WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:26

Inderdaad, alhoewel volbloeden al lang 'in de mix' zitten, maar bij de Knabtruppers zijn er ook warmbloeden gebruikt. Geeft wel inzicht in afstamming …..

Wat mij ook opvalt is dat bij de dragers heel veel D-lijn nakomeling zijn … ;(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:39

Peterina schreef:
Inderdaad, alhoewel volbloeden al lang 'in de mix' zitten, maar bij de Knabtruppers zijn er ook warmbloeden gebruikt. Geeft wel inzicht in afstamming …..

Ja de D lijn is wel duidelijk.

Maar volbloeden zijn wel voor de warmbloedfokkerij gebruikt maar niet andersom. Vandaar dat ik dat wel opvallend vind.

Knapstruppers hebben een ongeveer gelijke ontstaansgeschiedenis als de overige warmbloeden. Dus die snap ik wel. Maar daar wordt dacht ik geen vreemd bloed gebruikt(dacht ik, kan onjuist zijn) dus het gaat wel heel lang terug dan dat gen...denk ik.

Mungbean

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:42

Hmmm poep, moet ik toch nog gaan testen.
Heb ik dadelijk een pssm vrije, blijkt het wellicht wffs drager te zijn :')
Met die heb ik namelijk wel ooit fokplannen in tegen stelling tot mijn kwpner.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:01

NatasjavE schreef:
Peterina schreef:

Ja de D lijn is wel duidelijk.

Maar volbloeden zijn wel voor de warmbloedfokkerij gebruikt maar niet andersom. Vandaar dat ik dat wel opvallend vind.

Knapstruppers hebben een ongeveer gelijke ontstaansgeschiedenis als de overige warmbloeden. Dus die snap ik wel. Maar daar wordt dacht ik geen vreemd bloed gebruikt(dacht ik, kan onjuist zijn) dus het gaat wel heel lang terug dan dat gen...denk ik.

Knabstruppers verbaasde mij ook. Maar als ik de boktwiki mag geloven zijn er op een gegeven moment volbloeden gebruikt, omdat de knapstrubers eind 19e eeuw te grof en uit verhouding waren door de kleurtjesfokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:21

Net zitten snuffelen bij de Knapstruppers maar daar zit heel veel Duits bloed in tegenwoordig.
Dus ook logisch dat het gen daar ook voor komt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:51

heb zelf 2 volle knabstruppers maar die hebben Duits bloed erin. wordt veel gedaan om een moderner sportpaard te fokken en zo ook de afzet te vergroten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 00:03

Ik heb een kleine ouderwetse dikzak, maar dan voor dezekerheid dus toch maar testen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:18

Ik ga vandaag ook maar weer een testpakketje aanvragen maar dan voor onze Rubiquil merrie. Aangezien zij van zowel moederszijde als vaderszijde Roemer bloed heeft en er nog mensen blijkbaar zijn die wij gesproken hebben met hetzelfde vermoeden als ik wil ik het nu ook wel zeker weten. Wilde eerst nog wat wachten tot later op het jaar maar eigenlijk is dat niet nodig om te wachten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:04

In de Duitse Reiterrevue staat dat in november 2018 een Europese verordening wordt afgegeven en dat alle hengstenhouders in Europa openbaar moeten maken of hun hengst drager is of niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:07

suffie schreef:
In de Duitse Reiterrevue staat dat in november 2018 een Europese verordening wordt afgegeven en dat alle hengstenhouders in Europa openbaar moeten maken of hun hengst drager is of niet.

Goede zaak!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 16:43

suffie schreef:

Ik denk dat deze tijdschrijft de EU verordening foutief heeeft interpreteert, of misschien nu op een 'hype' inspelen.

De verordening gaat niet alleen over testen op WFFS, en andere genetische aandoeningen, maar ook op bekende ziektes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:55

het lijkt mij ook niet waarschijnlijk dat een zo onbekende relatief kleine en voor mensen onschadelijke aandoening ineens zoveel stof laar opwaaien dat Brussel ineens een verordening gaat maken speciaal hiervoor. er zijn algemene verordeningen voor fokken met genetische aandoeningen en het lkijkt mij dat de reiterrevue daar op doelt.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:11

Ik ga mijn merrie ook maar testen.
Ze heeft nu een veulen van een Duitse hengst. Deze hengst is ook getest maar nog geen uitslag.
Mijn merrie heeft ook 2 x roemer en donnerhall. En ze is ook verwant aan habanna in haar vaderlijn (polansky zit ook in mijn merrie) en heb een vermoeden dat polansky of zijn vader kostolany drager is.?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:24

Kostolany is de vader van Gribaldi dan lijkt het mij toch niet mogelijk dat er geen enkele Gribaldi zoon die dekt geen drager is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:54

petraaken schreef:
Kostolany is de vader van Gribaldi dan lijkt het mij toch niet mogelijk dat er geen enkele Gribaldi zoon die dekt geen drager is.

Als Gribaldi zelf geen drager is dan zullen de Gribaldi kinderen ook niet perse drager zijn. Tenzij de moeder het gen meebrengt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:10

ach juist, pfft ik zal het maar wijten aan het feit dat het maandagmorgen is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:37

splenius schreef:
Ik ga mijn merrie ook maar testen.
Ze heeft nu een veulen van een Duitse hengst. Deze hengst is ook getest maar nog geen uitslag.
Mijn merrie heeft ook 2 x roemer en donnerhall. En ze is ook verwant aan habanna in haar vaderlijn (polansky zit ook in mijn merrie) en heb een vermoeden dat polansky of zijn vader kostolany drager is.?

Polansky's mv is natuurlijk Donnerhall, dus ik zou zeker testen als ze en Roemer en Donnerhall bloed heeft.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:54

Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 04-06-18 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:00

Eigenlijk al ruim 10 bekend dus en al minstens 5 jaar een test beschikbaar.
Al die tijd interesseert het eigenlijk niemand.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:12

Ik weet niet of het niemand interesseert. Ik denk eerder dat het een ver-van-mijn-bed-show is/was. Voor de dressuur zal analyse van de warmbloedpopulatie in Duitsland duidelijkheid verschaffen over hoe wijd het gen verspreid is. Ook Duitsland kent veel goede springlijnen, maar dat geldt ook voor Frankrijk en België. Ik ben benieuwd hoe de merriehouders daar reageren. Ik heb de indruk dat het in Nederland allemaal veel sneller en serieuzer is opgepakt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 00:09

Nou ja, geheel spontaan was dat natuurlijk niet.
Als die dame in de VS niet zoveel stampij had gemaakt weet ik niet of er hier wel zo pro-actief was gehandeld :+ ...

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 01:15

Dat ben ik geheel met je eens, in Australie vroegen fokkers al een paar jaren geleden naar wat ik hier van af wist. Ik moest bekennen helemaal niets, waar heb je het over? Nu door een dame in de USA waar men waarschijnlijk toch anders naar het stamboek aan kijkt is de hele zaak aan het rollen gegaan. Nu er een test voor is, is het er mee om gaan en hoeft het geen probleem op te leveren.

Er zullen nog wel meer mutaties in de populatie zijn, ik hoop dat wanneer iets dergelijks in de toekomst ontdekt wordt dat men er sneller openheid aan geeft. Die wijsheid van de hengstenhouders om maar een andere hengst te proberen komt nu toch anders naar mij toe.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:03

Kendra schreef:
Nou ja, geheel spontaan was dat natuurlijk niet.
Als die dame in de VS niet zoveel stampij had gemaakt weet ik niet of er hier wel zo pro-actief was gehandeld :+ ...

Everdale was natuurlijk de trigger en door de samenwerking met van Olst is het in een stroomversnelling geraakt. Toch maakt duidelijk dat er in Nederland anders wordt gedacht. Hier gaan de merrie- en hengstenhouders meteen testen. Door het hiërarchisch denken in Duitsland vindt er eerst een onderzoek plaats, gaan de merriehouders niet en masse op de barricades, houdt Schockemöhle bijvoorbeeld de deur dicht, terwijl Total U.S. uit zijn stal komt. Met 700 veulens per jaar, maak je mij niet wijs dat daar nooit iets aan de hand is, zeker omdat het gen naar voren komt naarmate de fokproducten boven het gemiddelde uitstijgen, dus afkomstig zijn uit toplijnen. Die hebben ze zat bij onze buren.

Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken waarom een merrie niet drachtig wordt van een hengst.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:41

Ik denk niet dat het een landelijk verschil is. Bij van olst was ook al eerder aangegeven dat er wffs was bij een nakomeling en dat werd ook in de doofpot gestopt.
Pas toen de Amerikaanse veel aandacht kreeg op social media moesten ze er wat mee gaan doen.

Fijn dat er nu wel aandacht is en getest was hoor. Maar doen alsof we hier in NL erg vooruitstrevend zijn is denk ik schijn.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:46

Precies Mooney, Van Olst was een paar jaar geleden ook al eens benaderd , heb ik in een van de links in dit topic gelezen. Toen wou hij van niets weten, als hij echt vooruitstrevend was geweest had hij toen op onderzoek uit gegaan uit eigen beweging, dan had Nederland voorop gelopen in plaats van USA.

In de verdere landen wordt uiteraard veel diepvries gebruikt en dan gaat men voor bekende hengstenlijnen. Misschien dat het hier door juist in Amerika naar voren is gekomen? De KWPNer is in Australie en waarschijnlijk ook in de USA nog steeds exclusief terwijl het in Nederland toch erg gebruikelijk is om een volle KWPNer te hebben.