Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:01

Optigrow havens hier tot ze 18maanden zijn. Daarna basisbrok.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:02

Ja bij d3 fokker zelf kreeg hij havens opti grow.
Ik had toen ik hem kocht pavo podo grow maar die at hij niet toen dus de havens opti grow genomen.
Maar omdat Aveve wat dichterbij ligt overgegaan op aveve start mix die at hij met veel smaak maar nu dus niet meer :') vandaar dat ik een balancer zoek voor toch wat aanvulling van vitaminen en mineralen.
Ze hebben toch gemengd gras (niet enkel eenzijdig gras maar ook kruiden ertussen) dus denk dat ze daar al wel veel uithalen aangezien ze zelfs hooi niet meer eten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:06

Zoveel mensen zoveel wensen. Mijn jongens doen het goed op Voermeesters Opfok.

Afbeelding
Worden echt al flinke jongens! Veulentje is er nu toch echt wel af.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:10

Mijn jaarling krijgt Vitalbix Breed and Grow :)
Ze staan sinds 2 weken op het gras, wat een genot!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:31

Sanet zo is dat. Gewoon kijken waar je paard het goed op doet denk ik. Dat zijn zeker geen veulentjes meer!

Wat veranderen ze toch snel he <3 . Ik ben erg benieuwd hoe ze straks als driejarigen zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:59

Amai dat zijn knappe Sanet

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:10

Hier krijgt ze geen brok :o .

Gras, hooi en een liksteen.

Ze was moddervet toen ze afgespeend werd. Nu staat ze wat fitter. Kijk het nog even aan of het voldoende blijft op dit rantsoen.
En anders is er zo een zak voer gekocht.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:27

LuciLusitano: Welkom :) Dat word een grote hoor :)

Sentir: Vervelden al die jeuk, wel leuk dat ze zo tegen je aan kwam liggen. Hopelijk mag het snel eens de goeie kant op gaan. geen problemen mee. Hier trouwens ook van den kanten van vlaaderen :p

Toushie: Ja ik ben echt blij dat ze een leeftijdgenootje heeft. Zo goed dat ze zo flink is om alleen mee te gaan op de trailer. Dat ziet er leuk uit die wedstrijd. Benieuwd hoe ze dat zal doen :)

Thioro: Die ziet er idd al mooi groot uit!

Art_Ificious: Nova krijgt de Vitalbix breed en grow! ze doet daar heel goed op maar je moet je gevoel volgen :) wel goed dat je een vriendje er voor zoekt! Ze hebben daar echt wel deugd van. Ze worden groter zonder dat je het beseft!

Muronia: Die is echt wel groot! Jij fokt reuzen hoor!

mooney: Wat een mooie foto zo me hun drie samen.

Sanet: Wat is die knap! <3

Nova is behandeld voor luisjes, de nieuwe heeft die helaas meegenomen, op de vorige plek is er nooit naar omgekeken. Maar we zijn er snel bij :D dus ze gaan wel weer snel weg zijn ook. Ook weer haar beentjes gewassen en wat is ze ongelofelijk flink. daarna gewoon nog wat genoten van ze op de trec/wei

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 11:27

LuciLusitano: Welkom :) Dat word een grote hoor :)

Sentir: Vervelden al die jeuk, wel leuk dat ze zo tegen je aan kwam liggen. Hopelijk mag het snel eens de goeie kant op gaan. geen problemen mee. Hier trouwens ook van den kanten van vlaaderen :p

Toushie: Ja ik ben echt blij dat ze een leeftijdgenootje heeft. Zo goed dat ze zo flink is om alleen mee te gaan op de trailer. Dat ziet er leuk uit die wedstrijd. Benieuwd hoe ze dat zal doen :)

Thioro: Die ziet er idd al mooi groot uit!

Art_Ificious: Nova krijgt de Vitalbix breed en grow! ze doet daar heel goed op maar je moet je gevoel volgen :) wel goed dat je een vriendje er voor zoekt! Ze hebben daar echt wel deugd van. Ze worden groter zonder dat je het beseft!

Muronia: Die is echt wel groot! Jij fokt reuzen hoor!

mooney: Wat een mooie foto zo me hun drie samen.

Sanet: Wat is die knap! <3

Nova is behandeld voor luisjes, de nieuwe heeft die helaas meegenomen, op de vorige plek is er nooit naar omgekeken. Maar we zijn er snel bij :D dus ze gaan wel weer snel weg zijn ook. Ook weer haar beentjes gewassen en wat is ze ongelofelijk flink. daarna gewoon nog wat genoten van ze op de trec/wei

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:36

Y’ur krijgt vitalbix breed and grow. Hij laat rustig zijn gras staan voor brokjes, die knul eet werkelijk alles :')

Even een trots momentje hoor *\o/* <3
Y’ur in maart VS mei *\o/* 8-)

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 12:55

Ach balen dat Nove kleine etterbak-huisdiertjes heeft gekregen, maar goed om het meteen aan te pakken (en dat wassen is toch ook weer een goede oefening).

Y'ur groeit steeds meer in zn dekje *\o/*

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:06

Wat ziet Y’ur er goed uit! Laatst je hele topic gelezen toen ik ziek was. Bijzonder hoor!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:09

Hey je dekje krimpt! Hahaha.

Balen van de luis, bah. Hier heb ik Hiske met hulp van mijn instructeur weten te ontwormen. Nou bond ik vandaag een worm van 15 cm in haar mest, dat zal een spoelworm zijn? Terwijl ik haar met ivermectine heb ontwormd. Wat zal ik doen, heeft iemand een idee?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:12

Ivermectine doet niets/te weinig tegen spoelwormen. Ik zou even overleggen met je dierenarts of het verstandig is om nu nog een panacur te geven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:21

Of een pyrantel, daar is wat minder resistentie tegen. Gebruik ik graag bij veulens of ter afwisseling.

Wel een minimumtijd tussen ontwormingen aanhouden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:35

Sanet schreef:
Ivermectine doet niets/te weinig tegen spoelwormen. Ik zou even overleggen met je dierenarts of het verstandig is om nu nog een panacur te geven.

Ja dat weet ik, daarom was ik verbaasd een spoelworm aan te treffen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:45

Ivermectine doet niks zou veel resistentie tegen zijn bij spoelwormen.
Maar bij Baron kwam er na ontwormen met ivermectine wel altijd véél meer uit dan bij ontwormen met Panacur.
Maar meer dode wormen uitscheiden gaf bij mij wel angst voor blokkade in de darmen. Dit hoor je soms wel eens dat massale sterfte voor blokkade kan zorgen. Daarom kreeg ik bij Cielo ook paraffineolie erbij.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:52

@anso: nee de luizen hebben je ook te pakken :') gelukkig gaan ze snel weg met de juiste zorg.

@Ladonna: hier ook na ontwormen met ivermectine geen enkele worm gezien in maart. Nu een kuur van panacur aan het geven en ik er kwam enorm veel af. Zou zeker de dierenarts contacteren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:54

Ik heb overigens ook wel eens spontaan een worm gehad zonder ontwormen. Ik was heel bang dat er dan echt spaghetti zou komen, maar daarna nog een worm of 4 gezien en ook niet meer. Dus dat viel mee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:14

Sanet schreef:
Ik heb overigens ook wel eens spontaan een worm gehad zonder ontwormen. Ik was heel bang dat er dan echt spaghetti zou komen, maar daarna nog een worm of 4 gezien en ook niet meer. Dus dat viel mee?

Dat had ik dus 2x aan de hand bij Baron... Spontaan spoelwormen in de mest, niet 1 maar meerdere. Na ontwormen dus wel ook steeds keiveel behalve bij ontwormen met Panacur. Zolang als ik hem heb heeft die er last van gehad ondanks hij op vorige stal het vaakst ontwormd werd.

Ik weet niet welke wormen hij nu nog had, de exacte uitslagen heb ik nog niet ontvangen via mail (maandag eens bellen).

Nu had die stal hun paarden ook laten controleren en gek genoeg zouden er maar 3 last hebben van wormen. Waaronder ook 1 jonger paard die al vaker ontwormd is geweest dan al de anderen. Maar natuurlijk scheiden ze niet altijd eitjes uit kan dus net een beetje mest zijn geweest met weinig eitjes van die andere paarden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 23:19

Ik heb geen idee maar al lezende bedacht ik me..ontworm je wel voor het juiste aantal kg's en niet te weinig? Mijn dierenarts zegt dat je jonge paarden beter iets kunt overdoseren in plaats van onderdoseren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 00:08

Muronia schreef:
Ik heb geen idee maar al lezende bedacht ik me..ontworm je wel voor het juiste aantal kg's en niet te weinig? Mijn dierenarts zegt dat je jonge paarden beter iets kunt overdoseren in plaats van onderdoseren.

Baron heb ik altijd volledige tube gegeven gehad. Maar blijf wel gek vinden dat er met ivermectine méér wormen uit kwamen terwijl daar meer resistentie tegen zou zijn.

Over de huidige toestand, omdat ze ondanks ontworming in april alsnog wormen hebben zei de arts dat ze vermoed dat er resistentie is meegekomen bij de wormen vanop de vorige stal.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:28

Muronia schreef:

Ik moet nu ontwormen voor 300kg voor 4 dagen met 2 dagen er tussen. Daarvoor heb ik ze zelf nog maar 1x ontwormt. Andere keren was de DA of staleigenaar. Maar mijn situatie is net wat anders :') maar idd. Beter te veel dan te weinig. Ik denk dat veel mensen die fout maken en voor te weinig ontwormen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:48

Hier vandaag even helemaal gewassen.
Ze ziet weer wit (voor een uur of 2) staartzakje om, die gaat er deze avond af wanneer de staart droog is. En verder vlechten zometeen. Hopelijk lost dit de jeuk ook al een beetje op. Er kwamen wel wat haren af die ik er niet afkreeg met een borstel. Van die lange ruined winter haren nog.

Afbeelding

Ze was heel braaf maar vondt het niet zo fijn. Al maar goed dat dit niet elke maand gebeurt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:04

Muronia schreef:

Ik heb de dames beide een halve tube gegeven (dus voor 350kg per dame) op advies van de dierenarts. Ik denk dat ze 200-250kg wegen nu, D-ponyjaarlingen van rond de 1.37m.