[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:26

Flicka12 schreef:
Ah oliebol wat een pech! Hopelijk goed nieuws in november... laseren geeft vaak wel hele mooi resultaten dus hopelijk ook voor jullie!

Jaa, op het oog is ze nu goed maar je kan er natuurlijk niet binnenin kijken dus ben heel benieuwd hoe het ervoor staat.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:27

Lenexa schreef:
Heel leuk Flicka, ze ziet er echt nog jong uit!

Mi_Amore, wat leuk dat je erop hebt gezeten. Zijn jullie al bezig met beleren? Kan hij het een beetje?
Rox is er ongeveer 2 jaar zo goed als uit geweest, na 2 jaar deden we ons eerste ( geplande ) galopje weer. Maar ze is nu sinds mei denk ik 'los'. Als in, ik hou geen rekening meer met wat we doen. Toen ze de wei op ging heb ik alles losgelaten. Ze zal sowieso altijd een risicovoller been houden, maar alles wat ik met haar wil mag ze gewoon dus dat gaat prima!

Xxmh, zolang je geen vergelijkingsscan hebt kun je er weinig over zeggen. De mijne heeft 2 jaar lang serieuze blessures gehad en die is toch weer helemaal opgeknapt. Ik ken nog meer mensen met slechte prognoses mbt pezen en die zijn toch ook weer gewoon aan het werk. Het paard van mijn vriendin was ook opgegeven, door een goede pezenkliniek. En doet inmiddels weer alles. Pas als je een scan hebt kun je zien wat er binnen gebeurd en of het aan het genezen is.

Ja ik heb er voor gekozen om niet tussendoor te scannen maar pas over paar maanden dus nog even duimen draaien tot november. Als ik de dierenarts mag geloven kan ik er nooit meer op.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:48

Hoi allen,

Jeetje wat zijn we stilgevallen!! :D

Hoe gaat het met jullie en jullie Alpentoppers?

Ik had eens een vraagje ;)
Kennen jullie het gewicht van jullie Haflingers?
Indien ja, kunnen jullie effe een foto incl. schofthoogte en gewicht delen?

De mijne zou volgens het meetlint 635kg wegen.
1.51m schofthoogte. Nu 3 jaar en 7 maanden :)

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 13:42

Afbeelding

1,54, 500 kg gewogen 2 maanden terug

Stal_Fiore

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:30

Die van mij wordt over 2 weken gewogen.

Afgelopen februari woog ze 587 kg, 1.56 hoog, 8 jaar.

Afbeelding
Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:33

Oei mi Amore, dat zal toch niet?
Hier zit het meetlint eigenlijk altijd wel een kilo of 30/40 te laag.

Rox is eind okt gewogen, 530 bij 1,46. Foto is ongeveer een week voor de weging.
Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:51

Afbeelding
Sinds eind augustus ben ik ook in het bezit van een haflinger ruin van 6 jaar oud. Afstamming is onbekend, maar ik weet inmiddels wel waar hij gefokt is. Hij komt waarschijnlijk bij de riga ranch vandaan.

Hij is bij zijn vorige eigenaar opnieuw opgepakt na ruim 2 jaar stil te hebben gestaan. Nu vooral rustig doorrijden en hem kennis laten maken met allerlei nieuwigheden als balkjes etc.
Afbeelding

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:08

Mijn haflinger van 1.46m is 5 juni voor het laatst gewogen. Toen woog ze 514 kilo. De dichtstbijzijnde standfoto en meting met de meetlint van 23 mei:

Afbeelding
Afbeelding

Daar zit dus bijna 70 kilo verschil tussen.

Nu na de zomer is ze een stuk zwaarder een geeft de meetlint 478 kilo aan, maar voorlopig geen weegschaal op de planning, maar zou me niks verbazen als ze rond de 540 zit.
Afbeelding

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:26

Afbeelding

laatste keer in februari gewogen op 595kg en 1m56

en Illustro was in februar 270 kg en 1.37 (en net geen 1 jaar)

In augustus was hij al 1.46 maar gewicht geen idee, ik schat een 350 ofzo

Afbeelding

momenteel geen idee, wil hem in april als hij 2 wordt opnieuw laten wegen en meten.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:44

Ik kom dit topic maar eens afstoffen :) Ik heb even haflinger stalling advies nodig :)
Mijn huidige stal heeft een verhoging aangekondigd waardoor het me eigenlijk iets te gek wordt.
Ik ben bij een andere stal wezen kijken, vlak naast de ruiterpaden en het strand. Nu hebben ze 2 plekjes vrij, 1 in een dikke pony paddock. Daar valt Rox wel onder. Daar voeren ze afgewogen 11 kilo kruidenhooi in 2 voerbeurten in fijnmazige netten maas 2x2 ongeveer. Het is een groepje van 4 met allemaal hun eigen net. Ze staan gemiddeld 4/5 uur zonder hooi. Dat vind ik wel een dingetje. Zeker in combinatie dat er een dominante merrie in staat (dat heeft ze mijne ook wel). Ik ben bang dat ik zo voernijd creëer. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo.
Er is nog een groepje van 4, daar voeren ze 15 kilo weidehooi per paard. Komt neer op ongeveer onbeperkt in netten met maas 3x3. Dit lijkt me idealer. Maar 15 kilo hooi is voor mijn dikzak normaal gezien wel wat teveel.
Ze staat nu op onbeperkt graszaadhooi zonder hooinet.

Verder is het 24/7 paddock met schuilstallen, ruime paddocks, kleine groepjes. Dus dat is echt top, in onze regio vind je dat echt weinig. En het is zo'n 160 euro goedkoper dan wat ik nu ga betalen.

Wat zouden jullie denken en hoe staan jullie?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:29

Ik was dit topic helemaal kwijt geraakt met alle veranderingen op bokt.

@Lenexa, ik zou toch voor het gewone paarden paddock gaan, ik vind zelf 4-5u zonder echt te lang. Evt kun je dan nog altijd wisselen of op andere manieren de intake verminderen?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:45

haha ik dacht ineens, voor advies moet ik hier zijn. Ik denk dat de meeste met haflingers wel een beetje risico voor dik is.

Ik vind 4-5 uur ook net te lang, zeker als je dan net nog op pad gaat terwijl ze al een tijdje zonder staan. Maar ik wil haar liever ook niet moddervet. Als het niet gaat kan ik altijd een halve dag een graasmasker om doen. Verder staat ze in een groepje dus kan dan niet alle netten kleinere mazen ofzo doen. Dit groepje is een volbloed, kwpner en een tinker. De dikke pony club zijn allemaal koudbloeden die er idd goed uit zien.
Maar 24/7 buiten/groep, onverpakt hooi en uitrijmogelijkheden zijn hier allemaal al zo lastig om te vinden dat ik eigenlijk 1 van deze 2 opties wel wil. Keuzestress :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:12

Ow, ik zou echt geen problemen hebben met 5uur niets hoor.

Continu eten is voor mijne ook niet mogelijk. Een ze vreet zelf dr eten zo snel op.. dan eet ze maar wat stro..
Ik zou daar dus weer niet zo moeilijk over doen :P

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:19

@wendy, maar ze heeft geen stro. Er is behalve het hooi niets anders. Ze staan op een zandpaddock met schuilstal met zand/steen. Dus op is op. Toen ze nog op stal stond, maakte het me ook niet uit. Dan maar lekker beetje stro knabbelen en neuzelen. Maar nu vind ik het wel lastig, ook ben ik bang dat ze zo voernijd creëert. Dat heeft ze nu niet, maar ze is wel snel hangry. Dus bij beperkt eten in de groep denk ik wel dat ze wel aanleg voor heeft :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:53

wendy1987 schreef:
Ow, ik zou echt geen problemen hebben met 5uur niets hoor.

Continu eten is voor mijne ook niet mogelijk. Een ze vreet zelf dr eten zo snel op.. dan eet ze maar wat stro..
Ik zou daar dus weer niet zo moeilijk over doen :P

Maar dan heeft ie niet 5u niks, dan heeft ie 5u geen hooi. Als er dan wel stro of wilgentakken of meer van dat soort dingen aanwezig zijn heb ik er ook minder problemen mee, maar 5u niks vind ik wel best heftig.
Is er in overleg misschien mogelijk dat de "dikke paarden" nog een net stro of graszaadhooi extra krijgen zodat ze minder lang zonder staan? Anders zou ik toch gaan voor de "gewone paarden" en daar evt een graasmasker oid op.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 19:43

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van wat voor hooi ze voeren. Als ze op de normale groep ook hooi voeren dat lag in suikers en energie is dan is het natuurlijk een ander verhaal dan wanneer het erg rijk hooi is.

Hier staan de paarden (4 tinkers en mijn haflinger) onbeperkt. Tot januari ongeveer hebben ze in de nacht op wat rijker hooi gestaan en overdag op Duits kruidenhooi wat laag in suikers is. Kay is toen best aangekomen. Sinds half januari over gegaan op ook in de nacht op soberder hooi en hij is nu echt weer mooi op gewicht. Nog steeds krijgt hij onbeperkt.

Dus het is niet alleen de hoeveelheid, maar vooral combinatie van hoeveelheid met het energie gehalte. Zelf zou ik liever kiezen voor onbeperkt met hooi war weinig in zit, dan weinig energierijk hooi en een paar uur zonder. Je kunt namelijk altijd nog bijvoeren mocht en nodig zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:15

Ow maar op paddock staat mijne ook wel eens 5uur zonder, dat bedoelde ik meer. Ik heb daar nooit zo moeite mee, ze krijgt genoeg binnen alleen ze vreet t zelf zo snel op... en dan krijgt ze al uit kliko/ slowfeeder..

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:03

Afbeelding