Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:51

MizzMontana schreef:
Iemand hier nog ervaring mee: onze andere merrie is over een maand uitgerekend maar lijkt maar niet dikker te worden. Ook geen teken van hengstigheid, maar vorig jaar werd ze ook pas in mei de eerste keer uit zichzelf hengstig. Het is haar tweede veulen, en voor het eerst dat ze bij ons een veulen krijgt. Kennen jullie dat, dat je nauwelijks aan de merrie ziet dat er een veulen komt? Ik begin me nu toch wat zorgen te maken en twijfel of ik haar laat scannen of ze nog wel drachtig is.

Gewoon een keer laten opvoelen , dan ben je gerust

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:00

Bamako geeft weinig lengte meestal , heb er 3 gefokt uit verschillende merries

Ik ga Okavango sitte overwegen
En Candy du nantuel die vers verkrijgbaar is via Keros
Die Pajero is denk ik ook een ruige jonge hengst om in de gaten te houden
En in de jonge paarden komen toch meer en meer goede Pegase's tevoorschijn
Maar er zijn zoveeeeeel hengsten tegenwoordig

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:36

Zo die Pajero sprong de laatste ronde extra!! Ruig hoor!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:32

Wij hebben van Pegase al 3 nakomelingen en wel wat verschillende type’s .Top karakters dat zeker .

Candy hier ook op de lijst afhankelijk van wat ik van de Comthago krijg .
Wil nog wel gaan kijken bij de Watermolen On The Spot zou ook goed passen op mijn Chin Chin merrie.
Iemand ook ervaring met de Watermolen?

Met het missen van 2 fokmerrie’s is de keuze wat beperkt dit jaar …

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:31

Lopen idd een hoop goede Pegasussen rond (schrijf je dat zo ) er zit wel een groot verschil tussen die ronde in februari en de ronde in maart, waarbij ik in maart het gevoel niet helemaal kan loslaten of dit nog wel 'natuurlijk' is.

ik zou de merrie voor de zekerheid even laten scannen, dan weet je het zeker. Zou ook zonde zijn als je straks een lege merrie aan het doorvoeren bent.

Jouw niet stipje is wel een echt dotje hoor <3

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:34

@ mm ik zou laten opvoelen. Kan zijn dat het veulen erg diep ligt. Dat was steeds bij mijn merrie dan worden ze vaak in de laatste 3/4 weken opeens dik. Ik heb haar steeds laten scannen in januari/februari. Deze keer niet want zij heeft nu al buik terwijl het nog 3 maanden moet blijven zitten. Zou het voor je eigen gemoedsrust doen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:23

Oehlala
Ja dat gevoel heb ik ook hoor maar dan moeten we niet meer fokken of wedstrijden kijken
Er gaat zoveel poen rond in de hengsten en in de sport dat je nooit meer zeker weet of het natuurlijke aanleg is ..
Of kijk maar naar filmpjes van jonge paarden in veilingen: je weet het haast niet meer .ik maak zelfs stills om te kijken of ze achterkappen om hebben
Of de karakters bvb met die topruiters erop kan je ook weinig meer mee ..geloof meb nu ook 2 jaar de topsport van heel dichtbij meegemaakt , voorterrein vaak om te huilen dus wat gebeurd er dan thuis niet ? Het lijkt allemaal zo mooi en het zou ook heel mooi kunnen zijn maar helaas

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:44

Dat vind ik ook erg lastig bij het maken van een hengstenkeuze. Ik knap bv wel altijd af op die paarden die zowat in de handstand landen na de sprong, het oogt niet natuurlijk, economisch en duurzaam.

Jammer dat het zo gaat in de topsport. Het viel me trouwens op dat, op de fotos in het ledenboekje van het kwpn, zowat alle springpaarden de oortjes erop hebben en een ontspannen uitstraling. Maar de dressuurpaarden opgetrokken monden, gespannen neuzen en ogen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 07:37

Lexa ik heb meerdere ervaringen met de watermolen en die zijn goed. On the spot komt uit een heel goed lijntje, fijne hengst vind ik.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:09

rensju schreef:
Het viel me trouwens op dat, op de fotos in het ledenboekje van het kwpn, zowat alle springpaarden de oortjes erop hebben en een ontspannen uitstraling. Maar de dressuurpaarden opgetrokken monden, gespannen neuzen en ogen.

Och komaan, dat is zo'n veralgemening...
De springruiters die op het voorterrein met de slof eraan ze helemaal rond naar beneden 'rijden', in de prijsuitreiking met de slof binnen, god weet welke bitten er allemaal in, tongen buiten, paarden in het parcours volledig tegen het bit...

Als een springruiter een paard heeft dat z'n mond open doet of wat moeilijk is heeft hij de keuze uit onnoemelijk veel verschillende optomingen, een dressuurruiter is verplicht om het altijd met hetzelfde te doen.

Ik zag een tijdje geleden een promofilmpje van een jonge springhengst, top springen overigens, maar de eerste 5 sec waren een paard met z'n kin tegen z'n borst en z'n tong eruit. Alleen positieve commentaren eronder.
Doe dat met een dressuurhengst en je wordt gekapitteld (en niet alleen door de idiote dressuurmensen zelf).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:17

Laten we t vooral geen discussie topic maken. Zo ontzettend vermoeiend op bokt. Maak maar een eigen.

Heeft iemand een idee voor een hengst die echt vergrotend fokt? Stokmaat, meer lengte, meer paard. Meer bot is ook prima, merrie is chique en bloederig qua uiterlijk zat maar te klein.
Goede voeten en goed karakter.
En als t even kan in Nederland vers beschikbaar :+

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:39

MizzMontana schreef:
Iemand hier nog ervaring mee: onze andere merrie is over een maand uitgerekend maar lijkt maar niet dikker te worden. Ook geen teken van hengstigheid, maar vorig jaar werd ze ook pas in mei de eerste keer uit zichzelf hengstig. Het is haar tweede veulen, en voor het eerst dat ze bij ons een veulen krijgt. Kennen jullie dat, dat je nauwelijks aan de merrie ziet dat er een veulen komt? Ik begin me nu toch wat zorgen te maken en twijfel of ik haar laat scannen of ze nog wel drachtig is.

Ik herken het helemaal, vandaag is ze 240 dagen drachtig (als ze dat wel is) nog niet hengstig gezien, maakt een minimale buik aan en ik voel geen veulen bewegen als ik aan haar buik voel :')

Ik heb nu de buikomvang gemeten en meet binnen enkele weken nog is om te kijken of er verschil op zit, maar idd best laten scannen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:45

Stom is dat TJ.. wel een slimme oplossing met het meten van de buikomvang. Ik wacht het nog even af tot we de dierenarts aan huis hebben om de andere merrie te scannen. We slaan bij haar de veulenhengstigheid sowieso over en dan zitten we nog steeds vroeg genoeg in het seizoen, mocht de andere onverhoopt toch niet drachtig zijn.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:11

MizzMontana schreef:
Stom is dat TJ.. wel een slimme oplossing met het meten van de buikomvang. Ik wacht het nog even af tot we de dierenarts aan huis hebben om de andere merrie te scannen. We slaan bij haar de veulenhengstigheid sowieso over en dan zitten we nog steeds vroeg genoeg in het seizoen, mocht de andere onverhoopt toch niet drachtig zijn.

Ja het is echt een super gek jaar, in december nog drachtig gescand en als ze het tussen midden december en nu zou verworpen hebben zou je dat toch zien liggen....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:51

Lijkt me wel. Ik heb ook niets gezien. Maar ze staan in de winter op een groot stuk wat ik niet elke dag helemaal rondloop. Dan zou een roofdier het in de nacht weg kunnen halen. Nou ja, duimen dat we allebei gewoon een gezond veulen hebben rondlopen straks.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:23

Hier na een moeizame bevalling met hulp van een veearts een dressuur hengst geboren.
Veulen was zo slap leek wel een te vroeg geboren veulen , na veel inspanning met een fles uiteindelijk overleden.
Niet veel geluk op het moment hier. Met de merrie kunnen we niet meer verder fokken dus we gaan ineens van 6 fok merries naar 3 in een korte tijd.
Soms is fokken zo pijnlijk verdrietig!

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:28

lexa schreef:
Hier na een moeizame bevalling met hulp van een veearts een dressuur hengst geboren.
Veulen was zo slap leek wel een te vroeg geboren veulen , na veel inspanning met een fles uiteindelijk overleden.
Niet veel geluk op het moment hier. Met de merrie kunnen we niet meer verder fokken dus we gaan ineens van 6 fok merries naar 3 in een korte tijd.
Soms is fokken zo pijnlijk verdrietig!

Ooh veel sterkte Lexa, wat jammer zeg :(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:30

Sterkte Lexa. Tranen van verdriet en geluk liggen vaak dichtbij elkaar als fokker.

Mijn merrie heeft veel lengte in haar lijf en daar zie je tot de laatste 3 weken eigenlijk niets aan. Misschien ook zo bij jullie TJ en MM?
Trouwens vruchtjes zijn echt in verhouding heel lang, heel klein en kunnen dan zomaar niet gevonden worden. Vaak zijn ze ook erg broos en vallen uit elkaar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:44

Och Lexa, wat een verdrietig nieuws, en zo veel pech achter elkaar ook, dat is echt klote. Heel veel sterkte

Deze heeft wel veel lengte inderdaad Oehlala.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:48

Oehlala schreef:
Sterkte Lexa. Tranen van verdriet en geluk liggen vaak dichtbij elkaar als fokker.

Mijn merrie heeft veel lengte in haar lijf en daar zie je tot de laatste 3 weken eigenlijk niets aan. Misschien ook zo bij jullie TJ en MM?
Trouwens vruchtjes zijn echt in verhouding heel lang, heel klein en kunnen dan zomaar niet gevonden worden. Vaak zijn ze ook erg broos en vallen uit elkaar.

Bij mij is ze in juli geinseminneerd
16 dagen drachtig verklaard, eind augustus drachtig verklaard met kloppend hartje, dan voor de gustscan in oktober vond de veearts het niet, voorlopig Gust verklaard rond oktober, gemeld aan stamboek dat we in december nogmaals gescand inwendig vond de veearts het niet, uitwendige echo gedaan, vruchtwater gevonden dus drachtig verklaard.
In december was ze 5 maand.

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande foto's is ze niet drachtig

Dus ik weet niet of ze lengte heeft :')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:50

Wat ellendig lexa, sterkte :+:

Hier ook weinig geluk dit jaar helaas. Vond bella al niet echt groeien en zondag hengstig. Gelukkig wel mooi schoon dus wsl al vroeg in de winter het veulen kwijt geraakt. Ik zag de ellende al voor me met een dichtgezette merrie...

Geen veulens dus hier dit jaar ;(

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:02

Sterkte Gomir

Echt een raar jaar dit jaar...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:04

Wat balen Gomir, daar doe je het niet voor… sterkte :(:)

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:08

Gomir , dat is ook pech en helemaal geen 1 veulentje is ook saai.
Ga je dit jaar wel fokken?

Ik zit er aan te denken om een merrie bij te kopen of 1 uit de sport waar je nog wel een buitenritje op kan maken en veulen uit kan fokken.
Kan ze een 5 sterren leven bieden en ze gaan hier nooit meer weg .
Mijn eerst volgende merrie is pas 1 jaar en na vele jaren alleen hengsten hebben we dus een gat.

Maar het moet wel naar mijn zin zijn , en misschien raar maar het moet ook een vos merrie zijn…

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:06

Jeetje lexa wat sneu!! Wat een pech ook

Gomir ook al pech!
Wat vervelend allemaal. Daar doe je het niet voor