Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:10

Ik hoop echt dat je dit merrieveulen zal kunnen kopen. Het is niet voor niets dat dat nu net op je pad komt. Een deur die terug opengaat. Ik duim!

XxLiEsJuHhxX

Re: Stal Muronia gaat voor generatie 5 in 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 17:22

Heldere uitleg Muronia, ik hoop absoluut voor je dat je het veulen kan kopen ze klinkt absoluut als een buitenkansje :)
Al moet ik toch wel eerlijk zeggen dat ik het stukje (hele generatie kwijt) en (opnieuw opstarten van jouw fokkerij) toch wel best misleidend vind. Je hoeft namelijk niet opnieuw op te starten want je hebt nog 2 merries waarmee je kan fokken en met sylfonia heb je natuurlijk ook gewoon "de" generatie wel nog en is er geen "gat" in de generatie.
Ik vind het daarom dus wel een beetje misleidend voor mensen die niet het hele verhaal kennen.

Maar dat neemt dus niet weg dat ik jou dat veulen absoluut wel gun en hard ga duimen voor jou dat het haar kan kopen! :) :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:13

Ze is toch een hele generatie kwijt. En dat betekent toch dat ze die generatie met de moeder en oma weer moet fokken ipv een volgende generatie fokken (dus opnieuw opstarten).
Kijk dat jij dat er niet in leest dat snap ik, maar als zelfs mijn man die totaal dit verhaal niet kent dit eruit leest als geen paarden man zijnde, dan is het misschien een tekst die verschillend gelezen kan worden of geïnterpreteerd maar misleiding vind ik echt te zwaar en naar ! Klopt in mijn ogen echt niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 21:03

Ik denk dat ik het verder maar niet meer over dit onderwerp ga hebben hier. Ik zou helemaal niet willen dat Elonia's topic in iets vervelends zou eindigen, dat zou nooit mijn bedoeling zijn. Wat ik wel heel fijn vond is dat er hier gepraat werd over moeilijke bevallingen en wat te doen. Het was leerzaam en nuttig.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:12

Ach meid :knuffel:

Jij weet waar je voor staat en velen hier op bokt ook hoor

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:25

Jammer dat sommige het verkeerd lezen. Ik vind het niet misleidend.
Als je wat wilt doneren dan is dat super. Wil je dat niet ook prima maar waarom dan zeggen dat het misleidend is. Het is vreselijk wat Muronia is overkomen. Dit gun je niemand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 21:29

Dat vind ik heel lief, maar ik wil niet dat mensen het gevoel krijgen dat ze iets moeten doneren omdat het sneu is. Niemand moet zich daartoe verplicht voelen en iedereen is welkom om te blijven praten, maar laten we dit onderwerp maar laten rusten. Dan is het mooier om terug te gaan naar waar het eerder over ging want daar kan iedereen iets aan hebben.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 23:42

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om vanaf hier geen berichten meer over de doneeractie te plaatsen. Alvast bedankt.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:26

Vanuit hier wil ik je nog even heel veel sterkte wensen. Vorig jaar mijn veulen verloren, te vroeg geboren. Maar gelukkig had ik nog wel een kerngezonde merrie.

Moet er niet aan denken om ze beide te verliezen.

Zo zie je maar weer dat een gezonde merrie en veulen niet vanzelfsprekend is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 09:02

Dank mods voor de hulk.

Getty_Maan dank je wel. Nee een veulen verliezen is hartstikke rot. Je kijkt er maanden naar uit en het voelt erg gemeen en oneerlijk als zo'n diertje het leven niet is gegund. Maar toch is het nog heel anders als je je merrie er ook bij verliest, dat maakt zoveel los. De band die je met de merrie hebt is anders, want die heb je echt gekend. En dat schuldgevoel van had ik maar niet of had ik maar anders, daar heb ik wel echt last van.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:26

Dat is heel herkenbaar. Ik heb ooit een ongeluk gehad met een paard terwijl ik erop zat. Hij kreeg een trap van een Fries in de les en brak zijn been op meerdere plaatsen. We hebben hem ter plekke moeten laten inslapen. Ik voelde mij zo schuldig. Ik zat maar: had ik hem nou maar niet ingehouden dan maar dan was het mijn been geweest die de klap had gehad. Dit is al 20 jaar geleden en ik vind het nog spannend als iemand vlak langs mij op rijdt. Ik heb er 10 jaar over gedaan voordat ik er een beetje goed een plekje aan kon geven. Heb er heel lang nachtmerries van gehad. Kreeg elke keer dat filmpje voor mij.. de klap en daarna de sprongen die hij maakte en dat ik hem eindelijk tot stilstand kreeg en kon afstappen en zijn bungelde been zag. Ik was helemaal in shock daarna. Vond het zo erg.
En wat jij hebt meegemaakt is ook super heftig! Je hebt er alles aan gedaan en misschien nog wel meer maar helaas mocht het niet zo zijn.
Geef jezelf de tijd en er zal de komende tijd nog van alles door je heen gaan.. dat mag, laat het er zijn. Op een gegeven moment gaan de scherpe randjes eraf. Maar daar staat geen tijd voor. Iedereen doet het op zijn of haar manier! Ik ga altijd foto’s en filmpjes kijken.. ik pak dan vast aan de fijne en mooie herinneringen terwijl een ander dat juist niet kan.
Nogmaals sterkte komende tijd!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:33

Eens met Kiko, het wordt minder heftig, maar het kost heel veel tijd. Je draagt het voor altijd wel in zekere zin mee, maar er komt een dag dat je je realiseert dat je er niet meer dagelijks aan denkt. Dat die nare herinneringen plaats maken voor de mooie momenten die je met haar beleefd hebt.
Op een gegeven moment wou ik er zelf niet meer te veel over praten, omdat anderen me zo onbedoeld terugbrachten naar dat moment.
Je kan het verleden niet veranderen. En spijt is er enkel maar omdat we nu meer kennis hebben dan voor de gebeurtenis. Je mag jezelf vergeven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 09:34

Jeetje dat is ook wel echt een rot verhaal en ik kan me heel goed voorstellen dat het traumatisch is om het paard zo te moeten zien. Ja wij mensen proberen alles te relativeren en met dit soort dingen krijg je geen antwoorden. Wat als? Ja maar het was niet als, het was zoals het was en niet anders, helaas. Ook dat gaat door mijn hoofd, had ik eerder moeten besluiten om te stoppen? Hebben we niet te lang door geprobeerd? Heeft ze niet te lang onnodig moeten lijden? Het is ook heel moeilijk om helemaal alleen voor zo'n keuze te staan. Er waren een heleboel mensen om te helpen die dag, maar ze was mijn paard en ik moest de beslissingen maken. Op zo'n moment is het extra moeilijk als je geen partner hebt waarmee je kan overleggen, het idee hebben dat je samen iets besloten hebt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:47

Ik snap het. Alle verantwoordelijkheid ligt dan bij jou, terwijl je emotioneel bent en je niet had kunnen overzien wat er op je af zou komen. Ik herken het ook 100% en ik verwijt mezelf dat ik op zo'n moment niet helder kon denken en niet de beste beslissing heb genomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 09:56

Dat klopt Muronia en Tineke. Toen Chico alleen nog geholpen kon worden in de kliniek heeft mijn man hem met geweld in de trailer gekregen. Het paard wilde absoluut niet ondanks dat hij nul angst had voor de trailer. Het was zijn enige kans. Dus met dierenarts overlegd. Het was een keuze uit twee kwade.
Accepteren dat hij niet wilde dan was inslapen het gevolg geweest. Hem met geweld dwingen dan had hij een kans en als we dat niet hadden gedaan hadden we dat ons de rest van ons leven verweten.
Mijn man begint nog te huilen als hij hierover praat want onze Chic heeft het niet gered. Omdat hij pas 7 was hebben we voor de kliniek en operatie gekozen. Bij een oud paard kies je voor thuisblijven en euthanasie.
Omdat we dit met zijn drieën hebben besloten en mijn man en ik, en omdat het een keuze uit liefde was, tegen de portemonnee en we hem zo graag wilde houden plus de kansen heel goed leken, hebben we voor het geweld gekozen. Zit zelfs nu weer te huilen. Het is een traumatische ervaring geweest maar wel een die we met zijn tweeën delen en dat helpt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 10:09

Ach zo begrijpelijk. Je handelt op zo'n moment vanuit een soort roes, probeert zo rationeel mogelijk te zijn en weegt dingen tegen elkaar af. De gevoelens en emoties komen daarna pas. En die film speelt zich keer op keer opnieuw af in je hoofd (dat heb ik).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:17

pien_2010 schreef:
Dat klopt Muronia en Tineke. Toen Chico alleen nog geholpen kon worden in de kliniek heeft mijn man hem met geweld in de trailer gekregen. Het paard wilde absoluut niet ondanks dat hij nul angst had voor de trailer. Het was zijn enige kans. Dus met dierenarts overlegd. Het was een keuze uit twee kwade.
Accepteren dat hij niet wilde dan was inslapen het gevolg geweest. Hem met geweld dwingen dan had hij een kans en als we dat niet hadden gedaan hadden we dat ons de rest van ons leven verweten.
Mijn man begint nog te huilen als hij hierover praat want onze Chic heeft het niet gered. Omdat hij pas 7 was hebben we voor de kliniek en operatie gekozen. Bij een oud paard kies je voor thuisblijven en euthanasie.
Omdat we dit met zijn drieën hebben besloten en mijn man en ik, en omdat het een keuze uit liefde was, tegen de portemonnee en we hem zo graag wilde houden plus de kansen heel goed leken, hebben we voor het geweld gekozen. Zit zelfs nu weer te huilen. Het is een traumatische ervaring geweest maar wel een die we met zijn tweeën delen en dat helpt.

De keus zélf was op dat moment met de informatie die je op dàt moment had de goede...
De resultaten helaas niet zoals gehoopt, en daardoor blijft er de eeuwige twijfel.

Ik heb mijn paard ook ooit 1x met geweld de trailer op 'moeten' slaan, terwijl hij barstte van de pijn.
Voor hem is het uiteindelijk wel positief uitgepakt.
En zelfs ik denk af en toe nog met knijpende maag terug aan wat ik toen deed.

Ook daarvoor geldt, net als voor Pien en Muronia,

Op het acute moment onder heel veel stress heb je met alle informatie die je op dàt moment had geprobeerd de beste en eerlijkste beslissingen te nemen.
En precies dat scheidt de goede eigenaren van de slechte.
Níet hoe het uiteindelijk uitpakt...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:21

Wat een nare verhalen. :knuffel:

En idd wat Femke ook zegt, de uitkomst maakt ook je uiteindelijke gevoel.
Een paard dat ziek is met grote dwang ergens tot dwingen is zeer naar om te doen.
Maar als dan de uitkomst goed is daarna, dan geef je 100 keer een extra wortel en dikke knuffel en ben je toch blij het gedaan te hebben.

Is de afloop dan daarna niet goed snap ik het gevoel van, hadden we hem/haar maar meteen laten gaan want nu extra geleden enz.
Maar je deed dat niet uit rancune maar uit liefde, uit de info die je had dat je je paard misschien nog wel 20 jaar kon knuffelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:34

Klopt helemaal. Alleen hij is alleen overleden want vanwege de covid mocht ik er een uur bij zijn en toen moest ik weg. Hij is het enige huisdier, vriend die niet in mijn armen is overleden en dat verdiende hij zeer. Dus het is aan alle kanten gewoon poedersuiker gegaan en extra pijnlijk. Gezien mijn leeftijd en het trauma heb ik toen de keuze gemaakt dat ik stop met de paarden sport en onze Polie in de groep zou gaan. En dat ik nooit op paarden ga passen want voor mij zijn ze te kwetsbaar. De dag ervoor nog heerlijk met Chico gegaloppeerd, niets aan het handje...

Ik zou als ik Muronia zou zijn geweest ook door gegaan zijn. Ik vind nl dat jij echt iets te bieden hebt aan de paardenwereld en jouw gefokte paarden zijn fijne paarden vind ik.

Als ik niet zo van de merens hield zou ik voor een van jouw paarden zijn gegaan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:12

Muronia schreef:
Jeetje dat is ook wel echt een rot verhaal en ik kan me heel goed voorstellen dat het traumatisch is om het paard zo te moeten zien. Ja wij mensen proberen alles te relativeren en met dit soort dingen krijg je geen antwoorden. Wat als? Ja maar het was niet als, het was zoals het was en niet anders, helaas. Ook dat gaat door mijn hoofd, had ik eerder moeten besluiten om te stoppen? Hebben we niet te lang door geprobeerd? Heeft ze niet te lang onnodig moeten lijden? Het is ook heel moeilijk om helemaal alleen voor zo'n keuze te staan. Er waren een heleboel mensen om te helpen die dag, maar ze was mijn paard en ik moest de beslissingen maken. Op zo'n moment is het extra moeilijk als je geen partner hebt waarmee je kan overleggen, het idee hebben dat je samen iets besloten hebt. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb het idee dat je op het juiste moment gestopt bent. Je hebt het de kans gegeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:21

imaudy schreef:
Muronia schreef:

Ik heb het idee dat je op het juiste moment gestopt bent. Je hebt het de kans gegeven.

Eens!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:36

Je kijkt inderdaad in zo'n situatie wat dan het beste is.
Ik heb ooit mijn merrie met geweld de trailer in moeten krijgen om met spoed naar de dierenkliniek te gaan. Ze heeft daar 2 weken op de IC gestaan maar heeft het wel gered. 12 jaar later weer koliek en toen van alles geprobeerd (ze kreeg zelfs iets ingespoten waar ze atactisch van kon worden maar ik had zoiets van als ze maar weer gaat staan en beter wordt) maar ze stond niet op. Uiteindelijk hielp niks en kon ik gelukkig snel schakelen en heb ik haar thuis laten inslapen op bijna 26-jarige leeftijd. Ik vond het verschrikkelijk maar wist wel dat ik er alles aan had gedaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 14:03

Ik denk ook dat de uiteindelijke afloop wel meetelt in hoe je erin staat achteraf. Dat klinkt me wel logisch toe eigenlijk. Toch blijft dat iets moeilijks, wat is het juiste moment voor welke beslissing he. Ik heb er nog over gedacht om haar liggend naar de kliniek te laten brengen, want ja je wil gewoon alles proberen maar achteraf ben ik wel blij dat de arts daar ook een mening over had en we daar niet voor hebben gekozen. In Eloons geval was er zenuwschade, maar was het schade die kon herstellen of niet, dat kon niemand vertellen. In principe was ze op dat moment zoals ze het noemen kruislam. Ik denk oprecht dat haar enige echte kans zo'n bad was geweest waarin ze haar eigen gewicht niet had hoeven te dragen. Dan hadden de spieren en alles de tijd kunnen krijgen om te herstellen terwijl ze wel in een staande positie had "gestaan" maar die optie hadden we helaas niet. Maar ik denk heel eerlijk dat het uiteindelijk niks had veranderd. Er was iets stuk in haar achterhand / linker achterbeen. De coördinatie was weg. Ik heb de filmpjes nog van toen ze in het hanas hing. Ze zijn zo dubbel. Aan de ene kant kan ze zichzelf niet op de been houden en aan de andere kant was ze Eloon die echt nog wel wou en die met smaak grasjes die ze kreeg op at. Ik moet nu even weer aan iets anders gaan denken pff.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:05

Het zijn zo'n rotbeelden en een film die alsmaar blijft gaan en ook in ons hoofd van "had ik niet dit en had ik niet dat".....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:27

En als je dit of als je dat had gedaan, was er wel iets anders gebeurd, denk ik. Ook als je zo'n bad had gehad, ze kan er niet 24/7 in blijven staan, lijkt me?

Op dit moment konden jullie niet anders. En hoewel Eloon en Chico (en de overigen hier in het topic en ook mijn eigen Bontje) met elke vezel van het lichaam gemist worden, is hun evt ook een ontzettend lang en zwaar en vooral onbekend traject bespaard gebleven. Het staat er wellicht rotter dan bedoeld.

Ook met Eloon, stel dat ze wel in het bad had gekund, hoe was ze er dan uitgekomen? Had je ooit kunnen fokken? Ooit kunnen rijden of nog betrouwbaar voor de wagen? Zou ze zijn gaan compenseren, zodat je regelmatig peut of paat erbij moet halen?

Ik had je nog 25 jaar saampjes in volle geluk en volle gezondheid gewenst, maar zo vanaf de zijlijn, van wat ik meegekregen heb, is idt echt de enige juiste beslissing voor Eloon geweest.

En de "had ik maar", ik herken het hoor. Ik heb dat ook nog met het overlijden van Apache / mijn Bontje.