Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tara_13

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Baloutaire PS staat ingeschreven bij het Oldenburger stamboek.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Bij springpaarden kijk je niet alleen naar type (is eigenlijk nog het minst belangrijk) maar naar springtechniek, vermogen, schakel vermogen, karakter etc. Dus zonder informatie daar over is er weinig zinnigs over te zeggen.....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:28

Sky_As schreef:
Bij springpaarden kijk je niet alleen naar type (is eigenlijk nog het minst belangrijk) maar naar springtechniek, vermogen, schakel vermogen, karakter etc. Dus zonder informatie daar over is er weinig zinnigs over te zeggen.....

Ik vind daarentegen het type en model wel zeer belangrijk, ook bij een springpaard. Een paard moet voor mij vooral een goede rijbaarheid hebben. Dus fijn in verbinding kunnen lopen met lichaamsgebruik met goede balans in de gangen en op de sprong. En wie kijkt er graag naar lelijke paarden op de wei? Ik niet.
Je kan verschillende zaken verbeteren. Kijk goed naar de vererving van een hengst bij zijn nakomelingen. En kijk ook eens in de databases welke hengsten het goed doen bij andere merries uit de directe lijn van jouw merrie.
Ik ging graag naar keuringen en wedstrijden en ik schreef de namen van de paarden op, die me aanspraken met de afstamming. Zo leerde ik welke hengsten nakomelingen gaven die mij aanspraken qua type.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Baloutaire viel me ook weer positief op! Had hem al vaker op het netvlies gehad, maar nooit een merrie voor. Nu een grootramige Dourkan Hero en daar is hij wel serieuze kandidaat voor, maar heb nog niet naar de beschikbaarheid/voorwaarden gekeken.

Als je twee dieren met verschillend type aankaart is het niet gezegd dat het veulen een gemiddelde wordt van die twee, maar ben ook niet zo bang dat je bij aanparen van twee verschillende warmbloedpaarden een totaal misbaksel krijgt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:00

Als je een (te) lange merrie hebt en je wil korter fokken is het logisch om een korter (fokkende) hengst te kiezen enzovoort. De warmbloed springpaarden van verschillende stamboeken zijn niet perse gelijk, maar ook niet perse verschillend. Daarom zijn ze vaak ook bij meerdere stamboeken goed gekeurd/erkend etc.
Een zamgersheide merrie kun je prima dekken met een oldenburg ingeschreven hengst. Als het verder allemaal past.