Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:23

Cover was met 6 maanden 1,44 en woog 292kg. Die heb ik de laatste keer toen hij een jaar was 450 gegeven. DA zei die kun je dan wel al 400-500 geven. Volgende maand moeten ze weer de ivermectine. Cover is elke keer schoon maar die ander helaas niet. Benieuwd of er nu weer bloedwormen uitkomen bij die ander.

Kvikur

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 19:55

Ik ben aan het twijfelen om Fiore naar een plek te brengen in een kudde van 15 tot 20 paarden dag en nacht buiten met en grote schuilstal. Paarden van alle leeftijden, omdat ze echt heel erg gestresst raakt als ik met haar moeder weg ga naar buiten ook al staat ze bij 4 andere paarden.. ze had dat eerst wel minder maar sinds er bij ons een nieuw paard bij is die in het begin de hele tijd achter hun aan rende is het erg geworden.. aan de ene kant bij mij thuis staat ze ook 24/7 buiten met andere alleen dus ook nog met d'r moeder waar ze nu dus wel weer heel erg aan plakt.. en thuis kan ik haar goed in de gaten houden ook voor wormen enzo.. vindt dat zo lastig =:)

Denk dat het thuis uiteindelijk ook al goed komt maar wil niet zo'n paard die de boel afbreekt als er 1 weg gaat :\
Verder gaat t wel heel goed hier.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 20:03

Hmm dat is zeker lastig. Is het een idee om 1 van beide tijdelijk ergens anders te stallen, voor een maandje of 2 zodat ze wat los van elkaar komen?

Ik was daar hier ook een beetje bang voor omdat ik Syl nooit heb weggebracht. Ze heeft alleen haar eigen stal gekregen voor de nachten en overdag nog altijd samen. Syl drinkt zelfs nog bij moeder. Maar toch kunnen we moeder gerust meenemen. Zowel met de trailer als voor de wagen. Het hinnikt wel even wat maar dan is het ook goed. Moeder wordt dit jaar gedekt dus volgend voorjaar is het sowieso gedaan met melk drinken en extra aandacht van mams.

Hier gebeurt verder niks spannends op dit moment met het gemaskerde trio
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 20:32

Het 's nachts heb ik ze ook apart met een draadje ertussen dus dan kan ze ook al niet meer drinken. Ik zie haar ook bijna niet meer drinken, af en toe. Misschien dat ik t anders nog even aankijk, als het alleen maar erger wordt breng ik wel 1 van de 2 even weg.. :=

Heel leuk die foto's muronia ze lijken ook echt op elkaar <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 23:07

Wel ik denk dat ik stilletjes mag dromen van een paardenmaat bij Cielo...
Wat denken jullie als jullie dit zien, wordt Cielo ietsje groter dan Baron?
De knieën van voorbenen staan nu even hoog en de borst ook.

Euhmmm ja Baron hapte Cielo :')
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:31

Als hij zo doorgaat lijkt hij in iedergeval even groot te worden; maar hij heeft nog even te groeien, dus groter lijkt me prima haalbaar :j

Oh heerlijk dat gemaskerde trio zo muronia <3

Ik heb Rosa en y’ur ook nog niet apart van elkaar gehad. Maar ik verwacht er weinig geks van. Y’ur is best heel zelfstandig al en staat gerust volledig aan de andere kant van de wei dan waar zijn moeder staat.
Ze wordt dit seizoen ook weer gedekt dus hij zal vanzelf afgespeend gaan worden, maar voor nu drinkt hij ook nog wel bij zijn mama :j

Hij was vandaag weer erg knap al zeg ik het zelf :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij toont op sommige foto’s vrij groot, maar hij is nog niet even groot als zijn mama hoor, dat lijkt hij overigens wel gewoon te gaan halen als hij zo doorgaat *\o/*

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:54

Die heeft echt een knappe uitstraling hoor.
Vooral die 3de foto staat hij er leuk op

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:17

Hij is zeker knap!

Art hij lijkt inderdaad groter te worden als je zijn benen ziet.

Syl haar benen zijn ook langer dan die van haar moeder (pijpbeen), dus die gaat sowieso de 1.70 over straks.

Ik zag vandaag dat ze allemaal kleine bultjes aan haar nek/hals had. Leken wel muggenbulten maar zijn die er nu al? Dazen heb ik nog niet gezien. Wel hele kleine vliegjes. Toen ze vanavond op stal kwam ging ze eerst uitgebreid haar manen en staart schuren. Vreselijk zonde -O- .

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:18

Zijn het geen knutjes muronia?
Bij ons stikt het er sinds een paar dagen van en die geven echt heel veel kriebels bij paarden -O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:22

Dat zou goed kunnen. Ik heb ze al wel maskers om maar nog geen vliegendekens. Zou dat al moeten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:23

Hier al van vorige maand 's avonds knutten(?) rond en op de paarden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:26

Okey dan zullen die het zijn. De anderen reageren er niet zo op maar Syl heeft er last van.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:27

Ik heb de eczeem neigende merrie al een aantal weken met deken op, eerst alleen rond de schemer, nu 24/7 sinds een week. Die was vandaag ook beduidend meer jeukerig dan afgelopen dagen. -O-
Eventueel kan je ook eens kijken of een zalf/spray/creme wat verlichting geeft.

Ik gebruik de SME crème en spray en die helpen erg goed tegen de jeuk :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:29

Dank je voor de tips. Nou krijg ik schrik, zou ze zomereczeem hebben? :oo

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:33

Even in de gaten houden?
Ze zijn er ineens in grote hoeveelheden, dus gewoon jeuk van zoveel beten kan natuurlijk ook.

Maar zo typisch manen en staart kriebelen zou ik ook wel even van verschrikken -O-

Je kan eventueel een eczeemdeken opdoen de komende dagen en kijken (samen met een verzorgende crème) of de jeuk afneemt? Vaak duurt dat wel een paar dagen voor de rust weer een beetje in het lijf is. (Vliegendeken werkt vaak niet tegen knutjes, die kunnen door die gaatjes heen prikken)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:37

Ja ik ben al even aan het speuren op marktplaats. Moeilijk welke maat ik nodig zou hebben. Ze heeft de hoogte wel voor een 195, maar is natuurlijk totaal niet in verhouding als jaarling dus ik denk dat die echt te groot zou zijn.

Nee dat zou best een ramp zijn. Ik hou haar natuurlijk aan om straks in mijn fokkerij mee te draaien en dat zou erfelijk kunnen zijn? Zit totaal niet in haar moederlijn, ik heb er nog nooit mee te maken gehad :(

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:44

Je kan eventueel ook bloed laten prikken en controleren op allergie voor de knutjes, dan weet je zeker of ze het wel of niet heeft.
Maar dat is misschien wat vooruit lopen op zaken.

Was het veel en flink schuren? Of stopte ze wel na een poosje?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 23:49

Het viel me al een paar dagen op als ik s ochtends ga voeren dat ze haar staart heeft geschuurd. Ik had hem al ingesmeerd met baby olie, want vorig jaar heb ik de da ook al eens laten kijken bij haar omdat ze toen ook schuurde. De da zei toen dat er geen luizen of mijten te zien waren en dat de huid erg droog was, dus ik moest het vet houden met baby olie.

Het is niet dat ze blijft schuren, maar bij het binnenkomen in de stal ging ze eerst flink schuren en daarna pas aan haar brokjes beginnen. Ze had dus wel echt flink jeuk. Maar die bultjes ontdekte ik vandaag pas duidelijk.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

Hier gaan alle paarden als ze op stal komen eerst even schuren en dan pas eten. In de wei zijn geen schuurpalen, op stal is de enige mogelijkheid. Kennelijk is dat heel belangrijk. Geen van allen heeft zomereczeem bij mij.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:03

Staat ze sinds een paar dagen op gras Muronia? Ik zag bij mijn jaarling dat hij door het gras aan zijn staart had geschuurd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:19

Ja dat wel. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben inderdaad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

Vervelend als ze gaan schuren.

Cielo schuurt soms z'n hoofd maar denk dat da eerder te maken heeft met de rui, dat kriebelt ook als de haren loszitten. Z'n kont heb ik hem nog niet mee zien schuren.

Zover ik weet hebben beide ouders ook geen last van zomereczeem. En bij m'n 4 jarige ook niet. Die zit tevens alweer helemaal strak in zomerpak.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Precies jeukseizoen :=

Hier voor de eerste keer de grote weide op. Zoals verwacht had Milkyway zich voorbeeldig gedragen langst de weg en naar de weide toe. Maar natuurlijk heb je van die idioten die koste wat kost langst je doormoeten en dan nog flink gas geven. Nochtans staan er meerdere borden die je waarschuwen dat er paarden op de baan kunnen zijn + ik doe teken dat ze moeten minderen. Maar ja...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Vliegenseizoen bah bah.

Urena door het jaar heen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Mirjamalvaro een roan kleur? Het hoofd blijft ook heel donker zo te zien?
Ik heb een shetty die is roan, hele leuke toverballen :):)

Als ik een plek vindt wat echt goed voelt ga ik Fioor verhuizen. Anders blijft ze lekker thuis. Als iemand een plek weet in zuid-limburg nederland? Mag ook grens Duitsland en België zijn. Haalde ze zondag van de wei zag ik dat ze 2 schaafwondjes had aan haar voorbenen. :roll:
Afbeelding