KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:02

Altijd leuk, beeldmateriaal!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:07

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:21

Super Anoeska, ik ga even kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:26

Wel lastig te beoordelen vanaf een filmpje, maar lijken beste veulens..ik zie hier en daar wel een draaibeentje.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:38

Dees schreef:
Ben het niet op alle punten met je eens Elisa2, vond bijv. de nafok van Galaxie en Toto Jr. echt beter dan jij hier beschrijft.

Absoluut de beste collectie van de dag kwam van hengst Franklin.

Ben ik met je eens Dees, heb alleen het middagprogramma gezien vanaf George Clooney, maar ik vond Galaxie, Toto jr en Geniaal de beste collecties hebben.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:59

Denk dat je voor me zat op de tribune zaterdag Dees? :)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:27

De veulens staan online op KWPN.TV ga het eens op mn gemak bekijken. :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:38

Ik ben helaas geen lid meer.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:12

De meest interessante vanwege zijn bloedvoering, Ferguson, ik vond de veulens verrassen, zeer goede galop, en fijn stappen en draven met een knap exterieur. Zie ook de geselecteerde veilingveulens.
Ik kan mij goed vinden in de lineaire scores in de catalogus van vrijwel alle groepen afstammelingen , dat sloot goed aan wat getoond werd.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:33

Wat vond je van de maat van de ferguson veulens?

Ik hoorde om me heen commentaar over de maat, dat ze klein zouden zijn en de Franklin veulens van dezelfde leeftijd leken idd groter.. := (heb een van mijn merries drachtig van Ferguson en hoopte op meer maat, vandaar :) )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:38

Ik vond het opvallend dat de Fergusons relatief een lang hoofd hebben. Verder in beweging wel zeer aansprekend, maken goed front.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:52

Ik vond de Ferguson veulens heel lux over het algemeen. Dat wat langere hoofd (beetje smal) herken ik ook wel ja bij een aantal. Wat ik daarnaast heb opgeschreven was dat ik vond dat een de merries over het algemeen behoorlijk bloedgemaakte paarden waren. Misschien dat dat ook iets met de maat of uitstraling te maken heeft.

Ik vond de veulens niet heel erg klein eerlijk gezegd, maar ook niet heel groot, gemiddeld en behoorlijk chique. Wel vrij jonge veulens vergeleken bij andere collecties. Goed bewegen, helemaal in de galop.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:39

De hengsten waar we het meest aan hebben zijn imo Ferguson en Toto jr. Ze zijn echt vernieuwend en ik denk dat Toto top sportpaarden gaat geven.Wat een droomafstamming, V en MV de twee beste dressurhengsten van dit moment. Zal best wel eens iets op het exterieur zijn aan te merken maar met deze droomafstamming, zijn eigen verrichtingen én de getoonde veulens (zeker de Toto x Charmeur, een droomveulen) met beste bewegingen, zie ik heel veel kansen voor hem. Van Franklin, Fellini, e.v.a hebben we al zoveel voorhanden. Wel zag ik veel kwaliteit in de hele breedte, geen echte zwakke broeders.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:53

Vanaf de video's herken ik het meeste commentaar wel.

Galaxie vindt ik het achterbeen er echt achter staan, het lijkt me lang en ik vindt het niks :+

Franklin, viel mij mee qua "slagen in het wiel", zo op eerste gezicht (ze zijn uitgezocht) niet slechter als andere veulen groepen. Veel takt, schoudervrijheid, buiging in de gewrichten en ruimte, blijft altijd de vraag of ze ook kunnen sluiten, maar er is talent dat wel.

Toto, vindt ik wel positief, voorbeen misschien wat stekerig, maar veel beweging in de gewrichten van de achterhand tijdens het schakelen. Veuelns wat kleiner?

Governor, vond ik wel complete veulens, lijken me ook niet klein, minder souplesse denk ik als de toto jr's, maar wel mooi gedragen hals en front en misschien wat minder schieterig. Verbaast me wel dat toto jr en Governor dezelfde verwachtingswaarde hebben voor maat, 101,

George Clooney, je zou haast zeggen dat hij bij van Olst staat :+ met zoveel uit een Lord Leatherdale moeder (iets van 9 uit 50), heb ik nog niet echt een mening over.

Ferguson, viel mij mee, en voor bloedspreiding wel weer goed.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er niet geweest met onze gotcha veulens maar bener heel blij mee! Van de hengsten nafok vind ik toto echt top! Opvallend goed! Franklin had goede nafok maar ik ben te bang voor maai voeten

Valt me wel op veel veulens franse stand in de rapporten wel een aandachtspunt denk ik

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:02

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:13

Film van kalaika is eraf helaas

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:16

misterA schreef:
De hengsten waar we het meest aan hebben zijn imo Ferguson en Toto jr. Ze zijn echt vernieuwend en ik denk dat Toto top sportpaarden gaat geven.Wat een droomafstamming, V en MV de twee beste dressurhengsten van dit moment. Zal best wel eens iets op het exterieur zijn aan te merken maar met deze droomafstamming, zijn eigen verrichtingen én de getoonde veulens (zeker de Toto x Charmeur, een droomveulen) met beste bewegingen, zie ik heel veel kansen voor hem. Van Franklin, Fellini, e.v.a hebben we al zoveel voorhanden. Wel zag ik veel kwaliteit in de hele breedte, geen echte zwakke broeders.

Het koele van Toto, Totilas of Desperados zag ik niet gelijk terug bij de veulens. Manier van voorbereiding?
Ik zag dat koele meer bij de Governor nakomelingen, misschien wel verbazend gezien Jazz en Parcival.

De Governors leken meer maat te hebben, vond ze ook erg uniform. Maar misschien heeft het met het uitzoeken te maken (2x zoveel Governor veulens als Toto jr's)??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:49

Mijn Governor is enorm ril. De eerdere 2 veulens niet zozeer als deze. Het is wel een enorme meewerker en als je rustig bent krijg je ook alles met hem voor elkaar maar hij is erg scherp en wakker. Zie er echt Jazz in terug. Mijne is erg groot en kan super lopen maar dat geeft de moeder ook mee.

Ik vind het positief dat Ferguson bloed meegeeft. Lijkt mij een erg rijdbaar dier. Staat op het lijstje. Toto niet de modernste en dat vind ik een voordeel. De Franklin types heb ik qua hoogbenigheid, beenstanden en ril minder mee.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:51

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:20

lisch schreef:
Valt me wel op veel veulens franse stand in de rapporten wel een aandachtspunt denk ik

Lees ik net in het rapport van Franklin: Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld maar wat teer en van voren gezien frans gesteld met smalle voeten.

Staat in z'n index buh stap correctheid: 97 = richting toontredend :? |o

Iemand die dat kan uitleggen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:25

Ehm hoezo? toontreders maken vaak een maaiende beweging en paarden met een franse stand een scheppende {draai} beweging.

Dat was ook echt een opvallend goede, Toto Texel.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:41

Elisa2 schreef:
Ehm hoezo? toontreders maken vaak een maaiende beweging en paarden met een franse stand een scheppende {draai} beweging.

Ja, maar volgens mij heb je normaal gesproken een toontredende stand en ik heb nog niet eerder gehoord dat de beweging ook zo wordt genoemd (inderdaad wel scheppen, maaien etc). Zie bv: http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/beenstanden.html ergens halverwege.

Ik dacht dus dat het frans of toontredend met de stand had te maken, maar blijkbaar denkt het KWPN daar iets anders over en ik snap niet hoe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:46

Ow nu snap ik het..ik las het niet goed.

Haha van voren gezien iets franse stand, en in beweging in stap toontredend...ehm, dat snap ik ook niet helemaal.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:39

ART_UMA schreef:
lisch schreef:

Lees ik net in het rapport van Franklin: Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld maar wat teer en van voren gezien frans gesteld met smalle voeten.

Staat in z'n index buh stap correctheid: 97 = richting toontredend :? |o

Iemand die dat kan uitleggen?

Ja dit viel mij ook al op. In het boekje van de afstammelingenkeuring staat een index op basis van de geprikte veulens (23 in dit geval). De index in de kwpn database gebruikt de 62 veulens van tot en met 2014 (en misschien met nog een andere index erbij op basis van vader en moeder? Weet ik niet precies). Blijkbaar zit er tussen deze 2 groepen een verschil. Komt gemiddeld wellicht goed uit?

Dit is mijn theorie :j