Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:43

Hier dek ik de dames die in juni veulens keijgen dus heb tiiiiijjjjjd zat. Totaal niet bezig met hengsten.
De ene merrie wordt nu 18 dus als die er goed door komt ga ik die sws dekken. Is nu diepvries maar gaat straks gewoon weer vers
De ander is nog een jonge bloem dus zou eventueel leeg kunnen blijven om weer eens naar voren te komen.. maar dsn zit ik met 1 veulen.. en tot wanneer kan de oude merrie veulens krijgen.. zoveel vragen en dilemma's.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:01

Wat gaaf Eilander! Tof dat je ook een paard hebt die voor de slee kan!

De podcast van Nijhof is wel leuk om te luisteren. Daarin gaan ze wel iets dieper in op de hengsten en bij wat voor merries ze de hengsten adviseren.

De Lupicor heb ik nu drachtig van Tattoo. Heel benieuwd naar deze combinatie. Voor volgend jaar staat Cape Coral hoog op het lijstje voor de Lupicor. Daar zie ik toch wel hele fijne paarden van met instelling en goede karakters.
Zoek voor haar een hengst met maat die koel is in de kop. Merrie is verder zeer correct in het type en geeft dit ook door aan haar nakomelingen. Mochten jullie daar nog een idee bij hebben, deel gerust.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 18:51

Ons fokproduct van Impressive VDL (het resultaat uit de dekking waar ik dit topic om gestart ben 6 jaar terug) gaat eerst voor de keuring en in de sport dit jaar. Ze wordt 5, maar was steeds nog erg jeugdig. Wel een heel mooi paard geworden vind ik persoonlijk, met een mooie maat ook, met veel bloed en bijbehorend temperament en ook fijn bewegen. Ben benieuwd wat dit seizoen gaat brengen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:07

Cioccolato schreef:
Hier dek ik de dames die in juni veulens keijgen dus heb tiiiiijjjjjd zat. Totaal niet bezig met hengsten.
De ene merrie wordt nu 18 dus als die er goed door komt ga ik die sws dekken. Is nu diepvries maar gaat straks gewoon weer vers
De ander is nog een jonge bloem dus zou eventueel leeg kunnen blijven om weer eens naar voren te komen.. maar dsn zit ik met 1 veulen.. en tot wanneer kan de oude merrie veulens krijgen.. zoveel vragen en dilemma's.

Is natuurlijk afhankelijk van hoe goed ze blijven. Mijn oude merrie had het laatste veulen toen ze bijna 24 was..
Ik heb tot nu toe altijd maar 1 veulen gehad wat opzich prima gaat.

Lante, spannend met de keuring! Ben benieuwd hoe dat van het voorjaar/zomer gaat.
Mijn merrie wordt dit jaar 8, maar zal helaas niet naar de keuring gaan. Ze is te klein ;(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:29

Dat zou wel mooi zijn als ze zo lang zo goed zou blijven!

Ik heb er ook wel 1 per jaar gehad maar vindt 2 gewoon leuker voor hun

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 23:05

Ben benieuwd Julia. Wij hebben toen Quabri de L'isle gebruikt. Maat durf ik niet helemaal te zeggen, maar is echt super in karakter.

Spannend Lante! Hoop voor een succesvolle keuring en mooi sportjaar +:)+

Onze 3 jarige colorit is gecastreerd...1 bal -O- ze voelen de ander wel, maar nog niet ingedaald. Dus hoop van het voorjaar wel |o

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:24

Ook ik kruip onder de meelees steen vandaan ,wij verwachten in juni een colestus uit onze comme il faut merrie, kan niet wachten

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 11:27

Mag ik hier om wat advies vragen? Wij zijn aan het kijken om er nog een fokmerrie bij aan te schaffen en hebben nu eventueel deze merrie op het oog, ik vind haar zelf niet heel interessant in mijn ogen want ik ken gewoon niet veel van de hengsten, maar is misschien is ze juist heel interessant met hele mooie hengsten ertussen, ik ken gewoon nog niet veel namen behalve de hele hele bekende.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:05

En verder, predikaten, sport?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:22

Nee puur fokmerrie, nakomelingen zie ik nog niet iets presteren in de sport.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:38

Aatrox schreef:
Nee puur fokmerrie, nakomelingen zie ik nog niet iets presteren in de sport.

Compleet oninteressant, in de eerste 4 moeders zit geen sport, eentje op 135m. Er zit echt gewoon geen enkel sportpaard in, wat spreekt je aan, aan deze merrie?

Is de merrie zelf nog te rijden? evt op competitities uit te brengen?

Vader is als (onrijdbaar) verkocht, is al jaren niet in de picture en ook geen leverancier van sportpaarden. De Hastrona stam an sich is wel bekend, maar levert de laatste jaren ook weinig op. Let wel, dit wil niet zeggen dat deze merrie niet goed zou kunnen fokken, echter als commercieel ga je hier geen veulens uit krijgen voor de snelle goede verkoop. Dus reken ermee dat je moet aanhouden en investeren.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:07

Eigenlijk alleen dat het een ervaren moeder is, dus misschien dan nog interessant voor ICSI..

Maar duidelijk verhaal zo.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:12

Ik bedoelde idd sport en predikaten in de moederlijn want dat is een groot deel dat ze interessant kan maken.
Naast zelf in de sport gelopen hebben.
Wat nakomelingen al doen.

Wat ik lees is de merrie niet interessant dus zou ik t mooi laten gaan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:19

Waar zijn haar eigen veulens nu dan? Want die staan niet eens op horsetelex voor zover ik kan zien.
Je zou haar in kunnen zetten als draagmerrie, maar daarvoor zal ze wel te duur zijn. Zijn er (via via) geen interessantere merries te krijgen?

Als ik een fokmerrie zoek, kijk ik vooral naar afstamming, de lijnen waar ze uitkomt, en hoeveel sport hierin zit en daarvoor moet ik dan niet te vaak moeten uitvouwen of klikken zeg maar. Als ik dat interessant vind, komt bouw/exterieur/karakter etc.
Of de merrie zelf ervaren is, vind ik een van de minst belangrijke zaken. Ervarenheid komt ook uit doen, dus dat komt vanzelf wel. Ik denk wel, als je het zelf helemaal ziet zitten, dan moet je het gewoon doen he! :) (zie nu dat mijn eerste reactie misschien wat lomp is, dat is niet zo bedoeld)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 14:15

Nee maar voor ons als 'nieuwe' fokkers wel gewoon even een realistisch beeld, normaal kijk ik ook naar de stamboom, wat heeft dat gedaan in de sport en wat doen dan de nakomelingen.

Dus dan is het verstandiger om gewoon door te zoeken naar een merrie die wel een leuke stamboom heeft en die dan zelf de ervaring op laten doen indd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 22:07

Er zijn genoeg fokkers die in willen krimpen en voor redelijk normaal geld een fokmerrie te koop aanbieden.
Zeker in de huidige markt zul je uit zo'n merrie de veulens waarschijnlijk moeilijk kunnen verkopen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:17

Vindt de merrie ook niet interessant hoogstens als draagmerrie als zij makkelijk veulent. De markt is nog steeds erg slecht. Ik raak mijn 2 paarden niet kwijt. Totaal geen interesse voor alleen wat Hongaren en daar ben ik wel klaar mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:19

Wat verkoop je dan? Jonge paarden, gereden, veulens?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:45

Cioccolato schreef:
Wat verkoop je dan? Jonge paarden, gereden, veulens?

Ik heb er 1 die dit jaar 3 wordt en zijn volle broer die in juni 2 wordt. De 3 jarig is al gecastreerd de andere niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 14:51

Ohja dat is het ook net niet qua handal.
De nu 3 wordende zal vast verkopen gok ik wel. Hoop ik in ieder geval. Want ik heb er ook drie stuks van _O-

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 15:02

Tja wij hebben er ook last van .Sportpaarden, jonge paarden… etc . Ze nemen niet eens de moeite om te kijken. Alleen maar filmpjes… gelukkig hoeven we er niet van te leven

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 15:42

Klopt en als ze dan filmpjes hebben begint het gezeur om prijzen te drukken. Vocht in sprong, kreupel, krampbeen enz enz. Weigeren te komen kijken of te keuren. Alles om de prijs te drukken. Ik heb bij 1 de koop afgeketst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 15:48

Merk wel dat veulens, 1 en 2 jarigen voor de meter niet lopen.

Nu komen mijn 3 jarigen dsn. Hoop toch op meer succes dan. Heb ze rontgen goed over de benen en goede ks foto's. Of nouja ze hebben dus geen ks. Ze zijn 165 of groter.. dus in mijn ogen prima verkoopbaar.
Ben erg benieuwd......

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 16:36

Mijn schimmel is nu 1.61. Dat is meer een dames paard maar hij denkt dat hij groter is. De baas in de opfok maar heel fijn in de hand. De vos wordt rond de 1.70. Ik wilde de schimmel ook gelijk röntgen dien bij castratie maar kon niet dezelfde dag.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:15

Nee de jonge paarden zijn niks waard. Ik heb 3 tweejarigen en 1 driejarige. Maar ik begin er nu niet eens aan om te verkopen. Ik moet ze wel aanhouden. Gelukkig is de 3 jarige goed op foto's
Lexa: hoe is het met jullie vosje dan? Die is toch verder wel op niveau en braaf toch?