Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:08

Revali: ja vosje doet het goed. Maar die staat nog niet echt in de weg is ook een merrie. We zouden naar de hengstenkeuring gaan dit jaar maarja ook weer een hoop kosten etc .. ben benieuwd wat de veilingen dit jaar gaan doen.

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:28

Die hengstenkeuringen brengt je niks als je geen VDL of Schep heet -O- en het kost allemaal zoveel geld.

Van het weekend even bij onze 3 jarige gekeken....1 bal minder O:)
Colorit x Vleut. Lijkt veel op de moeder als 3 jarige. Heel jeugdig en iel.

Afbeelding

Moeder als 3 jarige

Afbeelding

Moeder als 5 jarige

Afbeelding

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:40

Hoor best vaak dat mensen een klophengst hebben. Mijn schimmel is ondertussen geopereerd. Natuurlijk bal in de buik ipv lies dus het was kassa qua factuur

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:58

Revali: spot on over de hengstenkeuring. De hengst van een "gewone" fokker wordt zoveel zwaarder be- en veroordeeld, dan een hengst van de grote fokbroeders. Maar ja, als VDL boos weg zou lopen bij het KWPN, kan het stamboek wel opdoeken :o

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:29

Hoppa Quinn!! Da zijn al duur zat. Ik hoop bij die van ons dat ie nog inhaalt.kijk van het voorjaar wel weer

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:33

Hoogendroog: ja dat dus...
Maar ik vind bij het kwpn ook dat de merrietesten een puur verdienmodel is. Ibop wordt volgens mij stuk minder gepunt dan merrietesten. Om mensen maar te lokken.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:06

Revali schreef:
Hoogendroog: ja dat dus...
Maar ik vind bij het kwpn ook dat de merrietesten een puur verdienmodel is. Ibop wordt volgens mij stuk minder gepunt dan merrietesten. Om mensen maar te lokken.

Hmm oh ja? heb ik een andere mening over. mijn ervaring merrietesten is positief of het nu goed of slecht gaat. meerdere beoordeling momenten en wanneer je paard niet goed genoeg is melden ze het zodat je niet met valse verwachtingen een examen doet en niet slaagt. Maar je hebt wel een goed beleerd paard. IBOP is een moment opname en als je dat uitbesteed kan het nog wel eens duurder uitpakken dan een merrietest.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:41

Als er weinig aanmeldingen zijn voor de EPTM, slagen plots niet zulke denderende merries met ruime punten... in de hoop dat men weer gaat inschrijven. Al die testen zijn in de huidige markt van springpaarden niet meer van belang. Het gaat erom dat de merrie zelf verdienstelijk in de sport loopt of heeft gelopen. Bovendien zegt de manier van testen niets over hoe de merrie in het parcours gaat. Ja, wel als je huntertjes wil testen. Paarden zat die het in de testen niet deden of zelfs zakten, die het later in het internationale werk wel lieten zien.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:12

Hier geen veulen dit jaar. Mn cardento merrie gaat op pensioen wbt veulens. Ze trekt het niet goed meer.
Veulentje van afgelopen jaar heb ik verkocht, de sambucci. Was een prachtig groot veulen, wel een scherp ding.
De nu 4 jarige Ipsthar ben ik aan het beleren en dan gaan we lekker rijden. Ze is ster geworden op de keuring van t zomer en topkarakter! Ik twijfel soms om haar naar een ibop te doen straks, of gewoon de sport in..

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:18

Hier ook maar 1 veulen dit jaar , ben nog opzoek naar een fokmerrie waar je ook een buitenritje op kan maken. Wil dan graag mijn jonge dressuur paard er op in ruilen.

Rensju Ipsthar liet goeie dingen zien vandaag bij jumping Amsterdam!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:16

Hebben jullie nog apploosa springhengsten die niet van Little Indian afkomen om aan te raden, liefst vers?

Hier hopelijk 3 veulentjes dit jaar.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:52

Aatrox schreef:
Hebben jullie nog apploosa springhengsten die niet van Little Indian afkomen om aan te raden, liefst vers?

Hier hopelijk 3 veulentjes dit jaar.

Sir Wittekind zou een optie kunnen zijn, maar ik verwacht niet dat die gaat 'upgraden'. Misschien heeft Peru Stables nog Dumoulin in het bestand, dat was/is ook een appaloosa gekeurd in het springen bij het AES meen ik.

Waarom wil je een appaloosa hengst? Puur voor de kans op stippen? Vergeet niet dat inmiddels veel mensen zo denken en je 'speciale' veulen niet meer zo speciaal is, en al helemaal niet als je een effen kleur hebt uit een simpele moederlijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:22

En zangersheide heeft er ook 1 staan die volgens mij wel erg in trek is met dekken om de stippen

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:47

Cioccolato schreef:
En zangersheide heeft er ook 1 staan die volgens mij wel erg in trek is met dekken om de stippen

Ja maar vader is Little Indian

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:50

Ja maar bedoel dat de hype met stippels wat makkelijker wordt.. dus om het te doen voor de stippels...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:11

Cioccolato schreef:
Ja maar bedoel dat de hype met stippels wat makkelijker wordt.. dus om het te doen voor de stippels...

Ja, dat gevoel krijg ik ook, daarom ook mijn vraag. J-Nius is een Little Indian, veel andere stippelhengsten ken ik niet.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:19

Cioccolato schreef:

Wij hebben een stiploze daarvan :D

Ja het is straks helemaal niet meer interessant om een stippel te hebben volgens mij. Komen er nu zoveel van

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:21

Jammer Rensju. Wel leuk van je ipsthar! Ben wel echt weg van zijn souplesse

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:22

Wij fokken voor onszelf, manlief wilt heel graag stippen.. Dus de grootste kans is om er een stippel op te gooien denk ik.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:50

Aatrox schreef:
Wij fokken voor onszelf, manlief wilt heel graag stippen.. Dus de grootste kans is om er een stippel op te gooien denk ik.

De kans is het grootst door er een te kopen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:07

Maar dat willen we niet :-)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:54

Ik zou dan ook zeker kopen en er niet mee fokken.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:39

Revali schreef:

Ik ook! Is echt een goede keus geweest. Ze heeft nu bedacht om de bak uit te springen de wei in, 3 draad hoog. :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:09

rensju schreef:
Revali schreef:

Ik ook! Is echt een goede keus geweest. Ze heeft nu bedacht om de bak uit te springen de wei in, 3 draad hoog. :+

:') 'gras is altijd groener aan de overkant' was wel erg letterlijk deze keer dan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:39

Op mij maakte de hengst Baloutaire PS een goede indruk gister bij de grote prijs van Jumping Amsterdam.
https://www.uytert.nl/en/baloutaire-ps

Nou vroeg ik me af: iemand in mijn naaste omgeving heeft onlangs een groot Zangersheide springpaard fokmerrie gekocht. Het is een groot en lang gelijnd paard. Echt zo’n kasteel zegmaar. Een schimmel. Een heel ander type dan de compacte Baloutaire PS.
Wat zou nou het te verwachten resultaat zijn wanneer zij voor komend jaar deze hengst zou kiezen?
Is een verbetering (compacter dus misschien sterker en wendbaarder) te verwachten of is het niet verstandig om twee heel verschillende types met elkaar te mengen, hoor je binnen het type te blijven en verbeteringen / veranderingen meer stapsgewijs door te voeren?
De hengst is ggk bij heel veel stamboeken, ik ging raden van welk stamboek die was en ik dacht een Holsteiner. Daar was hij idd wel voor ggk maar ook oa voor Zangersheide.
Weet ik nog niet welk stamboek het paard zelf is qua afstamming. Het loopt blijkbaar allemaal wel wat door elkaar met de stamboeken in de springpaarden.
Het is wel een heel andere wereld dan de pony’s met over het algemeen meer duidelijke rassen met eigen raskenmerken. En Zangersheide is dan ook weer een stamboek waarmee ik niet bekend ben, ik heb eigenlijk meer met de NLse en de Duitse stamboeken.
Maar ik leer altijd graag bij dus ben wel benieuwd of iemand hier iets over kan / wil zeggen.