Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
weule schreef:@ ioontje, ik snap jou antwoord niet helemaal: 'Mij is verteld dat een paard zich op kan waarderen in de beweging wat betreft het exterieur'. Lijkt mij niet helemaal juist.
Een paard met IBOP of Sportresultaat krijgt ipv. de 4 bewegingscijfer gewoon het woord sport of IBOP te staan op de uitslagen, opwaarderen is aldus ook niet van toepassing.

sarabande schreef:weule schreef:@ ioontje, ik snap jou antwoord niet helemaal: 'Mij is verteld dat een paard zich op kan waarderen in de beweging wat betreft het exterieur'. Lijkt mij niet helemaal juist.
Een paard met IBOP of Sportresultaat krijgt ipv. de 4 bewegingscijfer gewoon het woord sport of IBOP te staan op de uitslagen, opwaarderen is aldus ook niet van toepassing.
In de praktijk dus wel, de jury krijgt zo toch meer een totaalbeeld van de merrie, ook al worden er geen bewegingscijfers genoteerd.
Dat is dus ook wat er in Houten plaatsvond.

ioontje schreef:Het is inderdaad het totaalplaatje. Een schuine schouder (of juist stijl) kan op stand wat minder mooi overkomen, terwijl het paard in de beweging dat helemaal niet laat zien................zo kan een paard net over de streep getrokken worden (wel of niet ster.......)
Wat betreft de bewegingscijfers: dit is, hoewel men beweert en probeert van niet, toch ook juryafhankelijk en daarnaast ook nog eens van de prestatie van het moment.........spanning, spierpijn....noem maar op, spelen allemaal ook mee.
Zo ken ik een verhaal van een merrie dat met hele beste cijfers de merrietest afrondde en daar dan ook ster werd, maar zij haalde tijdens de CK (in hetzelfde jaar) niet het keurpredikaat.
Nu weet ik best dat een paard anders kan tonen onder het zadel dan aan de hand, maar met zulke beste cijfers voor de gangen, dan zou het paard toch ook op de CK goede resultaten moeten kunnen krijgen......
) en houding ...