Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:58

Ja, 1 bal schoot omhoog en was even lastig terug te vinden maar het is gelukt :')

Sentir

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:46

@touchie: leuk! Dit wou ik ook gaan doen met Milkyway. Altans niet bij jou in de buurt maar hier in België

@Mirjam: fijn dat de castratie gelukt is!

Hier is de DA geweest, heb een goede kopstoot op mn neus gehad van Milkyway. Die doet nu dus goed pijn. Ze weigerde mee te werken en panikeerde eerder toen ze de dierenarts zag. Ik snap niet waarom... mss puur omdat ik al gestresseerd was/wat had meegemaakt. Freak accident met mn andere merrie.

Ze denkt niet dat het mijten zijn maar we behandelen wel gewoon, kon zeker geen kwaad. Bij mijten gaan ze eerder stampen en dergelijke, en het was nu niet dat ze zoveel jeuk had vandaag. Viel mee. Bloed genomen om te kijken, er waren nog wormen af gekomen zei de staleigenaar. Pff. Dure dierenarts dag vandaag :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:50

Au :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:58

Ik heb vandaag ontworming en supplement voor de lever afgehaald.
Dat leversupplement moet ik 10 dagen geven 5 gram/dag. Daarna opnieuw bloedonderzoek... Wordt ook weer een dure dierenartsmaand :')

Dit keer wel beide paarden hetzelfde ontworm product, furexel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:04

Van waar in België ben jij Sentir?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 05:29

Art_Ificious schreef:
Van waar in België ben jij Sentir?

Vlaanderen, exact waar of provincie ga ik wel niet zeggen want ik ben enorm paranoïde :')

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 07:51

hahah sanet dat is vast de leeftijd.
Hierbij een goede omschrijving van wat het is.
https://www.hippago.nl/showmanship-at-halter/

Kan je vertellen het is nog best lastig :Y)

Mirjamalvaro , die bal was verstoppertje aan het spelen :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 09:55

Ja, ik zei nog lever die bal nou maar gewoon in dan ben je er zo vanaf :')
Alles zag er net nog netjes uit. Zo in de bak zetten met zijn 3-tjes en dan vannacht weer op stal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 10:03

Cielo laat ik in het najaar doen.
Twijfel alleen of ik het op de wei of op de kliniek laat doen. Op de kliniek doen ze het over de lies en heb je er geen nazorg aan want er zijn geen open wonden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:23

Piet wacht ik nog even mee met castreren. Of hij moet echt een eikel worden. Hij is ook pas van september. Wil volgend jaar even kijken wat handig is. Tenzij ik van de opfok hoor dat het echt een best mannetje is, dan gaat het eerder snip snip

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:29

Hier wacht ik ook nog. Hij is nu 13,5 maand en is nog erg braaf. Het is echt nog een langpootmug dus hij mag voorlopig nog hengst blijven. Afspraak is zo gemaakt als het niet meer gaat.
Ik ben er ook nog niet over uit hoe ik hem wil castreren. Ze gaan dan waarschijnlijk tegelijk.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:47

Luci is op stal in zijn box gecastreerd, staand. Ging heel goed en is mooi geheeld ☺️
Ik wilde graag mijn pensionplekje houden maar zij willen daar geen hengsten dus heb hem snel laten castreren. Hij was toen 10 maanden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:12

Afbeelding

Afbeelding

Dit wordt definitely geen pony-maat :') .

Borstel erover, 4 voetjes uitgekrabt, manen en staart uitgeplozen.
Stilstaan was een opgave maar verder wel braaf.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 17:47

Die is knap hoor.

Ik ben actief op zoek naar een weidemaatje. Krijg nu aanbod van m'n buurvrouw om een jaarling hengst van haar over te kopen. Ergens twijfel ik wel. Maar aan de andere kant zou dat voor Cielo wel fijner zijn een leeftijdsgenootje.

Zou een connemara hengstje met stamboom zijn.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:20

Thioro schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit wordt definitely geen pony-maat :') .

Borstel erover, 4 voetjes uitgekrabt, manen en staart uitgeplozen.
Stilstaan was een opgave maar verder wel braaf.

Knap diertje!!

Fijn dat de castraties goed gaan!!!

Spannend Art!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:00

Hebben jullie een balancer of gewoon krachtvoer?

Ik heb gemerkt dat Cielo niet meer zo geïnteresseerd is in z'n krachtvoer, eet een beetje en gaat dan de voerbak omgooien om vervolgens gewoon niet meer te eten.

De vitaminekorrel geef ik apart zodat hij die wel volledig op heeft inclusief het supplement voor de lever.
De vitaminekorrel is van aveve en klein emmertje. Ik ben dus aant denken over te gaan op een balancer die in grote zakken te verkrijgen is.

Dat hij minder geïnteresseerd is in krachtvoer durf ik te wijten aan het overvloed aan gras. Ik bied ook haycobs en hartog digest aan. Maar hier eten ze ook niet veel van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 20:06

Ik voer alleen basis sport-brok, verder geen krachtvoer. Ze krijgt 2 x een ruime halve schep per dag.

Hier geen hengst te castreren maar wel 2 geitenbokjes die binnenkort aan de beurt zijn :Y)

Leuk dat je een maatje erbij zoekt Art :)

Ziet er goed uit Thioro.

Sentir gaat het weer goed met je neus?

Syl mocht gisteren voor het eerst weer de wei op. Ik had wel wat actie verwacht maar neuhhh, kop aan de grond en vreten maar _O-
Afbeelding

Scheelt toch niet zo veel meer met mams (die is 1.70)
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:24

Ik had eergisteren ook bezoek op de weide. De eigenaar van Cielo's vader was komen kijken.
En ze zei dat Cielo echt wel gegroeid is. Nu moet ik zeggen, het viel me pas goed op nadat ik z'n veulenhalster weer wou omdoen.
Had nog een halster maat Pony liggen en die past hem nu wel beter dan z'n veulenhalster.

De jaarling van m'n buurvrouw is een Camargue geen connemara, foutje van mij. Is duidelijk een stuk kleiner dan Cielo en zou toch 1m47-1m50 worden. Dus ik denk dat ik mag zeggen dat die 1m60 wel gehaald zal worden door Cielo :+

Sportbrok geef ik aan Baron, maar die gaat ook wel op jumping. Kan dat voor een jaarling gewoon gegeven worden?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:44

Art_Ificious schreef:
Hebben jullie een balancer of gewoon krachtvoer?

Ik heb gemerkt dat Cielo niet meer zo geïnteresseerd is in z'n krachtvoer, eet een beetje en gaat dan de voerbak omgooien om vervolgens gewoon niet meer te eten.

De vitaminekorrel geef ik apart zodat hij die wel volledig op heeft inclusief het supplement voor de lever.
De vitaminekorrel is van aveve en klein emmertje. Ik ben dus aant denken over te gaan op een balancer die in grote zakken te verkrijgen is.

Dat hij minder geïnteresseerd is in krachtvoer durf ik te wijten aan het overvloed aan gras. Ik bied ook haycobs en hartog digest aan. Maar hier eten ze ook niet veel van.

Wss idd overvloed aan gras.
Hier alleen krachtvoer, geen balancer. Milkyway houd van eten dus dat laat ze nooit staan. Ik denk dat het niet perse kwaad kan om eens per keer sport brok te geven. Maar cielo staat niet in het werk, ik demk dat er ook haver in sport brok zit afhangende welke je hebt. Ik zou dan gewoon voor een veulen of grow brok gaan.

Hier gaan ze zondag de weide op :j strots op mezelf dat die wei eindelijk (semi) af is nu kunnen ze gaan ravotten. Ze hebben al op de weide gestaan, maar niet op die van mij. Het gras is op sommige plekken zo lang dat ik ze niet meer ga zien staan denk ik. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:56

Ik heb meestal de sportbrok van Havens. Een brok dus geen meusli

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:14

Hier voeren we aveve dus dat moet ik even opzoeken :') maar als er niks raars in zit zou ik denken dat het gewoon ok is. 9 van de 10 zijn het dezelfde mineralen maar dan andere doseringen.

Edit:

Citaat:
Geschikt voor paarden/ pony's in rust of in lichte tot matige arbeid, ook voor paarden/ pony's die in stress- situaties snel temperamentvol worden. Deze brok past goed in het rantsoen van manege- of recreatiepaarden. 
Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Er staat bij paarden in rust. Dus, dan kan het gewoon volgens mij. Ik heb mijn veulen toendertijd slobber moeten geven omdat ze zo schraal en koliekerig was. Zaten meer mineralen in + lijnzaad voor de darmen.
Laatst bijgewerkt door Sentir op 10-05-25 07:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:16

Voer voor jonge paarden heeft volgens mij een iets ander calcium:fosfor gehalte voor de botgroei. Hier krijgt Swift Breed and Grow van vitalbix, en wanneer nodig voeg ik een schepje luzernebrok of een handje muesli erbij.
De rest krijgt pavo vital met wat muesli voor de lekker.

Hij staat momenteel te chillen met z'n vriendinnen en af en toe werken we wat aan zijn manieren
Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:19

@Mooney: dat wel.

Wat een leuk halster trouwens. Gaat dat goed zo tussen de merries?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:52

Dankje! Touwhalsters knopen doe ik af en toe als winterhobby, dus ze hebben een uitgebreide collectie :+

Ja gaat super, nu mag hij ook baby's maken. Kan dit niet aanraden als je geen drachtige merrie wilt of als je niet af en toe een hormonaal hengstje wilt moeten vertellen dat hij chill moet doen als je een hengstige merrie komt pakken :') als ze niet hengstig zijn is hij super chill dus dat is geen kunst. Mijn merries zijn ook vrij speels dus daar rent en kliert hij regelmatig mee, maar hij wordt fijn op z'n plek gezet als hij te lomp doet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 07:58

Art ik heb ook basis sportbrok van Havens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit op de verpakking lees, maar gewoon kijk hoe mijn paarden het doen. Ooit wel eens een uitstapje geprobeerd richting pavo, voermeesters en subli maar daar deden ze het minder goed op en vonden het minder lekker. Dus blijf ik mooi bij de brok waar ze het allemaal lekker op doen.