merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:28

Een paar bladzijden geleden ging de discussie over het vrijbewegen ondanks een goed IBOP of sportresultaten. Mij is verteld dat een paard zich op kan waarderen in de beweging wat betreft het exterieur.
Het exterieur wordt in principe aan de hand gescoord, maar door de beweging ook te bekijken kan dit nog naar boven worden bijgesteld, omdat bijvoorbeeld blijkt dat het paard een erg functionele houding heeft..............en vrij bewegen is toch weer anders als aan het lijntje.
Iedereen veel succes in dit keuringsseizoen!!!

weule

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:48

@ ioontje, ik snap jou antwoord niet helemaal: 'Mij is verteld dat een paard zich op kan waarderen in de beweging wat betreft het exterieur'. Lijkt mij niet helemaal juist.

Een paard met IBOP of Sportresultaat krijgt ipv. de 4 bewegingscijfer gewoon het woord sport of IBOP te staan op de uitslagen, opwaarderen is aldus ook niet van toepassing.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:01

weule schreef:
@ ioontje, ik snap jou antwoord niet helemaal: 'Mij is verteld dat een paard zich op kan waarderen in de beweging wat betreft het exterieur'. Lijkt mij niet helemaal juist.

Een paard met IBOP of Sportresultaat krijgt ipv. de 4 bewegingscijfer gewoon het woord sport of IBOP te staan op de uitslagen, opwaarderen is aldus ook niet van toepassing.

In de praktijk dus wel, de jury krijgt zo toch meer een totaalbeeld van de merrie, ook al worden er geen bewegingscijfers genoteerd.
Dat is dus ook wat er in Houten plaatsvond.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:20

succes diegenen die vandaag moeten! iig lekker weertje erbij :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:30

sarabande schreef:
weule schreef:

In de praktijk dus wel, de jury krijgt zo toch meer een totaalbeeld van de merrie, ook al worden er geen bewegingscijfers genoteerd.
Dat is dus ook wat er in Houten plaatsvond.

Ik ga voor de zekerheid dus maar eens mailen met onze secretaresse.

Als ik vergelijk bijv. Vorig jaar stamboekkeuring voor galop een 6,5, met de IBOP een 7,5. In een half jaar 1 pnt? Wie verklaart dat?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:33

Een paard kan dan onder het zadel beter tot zijn recht komen dan los. Die van mij gaat daarom ook voor IBOP en niet (nog een keer) naar de stamboekkeuring.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:35

Jammer genoeg mocht mijne toen niet op voor exterieur, want dat was wel de bedoeling namelijk.. Baal er nog van!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:59

Vanmiddag 16.10 uur gaat mijn merrie Avolante, 4 jr, net 3 maanden zadelmak, maar wel B+5 naar de IBOP.
Ik vind het heel spannend; heb nog nooit zoiets bij de hand gehad, gewone keuringen wel en EPTM weet ik precies hoe dat gaat, maar dit is nieuw. Moeten ze ook nog vrij bewegen bij de stamboek opname?? Geen idee; we zien het wel! Iedereen die ook moet: Heel veel succes! +:)+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:02

Ik moest eerst rijden met de IBOP. Ik deed richting springen; eerst losrijden, dan losspringen op kruisje, dan lijntje en daarna nog een lijntje.

Als iedereen geweest was, moest ze nog losspringen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:05

Okay, dan zal dat bij dressuur ook zo zijn dat ze nog vrij moeten bewegen denk ik. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:06

Lante schreef:
Okay, dan zal dat bij dressuur ook zo zijn dat ze nog vrij moeten bewegen denk ik. :)

Nee hoor gewoon aan de hand beoordelen, dat is tenminste standaard, maar ja niks is zeker :D

Heel veel succes

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:16

Het is inderdaad het totaalplaatje. Een schuine schouder (of juist stijl) kan op stand wat minder mooi overkomen, terwijl het paard in de beweging dat helemaal niet laat zien................zo kan een paard net over de streep getrokken worden (wel of niet ster.......)

Wat betreft de bewegingscijfers: dit is, hoewel men beweert en probeert van niet, toch ook juryafhankelijk en daarnaast ook nog eens van de prestatie van het moment.........spanning, spierpijn....noem maar op, spelen allemaal ook mee.
Zo ken ik een verhaal van een merrie dat met hele beste cijfers de merrietest afrondde en daar dan ook ster werd, maar zij haalde tijdens de CK (in hetzelfde jaar) niet het keurpredikaat.
Nu weet ik best dat een paard anders kan tonen onder het zadel dan aan de hand, maar met zulke beste cijfers voor de gangen, dan zou het paard toch ook op de CK goede resultaten moeten kunnen krijgen......

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:41

ioontje schreef:
Het is inderdaad het totaalplaatje. Een schuine schouder (of juist stijl) kan op stand wat minder mooi overkomen, terwijl het paard in de beweging dat helemaal niet laat zien................zo kan een paard net over de streep getrokken worden (wel of niet ster.......)

Wat betreft de bewegingscijfers: dit is, hoewel men beweert en probeert van niet, toch ook juryafhankelijk en daarnaast ook nog eens van de prestatie van het moment.........spanning, spierpijn....noem maar op, spelen allemaal ook mee.
Zo ken ik een verhaal van een merrie dat met hele beste cijfers de merrietest afrondde en daar dan ook ster werd, maar zij haalde tijdens de CK (in hetzelfde jaar) niet het keurpredikaat.
Nu weet ik best dat een paard anders kan tonen onder het zadel dan aan de hand, maar met zulke beste cijfers voor de gangen, dan zou het paard toch ook op de CK goede resultaten moeten kunnen krijgen......

Juustem! Hier sluit ik mij comlpeet bij aan ...

Mijn merrie is ook Ster met oa 80 voor de draf en 75 voor exterieur (ze vonden haar te dik ;)) en houding ...
Helaas voor de galop 65 punten, en die telt helaas ook mee met de CK :S

Overigens heb ik begrepen dat alle cijfers van de SK meetellen met de CK

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:57

staan er niet ergens fotos van de keuringen??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:11

Melissen maakt toch vaak wel foto's van de keuringen?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:42

Zo ben weer thuis:)
U Prins is opgenomen in het stamboek:D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:43

UniFlap schreef:
Zo ben weer thuis:)
U Prins is opgenomen in het stamboek:D

Is dat een ruin of hengst???

edit zie dat het een merrie is, gefeliciteerd wat waren de punten???
Laatst bijgewerkt door sarabande op 17-06-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:43

gefelicteerd!!!!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:00

exterieur 60, stap en draf 70, galop en houding 65.
ze moet meer door het lichaam bewegen; iets meer souplesse in de draf en meer ruimte in galop.
Maar vond het leuk zat zo:)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:20

Gefeliciteerd!

En daar is het lijstje weer :)

4 juni te Houten
Bianca1980 met Bull's Eyes, 3 jaar, Manhattan * Ekstein * Ahorn Z, springen. Foto's in profiel STER!

5 juni te houten
Sarabande met Sarabande: STER!
Manic met Blondie: Stamboek!

10 juni te Alblasserdam
Touscha met paard: Touscha, 9 jaar, Métall x Elcaro x Onyx, dressuur: ster!
Snoekiej met paard: Vorstin, 7 jaar, Polansky x Flamingo, dressuur: Stamboek
Megacarmen met paard: Amazing, 4 jaar, Painted Black x Hovenier x Wilhelmus, dressuur: niet geweest
Manon met Vannessa ( Polansky x Michelangelo): Stamboek

17 juni te Alblasserdam
Rhea met paard: Bijou leeftijd 3, UB40 x Balzflug dressuur
_10_ met paard: Bo, 3 jaar, Johnson x Gribaldi, dressuur.
UniFlap met paard: U Prins, 2001, Kigali x Argus dressuur: Stamboek

22 juni te Wierden
rowo met paard: Zindyrike (Zazulou), 5 jaar, Sheraton x nimmerdor x akteur, springen

23 juni te Tolbert
sunny44 met paard: Arc de triomph, 4 jaar, Tchaikovski x ster v. Facet x ster pref v. Zaïre
TequilaRos met paard: Atiento Amiga 4 jaar, Numero Uno x Rossini x Wolfgang - springen afgemeld
Magic_lover met paard: Bamorka, 3 jaar, Nourejev x Jetset D x Zuidhorn - Dressuur.

25 juni te Wijdenes
Poesnoes met paard: Beau printemps 3 jaar, Numero Uno x Goodtimes, springen

25 juni te Roosendaal
Heralda met paard Tess, schimmel, 9 jaar, Marlon x Kilt

29 juni te Wormerveer
Aniek1985 met paard: Vronie, 7 jaar, Negro x Rubinstein, dressuur

01 juli te Nistelrode
Renske_W met paard: Ace 4 jaar, OO-seven × Garanco × Nelson × Heemraad, Dressuur

4 juli te Didam
Zaranka met paard: Zaranka 5 jaar, Hemmingway x Donau x Oran, Gelders.
GJ9 met paard: Wendy 6 jaar, Nando x Farao x Prins Oregon, Gelders
GJ9 met paard: Belinda 3 jaar, Cinovo x Fortissimo x Waarborg, Gelders
NatasjavE met paard: Bazinetty II , 3 jaar, Elegant x Zep x Commandant

4 juli Boyl
sigrid1182 met Bracha M 3 jr Carolus II x corrado I.

11 juli te Wamel
@diega, paard: Bella Vita Peternella, leeftijd 3, afstamming: Rhodium x Gibraldi x Pion, dressuur.
@diega, paard: Bling Bling B, leeftijd 3, afstamming: Sandreo x Partout x Luitenant Generaal, dressuur

15 juli te Ede
Kebie met paard: Beaulibria, leeftijd 3, Artistic Rock x Ditmar, dressuur
muispluis met paard: Aloë Strona, leeftijd 4, Paddox x Bustron x Zortin , dressuur

16 juli CK en stb te Dronten
ivy_power89 met paard: billy jean, leeftijd 3 jaar, dutch dormello X Dormello

16 juli te Varsseveld
Roos_s met paard: Bavanta, leeftijd 3, Numero uno x burggraaf x nimmerdor springen
LJB met paard: V avanta, leeftijd 7, Burggraaf x nimmerdor springen

17 juli te Varsseveld
Kadanzlover met paard: Vera, leeftijd 6, Equador x Utrecht, Dressuur

25 juli in CK te Hengelo

InekeH87 met paard: Zuhra, leeftijd 5, Bazuin x Donau, drachtig van vitens, Gelders

1 augustus (?) CK te Ermelo
Roos_s met paard: Vymphonie, leeftijd 6, Concorde x Landgraaf x ladykiller

4 September IBOP incl stamboekopname Stal Groenendaal Bunschoten
Annemeik met paard: Bon Amie, leeftijd 3, Johnson x Doruto, dressuur

15 oktober IBOP incl stamboekopname W.B.Stables b.v. Wergea
Woestein met paard: Berthina Utopia, leeftijd 3, Emilion x Aktion, springen
Magic_lover met paard: Bamorka, 3 jaar, Nourejev x Jetset D x Zuidhorn - Dressuur.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:01

hoi,

Ik lees net dit hele topic. Spannende tijden voor de meesten van jullie. Ikzelf heb mijn paard in mei naar de EPTM gedaan met daarna meteen opname.
Ik ga nu naar de CK van Warga op 24 juli om te proberen mijn paard ( Apalatina Rhodium x Cassis xx ) elite te krijgen. Heel spannend allemaal want ze had 75 op exterieur en 75 voor de test. Net gehaald, ze is heeeeeel bloederig ( meer dan 55 % volbloed) en doet nog heel jeugdig en kaal aan. Het is dus een hele grote twijfel of ze het gaat redden, maar goed, niet geprobeerd is niet gelukt. Dus nu veel longeren rijden enzo meer. Ze staat wel lekker op het land en ze gaat naar een professionele stal om er tip top uit te zien (voor zover dat voor haar mogelijk is).

Iedereen verder heel veel succes en ik blijf meelezen als dat goed is .............

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:08

Spannend Overzee, uiteraard willen we nog wel een foto zien ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:21

Bijou (ub40 x balzflug) STER !!!

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:22

Gefeliciteerd !

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:26

Mijn merrie is opgenomen in het stamboek.
Beetje jammer was vooral de man die het lint om wilde doen, ik zei nog dat hij hem maar gewoon moest geven maar die man zei dat ze het maar moest leren :roll:
Dat heb ik geweten |(
Ze schrok kwam overeind en klapte om.... ze was gelijk erg over d'r toeren.

Goede les dus voor de volgende keer!