1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:40

Negro was een bijzondere hengst. Hij paste heel goed op de toen al grote aantallen dochters van Flemmingh, Jazz en Krack C. En minder op de toen nog veelvuldig aanwezige klassiekere merries. Toch heeft hij in zijn eerste jaren geen heel aparte nakomelingen gebracht. Zijn eerste ggk zoon was Troy en daarna duurde het weer een aantal jaar.
Zelf had ik toen al verschillende Ferro=dochters waardoor ik weinig met Negro heb gefokt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:09

misterA schreef:
Negro was een bijzondere hengst. Hij paste heel goed op de toen al grote aantallen dochters van Flemmingh, Jazz en Krack C. En minder op de toen nog veelvuldig aanwezige klassiekere merries. Toch heeft hij in zijn eerste jaren geen heel aparte nakomelingen gebracht. Zijn eerste ggk zoon was Troy en daarna duurde het weer een aantal jaar.
Zelf had ik toen al verschillende Ferro=dochters waardoor ik weinig met Negro heb gefokt.

Troy was ook echt helemaal niets vond ik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:22

In mijn merrie zit Negro aan vaderskant. Vader is Fairytale: Lord Leatherdale x Negro. Het is wel wat verder weg, maar vind dat ze wel duidelijke Negro kenmerken heeft: body en power, dat geeft Negro mijns inziens door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:29

Ik kan me de tijd nog herrineren dat de fokkers hem massaal links lieten liggen vanwege zijn klassieke model en simpele bewegingen die hij door gaf.

Pas na Valegro en de combinatie LL x Negro werd hij populairder.
Het mooie vind ik de visie van Gert Jan om de kracht en het achterbeen van Negro aan te paren met LL die vooral een mooie voorkant heeft maar achter weer minder is. Hij heeft altijd in zijn hengst gelooft.

Mooie leeftijd heeft hij mogen behalen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:21

Om 12.00u eindpresentatie van Sarai L live te volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:51

En Nashville....

Beide heb ik al irl gezien een aantal keer dus ik ga er niet heen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:24

Sarai L is ingeschreven!

Commentaar;

Vanwege zijn goede bewegingstechniek, extra model en goede houding heeft het KWPN besloten hem in te schrijven.

Draf: goede balans, bergop, goede techniek
Galop: bergop, balans, ruim, goede afsprong, goede sprong
Stap: vlijtig, actief, houdt zich vast in lichaam: tijdens training veel aandacht aan stap besteed daardoor steeds ruimer geworden, maar mag nog beter.

Wat mij opviel tijdens presentatie: veel onrust in de mond, stap matig en voor het eerst zag ik dat hij zijn staart niet goed draagt. Draf is prima maar achterbeen zou van mij nog iets scherper mogen zijn, galop is uitmuntend.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:59

Nashville (Secret x Jazz) 1.71 m geboren 2018 ingeschreven:

Commentaar jury: kan goed van aanspannen naar ontspannen, goede inzet en fijn te bewerken.

Stap: goede takt, actief, goed door lichaam, voldoende ruimte
Draf: veel cadans, goede schouder vrijheid, werkwillig, fijne aanleuning, kunnen schakelen
Galop: voldoende sprong, goede balans, schakelvermogen

Wat mij opviel: houdt zich erg vast in bovenlijn in draf, houterige bewegingen, achterbeen mag scherper, in galop te weinig afdruk en sprong maar wel een goede balans, stap voldoende. Houdt zich in beweging vrij hoog in het kruis en is traag in beweging.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:24

manubres schreef:
Sarai L is ingeschreven!

Commentaar;

Vanwege zijn goede bewegingstechniek, extra model en goede houding heeft het KWPN besloten hem in te schrijven.

Draf: goede balans, bergop, goede techniek
Galop: bergop, balans, ruim, goede afsprong, goede sprong
Stap: vlijtig, actief, houdt zich vast in lichaam: tijdens training veel aandacht aan stap besteed daardoor steeds ruimer geworden, maar mag nog beter.

Wat mij opviel tijdens presentatie: veel onrust in de mond, stap matig en voor het eerst zag ik dat hij zijn staart niet goed draagt. Draf is prima maar achterbeen zou van mij nog iets scherper mogen zijn, galop is uitmuntend.

Ik vind het een heel mooie hengst met een uitmuntende galop. Hij had nu nooit ingeschreven mogen worden. De stap is zeer onregelmatig, lang/kort met een probleem in de knie. De staart hangt er bij als een vlag op een volkomen windstille dag. Waarschijnlijk geen erfelijke aandoeningen. Een zeer goede d.a./ chiropractor kan nog wel wat betekenen. Lijkt op een lichte vorm van ataxie. En een aangepast management.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:31

Ben blij dat jij het zegt Mistera, want ik zit al 2 dagen op mijn vingers om deze redenen, na alle superlatieven. Had nooit ingeschreven mogen worden.....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:39

Een enorme verbetering is het toevoegen van de staafdiagram bij het rapport. De druk vanuit de leden is blijkbaar zo groot om weer terug te keren naar het toekennen van cijfers dat de h.c.cie of een andere functionaris maar een tussenoplossing heeft bedacht. En niet heeft afgewacht tot het 2 jaar durende pilot met dat malle advies van de fokkerijraad is afgelopen.
Deze vorm van publicatie van het verrichtingsrapport is zelfs een verbetering t.o.v. het toekennen van cijfers en een summiere omschrijving van voorheen omdat er zo meer onderdelen een waardering krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:39

Ja die stap had ik het ookal eerder over, vond het vooral in Vechta met spanning drama..bij het NRPS viel het toen nog 'mee '. Heb het nu niet gezien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:46

misterA schreef:
Een enorme verbetering is het toevoegen van de staafdiagram bij het rapport. De druk vanuit de leden is blijkbaar zo groot om weer terug te keren naar het toekennen van cijfers dat de h.c.cie of een andere functionaris maar een tussenoplossing heeft bedacht. En niet heeft afgewacht tot het 2 jaar durende pilot met dat malle advies van de fokkerijraad is afgelopen.
Deze vorm van publicatie van het verrichtingsrapport is zelfs een verbetering t.o.v. het toekennen van cijfers en een summiere omschrijving van voorheen omdat er zo meer onderdelen een waardering krijgen.

Ik denk persoonlijk dat je echt zelf live moet kijken en je conclusie moet trekken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:08

Wat vonden jullie van Nashville dan? Die vond ik verschrikkelijk. Of is hij al zo verreden? Snap niet hoe zo'n paard de Pavo cup kan winnen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:59

Uiteraard moet je zelf ook gaan kijken. Vroeger ging me dat wat makkelijker af.
Het verr.onderzoek duurde iets langer. Daardoor had je veel meer de tijd om een paar keer te gaan kijken en kon je ook de eventuele progressie zien die een hengst al of niet maakte. De hengsten kwamen vrijwel groen binnen.
Dit voorjaarsonderzoek voegt imo weinig toe met 2 hengsten die al heel veel werk gedaan hebben en de hand van de ruiter en het management al een groot stempel op hebben gedrukt. De natuurlijke aanleg is daardoor al minder zichtbaar of zelfs bijna onzichtbaar geworden. De amazone die de hengsten in het v.o. rijdt kan in een paar weken daar weinig meer aan toevoegen of afhalen. Eén week wennen aan al het andere, stal, voer, beweging, zadel, enz enz.En dan moet het in een dag of 10 gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:32

Mee eens, het is fijner om ze zo groen mogelijk te volgen vanaf de eerste bezichtigingen tot het VO en daarna. Dan is het makkelijker om te zien wat ze van nature hebben, hoe ze zich laten bewerken en hoe ze ontwikkelen.

Nashville heb ik gezien op de PAVO Cup en snap wel dat hij toen hoog scoorde want hij viel mij toen 100% mee. Juist veel beweging en souplesse..als dat nu anders was dan is het de vraag wat de invloed van de ruiter is en wat hij van nature mee brengt.

Op stand vind ik er wel het een en ander op aan te merken..of deze twee echt een aanwinst zullen gaan worden voor de fokkerij dat zullen we gaan zien.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:53

Ik denk dat de KWPN ruiter hem normaal liet lopen en dat zag er niet uit: hele trage, stramme en houterige bewegingen. Hij had wel balans in de galop maar ook niet echt sprong of een goed achterbeen. Op het laatst ging ze hem met wat meer bravour en aanspanning rijden en toen leek het wel wat beter, maar in de basis was het niet om aan te zien...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:41

Ik heb het examen van sarai online gezien. Galop mooi, draf prima maar die stap. Pppfffff.
En de woorden er zit progressie in dus dat is goed genoeg. Dat mogen ze vinden. Maar ik vond het 3 x niks. Zal hem zeker niet gebruiken.
Maar dat is gelukkig ieders eigen keuze.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:05

NB Mijn laatste opmerkingen gingen over Nashville.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:14

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:34

Aldus ook Horses die hier vragen over had.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:23

Het is gewoon commercieel. Hij heeft er 500+ gedekt en het KWPN wil die registraties wel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:37

janderegelaa schreef:
Het is gewoon commercieel. Hij heeft er 500+ gedekt en het KWPN wil die registraties wel.

Het is alleen geen commercieel bedrijf maar een vereniging. Als je met een merrie die zo stapt op de stamboekkeuring komt, kun je gelijk naar huis.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:29

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:

Het is alleen geen commercieel bedrijf maar een vereniging. Als je met een merrie die zo stapt op de stamboekkeuring komt, kun je gelijk naar huis.

Maar een vereniging mag wel winst maken. Als het maar terugvloeit naar de vereniging.

En ik ben het met je eens hoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:34

Maar het fokdoel van het KWPN is het hoogste niveau in de sport. En dan keur je dit goed? Niet kunnen stappen en geen fijn karakter.

Er zijn al genoeg gekeurde hengsten die bloedmooi zijn en goed kunnen galopperen.