1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:41

Kennis, weten waar je naar moet kijken en veel oefenen.

Mijn mening:
In beweging moet je blik als eerste naar het achterbeen gaan: is het een actief achterbeen, heeft het voldoende buiging en wordt het gelijk onder de massa gezet of blijft het te lang achter de massa voordat het naar voren komt. Vervolgens kijken of er verbinding is tussen hals/rug/achterbeen of beter gezegd achterbeen/rug/hals: bij een paard met een knik voor de schoft (gebrek aan bespiering op de juiste plek) wordt de beweging afgebroken, een weke rug kan de beweging niet goed doorgeven, hetzelfde bij een te strakke bovenlijn. Loopt het paard in balans: is het achterbeen even actief als het voorbeen, zijn voorbeen en achterbeen op elkaar afgestemd, komen ze allebei ongeveer even hoog en wordt het achterbeen voldoende onder gebracht om het gewicht gelijkmatiger te verdelen. Loopt het paard door het lichaam of alleen maar met wapperende benen en heeft het voldoende kracht in de beweging.

Ik probeer mezelf steeds te verbeteren door een oordeel te hebben over wat ik zie, beelden op slow motion te zetten of stil te zetten en dan kijken of ik het goed heb gezien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:11

Lijntjes en streepjes, jawel lang geleden veel van geleerd

Lang geleden ging men vanuit de KNF met informatie naar de leden, vier instructeurs van het centrum brachten informatie ook aan de hand van lijntjes en streepjes,

met een zweepje langs de schouder te leggen kon je zien hoever het voorbeen naar voren kon, als alles in de borst en schouder los en soepel was natuurlijk.

dat een schuine schouder een groter pas kan maken dan een paard met een steilere schouder, als de pas maar correct werd afgemaakt dat was het leerpunt.

Afbeelding

en we waren heel blij met "IN HET RECHTE SPOOR" de optekening van de heer J.H.M. Pronk, die ons aan de hand van tekeningen en tekst uitleg gaf.

Het was voor ons een ontdekkingsreis, leerde kijken en waarnemen, bijzonder leerzaam.

De nieuwe generatie beschikt al over veel meer informatie en de sociale media is een bron aan informatie, dus veel praktische en parate kennis zit nu veel meer in de APP verpakt ( en ligt bijna altijd in de hand).

Ben tot op de dag van vandaag nog altijd blij met deze kennis opgedaan in de praktijk geleerd van mensen die met je wilde delen, waarvan je leerde,
die ik nog altijd graag uitdraag, al merk ik wel dat daar minder behoefte aan is, want........alles staat in de telefoon, logisch ook wel want nu groeien we heel anders op met paarden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:01

manubres schreef:
De mensen van de KWPN hengstenkeuring zijn wel mensen met een goed getraind oog, meestal ben ik het wel met hen eens. Met de juryleden van dressuurwedstrijden minder :x

Ik vindt dit niet te vergelijken, de mensen van de HK beoordelen een jong paard die vrij beweegt in alle drie de gangen plus exterieur.

Een dressuur jury jureert een proef en beoordeeld dus niet een paard op kwaliteit. Dus dan kan een hele goede ruiter op een minder gebouwd paard nog steeds goed scoren.

Daarnaast kan dan ook nog het best gebouwde paard weleens balans problemen hebben, als ze bijv. in een uitgestrekte draf net even iets teveel van het achterbeen aflopen. Een jury kijkt dus naar de rijderij.

MCE:
Leuk en interessant!

Lijnen en strepen kunnen best heel zinvol zijn om iets duidelijk te maken denk ik.
De nieuwe generatie heeft inderdaad meer toegang online tot informatie, maar veel informatie is wel tegenstrijdig aan elkaar dat maakt het denk ik soms alleen maar lastiger.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:10

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
De mensen van de KWPN hengstenkeuring zijn wel mensen met een goed getraind oog, meestal ben ik het wel met hen eens. Met de juryleden van dressuurwedstrijden minder :x

Ik vindt dit niet te vergelijken, de mensen van de HK beoordelen een jong paard die vrij beweegt in alle drie de gangen plus exterieur.

Een dressuur jury jureert een proef en beoordeeld dus niet een paard op kwaliteit. Dus dan kan een hele goede ruiter op een minder gebouwd paard nog steeds goed scoren.

Daarnaast kan dan ook nog het best gebouwde paard weleens balans problemen hebben, als ze bijv. in een uitgestrekte draf net even iets teveel van het achterbeen aflopen. Een jury kijkt dus naar de rijderij.

MCE:
Leuk en interessant!

Lijnen en strepen kunnen best heel zinvol zijn om iets duidelijk te maken denk ik.
De nieuwe generatie heeft inderdaad meer toegang online tot informatie, maar veel informatie is wel tegenstrijdig aan elkaar dat maakt het denk ik soms alleen maar lastiger.

dat is wel eens lastig, maar ik doe het niet voor mijn brood, dus is het voor mij makkelijker om kwaliteit boven kwantiteit te zetten, dat gaat vanzelf dus is het beleg er wel hoor.

_Zsazsa_

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:17

Hoe staan jullie tegenover een lang achterbeen met toch voldoende buiging en souplesse? Ik zie dit toch wel heel erg veel bij Duitse hengsten. Die het ook toch wel goed doen in de GP.
Ik heb zelf een Fynch Hatton jaarling met lang achterbeen die toch heel makkelijk lijkt te kunnen schakelen en verzamelen. (Fynch heeft zelf ook een lang achterbeen) de jaarling heeft veel souplesse waar ze toch handig mee uit de voeten lijkt te komen. Maar op stand wordt je niet blij van het achterbeen. Overigens hebben bijna alle Fynches die ik gezien heb zijn achterbeen. Op de Duitse hengstenshows die ik nu gezien heb valt me dat achterbeen vaker op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:37

Als gebruikspaard prima, soms is een bouw niet helemaal "correct" maar gebruiken ze het goed. Daar helemaal geen probleem mee. Bij een rijpaard kijk ik sowieso alleen naar de manier van bewegen en hoe het voelt.

Als dekhengst wil je het niet te lang. Want die hengst gebruikt het langere been wellicht goed door meer aan buiging, maar het kan ook zijn dat hij alleen de lengte door geeft en minder de manier van beweging.
Of door de match met de merrie waardoor dit meer weg valt. Dan voelt dat meer als een risico.
Maar heb het dan wel over een paard die echt opvallend lang in het achterbeen is, iets langer maar nog correct is dan weer veiliger imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:39

Voor mij ligt het er aan of zo'n achterbeen dus inderdaad bewerkbaar genoeg is dat ze er goed Grand Prix mee kunnen lopen en het been wel onder het lichaam kunnen zetten of dat het toch altijd achter de beweging blijft.

Er zit ook nog wel verschil tussen lang vind ik, lang en correct gebouwd heb je maar ook lang en steil, lang en enorm sabelbenig. Of juist dat het stuk knie naar sprong heel lang is, of het stuk van sprong naar kogel..er zijn vele variaties mogelijk.

Dus dan om het samenvatten, mij gaat het vooral om hoe een achterbeen gebruikt wordt. Als dat goed buigend is en onder het lichaam komt en het paard de hoeken in de achterhand/ achterbeen goed kan verkleinen en het paard met de schoft omhoog kan bewegen dan ben ik tevreden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:18

Mce, volgens mij heb ik dat boek ook nog liggen. Zal straks eens kijken.

Achterbeenstand vind ik zo lastig. Die van mij heeft mi een lang recht been, maar volgens de da heeft dat ook bij kunnen hebben gedrage aan de blessure die ze heeft opgelopen. Nu vermoed ik dat ze gewoon lomp heeft gedaan op de wei, maar het is wel iets wat ik op heb geslagen in mijn hersenpan.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:07

Ik lees zopas op de site van kwpn dat er maar 3 dressuurhengsten gestart zijn met het verrichtingsonderzoek.
Maar 3 ???
Wat heb ik gemist?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:25

koend schreef:
Ik lees zopas op de site van kwpn dat er maar 3 dressuurhengsten gestart zijn met het verrichtingsonderzoek.
Maar 3 ???
Wat heb ik gemist?

Dat is de jaargang van het afgelopen jaar, niet de nieuwe hengsten van afgelopen hengstenkeuring.
Dan nog zijn het er natuurlijk niet veel, maar voor veel mensen vast een dat fijn idee dat Sarai L aangeleverd is.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:23

Jammer dat Magic McKee L niet aangeleverd kon worden, doordat de vaccinaties niet aan de geldende eisen voldeden.
Ik zou hem niet gebruiken, maar ik was wel positief verrast na het filmpje van Elisa vorige keer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:08

MariekeS_ schreef:
koend schreef:
Maar 3 ???
Wat heb ik gemist?

Dat is de jaargang van het afgelopen jaar, niet de nieuwe hengsten van afgelopen hengstenkeuring.
Dan nog zijn het er natuurlijk niet veel, maar voor veel mensen vast een dat fijn idee dat Sarai L aangeleverd is.

Het maakt toch helemaal niet meer uit nu hij NRPS gekeurd is. Ik vind het zelfs niet zo'n handige actie. In Denemarken had hij een 6 voor zijn stap dus verrichting niet gehaald. Bij het NRPS een 7 en daar vond ik m niet zo braaf. Het kan zo weer misgaan bij het KWPN.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 07:42

Daarom juist, voor de transparantie vind ik het alleen maar goed.
Als hij het met z'n nieuwe amazone heel goed doet kan ik me voorstellen dat het vertrouwen geeft aan iedereen die hem al gebruikt heeft.
Valt hij door de mand dan is het ook maar beter dat dat nu gebeurt en niet pas over 2-3 jaar met de aantallen die hij dekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:22

Marjoleinvde schreef:
Jammer dat Magic McKee L niet aangeleverd kon worden, doordat de vaccinaties niet aan de geldende eisen voldeden.
Ik zou hem niet gebruiken, maar ik was wel positief verrast na het filmpje van Elisa vorige keer.

Ja echt stom zeg, ik vond dat toen veruit de beste hengst van de dag.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:30

Het is ook wel echt de meest knullige reden.... Echt heel jammer! Ik ben heel benieuwd hoe Sarai L het gaat doen.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:37

Ik verbaas me er echt over dat zoiets mis kan gaan bij een professionele stal.. staat neem ik aan toch duidelijk omschreven in de reglementen wat de eisen voor vaccinatie zijn, dan zorg je ervoor dat dat op orde is lijkt mij..
Ook n hard gelach voor de mede eigenaar om nog maar niet te spreken over de kosten die nu voor niks gemaakt zijn voor t hele traject.

Ik was zelf ook aangenaam verrast door de progressie die deze hengst gemaakt had.

Vwb Sarai ben ik ook heel benieuwd hoe hij t daar onder n andere ruiter gaat doen… de eigenaren zullen er wel vertrouwen in hebben anders lijkt mij ook dat ze m niet zouden aanleveren aangezien hij al is ggk nrps.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:44

Maar het kan toch ook al zijn dat er bijv in de basis enting iets fout is gegaan? Ik neem aan dat dat paard ergens anders geboren is en stel ze hebben m in de eerste 3 entingen een fout gemaakt (tijd er tussen verkeerd of er een overgeslagen) en diegene daarna is braaf ieder jaar gaan enten maar niemand heeft op dat eerste stuk gelet dan kan dat nu aan het licht komen en moet hij opnieuw de basis entingen hebben (toch?). Natuurlijk enorm vervelend als het zo iets zou zijn maar er zijn wel meer mensen die de eerste entingen in het paspoort niet bekijken. (Geen idee uiteraard of het zo gegaan is natuurlijk maar het is een scenario).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:07

xmarliez schreef:
Maar het kan toch ook al zijn dat er bijv in de basis enting iets fout is gegaan? Ik neem aan dat dat paard ergens anders geboren is en stel ze hebben m in de eerste 3 entingen een fout gemaakt (tijd er tussen verkeerd of er een overgeslagen) en diegene daarna is braaf ieder jaar gaan enten maar niemand heeft op dat eerste stuk gelet dan kan dat nu aan het licht komen en moet hij opnieuw de basis entingen hebben (toch?). Natuurlijk enorm vervelend als het zo iets zou zijn maar er zijn wel meer mensen die de eerste entingen in het paspoort niet bekijken. (Geen idee uiteraard of het zo gegaan is natuurlijk maar het is een scenario).

Dan was de enting toch ook al niet goed bij de eerste bezichtiging. Ik denk dat ze hem gewoon vergeten zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:52

Ja dat is waar inderdaad :=

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:03

Voor de HK is alleen influenza verplicht, bij het verrichtingsonderzoek moeten ze ook voor verblijf correct geënt zijn tegen Rhino. Wellicht dat t daar mis is gegaan..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:08

Je zou toch denken dat mensen de entingen/papieren goed controleren - na de affaire HERMÈS - zijn we toch zeker goed gewaarschuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:12

Kan hij nu van het najaar nog aangeleverd worden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:14

Qua tijd om basis entingen opnieuw te doen (mits dat of gebrek aan rhino) het probleem is, past dat wel binnen de tijd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:54

carola schreef:
Het is ook wel echt de meest knullige reden.... Echt heel jammer! Ik ben heel benieuwd hoe Sarai L het gaat doen.

Total Mc. Laren heeft nog niks gepresteerd in de sport en het wordt het ook niet meer. . Aangekocht door Helgstrand voor een bedrag met 6 nullen en nog wat. en nu weggegeven. Voor 3 jaar verhuurd, dan is hij uit de kosten. Ik blijf er verre van en ook van zijn prachtige zoons.

Sarai kan nog wel eens voor een verrassing zorgen. Juist door een andere amazone.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:18

Lees net dat Negro is overleden. Maar wat een mooie leeftijd: 30 jaar.