden vererft met zulke top karakters!! Zie Vivaldi afgelopen vrijdag met zijn afstammelingen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:21

Trento is verkocht naar Hongarije.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:03

Vivaldi geeft zulke fijne en goede én brave nakomelingen!
Ik zou verongelukken op een dekhengst in den Bosch.... maar soms snap ik niet, dat ze het systeem niet wat omgooien. Ook op hengstenshows. Is toch pure hel,om daar rond te moeten rijden?
Ben wel eens bij de hengstenshow van Bagoniebos in Lier geweest...echt geen kleine. Voornamelijk Duitse hengsten. Die werden daar simpel en ontspannen voorgesteld.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:37

Je ziet natuurlijk dat de echt goede Vivaldi's uit moeders komen die kracht in het achterbeen ( Ferro, Ulft)geven. Dus dat die combinatie zeer succesvol is, is begrijpelijk en dat is mijn inziens ook fokken: Verbeteren en de juiste genen bij elkaar zetten.

Dream Boy is wat mij betreft oprecht een Droomjongen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:41

janderegelaa schreef:
SophievdV schreef:

Dat was met Lingh ook zo.

Wie rijdt Trento eigenlijk nu? Ik zag dat hij GP dressuur is.

Trento is verkocht naar Hongarije

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:45

janderegelaa schreef:
Ze zit hem gewoon echt in zijn mond. Maar kijk liever even naar Governor met zijn tong uit zijn mond voor het fijne beeld.

Wel raar dat er al 3 hengsten zijn die het bij haar doen, had zeker een andere ruiter gezocht dan, als eigenaar zijnde....

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:17

weet trouwens iemand of en waar Meggle's Boston (v. Johnson) ter dekking staat? (of via DV beschikbaar is?)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:14

kimberley12 schreef:
janderegelaa schreef:
Ze zit hem gewoon echt in zijn mond. Maar kijk liever even naar Governor met zijn tong uit zijn mond voor het fijne beeld.

Wel raar dat er al 3 hengsten zijn die het bij haar doen, had zeker een andere ruiter gezocht dan, als eigenaar zijnde....

Niet raar. Parzival deed het ook. Dan kun je toch wel zeggen dat het aan de ruiter ligt, niet?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:57

Ik wilde nog wel even terugkomen op een eerder onderwerp. Ik was ook live aanwezig vrijdag en vond echt dat Emmelie Dorado fijn aan het lopen had. Natuurlijk was het nog niet af, maar ik vond het een prettig beeld. Heel wat anders dan bij Charmeur, hij mag dan hengst/brutaal/aanwezig zijn, maar ik vond het zeker geen toonbeeld van dressuur.