1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:35

Benzz schreef:
Maar het fokdoel van het KWPN is het hoogste niveau in de sport. En dan keur je dit goed? Niet kunnen stappen en geen fijn karakter.

Er zijn al genoeg gekeurde hengsten die bloedmooi zijn en goed kunnen galopperen.

Én goed stappen.

Hij heeft ook geen unieke en vrije bloedlijn, toch?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:40

Benzz schreef:
Maar het fokdoel van het KWPN is het hoogste niveau in de sport. En dan keur je dit goed? Niet kunnen stappen en geen fijn karakter.

Er zijn al genoeg gekeurde hengsten die bloedmooi zijn en goed kunnen galopperen.

Ik vind het ook echt discutabel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:57

er zijn wel 500 fokkers die er anders over denken, is dat "wishful thinking" dat stap en karakter niet erfelijk is!!

drie jaar wachten en we weten het, misschien wel eerder als de veulens er zijn

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:03

mce schreef:
er zijn wel 500 fokkers die er anders over denken, is dat "wishful thinking" dat stap en karakter niet erfelijk is!!

drie jaar wachten en we weten het, misschien wel eerder als de veulens er zijn

Die hebben gedekt voor het verrichtingsonderzoek. Maar in Denemarken heeft hij het niet gehaald. Op zijn stap.

denisesilver

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:12

Was zijn stap al zo beroerd bij de voorselecties? Heb daar destijds niet veel mensen over gehoord, dacht ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:13

dekken voor het verrichtingsonderzoek is risicovol, hoeveel KWPNers zouden er mee gedekt hebben??
Die Denen hebben nu een veulen van een niet goedgekeurde hengst, dat is ook geen aanwinst voor fokkerij en sport, toch!!

Bij springen is de stap niet belangrijk, als ze maar over het hout gaan, bij dressuur denkt men daar anders over, wat kan de drive zijn om bij deze hengst te dekken?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:26

Dat is een lastige vraag MCE, al is dit al wel een jaar of 20 aan de gang. Springpaardenfokkers gaan vaak naar een bewezen hengst en de dressuurfokkers lopen met zn allen achter de zwarte hengst met het mooie koppie aan.
Secret kreeg 700 dekkingen op basis van een online filmpje van 30 seconden. Ik denk dat ze er al eerste bij willen zijn. Vooral bij die Hype hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:05

Marjoleinvde schreef:
Aldus ook Horses die hier vragen over had.

[ Afbeelding ]

Sinds wanneer zijn de stap en het karakter een speerpunt in de Kwpn fokkerij? :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:06

denisesilver schreef:
Was zijn stap al zo beroerd bij de voorselecties? Heb daar destijds niet veel mensen over gehoord, dacht ik.

Tijdje terug bij het NRPS viel die stap reuze mee. Hij lijkt bij spanning slechter te gaan stappen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:10

Ik zag een filmpje op Clipmyhorse en daarop was de stap echt niet goed. Wellicht door de spanning, maar toch...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:11

mce schreef:
dekken voor het verrichtingsonderzoek is risicovol, hoeveel KWPNers zouden er mee gedekt hebben??
Die Denen hebben nu een veulen van een niet goedgekeurde hengst, dat is ook geen aanwinst voor fokkerij en sport, toch!!

Bij springen is de stap niet belangrijk, als ze maar over het hout gaan, bij dressuur denkt men daar anders over, wat kan de drive zijn om bij deze hengst te dekken?

Tuurlijk hebben die nu een veulen van een gekeurde hengst. KWPN en NRPS zijn erkend bij DSP.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:12

Elisa2 schreef:
Sinds wanneer zijn de stap en het karakter een speerpunt in de Kwpn fokkerij? :+

Dat is enkele jaren geleden in de fokkerijraad vastgelegd, alleen over de uitvoering kun je wel wat vinden :+
Karakter moet minimaal een 7 zijn, maar ze geven door die pilot geen cijfers meer. Echter kun je met de balkjes nu wel zien dat Sarai geen 7 scoort.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:13

janderegelaa schreef:
mce schreef:

Tuurlijk hebben die nu een veulen van een gekeurde hengst. KWPN en NRPS zijn erkend bij DSP.

Dank,

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:18

Benzz schreef:
Dat is een lastige vraag MCE, al is dit al wel een jaar of 20 aan de gang. Springpaardenfokkers gaan vaak naar een bewezen hengst en de dressuurfokkers lopen met zn allen achter de zwarte hengst met het mooie koppie aan.
Secret kreeg 700 dekkingen op basis van een online filmpje van 30 seconden. Ik denk dat ze er al eerste bij willen zijn. Vooral bij die Hype hengsten.

Bizar, die hype,
hoop voor die fokkers dat het goed uitpakt, vanwege zijn goede pedigre

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:29

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is enkele jaren geleden in de fokkerijraad vastgelegd, alleen over de uitvoering kun je wel wat vinden :+
Karakter moet minimaal een 7 zijn, maar ze geven door die pilot geen cijfers meer. Echter kun je met de balkjes nu wel zien dat Sarai geen 7 scoort.

Ze moeten gewoon weer cijfers gaan geven vind ik. Veel duidelijker. :)

Maar joh als ik zie wat er ggk is de laatste jaren qua karakter dan valt Sarai denk ik nog wel mee. Dus inderdaad, de theorie en praktijk liggen al jaren ver uiteen. :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:03

Maar wie heeft Nashville gezien? Daar schrok in van...niet om aan te gluren...Het leek wel een stramme, houterige waggel eend...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:03

Dat karakter dat kan je met een jonge hengst ook moeilijl beoordelen vind ik.
De stap daarentegen kan je heel goed beoordelen en die is ronduit slecht. Oók in de basis, wat de comissie ook moge beweren.
Voor zo'n stap krijg je in de sport max een 4 (zie Ollright destijds).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:04

manubres schreef:
Maar wie heeft Nashville gezien? Daar schrok in van...niet om aan te gluren...Het leek wel een stramme, houterige waggel eend...

Het is de Pavo cup winnaar dus dat lijkt me stug. Heeft iemand filmpje?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:10

Op CMH staat alles.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:12

Suzanne F. schreef:
manubres schreef:

Het is de Pavo cup winnaar dus dat lijkt me stug. Heeft iemand filmpje?

Ja ff googlen. Maar ik herken het ook niet. Fijn paard, wordt iets teveel over het tempo gejaagd waardoor hij wat onrustig is. Maar daarnaast een topkarakter. Als ie heel blijft, dan kan hij best wat toevoegen. Zou er zelf niet snel mee dekken, maar ik snap die goedkeuring wel. Kreeg van de gastruiter ook de hoogste cijfers ( dat laatste is uit mijn hoofd :+ )

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:17

Toen hij normaal werd gereden liep hij heel raar, toen hij meer aangespannen liep werd het wat beter. Maar niet echt een fijne beweger. Hij had wel een goede balans in galop maar hij is ook al van 2018.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:47

denisesilver schreef:

Hij stapte bij zijn aanwijzing in DB nog wel wat wisselend door wat spanning maar dat was wel goed te noemen.
Daarna is hij zeg maar geëxploiteerd en daar is de stap niet beter door geworden. Ik denk dat daar een fysieke oorzaak voor is.
Hij heeft wel een mega goede galop en ook een mooie draf. En natuurlijk een prachtig model, hard en goed gesteld beenwerk. Hij compenseert dus wel wat.
Opvallend is de stap met 91 voor de ruimte in zijn genetisch profiel. En voor alle bewegingskenmerken heeft hij hoge scores. Dat is wel degelijk ergens op gebaseerd.
Ik heb ook een merrie van hem drachtig. Ik heb hem gebruikt omdat ik al meerdere Secret nakomelingen heb waar ik zeer tevreden over ben vooral over hun instelling en geweldige karakter. Daaronder 2 Elite merries.
Mijn kritiek is niet zozeer gericht op de kwaliteiten van de hengst maar meer op het moment van inschrijving. De hengst zit niet goed in zijn vel. Hij had doorverwezen moeten worden. Er zijn meerdere hengsten voor veel kleinere probleempjes weg-of doorgestuurd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:48

Bedankt voor je uitleg MisterA! Ik kon op CMH alleen een stukje draf zien en dat vond ik niet per se tegenvallen. Ik ga eens zoeken of ik ergens anders een video tevoorschijn kan toveren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:54

https://youtu.be/hY9tYzFwj2E?feature=shared

Hier liep hij bij het NRPS, zit ook een stuk stap bij.

Ik denk trouwens dat MisterA gelijk heeft dat het erger is geworden nadat hij zo geëxploiteerd is. Die hengst heeft voor zijn jonge leeftijd ookal ontzettend veel kilometers in de benen.
En de stap zal wel gewoon zijn minste gang zijn. Ben benieuwd of het nog beter gaat worden als het echt een stuk spanning is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:00

Wat is dan de meerwaarde van dat zo opfokken dat ze niet eens meer kunnen ontspannen, dat de fokkers niets eens het echte paard kunnen zien.

Was dat met Hermès in Den Bosch ook niet het geval?? doen ze daaom nu niet mee aan de WB finale,

Praten we dan niet meer over diervriendelijk, paard mentaal over de rooie brengen ?? Wat een volksverlakkerij is dat dan, als je zo je hengst moet "verkopen", heel bizar.

Het neemt wel een plaats in van een paard wat het wel verdiende, ik zou als fokker geen hengst meer voor willen brengen als het zo moet.

Maar business is business een goedgekeurde kwpn hengst verkoopt makkelijker, en dan zijn de problemen voor de nieuwe eigenaar, ruinen vaak en hebben dan een goed!!! sport paard.
Laatst bijgewerkt door mce op 19-03-25 09:14, in het totaal 3 keer bewerkt