Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 07:25

Klinkt spannend...
Nog nooit gehad gelukkig

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:30

lexa schreef:
Wie heeft er wel eens gehad dat doormiddel van DNA de gebruikte dekhengst niet overeen kwam met je veulen?

Ikzelf niet, maar een kennis van mij wel

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:36

Kennis van mij ook. Ik zelf niet. In elk geval nog niks gehoord over de veulens van 2023 en 2024

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:40

De fokkerij waar ik heen ga voor het scannen en insimineren etc. Heeft het tot nu toe 3x meegemaakt in zijn 20 jaar fokken..

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 08:53

Het is echt zo balen! Buiten dat je nu niet weet wie de vader dan wel is zit dit veulen ook nog eens in de veiling….

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:15

Dan is het helemaal vervelend...
Er is vast o.b.v. profiel wel achter te komen wat wel de vader is. Zitten inmiddels zoveel gegevens in de database en die technieken zijn zoveel verbeterd.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:01

lexa schreef:
Het is echt zo balen! Buiten dat je nu niet weet wie de vader dan wel is zit dit veulen ook nog eens in de veiling….

Als het goed is kan men daar wel achterkomen en juiste papier krijgen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:39

lexa schreef:

Zolang er geen duidelijkheid is over de vader kan het veulen niet de veiling in, lijkt mij dat je daar best gedoe mee kan krijgen.

Van alle goedgekeurde hengsten ligt een dna profiel vast, dus er is wel relatief simpel achter te komen. Heeft degene waar gedekt is meerder hengsten gehad op het station? Dan eerst met die pool beginnen. Ik zou wel afspraken maken over wie de kosten op zich neemt, want iedere test kost geld. Je kunt dna testen met spoed aanvragen, dan heb je het binnen een week, (tegen meerprijs).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 17:45

Lang geleden weleens meegemaakt.
Er was toen gesjoemeld met het sperma van Clavecimbel.
Het KWPN heeft toen van alle veulens van die jaargang waarvan Clavecimbel te boek stond als vader DNA getest.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:09

Nee zo werkt het dus niet. Je kan niet zomaar DNA test doen van een groep hengsten . Je moet het echt per match doen. En 1 DNA onderzoek kan wel 100 euro kosten. Dus dit gaat een lange zoektocht worden

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:42

lexa schreef:
Nee zo werkt het dus niet. Je kan niet zomaar DNA test doen van een groep hengsten . Je moet het echt per match doen. En 1 DNA onderzoek kan wel 100 euro kosten. Dus dit gaat een lange zoektocht worden

Je moet ergens beginnen met selecteren dus als op dat station nog 10 hengsten gebruikt zijn die dag kun je het beste daar beginnen en ja je kunt een pool inzetten bij het lab. Dan vraag je of de dna staal van het veulen vergeleken kan worden met die 10 hengsten. En ja die worden 1-1 vergeleken dat lijkt mij logisch, maar door meerdere tegelijk te nemen spaar je tijd en ook wat kosten. Komt daar niks uit schaal je op. Uiteraard gaat dit handen met geld kosten dus het beste gewoon met de betreffende partijen regelen en dan het beste schriftelijk.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:49

Helaas is het niet zo simpel als je zou denken .
DNA kan je niet door de database halen en denken er komt een vader uit. Je moet echt wel specifiek met een eventuele vader testen.
Ook al is het weekend hebben beide partijen wel gereageerd maar geven elkaar de schuld. Beide zijn hele grote namen in de fokkerij en gevestigd in België en Frankrijk het gaat nog een moeilijk verhaal worden als we geen aanknopingspunt van eventuele vaders hebben. Voor nu is het veulen papierloos en onverkoopbaar .Wordt vervolgd….

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:11

Oftewel een waardeloze situatie

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:59

Het is sws niet de schuld van fokker want iemand heeft de verkeerde “vissen” er in gestopt dus lijkt mij dat hengstenhouder dit op gaat lossen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:10

caro29 schreef:
Het is sws niet de schuld van fokker want iemand heeft de verkeerde “vissen” er in gestopt dus lijkt mij dat hengstenhouder dit op gaat lossen

Dat lijkt mij ook.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:14

Gister de Numero uno merrie en haar merrieveulen van Comthago naar VDL gebracht voor verkoop.
De Zirocco heb ik bewust leeg gelaten. Dus geen veulens komend jaar.
Mischien start ik het ooit nog weer op als de handel weer aantrekt maar als de prijzen en de vraag niet beter worden hou ik het voor gezien.
Doet me wel zeer volgend jaar geen veulen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:22

lexa schreef:
Helaas is het niet zo simpel als je zou denken .
DNA kan je niet door de database halen en denken er komt een vader uit. Je moet echt wel specifiek met een eventuele vader testen.
Ook al is het weekend hebben beide partijen wel gereageerd maar geven elkaar de schuld. Beide zijn hele grote namen in de fokkerij en gevestigd in België en Frankrijk het gaat nog een moeilijk verhaal worden als we geen aanknopingspunt van eventuele vaders hebben. Voor nu is het veulen papierloos en onverkoopbaar .Wordt vervolgd….

Hoezo kan dat niet?
Die genetische traits moeten toch in een databank zitten waar ze het vrij simpel doorheen kunnen halen?

Met Sezuan is het toch ook direct uitgekomen dat het een Zack was ipv een Romanov?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:29

s0173957 schreef:
Hoezo kan dat niet?
Die genetische traits moeten toch in een databank zitten waar ze het vrij simpel doorheen kunnen halen?

Met Sezuan is het toch ook direct uitgekomen dat het een Zack was ipv een Romanov?

Dat kan zeker.

Alleen als het bv een jonge Franse hengst betreft die bij ons nog niet in de databank staat (hier nog geen nakomelingen geregistreerd), gaat er geen match zijn. Alle andere geven een match.

Je kan de hele database laten checken waar het DNA gecontroleerd wordt (VHL oid). Is alleen af te spreken wie de kosten op zich gaat nemen

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:54

Het onderzoek is in volle gang en moet zeggen dat het stamboek dit uiterst serieus neemt. Wonder boven wonder heeft onze dierenarts de rietjes bewaard van vorig jaar en ook de rietjes van 3 jaar geleden ( zelfde hengst) daaruit blijkt dat deze toch echt een andere kleur en batchnummer hebben . Het sperma verdeel station heeft dus de juiste rietjes opgestuurd en ook onze dierenarts heeft de juiste rietjes geïnsemineerd . Dan is het bijna zeker misgegaan met het invriezen in Frankrijk. Helaas laat zowel de fokker/eigenaar van de hengst als het dekstation niks meer van zich horen…

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:16

En dan is Frankrijk ook niet het makkelijkste land om mee te communiceren :=

De dochter van goede vrienden van mij is met haar vriend samen op zoek naar leuk springgefokt merrieveulen van dit jaar. Ze hebben niet het ruimste budget, maar beestje krijgt wel een top plek bij echte liefhebbers.
Budget is 4000 euro, uiteraard verwachten ze voor dat geld geen toekomstige crack uit een 1.60m merrie. Wel een correct veulen qua exterieur. Hoor het graag als iemand hier iets weet.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:47

eilander schreef:
Gister de Numero uno merrie en haar merrieveulen van Comthago naar VDL gebracht voor verkoop.
De Zirocco heb ik bewust leeg gelaten. Dus geen veulens komend jaar.
Mischien start ik het ooit nog weer op als de handel weer aantrekt maar als de prijzen en de vraag niet beter worden hou ik het voor gezien.
Doet me wel zeer volgend jaar geen veulen.

Wat jammer! Je hebt de Uno vorig jaar teruggekocht, toch? Niet bang dat je spijt gaat krijgen?

Priscilla27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:49

Gomir ik heb je een pb gestuurd

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:57

gomir schreef:
En dan is Frankrijk ook niet het makkelijkste land om mee te communiceren :=

De dochter van goede vrienden van mij is met haar vriend samen op zoek naar leuk springgefokt merrieveulen van dit jaar. Ze hebben niet het ruimste budget, maar beestje krijgt wel een top plek bij echte liefhebbers.
Budget is 4000 euro, uiteraard verwachten ze voor dat geld geen toekomstige crack uit een 1.60m merrie. Wel een correct veulen qua exterieur. Hoor het graag als iemand hier iets weet.

Met dat budget kunnen ze vandaag op veiling wel eens iets vinden...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:53

Was ook mijn eerste gedachte, maar het zijn echte liefhebbers die de insteek hebben een paard voor het leven te kopen. Die willen even contact hebben met merrie en veulen en verhaal van de fokker horen etc.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 22:58

Ik zou ook rechtstreeks bij fokkers rondhoren .. bij veilingen toch een hoop kosten die er bovenop komen