WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:05

De testen van mijn (fok) merries zijn binnen, ik heb 1 drager staan maar dat was verwacht (v. Everdale).
Ik haal haar dan ook uit de fokkerij, ze heeft dit jaar nog een veulen gehad die ik ook laat testen.
Haar vorige nakomelingen (3 in totaal) zijn allemaal verkocht maar ik heb de kopers wel allemaal ingelicht over haar positieve test.

Ik wil zelf toch echt het liefst een wffs vrije fokkerij, zeker omdat je per merrie maar 1x hoeft te testen en als je daarna alleen met FFS n/n hengsten gaat fokken, je ook niet meer hoeft te testen.

Het lijkt mij ook logisch als je als merriehouder (of kleinschalige fokkerij) wel de mensen inlicht die een nakomeling hebben gekocht van jou positief geteste merrie.

Ik vraag me wel af of het gen eventueel ook in de Tuigers zou zitten.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 05-06-18 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:16

De hengstenhouders zullen echt niet naar buiten treden als er ieder jaar een aantal fokkers komen waarbij het mis is, maar de stamboeken moeten zich achter de oren krabben als ze niks doen met meldingen van fokkers.
Je betaald als merriehouder/fokker ook en zij hebben een mooi totaal overzicht. Indien fokkers hun doodgeboren of mismaakte veulen tenminste melden bij het stamboek.
Dit is ook bij Everdale veulens gemeld en jaren geleden bij Krack, ook daar is toen niets meegedaan alleen is hij nooit preferent verklaard ondanks zijn invloed

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:52

HopeMyDay schreef:
Ik vraag me wel af of het gen eventueel ook in de Tuigers zou zitten.

Dit vraag ik me zeker ook af, ben benieuwd of deze binnen kort ook getest gaan worden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:33

@ Mooney
Het NRPS is meteen de hengsten gaan testen en daarna is het KWPN gevolgd. Dat heeft niets met vooruitstrevendheid of voorop lopen te maken, maar met doen wat je als stamboek moet doen zeker midden in het dekseizoen en dat hebben ze goed opgepakt. In Duitsland modderen ze gewoon nog even door.

Het uitvoeren van meer genetische tests is gewoon een kwestie van tijd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:15

Skovens Rafael is ook drager.

Weet iemand of don schufro getest is?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:44

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:48

Dit staat in eerder bericht:

Alleen hengsten die vers beschikbaar zijn
Blue Hors heeft alleen de hengsten getest die met vers sperma beschikbaar zijn. Dus onder andere Don Schufro, Hotline, Erlando, First Choice, Romanov, Zalabaster, Zatchmo en Zee me Blue zijn niet getest. Wel (negatief) getest zijn Zackery en diens vader Zack, Farrell, Fifty Cent, Don Olymbrio, Rockefeller en St. Schufro.

https://www.horses.nl/fokkerij/blue-hor ... -fokkerij/

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:48

waarom ze niet allemaal testen? :? of zijn dat hengsten die ze samen met Schockemuhle hebben? Dat zou dan wel een verklaring kunnen zijn.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:50

Vraag ik me ook af. Roept bij mij meteen extra vragen op. Zitten er dan onder die andere meer dragers? Misschien onterecht maar dat krijg je wel van deels testen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:17

Quir schreef:

Weet je waar je dat hebt gelezen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:08

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:29

Jeetje, ik heb wel smaak voor dragers dan! Ik had Everdale, Skovens Rafael en Guardian s op mijn lijst (En JW en highfive).

Het is Guardian S geworden, heb net de uitslag binnen en Namasté is gelukkig geen drager. Wel fijn aangezien ik met haar zou willen fokken in de toekomst.

Ben wel benieuwd of uiteindelijk alle hengsten getest gaan worden en hoe het zal gaan met testen van merries. Als er iig maar niet onwetend drager X drager gefokt wordt, dat lijkt mij het belangrijkste.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:40

Om geen waardevol bloed te verliezen zou je ook kunnen kiezen om als stamboek geen dragers meer op te nemen in je stamboek vanaf x generaties verder. Kan je dus wel fokken met een drager als dat echt de perfecte hengst voor jouw merrie is, of een merrie die drager is gebruiken. Maar alleen de nakomelingen die vrij zijn worden vervolgens goedgekeurd en weer gebruikt voor de fok. Mooi voorbeeld is de vrije Everdale zoon Inverness, als daarmee gefokt wordt gaat het Everdale bloed niet verloren.

Nog steeds rigoureus, maar iets minder rigoureus dan meteen helemaal niet meer met dragers fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:46

Quir schreef:

Weet iemand of don schufro getest is?

die is dan ook erg verdacht als donnerhall zoon

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:15

Als statisticus durf ik er heel veel geld op in te zetten dat Donnerhall drager is :Y). Kan bijna geen toeval zijn dat zoveel van zijn nakomelingen drager zijn, en verklaart ook het hoge percentage dragers bij Hannover, aangezien hij heel veel gedekt heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:19

God, ik mag dan echt in mijn handjes knijpen dat mijn Sir Donnerhall dochter geen drager is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:01

Idd donnerhall en zijn (klein) zonen sir donnerhall en don shufro

Hoeveel nakomelingen zouden die samen al weer hebben.....
1200+ 1200 + 900 volgens horsetelex

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:21

Quir schreef:

Thanks!

Wel bijzonder dat Romanov dan vrij is. Ik weet dat het mogelijk is maar dan vraag ik me toch hetzelfde af wat Sjef deed: wie zegt dat er niet een plukje haar van een andere -wffs vrij geteste hengst- opgestuurd wordt naar het lab? Of dat er in het lab zelf per ongeluk een mix-up plaatsvindt. Onder welke regels en restricties worden die monsters vervoerd, behandeld en gecontroleerd?
Als er zoveel op het spel staat voor sommige hengsten(houders) kan ik me voorstellen dat men wellicht met zulke ideeën kan spelen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:29

VValar schreef:
Wel bijzonder dat Romanov dan vrij is. Ik weet dat het mogelijk is maar dan vraag ik me toch hetzelfde af wat Sjef deed: wie zegt dat er niet een plukje haar van een andere -wffs vrij geteste hengst- opgestuurd wordt naar het lab? Of dat er in het lab zelf per ongeluk een mix-up plaatsvindt. Onder welke regels en restricties worden die monsters vervoerd, behandeld en gecontroleerd?
Als er zoveel op het spel staat voor sommige hengsten(houders) kan ik me voorstellen dat men wellicht met zulke ideeën kan spelen.
Als het stamboek van veulens bij het chippen verplicht haar laat trekken en eerst laat testen voor inschrijving, ben je er zo achter. Het lijkt me daarom erg onverstandig om hiermee te frauderen.

Ik ben daarom benieuwd naar de volgende stappen in het hele proces.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:26

Bucephalus schreef:
VValar schreef:
Als het stamboek van veulens bij het chippen verplicht haar laat trekken en eerst laat testen voor inschrijving, ben je er zo achter. Het lijkt me daarom erg onverstandig om hiermee te frauderen.

Ik ben daarom benieuwd naar de volgende stappen in het hele proces.

Ik denk ook niet dat fraude hier het grootste probleem is, maar "foutjes" gemaakt met DNA/haar van de paarden/hengsten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:56

Wordt er dan standaard een ouderschap-onderzoek gedaan bij DNA van in te schrijven veulens ??

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:02

Bij het KWPN sinds dit jaar en ik weet dat Zangersheide het al langer doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:15

Goede zaak, dan komt elke fraude snel boven water.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:31

Hoeft niet meteen kwade opzet te zijn. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 06:12

Nou... dat hele drama bij de Friezen met Reyert was allesbehalve een foutje :=