Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MariekeA schreef:Gideon heeft dat ook gehad. Dat was een reactie op een teek (Lyme). ZOu dat kunnen??
Suzanne F. schreef:[Ze heeft het sinds ze op de wei loopt. Eerst gewone bulten maar later ook echt nare grote bulten. Redelijk verspreid links en rechts met name schouder en zijkant buik. Meeste bultjes zijn alweer weg maar een aantal zijn dus echt enorm en pijnlijk. Ik weet niet wat voor insect dit doet? En vooral ook onder de deken??
ceasario schreef:[FF ontwormen..
Citaat:A Hypoderma diana (Diptera: Hypodermatidae) infection in a horse.
Hendrikx WM, Jansen J, de Vries TJ.
SourceDept. Infectoius Diseases and Immunology, Veterinary Faculty, State University Utrecht, The Netherlands.
Abstract
An infection with second-stage larvae of the warble-fly H. diana in a horse is described. The second-stage larvae were incapable of developing into the third stage, because horses are unsuitable hosts and because the infected horse was treated with an insecticide. Since the horse was used for dragging trees in the forests, the infection was likely contracted via contact with H. diana, a normal parasite of roe deer in the Netherlands.
PMID:2718349[PubMed - indexed for MEDLINE]
simodi schreef:Hoe groot zijn de bulten/gaatjes? (Dat kan je uit de foto's niet afleiden)
Mijn merrie heeft nu ook regelmatig een aantal van die bulten met een korstje en als je dat verwijdert zit er ook echt een gaatje. Volgens mijn DA is ze gebeten door een of ander 'nieuw' insect dat nog niet veel voorkomt in Nederland. Het duurt heel erg lang voordat het weg gaat, hij adviseerde met betadineshampoo te wassen.De bulten zijn ongeveer een cm, het gaatje ca 2 a 3 mm.
Suzanne F. schreef:Lees het al, ivermectine.
Ga het eens proberen. Kwaad kan het niet.
ceasario schreef:Suzanne F. schreef:Lees het al, ivermectine.
Ga het eens proberen. Kwaad kan het niet.
Suzanne:
Ik hoop dat je dat dan krijgt van je DA als je niet weet wat het is..![]()
Je moet het gewoon in de gaten houden..Ze vliegen in Mei-Juni onder de buik van de paarden..
Verder kan het zijn dat ze dood zijn..en heb je nu een "granulaat' wat het lichaam af moet voeren..
Er zijn zaken bekend dat de verdroogde dode larven tussen de wervelgewrichten kunnen komen..
Suzanne F. schreef:[Heb nog zat ivermectine liggen. Geef er wel eentje.
Suzanne F. schreef:Zou het na een wormenkuur weg moeten trekken? Na hoeveel dagen?
Hoeven die bulten niet altijd open te gaan?
Edit: Oke dus nu behandelen met ivermectine en in augustus weer?
Herken jij die dikke strengen onder huid ook?
Suzanne F. schreef:Herken jij die dikke strengen onder de huid ook?