Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:29

De moeder van mijn paard is met net 1.60 ster geworden.
Essie leuk zeg dat je er al op gezeten hebt =)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:22

Heerlijk Essie wat zul je trots geweest zijn :D :D geniet er maar van dat ze zo braaf is toppie !!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:43

best wel ja :D altijd leuk om je eigen fok product zadelmak te maken. al doe ik heel de dag niet anders, van je zelf zijn ze toch het leukst :D :D

kwam nog een boekje tegen; presenteren kun je leren best interessant :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:48

Iemand ervaring met een allergische reactie op insectensteken? Ik heb nog nooit zoiets gezien. Net een maanlandschap met enorm dikke bulten, zo groot als een vuist. Ook lopen er dikke strengen/kabels horizontaal onder haar huid. Doen erorm zeer, mag er niet aanzitten. Ze zijn ook hard. Verspreid zitten ook een paar enkele bultjes maar op de zijkant van de buik is het echt enorm opgezwollen.

Ze had een deken op dus die beesten moeten onder de deken gekropen zijn. Kan een daas dat doen? Zijn die er al dan? Kan het geen wesp of bij ofzo zijn? Ik zal morgen de wei eens doorlopen en kijken of ik nesten zie.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:52

Gideon heeft dat ook gehad. Dat was een reactie op een teek (Lyme). ZOu dat kunnen??

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:01

Dazen zijn er nog niet .. Teken alwel .. ik haalde toevallig eentje bij onze kat uit zijn kin .

Klinkt wel als een alergie (reactie op) maar wat ik heb geen idee ...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:02

MariekeA schreef:
Gideon heeft dat ook gehad. Dat was een reactie op een teek (Lyme). ZOu dat kunnen??

Geen idee waar die teek dan moet zitten?
Lijken net dazensteken maar dan een aantal zijn echt enorm opgezwollen en vooral die strengen vind ik zo raar.

Ze heeft het sinds ze op de wei loopt. Eerst gewone bulten maar later ook echt nare grote bulten. Redelijk verspreid links en rechts met name schouder en zijkant buik. Meeste bultjes zijn alweer weg maar een aantal zijn dus echt enorm en pijnlijk. Ik weet niet wat voor insect dit doet? En vooral ook onder de deken??
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-04-12 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:03

essiesilly schreef:
best wel ja :D altijd leuk om je eigen fok product zadelmak te maken. al doe ik heel de dag niet anders, van je zelf zijn ze toch het leukst :D :D

kwam nog een boekje tegen; presenteren kun je leren best interessant :)

Klinkt goed Essie alleen kom je er voor mij een beetje laat mee :D :+ :')

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:12

ja heb ik wel eens gezien, heeeeel vervelend. een top vliegendeken kopen MET hals en buikflap en dan nog insprayen. dazen zijn er nog niet en wespen geloof ik ook niet

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:30

Maar denken jullie echt een teek reactie dan Essie en Marieke paarden hebben zelden teken toch ?
.Ik denk eerder aan eiwitten(of fructaan) in het gras en een reactie daarop
Laatst bijgewerkt door elllis op 07-04-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:36

een teek komt nog wel eens voor hoor maar ik heb eerder die bulten met insecten beten gezien dan door een teek. daarbij krijgen ze vaak andere klachten. stel bij lyme; gewrichtspijnen, spierpijn, trillingen, koorts etc
ik zou altijd goed de temp in de gaten houden. maar die bulten met strengen zie ik niet als tekenbeten

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:41

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:01

Suzanne F. schreef:
[Ze heeft het sinds ze op de wei loopt. Eerst gewone bulten maar later ook echt nare grote bulten. Redelijk verspreid links en rechts met name schouder en zijkant buik. Meeste bultjes zijn alweer weg maar een aantal zijn dus echt enorm en pijnlijk. Ik weet niet wat voor insect dit doet? En vooral ook onder de deken??

A Hypoderma diana

FF ontwormen..
We hebben hier 6 jaar geleden al aandacht aan besteed..Lekker warm , ze worden aktief.
http://members.chello.nl/~j.coolen/vilt.htm

Afbeelding

Afbeelding

[MD] Paard heeft een type worm dat via de huid naar buiten komt?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:09

ceasario schreef:
[FF ontwormen..

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8966963

[Horse infestation with the larva of the deer warble fly, Hypoderma diana Brauer, 1985 (Diptera, Hypodermatidae)].
[Article in Czech]
Minár J.
Abstract
In South Bohemia a case was discovered of a yearling colt attacked by the larva of the IIIrd instar of the deer warble fly Hypoderma diana Brauer. The dead, almost mature larva of the fly was squeezed out of a subcutaneous lump above the shoulder in the first decade of April, 1985. The case is evaluated from the point of view of the possibility of the transition of specific parasites--warble flies--to another host. The attacking of a non-specific kind can occasionally occur only when there is a large number of the parasites and both kinds of host. At present the degree of attacking of deer by subcutaneous warble flies is high and therefore under favourable circumstances even domestic animals can be attacked by this type of warble fly. The above case is the first to be ascertained of a horse being attacked by a deer warble fly.

Citaat:
A Hypoderma diana (Diptera: Hypodermatidae) infection in a horse.
Hendrikx WM, Jansen J, de Vries TJ.
SourceDept. Infectoius Diseases and Immunology, Veterinary Faculty, State University Utrecht, The Netherlands.

Abstract
An infection with second-stage larvae of the warble-fly H. diana in a horse is described. The second-stage larvae were incapable of developing into the third stage, because horses are unsuitable hosts and because the infected horse was treated with an insecticide. Since the horse was used for dragging trees in the forests, the infection was likely contracted via contact with H. diana, a normal parasite of roe deer in the Netherlands.

PMID:2718349[PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2718349

simodi schreef:
Hoe groot zijn de bulten/gaatjes? (Dat kan je uit de foto's niet afleiden)

Mijn merrie heeft nu ook regelmatig een aantal van die bulten met een korstje en als je dat verwijdert zit er ook echt een gaatje. Volgens mijn DA is ze gebeten door een of ander 'nieuw' insect dat nog niet veel voorkomt in Nederland. Het duurt heel erg lang voordat het weg gaat, hij adviseerde met betadineshampoo te wassen.De bulten zijn ongeveer een cm, het gaatje ca 2 a 3 mm.

Er zijn veel DA's die hebben zitten slapen tijdens de les.en dan moet je bij de lieden om een wormmiddel vragen :(:)

[MD] Paard heeft een type worm dat via de huid naar buiten komt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:16

Het ziet er niet uit als die worm en ook niet als eiwit bulten.
Ik ken de verschijnselen van eiwitgevoeligheid en dat is dit niet.

Veearts laat dinsdag wel even kijken maar ik denk echt een reactie op een steekbeest. Ze is ook heel panisch als er iets kriebelt op haar flank, dan gaat ze meteen happen en schudden. (bijv. touwtje met longeren)

Bulten zijn dik en hard maar gaan niet open met pus. Als ze al wat open gaan is het gewoon vocht en dan een mini korstje wat erop zit. Kan nu ook niet meer longeren omdat het teveel pijn doet. Mag er niet aankomen.

Ze tobt al 2 weken met bulten, op schouder, bovenbeen en zijkant buik. Die waren ook dik en trokken weer weg. Maar zo erg als nu is het nog niet geweest. Ook die rare strengen over de schouder ken ik niet.

Heb haar nu in de bak staan, ga eerst de wei eens even doorlopen op nesten ofzo.
Misschien kan de veearts haar wat geven tegen de overgevoeligheid. De andere paarden hebben het niet. Maar het lijken echt steken maar dan een allergische reactie erop.
En ze gaan dus onder haar deken, dat is het gekke. Dat doet toch geeneen steekbeest?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-04-12 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:31

Het zijn larven die aktief zijn of waren (granulaat)

Veel geluk er mee...maar je zit er langs..We hebben zelf met wijlen dr. Boersma hier 6-8 jaar geleden veel aandacht aan besteed..
Sindsdien weten we hoe te handelen en te voorkomen..
Laatst bijgewerkt door ceasario op 08-04-12 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:31

ceasario schreef:
Veel geluk er mee...maar je zit er langs..We hebben zelf met wijlen dr. Boersma hier 6-8 jaar geleden veel aandacht aan besteed..

Waarmee ontwormen dan? Welke stof?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:32

Suzanne F. schreef:
ceasario schreef:

Waarmee ontwormen dan? Welke stof?

Je weet het toch beter. :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:33

Lees het al, ivermectine.
Ga het eens proberen. Kwaad kan het niet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:38

Suzanne F. schreef:

Suzanne:
Ik hoop dat je dat dan krijgt van je DA als je niet weet wat het is.. :D

Je moet het gewoon in de gaten houden..Ze vliegen in Mei-Juni onder de buik van de paarden..
Verder kan het zijn dat ze dood zijn..en heb je nu een "granulaat' wat het lichaam af moet voeren..
Er zijn zaken bekend dat de verdroogde dode larven tussen de wervelgewrichten kunnen komen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:40

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:

Suzanne:
Ik hoop dat je dat dan krijgt van je DA als je niet weet wat het is.. :D

Je moet het gewoon in de gaten houden..Ze vliegen in Mei-Juni onder de buik van de paarden..
Verder kan het zijn dat ze dood zijn..en heb je nu een "granulaat' wat het lichaam af moet voeren..
Er zijn zaken bekend dat de verdroogde dode larven tussen de wervelgewrichten kunnen komen..

Heb nog zat ivermectine liggen. Geef er wel eentje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:44

Suzanne F. schreef:
[Heb nog zat ivermectine liggen. Geef er wel eentje.

En dan gewoon wachten het gaat weg..Maar in Augustus weer behandelen..
Wij hebben jaren geleden eens een paard naar Oostenrijk verkocht nadien kwam het opzetten.
Dreigde een rechtzaak te worden met allerlei kwakzalf verhalen (leek wel Bokt).
Daar wij er echt ervaring mee hadden..hebben we het kunnen rekken in correspondentie en na 6-8 weken was het weg..
Nu springt ie ergens 1.40 rond. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:45

Zou het na een wormenkuur weg moeten trekken? Na hoeveel dagen?
Hoeven die bulten niet altijd open te gaan?

Edit: Oke dus nu behandelen met ivermectine en in augustus weer?
Herken jij die dikke strengen onder de huid ook?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:53

Suzanne F. schreef:
Zou het na een wormenkuur weg moeten trekken? Na hoeveel dagen?
Hoeven die bulten niet altijd open te gaan?

Edit: Oke dus nu behandelen met ivermectine en in augustus weer?
Herken jij die dikke strengen onder huid ook?

Als ze leven gaan ze open zijn ze dood wordt het opgeruimd.

Het is bekend wanneer je regelmatig ontwormt hebt dat ze dood zijn..Maar nu zie je een soort granulaat van de dode larven.. en dat moet het lichaam opruimen.. Zijn ze niet dood pakt de ivermectine direct maar ook dan moet het lichaam dit opruimen..
Wij kregen vooral geoh..omdat ze niet meer konden rijden..en de DA riep oh de huid krijgt een verandering en allerlei bull.
Maar we wisten dat het weg ging..Maar het kan best wel een maand duren er zijn er elke keer weer minder als je borstelt.
Geen paniek het is ff Ku... ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:02

Suzanne F. schreef:
Herken jij die dikke strengen onder de huid ook?

Dat soortbijtje vliegt onder de buik en legt o.a. ook daar maar ook bij de schoft...vandaar.
Het is een schuine brede streep van de schoft naar de buik zo ongeveer.
Het kan ook een enkele bult zijn op de rug waar vaak geen aandacht aan geschonken wordt.

Afbeelding

Hier ..was bijna weg.

Zie ook de oedeem ( buik) onderste pijl.