Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En als het renpaard type je niet aanstaat, spreekt het massieve type je misschien meer aan, zoals Monmartr of Aran. (De eerste overigens een ouder paard en de tweede nog niet uitgezwaard...) Maar dan nog natuurlijk heel wat anders dan bijv. een Fjord.
En vanwege de hoge botdichtheid geen zwaar beenwerk, natuurlijk.
Mijn geheugen FTW!

gave kleuren
Maar in deze contreien volkomen onbekend. Af en toe kreeg ik de laatste jaren weleens berichten met vragen over paarden die in de jaren 90 op transport naar NL, BE en DLD waren gekomen en aan de brandmerken en het type zag ik dan vaak meteen dat het om een Don of Budjonny ging en ahv datzelfde brandmerk (vriesmerk) kon ik zelfs het paard en de afstamming achterhalen. Erg dankbaar klusje.

.
(ze donderde letterlijk door de baan, waar de rest als vlindertjes door de baan ging
) . Maar op type werd ze wel afgestraft - daar was ze echt te zwaar voor gebouwd.
Dat type zie je daar heel veel. Ook sterk gestroomlijnd op de uit de boekjes bekende Tekes als Kambar en Polotli met relatief een beste scheut Engels bloed. Die zou ik zelf vermijden, vererven nl. vaak mindere voeten en nog wat dingen en massief zul je dan ook niet vaak treffen met dat bloed. Exotische types worden ook gewaardeerd.
Wat je ook ziet is dat diverse Franse fokkers die absoluut geen Frans type fokken ook geen lid zijn van de rasvereniging. Dat is geen toeval, trouwens.
Die hebben weinig te maken met het oorlogstype waar ik zelf van hou.

Met dat geklutste hoofd van jou.

Nou eh, soms?