Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:19

Bij de laatste NRPS keuring zijn uit mijn hoofd 3 hengsten in die maat aangewezen, misschien zit daar wat voor je bij? 25-03 is de 3e bezichtiging.
Verder zijn er ook leuke Welsh B’s die in de C-maat vallen. En partbreds/nwr ook.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:30

Daimu is vorige week NRPS aangewezen. 1.36m. Een Dating AT X Manchester United. Uit dezelfde moeder is vorig jaar een halfzoon (van Golden Grey) goedgekeurd. Die is 1.45, maar voor jouw idee van hoe de moeder fokt. :)

Afbeelding

Fokker321

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:48

Dankjewel beiden !!
Waar kan ik de stokmaten van de hengsten van de NRPS keuring vinden?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:56

Ik kan morgen wel even in mijn document kijken. Heb niet alles opgeschreven. Is er een bepaalde hengst waar je de maat graag van wil weten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 23:05

Harvey’s Dream of Gold (v. Hesselteich’s Golden Dream) - 1,47m

Donatello van ’t Molenbosch (v. D-Power AT) - 1,48.9m

Le Golden Gambler R.W. (v. Le Matsjo) - 1,46m

Madam’s Milord (v. Beauty W) - 1.43m

Daimu NVF (v. Dating AT) - 1.36m

Jupiter JV (v. His Royal Badness DK) - 1.45m

Nilo (v. FS Numero Uno) - 1,48.9m

Anjershof's Guy (v. Veenstra’s Krack) - 1.51m

Den Ostrik’s Keizer (v. Dallmayr) - 1,48.9m

Diamond of the King WE (v. Double Diamond AK) - 1,48.9m

Ook best veel (te) groot.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 07:46

Cooper van het Gildeland is ook in die maat volgens mij, die is vorig jaar goedgekeurd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:48

Ik wilde net cooper noemen. En je heb nog cadlanvalley sir ivenhoe

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:45

marjolein88 schreef:
Moratoetje.. moet ik me aangesproken voelen? :o ;)

Nee, zeker niet. Er werd door de juryleden binnen apart gekeurd. Jij stond buiten, ik heb buiten niet gekeken, was mij te koud daar :brr:

astrea schreef:
Er werd zaterdag apart gekeurd, waren veel ontevreden eigenaren, dat is echt zonde. Ook de plaatsing bij de oudere hengsten was soms wat apart te noemen. Kijk Florencio z'n plaats wist ik van te voren al, dat is zijn lot en daar heb ik me bij neergelegd :o maar dat een kreupele en regelmatig in telgang gaande hengst gewoon hoog geplaatst wordt daar kan ik niet bij.(quote)

Wil je dit een uitleggen, mag ook zonder naam maar met hoofdstel nummer.
Heb niet alles gezien, maar de meeste wel.

In de groep van Florencio liep een hengst die bij het draven duidelijk achter onregelmatig was en op de korte zijde ook nog in telgang ging. Het is overigens niet de 1e keer dat de dezelfde hengst niet zuiver loopt op de hengstenkeuring. Maar ehhhh, wie ben ik ...

Fokker321 schreef:
Weten jullie leuke dressuurponydekhengsten met een stokmaat tussen 1m35-1m42? (C-maat of kleine D)
FS Mr Right is me bekend.

Arendsnest's Cappuccino :o wel New Forest en geen NRPS

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:37

Hoi, ik heb een vraagje. Weet iemand hier ook wat de juiste weg is om een getalenteerde vierjarige nwr merrie te verkopen? Ze is van een vriendin van mij, en staat nu op marktplaats, maar daar komen er vooral recreatieve ruiters op af of met wat minder ervaring en daar is ze gewoon teveel pony voor. Ze zou echt niet misstaan onder een ruiter die ambitie heeft om eventueel ook internationaal te starten, maar dan moet je maar net in dat circuit zitten. Ook voor de fokkerij zou ze top zijn, Leunvelds Winston junior. iemand ideeën, of iemand hier interesse?
Edit, ze is nrps geregistreerd

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:23

Ik zou sowieso dan niet op MP adverteren. Dat is toch wel een andere doelgroep. Sporthorses zal beter passen.

Verder ook echt zorgen voor goede (professionele) foto's en film. Dat maakt wel verschil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:43

Ik moet de paarden hengsten nog kijken. Ik heb me eerst verdiept in de ponyhengsten. De 2 die ik het meest interessant vond voor mijn merries waren daimu en harvey's dream of gold. Daimu had ik bedacht voor mijn glamourdale merrie echter ik heb het exterieur goed bekeken en het bewegingsmechanisme en ik denk ik niet hij het juiste toevoegt aan mijn merrie (op maat en kleur na dan, maar daarvoor alleen kies in de hengst niet). D of G is een gaaf dier. Ik moet even kijken of ik met hem ga dekken dit jaar, mede omdat ik 2 fokmerries verkocht heb en het dus wat is uitgedund.

Meedenken mag natuurlijk:
Afbeelding
Afbeelding
Glamourdale x djamaï du bois

Afbeelding
Afbeelding
Nog niet zeker, Hamlet's magnum xl x djamaï du bois

Afbeelding
niet de aller florisantste foto. Links volle zus van char du bois (don carino du bois x eduard) en rechts djamaï du bois x eduard

Verder heb ik de a welsh en de mini nog.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:14

Gisteren naar de (na)hengstenkeuring van het Belgische New Forest stamboek geweest, op uitnodiging van de voorzitter van België. Het waren grotendeels hengsten die vorige week in NL waren afgewezen. Van de 10 aanwezige hengsten zijn er 2 aangewezen waarvan 1 hengst die in NL afgewezen was. Overigens wel een hengst die mijn inziens qua beweging ook in NL tot een van de betere behoorde. Qua type valt er wel wat te zeggen, hij is best wat paardachtig maar op een kleinere ouderwetse merrie zou ik deze hengst wel durven gebruiken (alleen hebben wij niet zo'n merrie :D ).

In België komt de keuring wel wat amateuristischer over dan in NL, maar dat is niet per definitie minder. De kooi zoals in NL kan best wel imponerend zijn voor een jonge (onervaren) pony, dat heb je in België niet. Daar wordt een lijntje met hekjes gezet, geen indrukwekkende kooi. Daarnaast vond ik het beter dat de hengsten eerst zonder hindernissen door het lijntje mochten, je ziet dat sommige daardoor sneller ontspannen. Dat komt de presentatie ten goede.

Voor elke manier van keuren en presenteren is wat te zeggen, ik denk ook dat we van elke manier kunnen leren :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:50

Ik vond bij Welsh keuring erg veel spanning bij het voorbrengen van de hengsten. Sommige sloegen echt vol uit naar de begeleiders zo veel druk ervaarden ze. Daar mag in het kader van het welzijn ook wel wat mee gedaan worden vind ik. En dan dat klappen van het publiek voor de beste draf.
Het longeren was juist weer erg fijn......

NF keuring heb ik niet gezien.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:09

Ik vond er bij het nrps ook wel wat over te zeggen hoe de aanjagers in de kooi stonden en hulpen gaven. Ik snap wel dat die hengsten soms de verkeerde kant op gingen of op de rem vlogen. Kreeg plaatsvervangend stress van de onduidelijke hulpen.

Klappen voor de beste draf bij het welsh vind ik inderdaad ook niet echt meer van de tijd.

Longeren vind ik super waardevol als 'merriehouder', ik wil weten hoe ze in het werk bewegen. Beetje benenzwaaien met de staart erop is leuk, maar heb je zo weinig aan in het gebruik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:17

Het zou ook fijn als er wat meer onderzoeken verplicht worden gesteld bij de ponies.
Rontgen maar ook genetische afwijkingen. Elk jaar dat dit voor de goedgekeurde hengsten niet gedaan wordt is een risico voor de toekomst.
Maar ook op kleur laten testen zou ik weten te waarderen. Zeker met al die verdunningskleuren die je nu voorbij ziet komen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:31

Ja en nee Elly.

In een perfecte wereld wil je ze natuurlijk helemaal uitgebreid scannen op elk mogelijke risico.
In de werkelijkheid zit je al in een tak die bijna volledig draait op mensen die voor hun hobby de fokkerij/hengstenhouderij draaiende houden. Uit de kosten komen met een ponyhengst is echt best een uitdaging in Nederland.
Tel er dan 800-1000 euro bij op aan onderzoeken en dan zal de groep die dat wil doen nog kleiner worden. Daarnaast is even stiekem een rietje uit het buitenland halen ook niet meer te doen.
Dan moet je het dus doen met een zeer beperkte groep hengsten, waardoor je een smalle genenpoel gaat krijgen wat op ten duur ook weer genetische afwijkingen in de hand helpt.

Ik denk persoonlijk dat het heel goed is om hengstenhouders EN merriehouders goed te informeren over de mogelijkheden van testen, zowel genetisch op aandoeningen en kleur als röntgenlogisch. Maar ik denk dat je niet alles als stamboek moet gaan verplichten. Kijk waar je risico factoren in het stamboek zitten, stel dat verplicht en moedig de rest aan op vrijwillige basis.

Kijk als genetica-fanaat krijg ik helemaal de kriebels als er weer eens vals wordt geadverteerd of ik geen betrouwbare informatie uit databases kan halen. Dus persoonlijk zou ik kleurtesten heel chill vinden. Maar niet ten koste van je mogelijke stapel dekhengsten.
Dus ik probeer maar mijn steentje bij te dragen om het hele stukje genetica wat inzichtelijker te maken en zo hopelijk toegankelijker voor wie wil.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:41

Mooney, ik begrijp wat je zegt.
Maar de merriehouder zit zo met een mega investering voordat de pony verkocht kan worden. Dan wil je toch zoveel mogelijk uitsluiten.
Stel je rekent per dekking 50 euro meer, dat zou ik er zeker voor over hebben als we meer info krijgt.

Maar het kan ook al veel simpeler. Stokmaat bijhouden tot 8 jaar, lineair scoreformulier gebruiken en publiceren (connemara gebruikt dit bv nog niet). Aangeven of hengst prok gekeurd is. Als het alleen al in het overzicht van de hengst staat dan staat het toch al raar als dat punt oningevuld blijft.

Ik vind ponies fokken veel leuker dan paarden maar de onprofessionaliteit heeft mij erg verbaasd.
Bij de welsh zag ik bv leuke hengst voorbij komen, ik op zoek naar meer info...... Naast de info van de keuring gewoon niets te vinden, ook op naam van eigenaar zoeken leverde niets op. Tja hoe graag wil je dan je hengst laten dekken. Een simpele fb pagina is toch zo gemaakt.
Website van stamboek bijwerken zou ook heel fijn zijn. Goedgekeurde hengsten van verleden jaar zijn nog niet terug te vinden.

Verleden jaar kwam ik een ponyhengst live tegen op een wedstrijd. Deze had ik achter de hand voor dekking 2023. Totdat ik toch wel een heftige "opmerking op het fundament zag". Hoe kan het dat deze dan goedgekeurd wordt..... (was bij nrps). Dan kun je dus blijkbaar ook niet uitgaan van de keuringscommissie.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:54

De aanjagers bij New Forest deden het erg goed in de kooi. Wij noemen ze ook geen aanjagers meer, maar begeleiders .... klinkt een stuk vriendelijker :o In België verzorgt de eigenaar zelf de begeleiding in de kooi.

Bij het New Forest worden de aangewezen hengsten verplicht getest op PSSM1 en eventueel Myotonie (enkel hengsten uit verdachte lijnen). De reeds in NL goedgekeurde hengsten (en nog beschikbare), zijn inmiddels ook allemaal getest op PSSM1 en Myotonie. Een Prok keuring is bij ons niet verplicht, zie ik persoonlijk ook niet zo veel het nut van in bij het New Forest. Er komen zo goed als geen erfelijke gebreken voor, hier is al onderzoek naar geweest. Florencio is wel röngenologisch gekeurd als 2-jarige, dat is een keuze die ik toen zelf heb gemaakt.

Qua kleuren is het bij ons simpel: alleen valk, smokey of palomino zijn als verdunning toegestaan. Dus zo spannend is het bij het NF niet.

De website van NNFPS is aan vervanging toe, hier zijn ze ook druk mee bezig. De informatie die nu beschikbaar is vanuit het stamboek vind ik niet optimaal. Je zoekt je verloren. Gelukkig ken ik de meeste hengstenhouders, dus als ik iets wil weten dan vraag ik het wel rechtstreeks :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:14

EllyC schreef:
Ik vind ponies fokken veel leuker dan paarden maar de onprofessionaliteit heeft mij erg verbaasd.
Bij de welsh zag ik bv leuke hengst voorbij komen, ik op zoek naar meer info...... Naast de info van de keuring gewoon niets te vinden, ook op naam van eigenaar zoeken leverde niets op. Tja hoe graag wil je dan je hengst laten dekken. Een simpele fb pagina is toch zo gemaakt.
Website van stamboek bijwerken zou ook heel fijn zijn. Goedgekeurde hengsten van verleden jaar zijn nog niet terug te vinden.

Verleden jaar kwam ik een ponyhengst live tegen op een wedstrijd. Deze had ik achter de hand voor dekking 2023. Totdat ik toch wel een heftige "opmerking op het fundament zag". Hoe kan het dat deze dan goedgekeurd wordt..... (was bij nrps). Dan kun je dus blijkbaar ook niet uitgaan van de keuringscommissie.

Ik deel jouw mening hierin volledig. Ik kom uit de dressuurpaardenfokkerij eigenlijk en blijf het steeds ongelofelijk vinden hoe weinig info er over ponyhengsten te vinden is. De merrielijn waar ze uit komen is zó belangrijk :j .

En ook ik heb gezien dat er een populaire hengst (weet niet of we het over dezelfde hebben) een, wat mij betreft, no go bemerking op het fundament heeft. Verbazingwekkend :? .

Maar het is als hengsteneigenaar ook wel lastig, want uit de kosten ga je niet of nauwelijks komen, dus de verleiding is wel groot als je goed kunt verkopen. Vaak natuurlijk naar het buitenland. Zonde vaak voor de Nederlandse ponyfokkerij.
Ook ik kom voor zo'n dilemma te staan volgend jaar met mijn hengstje wellicht. Stel hij wordt goedgekeurd volgend jaar op de HK hoe dan verder? Ik wil hem graag aanhouden en ook aanbieden, maar ik ga er niet iedere keer geld op toeleggen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:05

Nou word ik toch nieuwsgierig naar over welke hengst jullie het hebben qua bemerking op fundament.

Qua merrielijn, ik denk dat veel fokkers er te weinig oog voor hebben en te vaak een hengst kiezen omdat hij mooi is/mooi kleurtje heeft, zonder daarbij goed naar hun merrie te kijken wat er (ver)beter(d) kan worden. En zonder zich in hun merrie te verdiepen. Zowel bij de paarden als bij de pony’s zie ik best vaak dat er een populaire/commerciële hengst wordt gebruikt zonder dat die bij de merrie past. En als je dan vraagt waarom die hengst, krijg je een antwoord dat ik denk, daar is niet over nagedacht. Nou ja misschien denk ik te diep na over welke hengst ik moet gebruiken 8-)
Ik ben er dus ook nog steeds niet uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:19

Herkenbaar hoor LaDonna :j . Er wordt veel gewoon gekozen voor populaire hengsten zonder dat er gekeken wordt of het wel passend is.
Voor mij is het belangrijk dat ze uit een goede moederlijn komen, daar start mijn zoektocht altijd. En daarmee gaan al heel veel uurtjes regenachtige zondagen mee verloren :D . En dan pas kijk ik verder naar de hengst zelf en wat ik denk dat hij zou kunnen toevoegen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:38

Kleurtje is ook vaak nog best leidend in keuzes helaas.

Vind zelf de moeder lijn ook heel belangrijk en inderdaad ook altijd lang bezig met uit zoeken haha. Maar maakt het ook wel weer leuk vind ik, kan uren terug zoeken.

Maar er is nog veel te behalen in de pony fokkerij, met name info en marketing is voor veel nog heel veel mee te bereiken.

Dekgeld in Nederland is ook echt heel laag, dan wordt iets over houden ook wel een stuk lastiger inderdaad.

Bemerking op fundament heb ik zelf altijd minder moeite mee, omdat 90% komt uit slecht bekappen/onderhoud als veulen en later in de opfok. Standaard is nog steeds maar 2/3x per jaar naar de smid in de opfok en meeste gaan niet naar de smid voor ze paar maanden oud zijn. Bijna alles is netjes recht te krijgen bij goed onderhoud en vroeg (en vaak) naar de smid, op enkele uitzonderingen na uiteraard.
Dus voor mij is beenstanden niet altijd een groot punt, afhankelijk van wat de afwijking is.

Zo benieuwd hoe deze komende zomer gaat ontwikkelen verder. <3
Afbeelding

Dan gaat hij volgend jaar in Nederland (en waarschijnlijk Duitsland) naar de HK (als ze goed zijn op de foto's uiteraard).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:07

Voeten waaraan veel geknutseld is om het resultaat acceptabel te krijgen, vind ik niet wenselijk hoor. Je krijgt er bij de vererving geen hoefsmid standaard bij :+ . Ik zie ze liever gewoon correct.

Ben ook benieuwd naar die van jou, hoe die het gaat doen hoor :j . Mooi type in ieder geval en ik houd van de mooie hals die erop zit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:18

LDRD schreef:
Voeten waaraan veel geknutseld is om het resultaat acceptabel te krijgen, vind ik niet wenselijk hoor. Je krijgt er bij de vererving geen hoefsmid standaard bij :+ . Ik zie ze liever gewoon correct.

Ben ook benieuwd naar die van jou, hoe die het gaat doen hoor :j . Mooi type in ieder geval en ik houd van de mooie hals die erop zit.

Dat bedoel ik ook niet, maar 90% is gewoon correct recht als er op tijd een smid bij komt... en dan bedoel ik al met een week of 2 en daarna elke 4 weken.

Als je ook kijkt hoeveel jonge paarden met lange scheve voeten in de opfok staan, zo worden ze ook wel krom. Zelfs als ze recht geboren zijn. Heeft dus lang niet altijd met vererving te maken, maar gewoon geen onderhoud of er pas een keer naar kijken als ze 2,5 zijn.

Edit: heb het dan wel echt over beenstanden, niet over ongelijke voeten of andere afwijkingen

Ja ik ook. <3
Hij maakt ook heel makkelijk mooi front, beetje pluizig alleen nu haha. Maar vooral zijn karakter is echt zo fijn en makkelijk.

Meerdere keren de vraag gekregen of ik m niet wil laten zien hier op de HK nu in maart bij de 2 jarige, maar zie het nut er niet zo van in. :=

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:27

Nee, lekker nog even gewoon rustig laten opgroeien. Komt later wel, ze kunnen nog lang genoeg in het gareel moeten lopen en zich overal laten zien :j .